AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #1 Skrevet 12. juni 2022 Er det noen sensorer og andre kyndige her? Jeg skriver masteroppgave om et tema som det er blitt gjort mye forskning på og flere har skrevet lignende masteroppgaver tidligere, men jeg har selvsagt brukt ulik data (altså data fra andre år), erstattet noen variabler, og hatt et hovedfokus på deler andre har skrevet mindre om. Selvsagt så kopierer jeg ikke noe andre tidligere masterstudenter har skrevet, men oppsettet, metodikken, forklaring av analysemetoder, og flere av resultatene er jo strengt tatt det samme med små variasjoner (altså resultatene er kvalitativt like, men kvantitativt forskjellige) . Problemstillingen er godkjent av veileder og fakultetet (selvfølgelig), men med tanke på hvor mye arbeid jeg har lagt i oppgaven så er jeg livredd for å bli tatt i plagiat og måtte skrive en ny oppgave. Jeg bruker ingenting fra disse andre masteroppgavene, men bør jeg likevel oppgi dem i kildelisten min mtp at plagiatkontrollen kan slå ut? En annen ting jeg lurer på er hva som er innafor/ikke innafor i litteraturoversikten min (literature review). Jeg henviser til svært mange tidligere relevante studier, gjør meg forstått med deres resultater, men forholder meg i stor grad til sammendraget og konklusjonen av en studie når jeg skal beskrive resultatene. Jeg er rett og slett redd for at måten jeg skriver det på kan tolkes som plagiat fordi jeg ikke velger å direkte sitere. F.eks. så skriver jeg (obs ikke noe jeg faktisk har skrevet, rent eksempel): "Peerson's (xxxx) findings conclude that monetary policy shocks are an important driving force behind stock price variability in the short term" Mens dette er det direkte sitatet fra studien: "The results also emphasize the role of other shocks; monetary policy shocks in particular, as important driving forces behind stock price variability in the short term" Det er jo begrenset med måter å omskrive dette på og blir vel heller ikke mindre plagiat (om det er det) dersom jeg finner et synonym eller to. Er det plagiat å skrive så ordrett av studien man henviser til? Anonymkode: 8f751...faf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå