AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #1 Skrevet 12. juni 2022 Og selv om jeg tar den ned gang, på gan, på gang og sier nei. Gjør den det allikevel. Forstår den ikke? Anonymkode: 49365...e49
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #2 Skrevet 12. juni 2022 Kattunger gjør sånt. Den vil kanskje ha oppmerksomheten din, så prøv å avlede og leke mye med den i stedet. 😃 Anonymkode: e227a...963
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #3 Skrevet 12. juni 2022 Forståelig at du ikke vil ha den på kjøkkenbenk og spisebord, men hvorfor ikke kommoden? Er jo bare å evt vaske overflaten etterpå. Ellers så får du bare løfte den ned helt til den skjønner tegninga Anonymkode: d4fc7...c59
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #4 Skrevet 12. juni 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Kattunger gjør sånt. Den vil kanskje ha oppmerksomheten din, så prøv å avlede og leke mye med den i stedet. 😃 Anonymkode: e227a...963 Den får så mye oppmerksomhet at du ikke aner, så det er ikke det det står på. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Forståelig at du ikke vil ha den på kjøkkenbenk og spisebord, men hvorfor ikke kommoden? Er jo bare å evt vaske overflaten etterpå. Ellers så får du bare løfte den ned helt til den skjønner tegninga Anonymkode: d4fc7...c59 Jeg har løftet den ned, 100 vis av ganger. Ned og rett opp igjen Anonymkode: 49365...e49
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #5 Skrevet 12. juni 2022 Jeg hadde bare gitt opp pga kjøkkenbenken/bord får hår på seg uansett for det virvler i luften å lander der, så du må uansett vaske benken før du lager mat, bakterier vaskes vekk, uansett så er det vell sjeldent man har mat rett på benken og hvis man står å lager mat er det lett å holde katten unna akkurat da, hvis man spiser kan man gi katten mat ved siden av samtidig og du kan aldri garantere at han ikke holder seg vekke fra benken når du er vekke, selv om katten lærer av deg at det ikke er lov. Mine har lov å gå akkurat der de vil og de gidder omtrent aldri å hoppe opp lengre, sikkert fordi de har lov og har sjekket det ut før så da er det ikke så spennende 🤣 Spør som en annen, hvorfor vil du holde katten vekke fra kommoder? Katter elsker seg i høyden, så katten bør få hyller/kommoder/gangstier i høyden så han kan kose seg på og ha litt overblikk og grunnen til at de vil opp på bord/benk er for at de liker seg med deg, vil være med på det du gjør, er nysgjerrige og vil få med seg det som skjer. Når man har katt er det veldig lurt å kattifisere huset sitt litt, anbefaler å søke på jackson galaxy + catification. Han har generelt mye klipp på youtube og artikler. Jo mer du lærer om katten din jo letter blir livet for både deg og pus. Eller du kan se her: https://m.youtube.com/results?sp=mAEA&search_query=Jackson+galaxy+punishing & https://m.youtube.com/results?sp=mAEA&search_query=jackson+galaxy+catification Men hvis du fortsatt vil at katten skal holde seg vekke så er det viktig at for hvert nei man gir så gir man et ja. Dvs, vil du ikke at katten hopper på benken? Sett et klorestativ/hylle/kommede ved siden av benken som natten har lov å sitte på og kan være med/se på deg når du er på kjøkkenet. Hopper katten på bordet? Sett en puff/stol eller lignende ved siden av bordet. Dette forsterker man ved å flytte katten til det egnede området når han hopper der han ikke skal, gi ros og godbit når katten hopper opp av seg selv, godbiter hver gang katten er der til han har skjønt det, og ha tålmodighet og vær konsekvent. Mer forklart her: https://www.thekitchn.com/jackson-galaxys-words-of-wisdom-for-keeping-cats-off-the-counter-207331?amp=1 Og selv om jeg tar den ned gang, på gan, på gang og sier nei. Gjør den det allikevel. Forstår den ikke? Joda, katten forstår, men katten bryr seg ikke/liker oppmerksomheten/ vil være med deg/vil ha mat🤣 Katten tenker sikkert «jeg hører jo ikke på hun, likevell gjør hun det samme om og om igjen, forstår hun ikke at det ikke funker?»😂😂 Anonymkode: 0d947...2e7
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #6 Skrevet 12. juni 2022 Forståelig at katten gjør det. De liker å være høyt oppe. Vår har flere skap vi har tilrettelagt for at hun skal komme seg opp på, vitrineskapet er en favoritt, da har hun utsikt over stue og gang. Vi vasker over bord/kjøkkenbenk ofte, så om hun en sjelden gang skulle hoppe opp på det så er det ikke krise, vi velger våre kamper, og dette er ikke en av de. gi katten noe å klatre på, og gi masse positiv oppmerksomhet når pus er der. All oppmerksomhet er god oppmerksomhet for en pus, så de tar det selv om det er «NEI», for de gjør det som gir dem oppmerksomhet. Anonymkode: 17ddc...26e 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #7 Skrevet 12. juni 2022 Jeg har lest at aluminiumsfolie skal fungere. Legg ut aluminiumsfolie der du ikke vil at katten skal være. Det skal visstnok ikke ta mange gangene før katten blir skremt fra å gjøre det igjen. Passer du på å aktivisere kattungen nok? Lek og moro er en stor del av kattungens hverdag, og energinivået kan bli litt for mye av det gode, til tider. Det vil roe seg med tiden. Anonymkode: 01caa...216
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #8 Skrevet 12. juni 2022 Du får lage noen plasser til pus som er litt i høyden, de liker det. Anonymkode: 84830...eb3 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #9 Skrevet 12. juni 2022 Hvorfor har du katt hvis katten ikke skal få være katt? Anonymkode: ea46b...2ea 4
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #10 Skrevet 12. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvorfor har du katt hvis katten ikke skal få være katt? Anonymkode: ea46b...2ea Akkurat det skjønner jeg heller ikke. Katter kommer til å hoppe opp på møbler, det er slik de lever ute i naturen. Katter føler seg tryggere i høyden. Du har valgt å ta inn et dyr, og da må du forstå hvordan dyrene liker å leve. Det er ditt ansvar. Det er ikke et menneske du kan si nei til, de lever og har helt annerledes atferd enn mennesker, hunder etc. Selvfølgelig kan du lære katten vekk fra å hoppe opp på kjøkkenbenk, da dette kan være svært urenslig. Det er mange metoder. Katter lærer ikke ved at du skremmer de/er aggressive mot de, ei heller med nei. Du må heller vise katten hvor han/hun kan være, hva er alternativet til benken?, samt gjøre kjøkkenbenken mindre attraktiv. Det kan du gjøre ved å legge aluminumsfolie opp på den, sette frem oppskjært appelsiner (katter HATER lukten) og m.m. Er det innekatt du har må du tilrettelegge for at de skal kunne se ut. En katt som sover hele dagen er en katt som ikke har det bra eks. Det er mange som skaffer seg katter i dag som ikke legger godt til rette for et bra liv for pus. En pus som ikke får lov til å gå på annet enn gulv er et katt med et dårlig liv. Det er svært viktig at du gir pusen egne steder ha/hun kan oppholde seg. Pass på at pusen får nok aktivitet, og prøv å snakke med katten din. Det er mange som ikke forstår at katter faktisk forstår deg mye bedre enn du tror. Om du har en katt som klorer å møbler, finn et klorebrett og "vis" pus med egne bevegelser at han/hun skal skrape på denne. og bruk en positiv stemme. Istedenfor å si nei hele tiden med streng stemme, prøv å oppmuntre pus til å gjøre det alternativet. Katter lærer MYE bedre med positiv innstilling, enn med streng negativ og skummel stemme. Anonymkode: 0ee05...eca 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #11 Skrevet 12. juni 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Forståelig at du ikke vil ha den på kjøkkenbenk og spisebord, men hvorfor ikke kommoden? Er jo bare å evt vaske overflaten etterpå. Ellers så får du bare løfte den ned helt til den skjønner tegninga Anonymkode: d4fc7...c59 Og man kan ikke vaske spisebord og kjøkkenbenk? Anonymkode: a6b9f...71d 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #12 Skrevet 12. juni 2022 Jeg vet om en som dunket katten i hodet med skeia, da den hoppet opp på bordet. Den sluttet å prøve å være på bordet, og forsyne seg av maten hans. Skulle ønske jeg hadde sett hendelsen. Anonymkode: 253b4...0ac 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #13 Skrevet 12. juni 2022 Du er pliktig til å legge tilrette for at katten, de liker å være høyt oppe, da må du ha et høyt sted den kan være. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg vet om en som dunket katten i hodet med skeia, da den hoppet opp på bordet. Den sluttet å prøve å være på bordet, og forsyne seg av maten hans. Skulle ønske jeg hadde sett hendelsen. Anonymkode: 253b4...0ac Du ville likt å se noen slå en katt? Ville du likt å se et barn bli slått og en kvinne voldtatt og? Anonymkode: 7ebe2...613
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #14 Skrevet 12. juni 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Og selv om jeg tar den ned gang, på gan, på gang og sier nei. Gjør den det allikevel. Forstår den ikke? Anonymkode: 49365...e49 Katter liker å være høyt oppe, de kan fint legge seg å slappe av høyt oppe på en kommode. Dette er normalt, men oppe på bordet hvor dere har mat o.l er ikke helt greit. Bare fortsett å ta den ned, og når du ser den vil gå opp sier du "nei" , etterhvert så forstår den Anonymkode: 94477...ef0
Rosatoast Skrevet 12. juni 2022 #15 Skrevet 12. juni 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg vet om en som dunket katten i hodet med skeia, da den hoppet opp på bordet. Den sluttet å prøve å være på bordet, og forsyne seg av maten hans. Skulle ønske jeg hadde sett hendelsen. Anonymkode: 253b4...0ac Du ville likt å se noen slå en katt? Du må ha alvorlige problemer.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #16 Skrevet 12. juni 2022 Sprayflaske med vann, funker som bare det. Etter et par ganger skjønner katten det, og hopper ned med en gang hsn ser flaska. Katter har ingenting på kjøkkenbenken å gjøre, eller i nærheten av der man lager mat og spiser. Det er skikkelig ekkelt. Anonymkode: bccf8...3ac 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #17 Skrevet 12. juni 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg vet om en som dunket katten i hodet med skeia, da den hoppet opp på bordet. Den sluttet å prøve å være på bordet, og forsyne seg av maten hans. Skulle ønske jeg hadde sett hendelsen. Anonymkode: 253b4...0ac Sykt Anonymkode: 17ddc...26e
Rosatoast Skrevet 12. juni 2022 #18 Skrevet 12. juni 2022 (endret) AnonymBruker skrev (8 timer siden): Den får så mye oppmerksomhet at du ikke aner, så det er ikke det det står på. Jeg har løftet den ned, 100 vis av ganger. Ned og rett opp igjen Anonymkode: 49365...e49 Katter liker seg godt i høyden, og du som katteeier er pliktet til å tilrettelegge for at katten skal ha et fint liv, som er tilpasset slik de liker å leve. Hvis ikke så er du ikke egnet til å ha et kjæledyr i hus. En katt forstår, og hvis du tar den ned og sier "nei" og blir litt streng, så forstår den etterhvert at dette er ikke lov. Men som sagt du skal tilrettelegge for at katten skal leve slik den liker. Og katter elsker seg oppe i høyden. Dette vet alle. Hvis du ikke vil at katten skal være på kommoden eller bordet, så må du gå til innkjøp at et klatrestativ/kattestativ slik at katten kan klatre å ligge høyt oppe. Endret 12. juni 2022 av Rosatoast
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #19 Skrevet 12. juni 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Sprayflaske med vann, funker som bare det. Etter et par ganger skjønner katten det, og hopper ned med en gang hsn ser flaska. Katter har ingenting på kjøkkenbenken å gjøre, eller i nærheten av der man lager mat og spiser. Det er skikkelig ekkelt. Anonymkode: bccf8...3ac De skjønner godt at dette bare er en «trussel» når menneskene er der. hørt om å vaske benken? Det håper jeg folk gjør uansett om de har dyr eller ei Anonymkode: 17ddc...26e 1
Rosatoast Skrevet 12. juni 2022 #20 Skrevet 12. juni 2022 (endret) AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Sprayflaske med vann, funker som bare det. Etter et par ganger skjønner katten det, og hopper ned med en gang hsn ser flaska. Katter har ingenting på kjøkkenbenken å gjøre, eller i nærheten av der man lager mat og spiser. Det er skikkelig ekkelt. Anonymkode: bccf8...3ac Man skal ikke spyle katter med vann, nei. Du skal skremme katten din og mener det er en god løsning på ting? Du er vel klar over at katter, som alle andre dyr har følelser. Og du skaper ikke et godt bånd med katten, når det båndet bunner i frykt. Enten er du over 60 år gammel og uvitende, eller så er du rett og slett ikke egnet til å ha dyr i huset. Katter forstår, og hvis man bærer de ned og blir streng i stemmen - så forstår dem etter nok ganger. Dette er bare trist og provoserende å lese. Endret 12. juni 2022 av Rosatoast 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå