Gå til innhold

Blitt advart om huseier, hva gjør vi??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi skal flytte og utgangspunktet veldig fornøyde med leiligheten vi fikk. (leieforhold). Vi flytter dit i juli. Kontrakt er signert og alt i orden. 

Vi var innom der nå i helga for å få tatt noen mål mtp soverom og seng. Hun som bor der nå og som skal flytte ut advarte oss mot huseier. Hun nevnte flere ting som jeg reagerer veldig på. Bl.a at han tar seg inn i leiligheten uten å spørre. Pluss noen andre ting jeg ikke vil skrive her.

Hva gjør vi??? Kontrakten er allerede signert. Å jeg aner ikke hvordan vi evnt skulle tatt dette opp med huseier uten at det blir kleint. Vi vet heller ikke om det er sant det hun sier. Men er det sant vil jeg ikke bo der! Vi har hatt husverter som har vært urimelige tidligere også og det er er slit.....

Hva gjør vi?

Anonymkode: e19fd...5cb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tror derr bare må vente og se, og hvis de tingene skjer, ta det derfra, men skjønner det er jævlig ekkelt!

Anonymkode: 3d231...f6e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ikke sikkert det stemmer. 
Men dere kan jo fastslå at privatliv er viktig, at dere skal ha beskjed før noen går inn.

Min forrige leieboer hadde nok glatt advart nye. Men hun var en grusom leietaker. En sann lettelse når hun flyttet.

Anonymkode: 08b97...8d6

• Liker 3
Skrevet

Oppdater kontrakten med når og i hvilke tilfeller huseier kan ta seg inn. Og at dere alltid skal være tilstede.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere finner jo fort ut av om det stemmer. Og dere har lov til å sette opp kamera i boligen dere leier.

Anonymkode: d53c6...2eb

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet

Det beste ville vært å sende skriftlig henvendelse til huseier og si: 

Vi har hatt negative erfaringer med utleier før hvor det og det og det fant sted. Vi håper at vi slipper å oppleve dette fremover og ville bare avklare på forhånd at vi ikke synes det er greit at det og det og det finner sted. Vi gleder oss til et godt samarbeid.

Det er ikke kleint å informere på forhånd om deres forventninger. Så har du det på svart og hvit at du har sagt ifra. Ideelt sett svarer huseier bekreftende eller noe sånt også. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Sett en liten, brettet lapp i døra (i sideglippa i døra, gjerne litt langt ned så ikke huseier oppdager den). Dersom lappen ligger på gulvet når dere kommer hjem, så vet dere at noen har vært der inne. Sånn sett kan du fort finne ut av om dette stemmer. 

Anonymkode: 86c52...2d5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dere finner ut om det stemmer senere. Å om h*n tar seg inn i leiligheten så gir dere beskjed (skriftlig!) om at h*n skal gi beskjed hvis h*n skal inn i boligen da det er ulovlig å ikke gi varsel i god tid. 

Anonymkode: c775c...fab

Skrevet

Det er ikke lov av huseier å bare ta seg inn uten å gi beskjed.

• Nyttig 2
Skrevet

Har forrige leietaker bodd der lenge?

Jeg tenker at dere bare må gi det en sjanse, kan fort være leietaker som har vært problemet også. Men vær gjerne ekstremt tydelige på forventninger før innflytting. Hvilke tilfeller kan han ta seg inn? (Eneste brannalarm, der dette har vært aktuelt for oss. Og da ringte vi først). Snakk gjerne om andre forventninger også.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
SS skrev (Akkurat nå):

Har forrige leietaker bodd der lenge?

Jeg tenker at dere bare må gi det en sjanse, kan fort være leietaker som har vært problemet også. Men vær gjerne ekstremt tydelige på forventninger før innflytting. Hvilke tilfeller kan han ta seg inn? (Eneste brannalarm, der dette har vært aktuelt for oss. Og da ringte vi først). Snakk gjerne om andre forventninger også.

Vet ikke hvor lenge hun har bodd der. Men hun virket veldig rolig, lavmælt og snill. Ryddig og fint inne hos henne også så virket ikke som en typisk person det er mye tull med 

😪😪😪 Får vel bare vente å se ja.. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Blålilla skrev (17 minutter siden):

Oppdater kontrakten med når og i hvilke tilfeller huseier kan ta seg inn. Og at dere alltid skal være tilstede.

Dette er dekket av husleieloven, og skal være helt unødvendig å presisere i kontrakt. 

Anonymkode: e5ff6...ec9

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Dette er dekket av husleieloven, og skal være helt unødvendig å presisere i kontrakt. 

Dessverre er det mange som driter i akkurat denne delen av loven 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dessverre er det mange som driter i akkurat denne delen av loven 

Men da driter de sikkert akkurat like mye i det om det står i kontrakten. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

I og med at kontrakt og alt er signert, så tenker jeg at dere bare må se det an. Dere må lese husleieloven godt, og MED EN GANG huseieren bryter den, så MÅ dere si i fra til vedkommende og henvise til loven. Det er veldig viktig at dere da sier i fra med  en gang.

Dere kan også følge med på utleiemarkedet og kanskje dere finner en annen plass å bo raskt dersom det viser seg at tidligere leietaker har rett.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17

HUSK: Aldri betalt inn depositum rett inn på utleiers konto. Det skal være en egen konto, som skal stå i leietakerens navn OG utleier SKAL betale for opprettelsen av denne kontoen (om utleier sier dere skal betale for det, kan dere trekke dette av husleien senere)

Anonymkode: 0580f...e10

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde en huseier en gang. Hun skulle detaljstyre hvor i huset de forskjellige møblene skulle stå, på centimeter hvor i gården bilen kunne stå parkert, når tid vi skulle ha på utelys osv... Hun skulle også betale strøm til oss for et rom som var hennes som gikk på vår strømmåler. Hun betalte aldri noe.

Hun dukka opp på døra og truet oss og lot dørklokka ringe og ringe fordi vi ikke ville godta detalj styringen hennes. (Ingenting av disse detaljene var presisert i kontrakten.)

Vi ble ikke lenge der for å si det sånn...

Det toppa seg da hun hadde gått inn i huset uten lov og lagt døde mus i søppelbøtta våres.

Det forrige leietaker har informert dere om burde være en varsellampe 🤨

Anonymkode: 448dd...337

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

I og med at kontrakt og alt er signert, så tenker jeg at dere bare må se det an. Dere må lese husleieloven godt, og MED EN GANG huseieren bryter den, så MÅ dere si i fra til vedkommende og henvise til loven. Det er veldig viktig at dere da sier i fra med  en gang.

Dere kan også følge med på utleiemarkedet og kanskje dere finner en annen plass å bo raskt dersom det viser seg at tidligere leietaker har rett.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17

HUSK: Aldri betalt inn depositum rett inn på utleiers konto. Det skal være en egen konto, som skal stå i leietakerens navn OG utleier SKAL betale for opprettelsen av denne kontoen (om utleier sier dere skal betale for det, kan dere trekke dette av husleien senere)

Anonymkode: 0580f...e10

Og få deg skriftlig. Veldig greit å ta alt sånt på mail.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi skal flytte og utgangspunktet veldig fornøyde med leiligheten vi fikk. (leieforhold). Vi flytter dit i juli. Kontrakt er signert og alt i orden. 

Vi var innom der nå i helga for å få tatt noen mål mtp soverom og seng. Hun som bor der nå og som skal flytte ut advarte oss mot huseier. Hun nevnte flere ting som jeg reagerer veldig på. Bl.a at han tar seg inn i leiligheten uten å spørre. Pluss noen andre ting jeg ikke vil skrive her.

Hva gjør vi??? Kontrakten er allerede signert. Å jeg aner ikke hvordan vi evnt skulle tatt dette opp med huseier uten at det blir kleint. Vi vet heller ikke om det er sant det hun sier. Men er det sant vil jeg ikke bo der! Vi har hatt husverter som har vært urimelige tidligere også og det er er slit.....

Hva gjør vi?

Det er nok sant.. 

AnonymBruker
Skrevet

Ta en prat med huseier hva forrige leietaker har advart dere om? 

Det gjorde vår nåværende leietaker. De ble advart mot oss, men leietakeren som advarte var virkelig leietaker fra helvete som lagde et spetakkel for oss lenge etter at de ble kastet ut. Vi fortalte vår side av saken, så var det opp til de å avgjøre. 

Vi tilbød nåværende leietaker å bryte kontrakten og finne seg en ny eller velge å flytte inn hos oss til de finner noe. De har ennå ikke flyttet ut, så jeg regner med at det går fint☺️

Anonymkode: ae687...ec5

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
exictence skrev (1 time siden):

Det er ikke lov av huseier å bare ta seg inn uten å gi beskjed.

Men det er likevel mange som tar seg friheten til å gjøre det. Opplevde det selv da jeg som student leide en leilighet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...