Gå til innhold

Har alle straffesaker en "fornærmet" part?

Anbefalte innlegg

Gjest Suzanne
Skrevet

Hei,

Jeg er innkalt som vitne i en straffesak. Jeg lurer på om det er min sak jeg skal forklare om, eller om det er en fornærmet part/ et offer, i tillegg til den tiltalte selvfølgelig. Noen som vet?

Gjelder forøvrig overtredelse av paragraf 168 b. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi vet ikke hva du skal vitne om. Du får vel informasjon om hva du skal vitne om på forhånd? Det fikk i hvert fall jeg da jeg var vitne.

Ikke vet vi hvilken lov som er brutt heller. Det er mange lover som har 168 eller mer paragrafer.

Anonymkode: 2b64c...286

Gjest Suzanne
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Vi vet ikke hva du skal vitne om. Du får vel informasjon om hva du skal vitne om på forhånd? Det fikk i hvert fall jeg da jeg var vitne.

Ikke vet vi hvilken lov som er brutt heller. Det er mange lover som har 168 eller mer paragrafer.

Anonymkode: 2b64c...286

Men må en hovedforhandling i en straffesak ha en fornærmet part?

Kan f.eks politiet eller påtale åpne sak uavhengig om det finnes en fornærmet part?

AnonymBruker
Skrevet

Ja politi og påtale kan åpne sak, uten en fornærmet part. Hva du skal vitne om, skal du ha beskjed om på forhånf.

Anonymkode: 7b01f...947

Gjest Suzanne
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja politi og påtale kan åpne sak, uten en fornærmet part. Hva du skal vitne om, skal du ha beskjed om på forhånf.

Anonymkode: 7b01f...947

Takk for svar.

AnonymBruker
Skrevet
Suzanne skrev (3 minutter siden):

Men må en hovedforhandling i en straffesak ha en fornærmet part?

Kan f.eks politiet eller påtale åpne sak uavhengig om det finnes en fornærmet part?

Det er som andre har sagt helt umulig å uttale seg sikkert om noe som helst så lenge du ikke forteller i hvilken lov denne § 168 b. befinner seg. 

Men la oss gå ut ifra at du mener straffeloven, der § 168 b handler om brudd på besøksforbud (Straffeprosessloven § 222 a.) eller brudd på forbud om å oppholde seg på bestemte steder (Straffeprosessloven § 222 b.)

Etter § 222 a. vil det så vidt jeg skjønner alltid finnes en fornærmet part. Etter § 222 b. vil det så vidt jeg skjønner ikke nødvendigvis finnes en fornærmet part. 

Men igjen, hvilken lov det gjelder er temmelig essensielt for å kunne si noe som helst konkret. 

Anonymkode: 991e2...b0e

Gjest Suzanne
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er som andre har sagt helt umulig å uttale seg sikkert om noe som helst så lenge du ikke forteller i hvilken lov denne § 168 b. befinner seg. 

Men la oss gå ut ifra at du mener straffeloven, der § 168 b handler om brudd på besøksforbud (Straffeprosessloven § 222 a.) eller brudd på forbud om å oppholde seg på bestemte steder (Straffeprosessloven § 222 b.)

Etter § 222 a. vil det så vidt jeg skjønner alltid finnes en fornærmet part. Etter § 222 b. vil det så vidt jeg skjønner ikke nødvendigvis finnes en fornærmet part. 

Men igjen, hvilken lov det gjelder er temmelig essensielt for å kunne si noe som helst konkret. 

Takk.

Det gjelder overtredelse av straffelovens § 168 bokstav b

Endret av Suzanne
Mer informasjon
AnonymBruker
Skrevet
Suzanne skrev (1 minutt siden):

Takk.

Det gjelder overtredelse av straffelovens § 168 bokstav b

Da tippet jeg riktig. Og da kommer det igjen an på hvilken av de to paragrafene i straffeprosessloven jeg nevnte som er aktuell. Men nå virker det jo som du har fått svar. :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...