Gå til innhold

Hvorfor opplyser hun ikke om at hun er psykiater?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplevde noe litt rart for en stund siden. Jeg kom over et oppslag på et lite kjøpesenter på Oslo Øst. Det var en slik : «trenger noen å prate med» « opplever du stress i samlivet» og « lurer du på om du har ADHD og trenger en utredning?»-. Det sto også at det var kort ventetid og rimelige priser.  Jeg hadde ikke stusset over denne plakaten hvis jeg ikke var i stuss over om jeg har ADHD og ikke tenkte at damen var psykiater. Jeg hadde hørt at hun var psykiater fra en annen.

Da jeg ringte henne så sier hun at hun er psykiater og at hun derfor kan diagnostisere meg med ADHD. Hun har også en delvis refusjonsordning med Helfo slik at man med henvisning fra legen kan betale rundt 700 kroner per time, noe som er rimeligere enn å betale en gestaltterapeut i disse dager.

Hun har også en egen hjemmeside hvor hun skriver at hun er psykiater og tilbyr behandling men oppslaget på kjøpesenteret linker ikke til den siden, og oppslaget viser den «riktige» kontortiden, i følge henne.

Så hvorfor skriver hun ikke at hun er faglært på det oppslaget? Hvem vil oppsøke en person man ikke aner faglig bakgrunn til? Og trenger hun virkelig å henge opp oppslag  på kjøpesenter hvis hun har så rimelige priser? Gjør de fleste psykiatere det? 

Anonymkode: 1f70c...292

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tenker du at den personen du ringte til utgir seg for å være en annen enn hun er, eller hva vil du frem til?

Du kan søke personen opp i liste over psykiatere som har refusjonsavtale og finne ut om det er samme personen. Sammenlikne med navn og nummer fra oppslag og nettsiden.

Anonymkode: e993c...ead

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tenker du at den personen du ringte til utgir seg for å være en annen enn hun er, eller hva vil du frem til?

Du kan søke personen opp i liste over psykiatere som har refusjonsavtale og finne ut om det er samme personen. Sammenlikne med navn og nummer fra oppslag og nettsiden.

Jeg synes bare at det er pussig at hun ikke opplyser om dette? Det blir jo som å føre pasienten bak lyset.  Jeg vet at hun er psykiater, men lurer på om hun kan ha mistet autorisasjonen og derfor opptrer som "vanlig" terapeut. Hun står ikke på listen over de  med refusjonsavtale, da hun har en egen avtale med helfo som halverer utgiftene. Det blir derfor bare delvis refusjon.

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes jo folk i alle yrker som ikke er så veldig flinke. Så også leger og psykiatere, åpenbart. 
Svaret er: det kan være en svindel. Det kan være hun har mistet autorisasjonen? Det kan være hun er så dårlig at hun mister flere kunder enn hun får inn? Det kan være hun mangler forståelse av normale etiske retningslinjer? Det kan være hun opererer på grensen eller utenfor loven med diagnosene sine (selv om hun enda ikke har blitt tatt av det offentlige).

Og svaret på om noen, noensinne, bør gi penger til noen som reklamerer på en plakat er et rungende nei. Selvsagt. Uavhengig av om den noen er psykiater, snekker eller politiker.

Anonymkode: a69a6...b9e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt? Du skriver jo at hun har opplyst at hun er psykiater? 

Anonymkode: aa536...e73

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg synes bare at det er pussig at hun ikke opplyser om dette? Det blir jo som å føre pasienten bak lyset.  Jeg vet at hun er psykiater, men lurer på om hun kan ha mistet autorisasjonen og derfor opptrer som "vanlig" terapeut. Hun står ikke på listen over de  med refusjonsavtale, da hun har en egen avtale med helfo som halverer utgiftene. Det blir derfor bare delvis refusjon.

Har en egen avtale og derfor står hun ikke på listen - dette høres ikke ut som en troverdig forklaring. En psykiater ville vel fått pasienter kastet etter seg nå for tiden. Ville ikke automatisk trodd på det hun forteller.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg skjønner ikke helt? Du skriver jo at hun har opplyst at hun er psykiater? 

Anonymkode: aa536...e73

Ja hun opplyste på telefonen at hun er psykiater. Nå lurer jeg på om hun er en veldig dårlig behandler som er nødt til å sette opp oppslag eller om hun kan ha mistet den og derfor er hun noen slags form for veiledning.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har googlet henne så det kommer frem at hun er psykiater. Og ang dette med delvis refusjon så tror jeg ikke alltid at de er på en liste som folk har tilgang til.  Men det kan jo hende at HELFO sitter med informasjon om virksomheten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...