Gå til innhold

Hvordan fordeler dere nettene i permisjon?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tar den som er i permisjon alle netter?

Den andre jobber. Hva blir rettferdig?

Jeg er gravid med termin for 3 dager siden, har en tre åring fra før. Far mener at han aldri får sove fordi han står tidlig opp hele uken, jeg sover dårlig, står opp hver eneste dag med 3 åringen og leverer i barnehage. Kan sove på dagtid da og får slappet mye av. 

Jeg mener at når baby kommer så skal det byttes på i helgene. 

Anonymkode: c9577...293

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du tar nettene ukedagene. Helgene kommer jo litt an på synes jeg. I starten ammer (hvis du skal/kan) en veldig ofte og gjerne lenge. Da er det begrenset med hvor lenge du evt får sovet ut og om det omtrent vil være vits. Så ikke sikkert du får særlig utbytte av det likevel. Da er det nesten kanskje bedre at du får litt tid på formiddagen til å hvile mens far tar med 3åringen ut og triller babyen under en dupp eller når baby sover dagtid at far tar 3åringen så du får ro. Husk at far kommer trolig til å sove dårlig også pga diverse oppvåkninger av baby. Mens du kan få hvilt på dagtid mens baby sover. Selvsagt gitt at en ikke får en veldig urolig baby. Da må en selvsagt vurdere en annen plan. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Med første tok jeg, mor, mesteparten i min permisjon. Han tok litt bleieskift og byssing i starten, og ved behov. Han jobber turnus så hadde noen ekstra fridager innimellom. Jeg tok fortsatt mest når jeg begynte å jobbe siden jeg fortsatt nattammet. 

Med nr. 2 så tok jeg alt, mens han tok største. Han reiste tidlig så jeg hadde alle morgener med begge to når han jobbet. På fridagene hans så byttet vi litt på. I helgene sover vi ut hver vår dag, etter at minste ble ca. 4 mnd begynte vi med det igjen (gjorde det før med bare en). Når jeg sier at jeg tok alt med minste så betyr det mating, og bleieskift de første 2 ukene. Hun spiste en del på natt i starten, men vi samsov så jeg vippet bare ut puppen og sov videre, dermed var det minimalt med søvnavbrudd.

Hva som blir rettferdig er veldig ulikt. Men at begge får mulighet til å sove ut en dag i uken er vel et greit utgangspunkt. Kanskje det ikke lar seg gjøre helt i starten, men etter noen måneder. Det viktigste er at man er rause med hverandre og snakker sammen om det. 

Her fikk mannen erfare, med første, at det å gå hjemme ikke er ferie, men mer slitsomt enn jobb. Og dermed hadde han en litt annen innstilling når vi fikk nr. 2.

Hvorfor kan ikke far levere eldste?

Her leverte pappaen eldste alle dagene han kunne, og også et par dager når han jobbet (han starter når barnehagen åpner) før fødsel med nr. 2. 

Anonymkode: 5114c...1e5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar alle nettene, han sover på gjesterom. Han jobber på sjøen og har 4-4-turnus, men så lenge jeg ammer om nettene, er det best slik :) Godt at en av oss er uthvilte, så får jeg hvilt meg mer på dagtid når han er hjemme. Han tar mesteparten av ansvaret for 2 og 4-åringene når han er hjemme også, da! (De sover heldigvis hele natten)

Anonymkode: dddf2...e3d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Med første tok jeg, mor, mesteparten i min permisjon. Han tok litt bleieskift og byssing i starten, og ved behov. Han jobber turnus så hadde noen ekstra fridager innimellom. Jeg tok fortsatt mest når jeg begynte å jobbe siden jeg fortsatt nattammet. 

Med nr. 2 så tok jeg alt, mens han tok største. Han reiste tidlig så jeg hadde alle morgener med begge to når han jobbet. På fridagene hans så byttet vi litt på. I helgene sover vi ut hver vår dag, etter at minste ble ca. 4 mnd begynte vi med det igjen (gjorde det før med bare en). Når jeg sier at jeg tok alt med minste så betyr det mating, og bleieskift de første 2 ukene. Hun spiste en del på natt i starten, men vi samsov så jeg vippet bare ut puppen og sov videre, dermed var det minimalt med søvnavbrudd.

Hva som blir rettferdig er veldig ulikt. Men at begge får mulighet til å sove ut en dag i uken er vel et greit utgangspunkt. Kanskje det ikke lar seg gjøre helt i starten, men etter noen måneder. Det viktigste er at man er rause med hverandre og snakker sammen om det. 

Her fikk mannen erfare, med første, at det å gå hjemme ikke er ferie, men mer slitsomt enn jobb. Og dermed hadde han en litt annen innstilling når vi fikk nr. 2.

Hvorfor kan ikke far levere eldste?

Her leverte pappaen eldste alle dagene han kunne, og også et par dager når han jobbet (han starter når barnehagen åpner) før fødsel med nr. 2. 

Anonymkode: 5114c...1e5

Takk for svar :)

Han kan ikke levere, han begynner før kl 7 på jobb og barnehagen åpner 7. Alltid jeg som leverer. 

AnonymBruker
Skrevet

Han tok alle bleiene på natt, jeg ammet. Han sto opp med barnet så jeg fikk sove, kom så inn med det når han dro på jobb.

Da han hadde permisjon ammet jo jeg fremdeles på natt og var møkktrøtt på jobb, så er ikke som om jeg fikk sove natta igjennom mens han var hjemme, så hvorfor skal mennene ha "rett" på dette når de jobber?

Anonymkode: 3d708...9be

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Han tok alle bleiene på natt, jeg ammet. Han sto opp med barnet så jeg fikk sove, kom så inn med det når han dro på jobb.

Da han hadde permisjon ammet jo jeg fremdeles på natt og var møkktrøtt på jobb, så er ikke som om jeg fikk sove natta igjennom mens han var hjemme, så hvorfor skal mennene ha "rett" på dette når de jobber?

Ha rett på? Er vel snakk om å unne hverandre noe og være romslige. Her ammer jeg så er våken uansett, lar mannen sove på annet rom. Om ettermiddagen tar han baby så jeg får sovet en time om jeg ønsker. Vinn-vinn.

Anonymkode: 15c0a...ec5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi har bare 1, og delte nettene siden barnet nesten ikke sov på dagtid. Jeg la meg tidlig mens han passet barnet, og kom inn med det hvis det trengtes amming. Ble det mye uro på natt tok jeg det frem til 3-4, så tok han noen timer frem til han skulle på jobb. Slik fikk begge noen greie strekk med søvn. Han er jo glad i både meg og barnet, og vi synes ikke det var riktig (eller trygt!) at jeg skulle gå rundt i ørska hjemme! Helgene tok vi litt ettersom hva behovet var. 

Vi fortsatte med omtrent samme deling når jeg var tilbake i jobb, med at han tok tidlignatta og morgen, og jeg midt på, men da sov barnet mer på dagtid så han tok mest.

Anonymkode: fb892...213

Skrevet

Jeg tar nettene med babyen siden jeg ammer, far står opp med 2åringen hver dag, helg eller ei. Når lillesøster får mere stabile netter begynner vi nok å bytte mer på igjen

• Liker 1
Skrevet

Det er 18 måneder mellom ungene, jeg tok babyen om natta og mannen tok eldste. Han leverte i barnehage og jeg hentet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ha rett på? Er vel snakk om å unne hverandre noe og være romslige. Her ammer jeg så er våken uansett, lar mannen sove på annet rom. Om ettermiddagen tar han baby så jeg får sovet en time om jeg ønsker. Vinn-vinn.

Anonymkode: 15c0a...ec5

Poenget mitt var at det skal gå begge veier 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Den som er i permisjon tar ukedagene. I helgen byttes det på.

Anonymkode: 48742...551

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er gravid med termin for 3 dager siden, har en tre åring fra før. Far mener at han aldri får sove fordi han står tidlig opp hele uken, jeg sover dårlig, står opp hver eneste dag med 3 åringen og leverer i barnehage. Kan sove på dagtid da og får slappet mye av. 

Jeg tar baby, far tar søsken

Anonymkode: c8b0a...e7a

AnonymBruker
Skrevet

Huff. Dette er sånt jeg har mareritt om, og fatter ikke at folk i det hele tatt tenker på å få flere barn enn ett/barn tett i alder. 

Sliter deg fullstendig ut, du ser ut som et takras og får ikke gjort annet enn jobb, familie og husarbeid 🙈 

I tillegg er det standard at mødrene tar alt av arbeid, og mennene bare glir gjennom uten å miste så mye som én natts søvn, engang 🤮 Skal en tro trådene her inne.

Vi har étt barn på 5 år, og har mye tid til andre ting vi ønsker å gjøre - og det er så digg. Det er utrolig viktig å kjenne på at man lever og gjør ting man liker - i dette korte livet man er tildelt.

Anonymkode: 1a61c...d15

AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk tvillinger og var hjemme sammen de fire første mnd. De tok flaske, så vi delte annenhver natt. Nå er mannen tilbake i jobb, så jeg tar alle nettene. Han leverer eldstemann i bhg og jeg henter. Vi sover lenge en dag hver i helgene, og jeg får sove lenge de ekstra fridagene vi har hatt i våres. 

Anonymkode: 55ae1...afa

• Liker 1
Skrevet

Avtalen før vi prøvde på nr 2 var at mannen måtte ta storebror på natta. Ellers ville jeg ikke få en til enda :ler:  Og sånn ble det. Da jeg hadde perm tok jeg babyen og han tok broren dersom det var noe. Broren var 3 1/2 så sjeldent han var våken. I ukedagene byttet vi på å stå opp slik at vi fikk hver vår dag med å sove litt lengre.

Fungerte ganske greit. Da mannen hadde perm tok han minste og jeg største dersom det var noe. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du tar babyen på natta og får eventuelt sovet litt på dagtid mens far jobber. Så deles det på i helgene.

Du skriver at far sier at han aldri får sove lenge siden han står opp tidlig i ukedagene, men det får ikke du heller på nettene. Det BØR deles på.

Anonymkode: 70096...45e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Dette gjorde vi. Litt fordi jeg tåler lite søvn. 

Jeg er dårlig på mange ting. Som f.eks matlaging og vaske klær. Jeg har derfor tatt alle kvelder og netter siden de var nyfødt (ikke noe amming inn i bildet) 

Sånn mener jeg det skal være uansett. Vi menn gjør lite nok hjemme fra før

Anonymkode: da9f2...79a

AnonymBruker
Skrevet

Mannen hadde ikke perm sist (ikke rett på) så jeg tok hovedsakelig nettene, men fra 4 ish mnd tok barnet også flaske så da tok han noen netter så jeg fikk sovet ut. Nå som barnet er 3 og ingen har perm tar vi annenhver dag i helgene. 

Anonymkode: c010d...319

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok nettene og morgenene i ukedagene. I helgen så byttet vi, en dag hver hvor vi kunne sove lenge. Jeg gikk ofte og la meg igjen jeg, når mannen endelig sto opp. Var helt kjørt.

Anonymkode: 6d508...eb5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...