AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #1 Del Skrevet 12. juni 2022 Jeg er usikker på om jeg bør velge gass- eller kullgrill. Tenkte på den bærbare varianten til FFC. Vi er bare to personer, og kommer nok til å bruke den mest hjemme, selv om det er kjekt at de kan tas med. Jeg ønsker å grille hel aubergine for å få røyksmak på den, og ellers vil den bli brukt til diverse grønnsaker, kanskje ost, en sjelden gang vegetardagpølser eller -burgere. Hva vil dere anbefale? Er åpen for andre løsninger, men ønsker å kjøpe noen dyr grill. Gass: https://www.obsbygg.no/hage-og-utemiljo/griller/gassgrill/2141862 Kull: https://www.obsbygg.no/hage-og-utemiljo/griller/kullgriller/2141851?v=ObsBygg-7072806000426 Anonymkode: 03f1a...ce7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 12. juni 2022 #2 Del Skrevet 12. juni 2022 Kullgrill forpester lufta mer for naboene og folk rundt dere, så sånt sett er gassgrill bedre. Vet ikke hvordan dere bor, om dere har naboer nært på? Velg i så fall da gassgrill. Kullgrill er uansett noe herk å få i gang. Det må tennes på lenge i forveien for å varme opp og få glørne varme nok til matlaging, så man må gå og vente en halv evighet. Med gassgrill kan du bare slenge på maten med det samme og begynne stekingen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #3 Del Skrevet 12. juni 2022 Har ikke naboer veldig tett på, og kommer ikke til å grille ofte, så akkurat det behøver vi ikke tenke på. Det viktigste er at maten smaker best mulig de gangene vi bruker den. Anonymkode: 03f1a...ce7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
elien Skrevet 12. juni 2022 #4 Del Skrevet 12. juni 2022 Hadde gassgril tidliger, den gikk fort ut. Blir mye bedre smak på kull, hadde sånn boks å sette i gassgrillen, men det ble ikke det samme. Kull tar litt lengre tid å bli klar, men det legger jeg bare inn i planleggingen. Liker bedre kull, men jeg er nok kanskje litt nerd, for jeg har 3 griller, etter hva jeg skal lage. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sweetheaven Skrevet 16. juni 2022 #5 Del Skrevet 16. juni 2022 Kull for alle penga! Maten blir helt annerledes med kullgrill, egen klasse. Så her bruker vi kun det. Man får mange gode kullgrill i dag 😊 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #6 Del Skrevet 16. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 12.6.2022 den 14.15): Har ikke naboer veldig tett på, og kommer ikke til å grille ofte, så akkurat det behøver vi ikke tenke på. Det viktigste er at maten smaker best mulig de gangene vi bruker den. Anonymkode: 03f1a...ce7 Hvis smak er set viktigste så kan dere egentlig bare velge kull. Gass gir ikke i nærheten av smaken, du får ikke den samme røyken. Anonymkode: a1588...ce7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #7 Del Skrevet 16. juni 2022 Alltid kull! Fruen hjemme trodde meg ikke og blindtestet meg! Jeg smakte stor forskjell mellom kull og gass, fikk 5av5 riktige. Ja det tar litt lenger tid, men det er jo en del av prosessen for god mat ❤️ Så bryr du deg om smak, gå absolutt for kull. Gass smaker ikke grill mat desverre, det er som man legger noe i stekeovnen ;s Anonymkode: 616bf...abc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2022 #8 Del Skrevet 16. juni 2022 On 6/12/2022 at 2:08 PM, Million said: Kullgrill forpester lufta mer for naboene og folk rundt dere, så sånt sett er gassgrill bedre. Vet ikke hvordan dere bor, om dere har naboer nært på? Velg i så fall da gassgrill. Kullgrill er uansett noe herk å få i gang. Det må tennes på lenge i forveien for å varme opp og få glørne varme nok til matlaging, så man må gå og vente en halv evighet. Med gassgrill kan du bare slenge på maten med det samme og begynne stekingen. Nei det gjør det ikke, da gjør du isåfall noe veldig feil når du griller Anonymkode: ac70a...48d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 17. juni 2022 #9 Del Skrevet 17. juni 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nei det gjør det ikke, da gjør du isåfall noe veldig feil når du griller Anonymkode: ac70a...48d Selvfølgelig gjør det det. Det er derfor kullgrill er forbudt i veldig mange sameier og borettslag, på balkonger og verandaer! Det er helt vanlig at kullgrilling ikke er lov, men derimot er gass- eller elektrisk grill lov. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #10 Del Skrevet 17. juni 2022 Anbefaler å gå får Weber i stedet for FCC og andre billigmodeller. For eksempel Weber Smokey Joe hvis du har veldig dårlig plass. Anonymkode: d4100...ac2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #11 Del Skrevet 17. juni 2022 Million skrev (9 minutter siden): Selvfølgelig gjør det det. Det er derfor kullgrill er forbudt i veldig mange sameier og borettslag, på balkonger og verandaer! Det er helt vanlig at kullgrilling ikke er lov, men derimot er gass- eller elektrisk grill lov. Det har vel mer med de høye flammene/brannfaren som følger hvis det blir brukt tennvæske til opptenning å gjøre. Anonymkode: 8e863...7a7 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 17. juni 2022 #12 Del Skrevet 17. juni 2022 (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det har vel mer med de høye flammene/brannfaren som følger hvis det blir brukt tennvæske til opptenning å gjøre. Anonymkode: 8e863...7a7 Det, og osen/røyken som kommer av kull som brenner. Se f.eks denne artikkelen, som Huseierne har skrevet. Der skriver de at det er pga os og brannfare kullgrill ikke er tillatt mange steder. Endret 17. juni 2022 av Million Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #13 Del Skrevet 17. juni 2022 Kommer an på hvordan du bor, og om det er tillatt med kullgrill der. Du får like bra mat på en gassgrill, selv om kullgrillfantaster påstår noe annet. Det er ikke selve kullet som gir smaken, det er fettet som renner ned i kullet og som gir den aromaen i maten. Du kan få samme smak i gassgrillen om du benytter en kullgrill. Webers, Broils og Landmanns har alle tre griller med den funksjonen i gassgrill. Anonymkode: 94dbc...81c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 17. juni 2022 #14 Del Skrevet 17. juni 2022 Million skrev (3 timer siden): Selvfølgelig gjør det det. Det er derfor kullgrill er forbudt i veldig mange sameier og borettslag, på balkonger og verandaer! Det er helt vanlig at kullgrilling ikke er lov, men derimot er gass- eller elektrisk grill lov. Det oser og lukter temmelig mye grill fra gassgrill også, ihvertfall når mine naboer griller. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det har vel mer med de høye flammene/brannfaren som følger hvis det blir brukt tennvæske til opptenning å gjøre. Anonymkode: 8e863...7a7 Ja, brannfaren er en viktigere årsak enn osen!Tenkt scenario: Folk griller, spiser og drikker, går fra grillen og så kommer det vindkast og velter den... Jeg syns det smaker godt uansett om maten er griller på gass- eller kullgrill, men jeg tror stemningen ved grilling er viktigst for meg. Vi er alltid flere sammen når det grilles, og da smaker ofte maten best uansett. 😄 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #15 Del Skrevet 17. juni 2022 Brunhilde skrev (14 minutter siden): Det oser og lukter temmelig mye grill fra gassgrill også, ihvertfall når mine naboer griller. Ja, brannfaren er en viktigere årsak enn osen!Tenkt scenario: Folk griller, spiser og drikker, går fra grillen og så kommer det vindkast og velter den... Jeg syns det smaker godt uansett om maten er griller på gass- eller kullgrill, men jeg tror stemningen ved grilling er viktigst for meg. Vi er alltid flere sammen når det grilles, og da smaker ofte maten best uansett. 😄 Tror ikke det er denne typen informasjon som er nyttigst for TS. Anonymkode: e84a1...038 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 17. juni 2022 #16 Del Skrevet 17. juni 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Tror ikke det er denne typen informasjon som er nyttigst for TS. Anonymkode: e84a1...038 Neimen, er du i denne tråden også? Kan du ha en fin dag, lille venn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 17. juni 2022 #17 Del Skrevet 17. juni 2022 Brunhilde skrev (4 timer siden): Det oser og lukter temmelig mye grill fra gassgrill også, ihvertfall når mine naboer griller. Huseierne.no sine meninger om kullgrilling er i alle fall det som er lagt til grunn i de fleste borettslags/sameiers regler, og de mener at kullgrill er verstingen. Noe matos vil det jo bli uansett grillmetode, men kullet gir fra seg mest, fordi der kommer det røyk i tillegg fordi det er noe som faktisk brenner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #18 Del Skrevet 17. juni 2022 Hva med en helt vanlig kulegrill? Kull gir bedre smak. Det er ikke stress å tenne på kullet 30min før. I mellomtiden kan man lage tilbehøret. https://www.europris.no/p-kulegrill-diameter-43-cm-146161 Det beste er noe med lokk så man holder røyken inne. Det gir best smak. Anonymkode: c3f3e...093 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 17. juni 2022 #19 Del Skrevet 17. juni 2022 Skal du grille velger du selvsagt kullgrill. Skal dy bare steke mat utendørs kan du velge gassgrill. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #20 Del Skrevet 18. juni 2022 Million skrev (21 timer siden): Huseierne.no sine meninger om kullgrilling er i alle fall det som er lagt til grunn i de fleste borettslags/sameiers regler, og de mener at kullgrill er verstingen. Noe matos vil det jo bli uansett grillmetode, men kullet gir fra seg mest, fordi der kommer det røyk i tillegg fordi det er noe som faktisk brenner. Trenger man virkelig å argumentere for dette? 😂 Kullgrill gir definitivt mest lukt, når noen fyrer opp kullgrillen lukter det jo i hele nabolaget... Anonymkode: 3570c...795 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå