Gå til innhold

Jobben som sykepleier blir stadig mer meningsløs, utmattet og bekymret for framtidens helsevesen..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke jobbet som sykepleier i mer enn 10 år og merker allerede en stor endring. Jeg jobber på sykehjem og pasientgruppen er annerledes enn det var før. Vi har ikke lenger "de søte gamle" damene i rullator som bor her, pasientgruppen er yngre, tidligere pille/alkohol misbrukere, psykiatriske sykdommer, ekstrem fedme osv, er det som dominerer gruppen. Vi er kun to pleiere på 8 svært krevende pasienter, det hele føles som brannslukking hver eneste dag. Vi rekker ingenting annet enn stell, eliminasjon og ernæring, og sånn går hele vakta. Nå vil ledelsen kutte ut de muntlige rapportene, så nå kommer vi ikke til å prate sammen engang, høre om hvordan det går med en osv. Rapportsystemet er et rot og kaos, hele arbeidet føles kaotisk. Kjøkkenet er ekkel, flekker og møkk overalt. Det er masse jeg kunne ramset opp her. 

Jeg er totalt utmattet, emosjonelt og fysisk. Jeg kobler ut av kroppen mens jeg steller og ordner, alt går bare i automatikk. Jeg orker ikke lenger å prate med noen, jeg går ikke på do i løpet av vakta, og gjemmer meg inn på et mørkt rom hvis jeg faktisk får tid til pause. Føler at arbeidslivet i helse har blitt så forferdelig deprimerende. Folk er utbrente og stadig sykemeldte. Ledelsen er så desperat at hvem som helst blir ansatt som assistenter, og da mener jeg seriøst hvem som helst. Når en leder slutter, så blir ikke stillingen lyst ut engang, det blir en ny kamerat som tar over. Det virker så uproft og kvaliteten på ledelsen er deretter.. 

Så jeg lurer på, hva er planen videre når alle har bestemt seg for å flykte fra helsevesenet? Er det utenlandsk arbeidskraft som skal ta over fordi de finner seg i alt? Jeg kjenner jeg gruer meg til foreldrene mine blir gamle og blir mer avhengig av hjelp, for etter alt jeg har sett de siste årene stoler jeg ikke på at de kommer til å bli godt nok ivaretatt. 

Bare en utblåsning fra meg.. 

Anonymkode: 667ad...39d

• Liker 8
  • Hjerte 18
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
Gjest Adobyen
Skrevet (endret)

Jeg har full forståelse for at det er slitsomt å jobbe på sykehjem og at det trengs flere hender, men liker ikke når noen er nedlatende og dømmende med pasienter. Hvordan kan disse gruppene få god omsorg dersom de ansatte har i mot dem? Helsevesenet diskriminerer disse menneskene.

Endret av Adobyen
AnonymBruker
Skrevet
Adobyen skrev (6 minutter siden):

Jeg har full forståelse for at det er slitsomt å jobbe på sykehjem og at det trengs flere hender, men liker ikke når noen er nedlatende og dømmende med pasienter. Hvordan kan disse gruppene få god omsorg dersom de ansatte har i mot dem? Helsevesenet diskriminerer disse menneskene.

Hva mener du egentlig? Har jeg sagt at vi dømmer og er nedlatende overfor pasientgruppen vår? Ekstremt fedme, psykiatri, pille og alkoholmisbruk er fakta og ikke en mening jeg har, har ikke sagt noe annet enn det. Men det er absolutt min erfaring at pasientgruppen vi har er ekstremt utfordrende. Det er tungt nok å jobbe i somatikk, også har du psykiatri oppå det hele. Det er ikke lett å pleie selvdestruktive mennesker, og det er ledelsens (systemets) feil at de ikke bemanner deretter. 

• Liker 32
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Ja, dessverre er det på den måten..  Flere og flere ledere, færre på golvet. Ledere som har null interesse av pasientene. Økende antall utlendinger uten utdannelse og dårlig norsk. Vi presses lengre og lengre.. Her var det faktisk mye bedre før, ja bare for 10 år siden noe helt annet.. Klem fra sykepleier i 28 år ❤

Anonymkode: 7d21d...f33

• Liker 13
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Helt enig

Jobber 100 prosent som helsefagarbeider og er helt utslitt.

Anonymkode: 6bbb2...655

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er bare å forlate den synkende skuta - virkelig, for din egen fysiske og mentale helse sin del. Du finner ikke verre arbeidsforhold enn det er i helsevesenet, spesielt på sykehjem. 

HMS finnes ikke for ansatte, det er bare fine ord og annet pissprat frå såkallede HR-ansatte 🤮

Er du sykepleier, har du tonnevis av andre muligheter til andre og bedre jobber.

RUN, FOREST - FUCKING RUN!

Anonymkode: 3cc88...50f

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner deg godt. Jeg er vernepleier og jobbet i omsorgsbolig for utviklingshemmede. Fullstendig texas døgnet rundt, elendig bemanning og turnus, enorm gjennomtrekk av personale, vi måtte bestemme oss for ferie 1,5år i forveien, jeg ble kalt hjem fra ferie 3 av 5 sommerferier, ett år hadde jeg kun den beskjeden hengende over hodet om at jeg når som helst kunne bli kommandert på jobb.

Jeg fikk permisjon for en kortere engasjementstilling som ville gi meg erfaring som var positiv å ta med tilbake på boligen, og like før jeg kom tilbake hadde jeg nesten Messias-status for da kom liksom alt til å ordne seg. Gjorde jo ikke det, jeg bare jobbet til jeg møtte veggen. Når jeg omsider klarte å stable meg på beina igjen etter 4 år, så har jeg utelukkende jobbet administrativt innen helse. Og jeg skal aldri, ALDRI tilbake. Synes synd i brukerne mine for det er ikke deres feil, men jeg har ødelagt helsa mi for å jobbe i helse, og det var ikke verdt det.

Anonymkode: e3c77...239

• Liker 5
  • Hjerte 7
Skrevet

På tide å bytte jobb. Både fordi du selv går til grunne, men og for å vise at dette ikke er greit. De må fram med pengesekken.

Forsøkt sykehus? Mye kjekkere, men kan være veldig travelt på sengeposter og. Anbefaler videreutdanning. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
BobbySocks skrev (2 minutter siden):

På tide å bytte jobb. Både fordi du selv går til grunne, men og for å vise at dette ikke er greit. De må fram med pengesekken.

Forsøkt sykehus? Mye kjekkere, men kan være veldig travelt på sengeposter og. Anbefaler videreutdanning. 

Jeg jobber på sykehus, har videreutdanning og skal jobbe 11 vakter de neste 8 dagene. 

Anonymkode: 25851...59e

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg jobber på sykehus, har videreutdanning og skal jobbe 11 vakter de neste 8 dagene. 

Ja? Ikke uvanlig det? Og i tillegg er det frivillig. Og det er likevel mer meningsfylt en sykehjem. 

Endret av BobbySocks
AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler det likt og er nyutdannet. 

Anonymkode: 60a9c...673

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Huff...

Anonymkode: 7d21d...f33

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å ta en spesialisering og komme deg bort fra sykehjem? Når du er så sliten som du er må du se deg om etter noe annet. Jeg må helt ærlig si at jeg aldri kunne ha jobbet på sykehjem. Synes praksistiden på grunnutdanningen var mer enn nok... 

Hva med jordmor, barnesykepleier eller helsesykepleier for eksempel? Det er selvfølgelig hektiske dager og høy belastning innenfor de feltene og, men det er veldig fine jobber likevel. 

Anonymkode: 72696...822

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sånn er det i yrkesfag. Utdanne deg til noe annet. Hilsen tidligere rørlegger som utdannet seg til økonom

Anonymkode: 01a76...934

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva med å ta en spesialisering og komme deg bort fra sykehjem? Når du er så sliten som du er må du se deg om etter noe annet. Jeg må helt ærlig si at jeg aldri kunne ha jobbet på sykehjem. Synes praksistiden på grunnutdanningen var mer enn nok... 

Hva med jordmor, barnesykepleier eller helsesykepleier for eksempel? Det er selvfølgelig hektiske dager og høy belastning innenfor de feltene og, men det er veldig fine jobber likevel. 

Kan legge til at jeg har ekstra kompetanse i geriatri og har nylig gjort meg ferdig med utdannelse i ledelse. Ser ikke for meg noen framtid her, men det tar tid å finne en ny jobb. Føler meg også ganske sårbar mentalt og utsetter jobbsøking for å unngå psykisk knekk som følge av avslag. Jeg tror jeg burde komme meg til legen, men er samtidig redd for at fravær kan ødelege mulighetene mine for framtiden. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Kan legge til at jeg har ekstra kompetanse i geriatri og har nylig gjort meg ferdig med utdannelse i ledelse. Ser ikke for meg noen framtid her, men det tar tid å finne en ny jobb. Føler meg også ganske sårbar mentalt og utsetter jobbsøking for å unngå psykisk knekk som følge av avslag. Jeg tror jeg burde komme meg til legen, men er samtidig redd for at fravær kan ødelege mulighetene mine for framtiden. 

Hvis du bor i nærheten av et sykehus er de fleste avdelingene ganske desperat etter sykepleiere, så det tar nok ikke så mye tid som du tror. 

• Liker 2
Skrevet

Sykehjem er vel noe av det værre stedet man kan være ansatt på. Har familie og venner rundt meg hvor de fleste jobber innen helsefag på forskjellige plan. De verste historiene kommer fra sykehjemmene. Ikke minst info om hvordan en ledelse fungerer.

Du er nok dessverre bare én i rekka som snart går i vater i dette arbeidet. Kom deg vekk og få tilbake pusten. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Åh, føler med deg. Kjenner meg så utrolig igjen. Er konstant trøtt og sliten. Det er ofte svært tungt fysisk, men det verste er den psykiske påkjenningen av å jobbe med mennesker med demens, høyt stress og konstant for lite folk på jobb. Vi er 3 stykker på 12 beboere og det er altfor lite når de fleste har en rekke andre somatiske problemer i tillegg til demensen. Matpause har vi aldri, men rekker av og til å spise en brødskive i stående posisjon... Er nettopp utdanninget helsefagarbeider etter mange år som assistent, men føler ikke jeg klarer mer. Har inget liv utenom jobb fordi jeg ikke har energi til annet. Det skal ikke være slik! Men med konstante instramminger og nedskjæringer blir det jo bare verre og verre!

Anonymkode: abb1b...be4

• Liker 2
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
PITTY skrev (10 minutter siden):

Sykehjem er vel noe av det værre stedet man kan være ansatt på. Har familie og venner rundt meg hvor de fleste jobber innen helsefag på forskjellige plan. De verste historiene kommer fra sykehjemmene. Ikke minst info om hvordan en ledelse fungerer.

Du er nok dessverre bare én i rekka som snart går i vater i dette arbeidet. Kom deg vekk og få tilbake pusten. 

Mye ligger i holdninger hos politikere som ikke bryr seg særlig om strukturen på sykehjemmene, dårlig ledelse for sjeldent eller aldri konsekvenser når det gjelder personalbehandling. Det er som oftest når de ikke holder budsjettene at kommunenes administrasjon setter på blålysene. Økonomi går fremfor personalbehandling, det er hva jeg har lagt merke til. 

Endret av Knoot
  • Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
Adobyen skrev (2 timer siden):

Jeg tror kanskje ikke hun mener å være nedlatende. Tror hun bare ville ramse opp hvilken brukergruppe det er per nå og forsøke å få frem at dette er brukergrupper med mer utfordringer enn hvordan brukergruppene av sykehjem var for en del år siden. Og med en annerledes brukergruppe som har flere utfordringer bør bemanning og kompetanse også justeres.

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...