AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #1 Skrevet 12. juni 2022 Ja jeg har sett at det står at det er økning på uføre flere steder på nettet. men får det ikke helt til å stemme. Jeg er født med en beveglseshemming. Jeg brukte rullestol og hjelpemidler i barndommen akkurat som nå. Men husker at rundt 2003 og før det var samfunnet mye mindre tilrettelagt enn det er nå. Husker jeg ble bært inn på bussen av mamma. Masse butikker jeg ikke kom meg inn på og generelt mye byngninger jeg ikke kom meg inn på. Nå er samfunnet mye mer tilrettelagt så ofte enklere for bevegelsheshemminger å komme seg på jobb og skole. Det jeg skal frem til er at dette gjorde at en færre del av funkjonshemmede kunne være i jobb før i tiden grunnet dette. Så selvom det er flere uføre nå, var det nok enda flere på offentlig ytelselser før bare at det ikke het ufør den gangen. Eller hva tenker dere ? Anonymkode: 05507...81a 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #2 Skrevet 12. juni 2022 Det er ingen økning ihh til folketallet. SSB kan bekrefte dette. Anonymkode: b8315...a2d 4 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #3 Skrevet 12. juni 2022 Det er en økning i unge uføretrygdede. Det er der bekymringen ligger. Og hele økningen. Anonymkode: 5004d...b81 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #4 Skrevet 12. juni 2022 Er litt mange flere uføre fordi enkle jobber er blitt automatisert bort. Anonymkode: 434ce...ed2 1 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #5 Skrevet 12. juni 2022 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Det er en økning i unge uføretrygdede. Det er der bekymringen ligger. Og hele økningen. Anonymkode: 5004d...b81 Og det flest menn som har ung ufør-tillegget. Anonymkode: eb558...57f
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #6 Skrevet 12. juni 2022 Unge uføre er ekstremt dure for samfunnet fordi det blir så veldig mange år se skal forsørges av fellesskapet. Anonymkode: aaea0...ef0 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #7 Skrevet 12. juni 2022 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Unge uføre er ekstremt dure for samfunnet fordi det blir så veldig mange år se skal forsørges av fellesskapet. Anonymkode: aaea0...ef0 Men det må jo likevel være flere funkjonshemmede som jobber i dag konta før på grunn av at det er enklere å komme seg frem.? Anonymkode: 05507...81a 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #8 Skrevet 12. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men det må jo likevel være flere funkjonshemmede som jobber i dag konta før på grunn av at det er enklere å komme seg frem.? Anonymkode: 05507...81a Tror det antallet er lite utslagsgivende på statistikken uansett i og med at det er så mange unge uføre pga diffuse psykiske diagnoser. Anonymkode: 5004d...b81 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #9 Skrevet 12. juni 2022 De fleste uføre sitter vel ikke rullestol? Anonymkode: 434ce...ed2 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #10 Skrevet 12. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Og det flest menn som har ung ufør-tillegget. Anonymkode: eb558...57f Unge uføre og uføre med ung tillegg er ikke det samme. Alle uføre under 35 år går under statistikken for unge uføre. Anonymkode: d266e...d56 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #11 Skrevet 12. juni 2022 Som mor til et barn med autisme diagnose, så er jeg veldig bekymret for han, og hans muligheter i arbeidslivet. Da jeg vokste opp så var det en i klassen med autisme diagnose, og kjenner til noen andre og. Og de fikk jobb, de hadde gjerne en IT interesse, og den gang så var det så nytt, så da krevde det bare at de hadde kunnskap om det. Så tror det var lettere å få jobb, for de som ikke er helt A4 før enn hva det er nå. Har og en datter på 20 år, som ikke har noen diagnoser, og som er svært sosialt smart. Så hun har klart å få seg jobb. Men ser noen av hennes venner, som er mer stille og sjenerte, de sliter med å få seg jobb. Anonymkode: 7fd0a...c63 3
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #12 Skrevet 12. juni 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Men det må jo likevel være flere funkjonshemmede som jobber i dag konta før på grunn av at det er enklere å komme seg frem.? Anonymkode: 05507...81a Kravene til både utdannelse og arbeidskapasitet har økt noe vanvittig, på tross av bedre tilgjengelighet. Se bare på hvor lite forståelse mødre som sliter med å jobbe 100% får om de ønsker å redusere til 80%. Hvordan tror du da det er for en ufør som kan jobbe 40-50%? Det er også (heldigvis) slik at uføregrad beregnes ut fra hvor stor inntekt du har på tidspunktet du søker ufør. Dvs, har du en stilling tilsvarende 10% får du 90% uføretrygd. Før kunne jo folk "velge" selv hva de ville søke på. Graden av uførhet handler altså om inntektsevne, ikke arbeidsevne, og det er reell situasjon, ikke forventet situasjon, som utgjør andel uførhet. Anonymkode: 0b79e...edb 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #13 Skrevet 12. juni 2022 Man må omtrent være supermenneske for å bli ansatt i nesten alle jobber i dag. Selv med riktig utdannelse er konkurransen høy, er ikke helsen perfekt så er man tilnærmet sjanseløs uansett hvor bra resten er. For bedrifter er effektivitet det aller viktigste og prioriterer man ikke tid og penger på mennesker som har behov for tilrettelegging. Anonymkode: fdda1...b92 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #14 Skrevet 12. juni 2022 Antall uføre har økt ja - men - befolkningen har også økt. Den siste der glemmer folk. Da jeg gikk på skolen lærte vi at vi var 4 millioner mennesker i Norge. Nå er vi vel nærmere 5,5 millioner..? Så andelen av befolkningen som er uføre, den har ikke økt. Det har derimot holdt seg ganske så stabilt: https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/statistikk/aap-nedsatt-arbeidsevne-og-uforetrygd-statistikk/tabeller/mottakere-av-uforetrygd-som-andel-av-befolkningen-.etter-kjonn-og-alder.pr.31.03.2013-2022.prosent Det er en liten økning av andelen unge mellom 18-24 år som blir uføre. Det er sant. Men stort sett hele den økningen kommer av bedre medisinske metoder de siste ti-årene, som gir overlevelse hos barn som tidligere ville dødd. Mange flere barn vokser idag opp, med tildels alvorlige diagnoser og skader. F.eks kreft. Heldigvis er det idag betraktelig bedre sjanse for at barn som får kreft overlever. Men behandlingen en må gjennom er ødeleggende for kroppen, og mange av barna som idag overlever kreft vil ende opp som uføre. Tidligere ville jo mange av dem dødd. https://forskning.no/kreft-sykdommer-barn-og-ungdom/unge-som-overlever-kreft-blir-oftere-trygdet/585015 Anonymkode: 309ef...7fb 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #15 Skrevet 12. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja jeg har sett at det står at det er økning på uføre flere steder på nettet. men får det ikke helt til å stemme. Jeg er født med en beveglseshemming. Jeg brukte rullestol og hjelpemidler i barndommen akkurat som nå. Men husker at rundt 2003 og før det var samfunnet mye mindre tilrettelagt enn det er nå. Husker jeg ble bært inn på bussen av mamma. Masse butikker jeg ikke kom meg inn på og generelt mye byngninger jeg ikke kom meg inn på. Nå er samfunnet mye mer tilrettelagt så ofte enklere for bevegelsheshemminger å komme seg på jobb og skole. Det jeg skal frem til er at dette gjorde at en færre del av funkjonshemmede kunne være i jobb før i tiden grunnet dette. Så selvom det er flere uføre nå, var det nok enda flere på offentlig ytelselser før bare at det ikke het ufør den gangen. Eller hva tenker dere ? Anonymkode: 05507...81a Et annet perspektiv på dette - det er dessverre betydelige fordommer mot mennesker som har funksjonsnedsettelse av en eller annen art, men egentlig er friske. Arbeidsgivere er redde for hva tilrettelegging og det å ta hensyn vil innebære av merarbeid, både for dem selv og resten av staben. Selv bare det å sitte i rullestol, men ellers være frisk, ung, høyt utdannet vil være nok til at terskelen for å få slippe inn på arbeidsmarkedet blir veldig mye høyere. Dessverre 😕 Bare ca 40 % av ellers friske mennesker med funksjonshemming har idag jobb. Rullestolbrukere, blinde/svaksynte, døve/hørselshemmede f.eks, får ikke jobb. Her er en norsk studie, hvor de sendte samme søknad til bedrifter - bare at i den ene var det opplyst at personen var rullestolbruker. Resultatet er nedslående, søknadene hvor rullestol ble nevnt (til tross for at den ikke var til hinder for de aktuelle jobbene) ble kalt inn til intervju bare halvparten så ofte. https://www.idunn.no/doi/10.18261/issn.1504-7989-2021-03-04-04 Anonymkode: 309ef...7fb 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #16 Skrevet 12. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Et annet perspektiv på dette - det er dessverre betydelige fordommer mot mennesker som har funksjonsnedsettelse av en eller annen art, men egentlig er friske. Arbeidsgivere er redde for hva tilrettelegging og det å ta hensyn vil innebære av merarbeid, både for dem selv og resten av staben. Selv bare det å sitte i rullestol, men ellers være frisk, ung, høyt utdannet vil være nok til at terskelen for å få slippe inn på arbeidsmarkedet blir veldig mye høyere. Dessverre 😕 Bare ca 40 % av ellers friske mennesker med funksjonshemming har idag jobb. Rullestolbrukere, blinde/svaksynte, døve/hørselshemmede f.eks, får ikke jobb. Her er en norsk studie, hvor de sendte samme søknad til bedrifter - bare at i den ene var det opplyst at personen var rullestolbruker. Resultatet er nedslående, søknadene hvor rullestol ble nevnt (til tross for at den ikke var til hinder for de aktuelle jobbene) ble kalt inn til intervju bare halvparten så ofte. https://www.idunn.no/doi/10.18261/issn.1504-7989-2021-03-04-04 Anonymkode: 309ef...7fb Dette er nok sant. min diagnose gir desverre ikke bare problemer med å gå, men påvirker også håndmotorikken min. Samt synet og tempo. Jeg sliter med å få jobb. Men alikevel vil jeg påstå at folk har det noe lettere i dag. Noe av grunnen er at det er mulig å komme seg frem i bygninger uten alt for mange hinder. Dette opplevde jeg var et mye større hinder i barndommen min på tidlig 2000 tallet. Samtidig har pcen kommet. det er nærmest umulig å skrive for hånd for meg, men klarer det med PC , selv om det går ganske sent så selv om det er vanskelig for mange , vil jeg tro at det var enda flere av " oss" som ikke hadde jobb eller gikk på høyere utdanning før i tiden. Før i tiden kunne det jo bygges blokker uten heis. nå er det krav om heis så bare det å komme ut døra for "oss" før var jo vanskeligere enn det er i dag. Anonymkode: 05507...81a
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #17 Skrevet 12. juni 2022 Er det flere nå da? Anonymkode: a7b5e...b46
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå