Gjest Suzanne Skrevet 12. juni 2022 #1 Skrevet 12. juni 2022 Hei, Jeg er innkalt som vitne i en straffesak. Jeg lurer på om det er min sak jeg skal forklare om, eller om det er en fornærmet part/ et offer, i tillegg til den tiltalte selvfølgelig. Noen som vet? Gjelder forøvrig overtredelse av paragraf 168 b.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #2 Skrevet 12. juni 2022 Vi vet ikke hva du skal vitne om. Du får vel informasjon om hva du skal vitne om på forhånd? Det fikk i hvert fall jeg da jeg var vitne. Ikke vet vi hvilken lov som er brutt heller. Det er mange lover som har 168 eller mer paragrafer. Anonymkode: 2b64c...286
Gjest Suzanne Skrevet 12. juni 2022 #3 Skrevet 12. juni 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Vi vet ikke hva du skal vitne om. Du får vel informasjon om hva du skal vitne om på forhånd? Det fikk i hvert fall jeg da jeg var vitne. Ikke vet vi hvilken lov som er brutt heller. Det er mange lover som har 168 eller mer paragrafer. Anonymkode: 2b64c...286 Men må en hovedforhandling i en straffesak ha en fornærmet part? Kan f.eks politiet eller påtale åpne sak uavhengig om det finnes en fornærmet part?
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #4 Skrevet 12. juni 2022 Ja politi og påtale kan åpne sak, uten en fornærmet part. Hva du skal vitne om, skal du ha beskjed om på forhånf. Anonymkode: 7b01f...947
Gjest Suzanne Skrevet 12. juni 2022 #5 Skrevet 12. juni 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja politi og påtale kan åpne sak, uten en fornærmet part. Hva du skal vitne om, skal du ha beskjed om på forhånf. Anonymkode: 7b01f...947 Takk for svar.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #6 Skrevet 12. juni 2022 Suzanne skrev (3 minutter siden): Men må en hovedforhandling i en straffesak ha en fornærmet part? Kan f.eks politiet eller påtale åpne sak uavhengig om det finnes en fornærmet part? Det er som andre har sagt helt umulig å uttale seg sikkert om noe som helst så lenge du ikke forteller i hvilken lov denne § 168 b. befinner seg. Men la oss gå ut ifra at du mener straffeloven, der § 168 b handler om brudd på besøksforbud (Straffeprosessloven § 222 a.) eller brudd på forbud om å oppholde seg på bestemte steder (Straffeprosessloven § 222 b.) Etter § 222 a. vil det så vidt jeg skjønner alltid finnes en fornærmet part. Etter § 222 b. vil det så vidt jeg skjønner ikke nødvendigvis finnes en fornærmet part. Men igjen, hvilken lov det gjelder er temmelig essensielt for å kunne si noe som helst konkret. Anonymkode: 991e2...b0e
Gjest Suzanne Skrevet 12. juni 2022 #7 Skrevet 12. juni 2022 (endret) AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er som andre har sagt helt umulig å uttale seg sikkert om noe som helst så lenge du ikke forteller i hvilken lov denne § 168 b. befinner seg. Men la oss gå ut ifra at du mener straffeloven, der § 168 b handler om brudd på besøksforbud (Straffeprosessloven § 222 a.) eller brudd på forbud om å oppholde seg på bestemte steder (Straffeprosessloven § 222 b.) Etter § 222 a. vil det så vidt jeg skjønner alltid finnes en fornærmet part. Etter § 222 b. vil det så vidt jeg skjønner ikke nødvendigvis finnes en fornærmet part. Men igjen, hvilken lov det gjelder er temmelig essensielt for å kunne si noe som helst konkret. Anonymkode: 991e2...b0e Takk. Det gjelder overtredelse av straffelovens § 168 bokstav b Endret 12. juni 2022 av Suzanne Mer informasjon
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #8 Skrevet 12. juni 2022 Suzanne skrev (1 minutt siden): Takk. Det gjelder overtredelse av straffelovens § 168 bokstav b Da tippet jeg riktig. Og da kommer det igjen an på hvilken av de to paragrafene i straffeprosessloven jeg nevnte som er aktuell. Men nå virker det jo som du har fått svar. Anonymkode: 991e2...b0e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå