Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke planlagt noe keisersnitt for meg altså. Og jeg håper selvsagt jeg kan føde vaginalt. Men leser jo litt om utfordringer og plager etter keisersnitt her. Så da lurer jeg på om det er slik at man blir automatisk sykemeldt en periode etter dette slik far kan overta permisjon og være hjemme for å hjelpe til? Er dette normalt? Eller er det forventet at en kommer seg såpass raskt at det ikke er nødvendig? Disse to ukene far har rett på fri (velferdspermisjon det vel?) kan selvsagt brukes. Men er jo ikke alle som får disse betalt. 

Anonymkode: 84caa...2f3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei.

Anonymkode: 9d728...a70

AnonymBruker
Skrevet

Skjer ikke automatisk, men du kan selvsagt ta det opp med legen. Fikk tips om det av noen sykepleiere i familien, og at det kunne være veldig lurt.

Anonymkode: 689ad...e64

AnonymBruker
Skrevet

Nei, du får ikke noe sykemelding. Her hadde mannen to uker permisjon og deretter én uke ferie. Min mor tok også ut en uke ferie for å avlaste meg, men hadde klart meg fint alene etter tre uker. 

Anonymkode: 65506...37a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skjer ikke automatisk, men du kan selvsagt ta det opp med legen. Fikk tips om det av noen sykepleiere i familien, og at det kunne være veldig lurt.

Det vil ikke være mulig. 

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er vanlig at man er i grei nok form til å klare seg selv før far er ferdig med velferdspermisjonen. Jeg dro hjem fra sykehuset på dag 4, og var da i stand til å gjøre alt av dagligdagse oppgaver og trengte bare litt Paracet mot smertene. Man må selvsagt gå litt roligere enn vanlig med et ferskt arr på magen, men ellers gikk det helt fint.

Anonymkode: 68040...40e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, man får ikke sykemelding etter keisersnitt, så vidt meg bekjent. Man skal kunne løfte vekten av sitt eget barn og skal derfor kunne være i stand til å ta seg av barnets primære behov. 

Anonymkode: 59e32...a00

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det vil ikke være mulig. 

Flott begrunnelse du hadde der!👌🏻😊

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke planlagt noe keisersnitt for meg altså. Og jeg håper selvsagt jeg kan føde vaginalt. Men leser jo litt om utfordringer og plager etter keisersnitt her. Så da lurer jeg på om det er slik at man blir automatisk sykemeldt en periode etter dette slik far kan overta permisjon og være hjemme for å hjelpe til? Er dette normalt? Eller er det forventet at en kommer seg såpass raskt at det ikke er nødvendig? Disse to ukene far har rett på fri (velferdspermisjon det vel?) kan selvsagt brukes. Men er jo ikke alle som får disse betalt. 

Anonymkode: 84caa...2f3

Et keisersnitt gir ingen rett til sykemelding. En brokkoperasjon derimot, som er mindre invasiv og heller ikke gir noe barn man må ta seg av med verkende sår og pupper og det hele gir automatisk sykmelding. Forstå det den som kan🤷‍♀️

Anonymkode: bd2a6...43d

• Liker 19
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Flott begrunnelse du hadde der!👌🏻😊

Trenger du at jeg utdyper hvorfor? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, utrolig nok ikke. Ved første barnet og første keisersnitt var vi på sykehuset 5 dager, og mannen tok en uke ferie eller ulønnet (husker ikke) etter det. Det var ikke morsomt. Jeg hadde hatt svangerskapsforgiftning og også mistet mye blod, så jeg gikk på blodtrykksmedisin og var veldig slapp og dårlig form etter fødsel. 

Anonymkode: 2a0a7...122

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Nei, det er vanlig at man er i grei nok form til å klare seg selv før far er ferdig med velferdspermisjonen. Jeg dro hjem fra sykehuset på dag 4, og var da i stand til å gjøre alt av dagligdagse oppgaver og trengte bare litt Paracet mot smertene. Man må selvsagt gå litt roligere enn vanlig med et ferskt arr på magen, men ellers gikk det helt fint.

Anonymkode: 68040...40e

Hadde bare velferdspermisjon for fae vært betalt uavhengig av arbeidsgiver. 

Anonymkode: ad71b...86c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei

Anonymkode: 059bf...d10

AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker said:

Et keisersnitt gir ingen rett til sykemelding. En brokkoperasjon derimot, som er mindre invasiv og heller ikke gir noe barn man må ta seg av med verkende sår og pupper og det hele gir automatisk sykmelding. Forstå det den som kan🤷‍♀️

Anonymkode: bd2a6...43d

Nå har jo mannen for det første allerede velferdspermisjon de to første ukene etter fødsel, altså gir det ikke mening å sykmelde mor da så far kan ta over permisjonen. Om mor fremdeles er for syk til å ta av seg barnet (som er det relevante når man er i permisjon, ikke om man ville vært i stand til å utføre sin vanlige jobb) etter disse to ukene, kan hun såklart sykemeldes så far kan ta permisjon. Men heldigvis er de fleste i brukbar form to uker etter et keisersnitt (og kanskje til og med en brokkoperasjon).

Anonymkode: 6aeca...d15

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Seffølgelig kan du få sykemelding om du enda har smerter når du skal begynne å jobbe igjenn. Bare spør legen din så får du det nok. Folk får sykemelding for ingenting så det skal være en god nok grunn

Anonymkode: 5b735...92f

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Nå har jo mannen for det første allerede velferdspermisjon de to første ukene etter fødsel, altså gir det ikke mening å sykmelde mor da så far kan ta over permisjonen. Om mor fremdeles er for syk til å ta av seg barnet (som er det relevante når man er i permisjon, ikke om man ville vært i stand til å utføre sin vanlige jobb) etter disse to ukene, kan hun såklart sykemeldes så far kan ta permisjon. Men heldigvis er de fleste i brukbar form to uker etter et keisersnitt (og kanskje til og med en brokkoperasjon).

Anonymkode: 6aeca...d15

Mannen min jobber selvstendig, og kommer Max til å ta 5 dager fullt fri, kan jeg se for meg. Hadde jeg blitt sykemeldt, hadde ting stilt seg helt annerledes. 

Det er også mange som har rett til foreldrepermisjon to uker etter fødsel - men den er ikke nødvendigvis betalt. Det er ikke alle som da har anledning til å faktisk benytte seg av de to ukene. 

Så jo - det gir en hel Haug med mening, om man ser at det finnes flere ulike jobb-, familie- og økonomiske situasjoner der ute.

• Liker 4
Skrevet

Hadde keisersnitt på førstemann. Var aldri snakk om sykemelding.  Dette var i 1986. Så hadde bare 18 uker lønnet permisjon,  ingenting til far den gangen.  

.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Mannen min jobber selvstendig, og kommer Max til å ta 5 dager fullt fri, kan jeg se for meg. Hadde jeg blitt sykemeldt, hadde ting stilt seg helt annerledes. 

Det er også mange som har rett til foreldrepermisjon to uker etter fødsel - men den er ikke nødvendigvis betalt. Det er ikke alle som da har anledning til å faktisk benytte seg av de to ukene. 

Så jo - det gir en hel Haug med mening, om man ser at det finnes flere ulike jobb-, familie- og økonomiske situasjoner der ute.

Men da får dere planlegge bedre, for sykemelding for far får ikke ta over din permisjon på dette grunnlaget. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men da får dere planlegge bedre, for sykemelding for far får ikke ta over din permisjon på dette grunnlaget. 

Rotete innlegg. 

Far får ikke ta over din permisjon pga keisersnitt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Rotete innlegg. 

Far får ikke ta over din permisjon pga keisersnitt. 

Dersom legens vurdering er at keisersnittet gjør meg uegnet til å ta vare på barnet, så jo?

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...