Gå til innhold

Mannen mener at det er urettferdig at jeg har mer permisjon

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har permisjon i 7 mnd pga 5 ukes ferie i tillegg. Mannen får 4 uker av felles perioden og jeg tar resten.

Han kommenterer veldig ofte at det er urettferdig at jeg har 7 måneder og ca 4,5. 

Vel det er faktisk jeg som går gravid, føder, skal reparere og ta det tyngste. Er det virkelig så "urettferdig"?? Jeg er så lei av å høre det.

Anonymkode: 539bf...1aa

• Liker 11
  • Hjerte 5
  • Nyttig 10
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke urettferdig. Du skal jo muligens amme også, og da er det jo til det beste for babyen at du er hjemme så lenge som mulig. Angrer på at samboeren min skal ta litt av fellesperioden nå. Jeg er veldig opptatt av likestilling, og samboeren min er utrolig flink med babyen vår, men fra naturens side er mor den aller viktigste for barnet i starten, og det bør tilrettelegges best mulig for. 

Anonymkode: 9e432...f13

• Liker 18
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Han bør virkelighetsorientere seg ift. hvor hardt det faktisk er å gå gravid, føde og amme en nyfødt. Kvinner er nå en gang de eneste som kan gjøre disse tingene og da skulle det bare mangle at vi får nyte lengre permisjon. Menn som ikke fatter bør som sagt lære seg litt om prosessene som skjer i kvinnekroppen. 

Anonymkode: 399fb...d98

• Liker 27
  • Hjerte 3
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke urettferdig nei 🙈. Men dere kan dele på dagene når barnet blir over 4 mnd? At han er hjemme 2 dage i uka? Og du 3? 

Vet om folk som gjør det forskjellig. Det ene paret har fra starten gjort det slik at far er hjemme med barnet en dag i uken, og mor tar resten 

Anonymkode: 0062f...e36

AnonymBruker
Skrevet

Enig med deg. Men hva sier han til argumentene dine i det siste avsnittet? Du kan også legge til renselse, barseltårer/hormonkaos, amming, brystbetennelse, nattevåk osv.

Anonymkode: b85de...ac2

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, det er ikke urettferdig. Du skal jo muligens amme også, og da er det jo til det beste for babyen at du er hjemme så lenge som mulig. Angrer på at samboeren min skal ta litt av fellesperioden nå. Jeg er veldig opptatt av likestilling, og samboeren min er utrolig flink med babyen vår, men fra naturens side er mor den aller viktigste for barnet i starten, og det bør tilrettelegges best mulig for. 

Men egentlig skulle jeg helst ønske at det var lett for mor og far å ta permisjonen samtidig, like lenge.

• Liker 3
Skrevet

Det er jo topp at han vil være mer med barnet. Kan dere snakke kontruktivt om dette og se om dere finner en måte han kan ta ulønna permisjon etter at pengene fra NAV er brukt opp?

• Liker 13
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Selv lot jeg med glede far ta halve permisjonstiden. Men vi har høy utdanning begge to, og statistisk sett så er det jo nettopp par som oss som splitter likt. Dette har vi alltid nytt godt av da far blir like populær som mor i alle situasjoner; som f eks ved sykdom. 

Anonymkode: 2de56...90e

• Liker 18
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Han bør virkelighetsorientere seg ift. hvor hardt det faktisk er å gå gravid, føde og amme en nyfødt. Kvinner er nå en gang de eneste som kan gjøre disse tingene og da skulle det bare mangle at vi får nyte lengre permisjon. Menn som ikke fatter bør som sagt lære seg litt om prosessene som skjer i kvinnekroppen. 

Anonymkode: 399fb...d98

"Nyte", vel...😅 Men ja, ellers enig.

Anonymkode: 88d41...173

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Spør han igjen når permisjonen hans starter og ungen begynner å reise seg og bevege seg rundt . 

Da har du nok en som kunne tenke seg tilbake i jobb rimelig kjapt. 😂

Anonymkode: 68bf1...e0b

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig med mannen din og synes det er rart at du bestemte dette uten at dere diskuterte det sammen og ble enige? Her deler vi 50/50, da mannen har like lyst til å tilbringe tid med barnet vårt som meg. 

Anonymkode: eb431...83d

• Liker 15
  • Nyttig 1
Skrevet

En kan nesten ikke tenke på permisjon som noe som skal være rettferdig, spesielt om en skal amme. Da er mor nummer en i livet til baby. Skal man klare å amme ut fra anbefalingene må mor ha mest permisjon. Og til og med da kan det være vrient å få fulgt anbefalingene. I tillegg har mor gått gravid og kroppen trenger tid å komme seg på. Dette varierer selvsagt mye, men en bør tenke at det tar tid. 

En mulighet er å endre på permisjonen underveis dersom dere ser at du kommer deg raskt og amming ikke er i veien for at far kan ta mer av permisjonen. 

• Liker 10
Skrevet

Permisjonen og babyer er vel en av de tingene som ikke bør være likestilt, og det finnes egentlig ikke urettferdig. Baby er biologisk mer avhengig av mor det første året pga amming, dersom dette gjøres. Er ikke foreldrene som burde stå I fokus her, men hva som er best for barnas behov

• Liker 12
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Vi har høyre utdanning begge to også, men vi delte ikke 50/50 av den grunn. Min mann kan ikke amme, derfor kan ikke han ha permisjonen sin for tidlig heller. Amming er bra for barnet, og ja, jeg kunne ha pumpet og han matet med flaske, men det ville vi ikke for tidlig. Jeg tenker at det heller ikke er rettferdig at mannen må bruke sin permisjon på å reise til mor sin jobb for ammepauser, det vet jeg om flere som gjør. 

Så nei, det er kanskje ikke rettferdig, men i starten av livet er det mor som er viktigst

Anonymkode: 67961...ad4

• Liker 19
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skulle gjerne hatt mer av permisjonen min i den perioden far har sin permisjon. Når barnet er litt mer "futt" i. De første månedene er det bare amming, gråt, soving og bleieskift. Det er selvfølgelig veldig koselig det og, men den perioden far har permisjon er også veldig kjekk, barnet er våken lengre og er mulig å finne på litt ting med. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi har høyre utdanning begge to også, men vi delte ikke 50/50 av den grunn. Min mann kan ikke amme, derfor kan ikke han ha permisjonen sin for tidlig heller. Amming er bra for barnet, og ja, jeg kunne ha pumpet og han matet med flaske, men det ville vi ikke for tidlig. Jeg tenker at det heller ikke er rettferdig at mannen må bruke sin permisjon på å reise til mor sin jobb for ammepauser, det vet jeg om flere som gjør. 

Så nei, det er kanskje ikke rettferdig, men i starten av livet er det mor som er viktigst

DETTE!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg er enig med mannen din og synes det er rart at du bestemte dette uten at dere diskuterte det sammen og ble enige? Her deler vi 50/50, da mannen har like lyst til å tilbringe tid med barnet vårt som meg. 

Fordi vi har en 3 åring fra før og jeg vet hvor mye jeg slet etter fødselen. 4,5 mnd kontra 7 mnd er faktisk ikke SÅ stor forskjell.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fordi vi har en 3 åring fra før og jeg vet hvor mye jeg slet etter fødselen. 4,5 mnd kontra 7 mnd er faktisk ikke SÅ stor forskjell.

Hvis du fysisk sliter så mye etter fødsel, kan man vel få sykemelding for det, mens mannen fortsatt får ha permisjon? 

Nå skal det også sies at jeg og mannen forlenger permisjonen, så vi tar 7 mnd hver. Så føler meg trygg på at jeg bør ha kommet meg innen det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det første barnet deres? Permisjon er ikke ferie altså, hvordan har han tenkt å gi en liten baby mat når babyen ammes? Har han snakket med noen som helst som har små barn og kan forklare hvordan det faktisk er å være stuck hjemme med en baby?

For det er ikke bare bare altså, man går fra total frihet til hva som fort kan oppleves som totalt låst. Hvis han tror at han kan sove lenge, sove på natta, og sitte i sofaen hele dagen får han tro om. Eller, man kan sitte i sofaen, men det er ganske kjedelig i lengden altså!

Anonymkode: b261c...fe6

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det første barnet deres? Permisjon er ikke ferie altså, hvordan har han tenkt å gi en liten baby mat når babyen ammes? Har han snakket med noen som helst som har små barn og kan forklare hvordan det faktisk er å være stuck hjemme med en baby?

For det er ikke bare bare altså, man går fra total frihet til hva som fort kan oppleves som totalt låst. Hvis han tror at han kan sove lenge, sove på natta, og sitte i sofaen hele dagen får han tro om. Eller, man kan sitte i sofaen, men det er ganske kjedelig i lengden altså!

Anonymkode: b261c...fe6

Hvorfor tror du menn som ønsker permisjon tror det er en ferie? Det er trist hvis det er et slikt syn du har på fedre. Mannen min ønsker mest mulig permisjon for å tilbringe tid med baby og knytte seg til den, IKKE for å sove lenge og slappe av. Hvorfor antar du at menn som ønsker lengst mulig permisjon har slike baktanker, men kvinner ikke har det? 

• Liker 13

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...