AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #1 Skrevet 12. juni 2022 https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/G3Ed56/fikk-kultursjokk-paa-utveksling-i-norge-ikke-forventet Har sagt det mange ganger her inne tidligere, nordmenn må virkelig lære seg å være med åpne og inkluderende. Kanskje derfor såpass mange her i landet er single og sliter med ensomhet!? Anonymkode: 5d2c2...d18 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #2 Skrevet 12. juni 2022 Nordmenn må absolutt ingenting. Vi har vår kultur, de som vil komme hit må akseptere den. Anonymkode: 88d2c...ac9 26 1 4
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #3 Skrevet 12. juni 2022 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/G3Ed56/fikk-kultursjokk-paa-utveksling-i-norge-ikke-forventet Har sagt det mange ganger her inne tidligere, nordmenn må virkelig lære seg å være med åpne og inkluderende. Kanskje derfor såpass mange her i landet er single og sliter med ensomhet!? Anonymkode: 5d2c2...d18 Jeg er enig. Nordmenn er ikke inkluderende. Anonymkode: 5422e...8f7 4
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #4 Skrevet 12. juni 2022 Jeg er på en arbeidsplass der de har bestemt seg for å være "sosial og inkluderende" og du verden så slitsomt. De er jo som barn som skal underholdes. Nei, takke meg til. Liker de ikke norsk kultur kan de bare dra. Anonymkode: 3a00d...de4 11 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #5 Skrevet 12. juni 2022 Fra artikkelen du linket til: Quote Kultursjokk kan du oppleve hvor som helst. Det handler altså ikke om at nordmenn er verre enn andre i så måte, men at flere av de som kommer fra utlandet og hit "får sjokk" fordi vår kultur er ulik deres egen. Ja - selvfølgelig har vi forskjellig kultur, hva hadde de egentlig ventet? Om vi spiser middag til andre tider enn det folk gjør i f.eks. Brasil, eller helst ser at man ikke snakker høyt i mobilen på kollektivtransport i rushtida(hun kunne prøvd å gjøre dét i Japan, da hadde hun fått merke blikk), er det egentlig noe å bli sjokkert over? Etter å ha lest artikkelen, får jeg et inntrykk av at tyskeren og brasilianeren ville fått sjokk nær sagt uansett hvor de dro, når de opplever at ting i andre land er forskjellige fra hva de selv er vant til. Og i Norge handler det for disse to om hvor "kalde" og annerledes vi er. Mens han fra Montenegro hadde en helt annen opplevelse, der det ikke var nordmenn men han selv som var distansert og holdt ting privat. Artikkelen forteller om utlendinger som har kommet til Norge, og som har sine egne og helt forskjellige vaner og preferanser for hva som er "riktig". Det er bare ikke realistisk at nordmenn skal tilpasse seg alle disse forskjellige og til dels motstridende preferansene; være en slags evig foranderlig kulturell kameleon. Anonymkode: 08a4d...b17 16
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #6 Skrevet 12. juni 2022 Jeg er så enig ts. Vi er et lukket og kaldt samfunn, selv om vi i grunn egentlig er et generelt ganske alrigth folkeslag. Jeg tror vi hadde fått det så mye bedre her i landet da. Anonymkode: b2998...ec2 3
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #7 Skrevet 12. juni 2022 Nordmenn bør vel heller bli flinkere til å profilere og bli stolte av det som er vår kultur. Litt for ofte tenker vi nok at ‘det er da ikke noe spesielt med oss?’ Men det er det jo. Å ikke være til bry for andre står f.eks nokså sterkt. Derfor snakker en ikke høyt på bussen, eller skravler i mobil på offentlig sted hvor andre blir tvunget til å høre på en. Anonymkode: 3548d...871 7 1 1
MissIndependent45 Skrevet 12. juni 2022 #8 Skrevet 12. juni 2022 Nei. De som kommer hit skal tilpasse seg OSS, ikke omvendt. 10 2 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #9 Skrevet 12. juni 2022 Han har et poeng. Nordmenn har ikke en kultur for å inkludere andre. Scenario: Anne er sjenert og på en fest hvor hun kjenner kun 1 person, mens alle andre kjenner hverandre godt. I en slik situasjon burde de andre gjøre en ekstra innsats for at Anne ikke blir sittende og se på, og for å inkludere henne. I slike situasjoner er andre kulturer mer inkluderende enn den norske, og her burde vi se oss i speilet og være mer rause Anonymkode: e4238...92f 9 2 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #10 Skrevet 12. juni 2022 Er fullt hos meg, og slik tenker jeg det er hos de fleste. Mine nyeste vennskap er fra om lag 1990, og jeg har mer enn nok med å pleie de ~10 vennskapene jeg har. Samhandler godt på jobb om jobb, men har null interesse av å tilbringe tid med kolleger utover dette. Anonymkode: 0c945...a50 3
Gjest Muffin man Skrevet 12. juni 2022 #11 Skrevet 12. juni 2022 MissIndependent45 skrev (26 minutter siden): Nei. De som kommer hit skal tilpasse seg OSS, ikke omvendt. Tror de og OSS -mentaliten kanskje er roten bak ukulturen vi har i Norge på akkurat dette. Nordmenn er fine og flotte på mange måter, men det betyr ikke at det ikke finnes rom for forbedringer. Spesielt når trekkene det er snakk om universalt blir ansett som veldig negative trekk. Hvem er det som anser det å vøre kalde, lite imøtekommende og lite inkludere som bra og vil bli representere dette? ( Det jeg skriver er på et generalisert grunnlag) Tviler på at dette handler om at vi må være venn med alle vi møter. ( Til brukeren som snakker om å pleie vennskap) Reiser og sosialiserer man seg rundt i verden så skjønner man at nordmenn er ganske sære på dette( Generelt) Folk må fremdeles få være som de ønsker og det er heller ingen som tvinger noen til noe
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #12 Skrevet 12. juni 2022 Har flyttet til Norge fra to år siden - rett før pandemien begynte. Det har vært utrolig vanskelig å finne seg venner, både pga. pandemien, men også fordi nordmen er litt reserverte. Men det går helt fint, i hjemlandet mitt er vi akkurat det samme (som hjelper ikke ;)) Hvert land har en egen kultur og det helt greit & vanlig. Ja, jeg savner mye fra hjemlandet mitt men samtidig elsker så mye her i Norge. Det er viktig å informere seg om landet & kulturen før man flytter/reiser dit synes jeg, da blir det ikke så en stor overraskelse. Nordmenn er utrolig hyggelige etter du bli kjent med dem og de med deg, det tar bare litt tid Anonymkode: 3308f...17c 3 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #13 Skrevet 12. juni 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/G3Ed56/fikk-kultursjokk-paa-utveksling-i-norge-ikke-forventet Har sagt det mange ganger her inne tidligere, nordmenn må virkelig lære seg å være med åpne og inkluderende. Kanskje derfor såpass mange her i landet er single og sliter med ensomhet!? Anonymkode: 5d2c2...d18 Snu den litt. Mange land er det uvanlig å skille seg. Du kan også bli utstøtt av familien. Er det bedre? Anonymkode: ef608...676 3
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #14 Skrevet 12. juni 2022 Jeg synes nordmenn skal få lov til å være som de er. Den norske kulturen er jo sånn. Altså er det sånn de liker å ha det. Da er det vel mer naturlig at vi som kommer fra andre steder forandrer oss? Jeg synes det er frekt å gi dem ansvar for å forandre seg for at vi som har flyttet hit skal bli fornøyd. Anonymkode: 4e77c...734 3 3 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #15 Skrevet 12. juni 2022 Nordmenn er helt topp! Minst kriminelle folkeslag i verden. Anonymkode: 4122a...34c 4 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #16 Skrevet 12. juni 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nordmenn må absolutt ingenting. Vi har vår kultur, de som vil komme hit må akseptere den. Anonymkode: 88d2c...ac9 En vond kultur. Jeg var sivilarbeider i Trysil. Jeg er egentlig over snittet sosial men kom ikke inn i noe miljø. Ble ikke kjent med et eneste menneske. Etter et halvt år klarte jeg heldigvis å bli overført til Oslo. Anonymkode: 4696f...a9d 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #17 Skrevet 12. juni 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Er fullt hos meg, og slik tenker jeg det er hos de fleste. Mine nyeste vennskap er fra om lag 1990, og jeg har mer enn nok med å pleie de ~10 vennskapene jeg har. Samhandler godt på jobb om jobb, men har null interesse av å tilbringe tid med kolleger utover dette. Anonymkode: 0c945...a50 Dette er en trist holdning i mine øyne, og dette er typisk norsk. Jaja Anonymkode: e4238...92f 6
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #18 Skrevet 12. juni 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Dette er en trist holdning i mine øyne, og dette er typisk norsk. Jaja Anonymkode: e4238...92f Det tar jo tid å pleie vennskap, i hvert fall om det ikke bare skal være på et helt overfladisk nivå. Se bare på alle trådene på KG hvor det sukkes over venner som aldri har tid. Døgnet har et gitt antall timer, ikke alle orker å være sosial med andre hver eneste dag etter arbeidstidens slutt. Anonymkode: 5b5e6...0fa 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #19 Skrevet 12. juni 2022 Jeg er helt enig i at nordmenn godt kan være mer åpne og inkluderende overfor fremmede. Men jeg er ikke nødvendigvis enige i at vi er så mye dårligere enn mange andre folkeslag. Jeg har bodd og studert i to ulike storbyer i Tyskland, og tyskere er også UTROLIG vanskelige å komme innpå. Første gang jeg bodde der (i et år) fikk jeg INGEN ordentlige tyske bekjentskaper, det var bare andre internasjonale studenter som var interessert i å bli kjent. Andre gang jeg bodde der (9 mnd) greide jeg, etter STOR innsats, å bli kjent med én tysker, og vi har fortsatt (4 år etter) kontakt nå og da. Reagerer også på hun brasilianske jenta som sier at hun er vant til å hele tiden snakke med fremmede på gata om hva som helst. Mannen min er fra Brasil og er oppvokst i to ulike byer der. Han kjenner seg absolutt ikke igjen i beskrivelsen av at det er vanlig at brasilianere støtt og stadig prater med fremmede om hva som helst. Han sier at ja, man KAN slå av et ord med fremmede på gata i Brasil, for eksempel hvis man blir stående unormalt lenge på en veldig forsinket buss (og det sier han at han også har opplevd i Norge). Men i vanlige situasjoner er det ikke normalt at man bare uten videre begynner å snakke med fremmede i Brasil heller. Han sier det nesten er tvert imot, det er såpass mye kriminalitet i Brasil at man gjerne automatisk blir mistenksom og skeptisk hvis fremmede folk tar kontakt på gata. Anonymkode: 13fcd...df8 9
MissIndependent45 Skrevet 12. juni 2022 #20 Skrevet 12. juni 2022 Muffin man skrev (1 time siden): Tror de og OSS -mentaliten kanskje er roten bak ukulturen vi har i Norge på akkurat dette. Nordmenn er fine og flotte på mange måter, men det betyr ikke at det ikke finnes rom for forbedringer. Spesielt når trekkene det er snakk om universalt blir ansett som veldig negative trekk. Hvem er det som anser det å vøre kalde, lite imøtekommende og lite inkludere som bra og vil bli representere dette? ( Det jeg skriver er på et generalisert grunnlag) Tviler på at dette handler om at vi må være venn med alle vi møter. ( Til brukeren som snakker om å pleie vennskap) Reiser og sosialiserer man seg rundt i verden så skjønner man at nordmenn er ganske sære på dette( Generelt) Folk må fremdeles få være som de ønsker og det er heller ingen som tvinger noen til noe Helt uenig. Jeg er like reservert mot andre nordmenn. Det er vår kultur, men ikke unikt for skandinavia. Ser ingenting feil med det. Om andre lands kulturer ser på det som negativt, så sender jeg den i retur. Folk som skal skravle med alt og alle og være oversosiale er for meg utrolig slitsomt. Har ingen problemer med å bli assosiert med å være kald og lite imøtekommende, da mine venner/kollegaer/familie ikke ser meg slik. Jeg har den sosiale kretsen jeg trenger, og har null niks og nada behov for sosial kontakt med fremmede, om de så er nordmenn eller ei. 4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå