Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Prøver å forenkle det litt; 

Skulle ha tre uker sammenhengende i slutten av juli. Nå viser det seg at sjef har ikke fått med seg når en annen person innen bestilling skulle ha ferie, så jeg må på jobb to dager i løpet av de tre ukene.  Liten bedrift så ikke mange å ta av til å gjøre en jobb som tar ca to timer hver av gangene. Er litt lei av å måtte troppe opp sånn, lønna er ikke veldig bra.  Siden jeg ikke hadde bestilt noe ferie enda og er barnløs så er det nærmest forventet at jeg ikke har noe problem med å gjøre det. Er dette et ikke-problem egentlig eller har noen erfaringer med lignende saker? 

Anonymkode: 55686...23d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde bare sagt til sjefen at det ikke er ditt problem

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke greit. Du har krav på tre uker sammenhengende ferie ihht ferieloven, så det der må sjefen orden på annen måte. Evt gjør du det, men da blr du kreve klekkelig betalt. 

Anonymkode: 647a2...786

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er ikke greit. Du har krav på tre uker sammenhengende ferie ihht ferieloven, så det der må sjefen orden på annen måte. Evt gjør du det, men da blr du kreve klekkelig betalt. 

Anonymkode: 647a2...786

Takk for svar. Jeg og tenkte på at det burde blir kompensert for dette. Det er en liten bedrift og ikke noe rutiner og systemer ang slike saker og det  er litt tankegang at en skal være behjelpsom for å holde arbeidsplassen sin i gang. 

Hva er rimelig å be om ifht til dette?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Takk for svar. Jeg og tenkte på at det burde blir kompensert for dette. Det er en liten bedrift og ikke noe rutiner og systemer ang slike saker og det  er litt tankegang at en skal være behjelpsom for å holde arbeidsplassen sin i gang. 

Hva er rimelig å be om ifht til dette?

Organiser deg!

Anonymkode: b6e21...7ee

AnonymBruker
Skrevet

Dette problemet hadde jeg overlatt til sjefen. 

Anonymkode: f6d88...3bd

AnonymBruker
Skrevet

De kan kreve at du skal jobbe, men det er visse forutsetninger og jeg er ikke så sikker på om de er oppfylt.

https://www.delta.no/dine-rettigheter/ferie/kan-du-beordres-til-a-jobbe-i-ferien

Sitat: "2. De uforutsette hendelsene skaper vesentlige driftsproblemer

Hvis de uforutsette hendelsene skaper vesentlige driftsproblemer, og det ikke kan skaffes stedfortreder, kan arbeidsgiver beordre en ansatt tilbake på jobb.

Et eksempel på en uforutsett hendelse er at vikaren er blitt syk eller at andre på jobb er blitt syke. Dårlig planlegging av ferieuttak er ikke en god nok grunn til å endre ferien. Hendelser som kunne vært tatt i betraktning gir ikke arbeidsgiver rett til å fravike avtalen om ferietidspunkt. Driftsproblemene må også være av et visst omfang og varighet for at vilkåret skal være oppfylt."

Jeg tror ikke de egentlig kan kreve at du stiller, men jeg kjenner ikke omstendighetene. Det er forskjell på om en kiosk må holdes stengt 2 dager som et resultat av dårlig planlegging, eller om akuttmottaket på et sykehus må stenges ned fordi andre er blitt syk. Ting må stå i forhold til konsekvensene.

Det gjelder selvsagt å være fleksibel og løsningsorientert, og at du tenker over hva du selv føler er greit. Hvis det er lett å bare vente en uke lengre før man reiser på tur til egen hytte og arbeidsgiver er villig til å gi en kompensasjon så kan det jo være en ok deal. Er ferien derimot koordinert med flere andre i et reisefølge, og både fly og felles feriehus allerede er bestilt og betalt, så blir jo saken litt verre.

Anonymkode: 0b1da...759

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...