Gå til innhold

Familier som bygger bolig karriere

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det mange av dere som bygger «boligkarriere» altså har dyre boliger, pusser opp og har store lån? 
vi kjøpte huset vårt ganske billig for 20 år siden.. vi har renovert og pusset opp hele huset, og Hagen. 
Veldig mange - inkludert oss har vært opptatt av å ha et flott hus, stort nytt bad, kjøkken osv. pusser opp og stasjer opp med interiør. 
Vi er flinke økonomisk og sparer mye. Har nesten ikke lån igjen. 
Men vi var heldig med bolig kjøpet den gang for 20 år siden. 
Mange følger «trenden» med å ha flotte hus og det nyeste. 
Jeg forstår godt hvorfor, og vi har vært der selv. 
Hadde jeg vært ny på boligmarkedet i dag hadde vi kjøpt oss ei slitt og billig leilighet og heller hatt god råd. 
tror det er mange familier i dag som har makset lånet, stresser i fulle jobber for å betale alt og tidsklemme med barna. 
For å ha det perfekte. Flere og flere blir utbrente og sykmeldt. 
Det er liksom ikke sosialt akseptert å bo billig, enkelt og i slitte boliger. 
Vi tror vi er bedre foreldre når vi har flotte nyoppussede hus, gi barna våre det beste. Ikke bo dårligere enn andre. 
leste en reportasje om en familie som valgte å bo billig og heller ha råd til å jobbe mindre og ha mer tid til hverandre. Dette var så inspirerende å fint å lese. 
håpe flere velger å bo enklere og ha bedre økonomi og tid. 
Vi har både pose og sekk da vi betalte 700.000 for huset vårt, som er verdt 5 mill i dag.. 

det er mye press på småbarnsfamilier i dag. 
min kollega er alene mor og har kjøpt seg hus, pusset opp alt og makset lånet. Hun er utslitt og har dårlig råd hele tiden. Er mye sykmeldt da hun ikke har mulighet til å jobbe redusert i en travel småbarns periode. 
noe å tenke på for alle 

Anonymkode: fad46...416

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er lit usikker på hva du mener med "boligkarriere" at det er det samme som at du må ta opp stort lån for å kjøpe bolig?

Ja det er mange, spesielt unge som sliter med å komme seg inn på boligmarkedet. De hadde ikke muligheten til å være heldig for 20 år siden, men må betale dyr leie mens de sparer til nok egenkapital. Jeg legger meg ikke borti om folk bruker pengene sine på oppussing, bil, ferie, klær, interiør eller prioriterer å nedbetale mest mulig gjeld. Det er veldig mange som må makse lånet og samtidig spinke og spare og velge en bolig som ikke er ny eller spesielt flott. Når det gjelder mennesker som er huseiere og har penger til overs, tror jeg ikke flere blir sykemeldte om de prioriterer å pusse opp eller om de prioriterer andre ting. De fleste opplever at enkelte måneder er trangere enn andre og jeg tror utbrenthet og tidsklemme skjelden bunner i om huset ditt er nyoppusset eller ikke. . jeg er usikker på hvorfor du føler at det ikke er sosialt akseptert  å bo billig eller i slitte boliger. Det kjenner jeg meg ikke igjen i. Spesielt å bo billig. Det er ingen i Oslo som bor billig. Jeg lurer på om du kanske har lyst til å pusse opp?

Skrevet
3 hours ago, Helene1982 said:

Jeg er lit usikker på hva du mener med "boligkarriere" at det er det samme som at du må ta opp stort lån for å kjøpe bolig?

Ja det er mange, spesielt unge som sliter med å komme seg inn på boligmarkedet. De hadde ikke muligheten til å være heldig for 20 år siden, men må betale dyr leie mens de sparer til nok egenkapital. Jeg legger meg ikke borti om folk bruker pengene sine på oppussing, bil, ferie, klær, interiør eller prioriterer å nedbetale mest mulig gjeld. Det er veldig mange som må makse lånet og samtidig spinke og spare og velge en bolig som ikke er ny eller spesielt flott. Når det gjelder mennesker som er huseiere og har penger til overs, tror jeg ikke flere blir sykemeldte om de prioriterer å pusse opp eller om de prioriterer andre ting. De fleste opplever at enkelte måneder er trangere enn andre og jeg tror utbrenthet og tidsklemme skjelden bunner i om huset ditt er nyoppusset eller ikke. . jeg er usikker på hvorfor du føler at det ikke er sosialt akseptert  å bo billig eller i slitte boliger. Det kjenner jeg meg ikke igjen i. Spesielt å bo billig. Det er ingen i Oslo som bor billig. Jeg lurer på om du kanske har lyst til å pusse opp?

Nja, det er jo en god del i Oslo som bor billig. Har man vært i boligmarkedet de siste 15-20 årene som ganske mange av oss har så sitter man jo ganske ok i det. Problemet er jo de som har kommet til de siste 10-15 som er belånt over pipa. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo enkelt for deg å si da, som sitter med et veldig lite lån og oppusset enebolig 😉

Vi kjøpte den eldre eneboligen du snakker om, men det kostet oss likevel 6 millioner kroner. Så de billige eneboligene, de finnes rett og slett ikke lenger. 

Anonymkode: 53088...c59

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Det er jo enkelt for deg å si da, som sitter med et veldig lite lån og oppusset enebolig 😉

Vi kjøpte den eldre eneboligen du snakker om, men det kostet oss likevel 6 millioner kroner. Så de billige eneboligene, de finnes rett og slett ikke lenger. 

Joda de billige eneboligene finnes absolutt enda. Men da må du bo på bygda og mer ustentralt med dårlig kollektivtrafikk. En kan få enebolig til under 3 millioner på bygda her.

Anonymkode: 6da18...c25

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

min kollega er alene mor og har kjøpt seg hus, pusset opp alt og makset lånet. Hun er utslitt og har dårlig råd hele tiden. Er mye sykmeldt da hun ikke har mulighet til å jobbe redusert i en travel småbarns periode. 
noe å tenke på for alle

Fikk lyst å skrive objection hearsay, på mye av ditt innlegg. 🤭 det er mye her som er rykter som du ikke har bevis for er sant.

Som feks;

kollega er sykemeldt = hun pusser opp for mye =

vi andre må tenke på din kollega, og slutte å pusse opp så mye i tilfelle vi blir utbrent.

Anonymkode: 5b28c...f75

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Det stemmer ikke. Vi kjøpte eldre enebolig (70-talls) i Trondheim for under 4 mill. Huset er dårlig isolert, men helt OK å bo i.

Anonymkode: 4200f...f16

AnonymBruker
Skrevet

Har oppsummert for de som ikke vil lese hele:

"vi har kjøpt billig og pusset opp, og vi er ikke slitne, masse verdiøkning her, men min kollega er sliten og hun pusser opp og nå er hun sykemeldt så dere andre bør slutte å pusse opp. Bo heller i gamle og utdaterte boliger. Da blir det bra. Tenk på det."

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Hva vil du egentlig med innlegget ditt? Si at du har gjort et bedre valg enn oss andre? Siden jeg var 10 år for 20 år siden så var det jo ikke aktuelt for meg å kjøpe noe for 20 år siden. 

Vi har kjøpt en "billig" enebolig siden vi bor i utkanten av en by, på et sted man stort sett kun gidder å bo visst man er herfra. 

Har brukt mye penger og energi på oppussing, og det har vært slitsomt til tider, men samtidig har vi et hus vi ønsker å bo i minst til barna har blitt store. 

Ser ikke problemet, vårt valg og vår økonomi. Er heller ikke enig i at det ikke er sosialt akseptert å ikke ha et nyoppusset hus, mange her har hus som ikke er modernisert noe særlig. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Er det mange av dere som bygger «boligkarriere» altså har dyre boliger, pusser opp og har store lån? 
vi kjøpte huset vårt ganske billig for 20 år siden.. vi har renovert og pusset opp hele huset, og Hagen. 
Veldig mange - inkludert oss har vært opptatt av å ha et flott hus, stort nytt bad, kjøkken osv. pusser opp og stasjer opp med interiør. 
Vi er flinke økonomisk og sparer mye. Har nesten ikke lån igjen. 
Men vi var heldig med bolig kjøpet den gang for 20 år siden. 
Mange følger «trenden» med å ha flotte hus og det nyeste. 
Jeg forstår godt hvorfor, og vi har vært der selv. 
Hadde jeg vært ny på boligmarkedet i dag hadde vi kjøpt oss ei slitt og billig leilighet og heller hatt god råd. 
tror det er mange familier i dag som har makset lånet, stresser i fulle jobber for å betale alt og tidsklemme med barna. 
For å ha det perfekte. Flere og flere blir utbrente og sykmeldt. 
Det er liksom ikke sosialt akseptert å bo billig, enkelt og i slitte boliger. 
Vi tror vi er bedre foreldre når vi har flotte nyoppussede hus, gi barna våre det beste. Ikke bo dårligere enn andre. 
leste en reportasje om en familie som valgte å bo billig og heller ha råd til å jobbe mindre og ha mer tid til hverandre. Dette var så inspirerende å fint å lese. 
håpe flere velger å bo enklere og ha bedre økonomi og tid. 
Vi har både pose og sekk da vi betalte 700.000 for huset vårt, som er verdt 5 mill i dag.. 

det er mye press på småbarnsfamilier i dag. 
noe å tenke på for alle 

Nå vet jeg ikke helt hva du mener, men tenker du at det er negativt at dere har det bra? At dere har en karriere gjennom bolig er jo herlig. 

Selv har jeg og samboer et firma innen eiendom og tjener over 3,5 milioner på bare utleie vært år i tillegg har vi vanlige jobber. Har kjøpt et gammelt hus på 400kvm som vi pusser opp som vi skal bo i med våre barn. Folk flest har ikke det slik, men vi er overlykkelige for at vi kan leve slikt. Huset har fått en del «priser» gjennom konkurranser osv så mange venner og bekjente ser vel på oss som litt snobber som har fått det til, men hvem bryr seg,

Er vel ikke galt å være litt snobb? 

Anonymkode: 1e195...afa

Skrevet

Her var det mye fordømmelse. Dersom du er fornøyd med ditt eget valg, hva har det å si hva andre gjør?

Dette handler mest om personlig preferanse og mennesketype. Jeg kjenner flere gjennom bl.a. jobb som er veldig fornøyd med lite, og ikke bryr seg om hverken størrelse eller standard på bolig. Det gjelder spesielt mennesker i kunstner- og kulturbransje, som er i dårlig betalte jobber fordi de liker dem, og ikke vil bytte for å kjøpe seg bedre bolig.

Men jeg kjenner også flere som liker å pusse opp, som ikke har noe imot å flytte og som ser på bolig som investering. Og i Oslo har det jo faktisk vært det. Man er nødt til å flytte på seg for å hente ut ordentlig verdistigning i bolig, og hvis man både har øye for og interesse for oppussing, så kan man hente ut mye på det. Jeg har selv tjent gode penger på bolig, og kjenner flere som har det. Men jeg synes også det er gøy å finne en nedslitt bolig med prime beliggenhet i Oslo, og klare å gjøre stedet vakkert.

(Når det gjelder sykemelding, så handler det etter min erfaring ofte om andre ting; samlivsbrudd og/eller mistrivsel på jobb. Jeg utelukker ikke at noe av det handler om høy belåningsgrad eller oppussingsmas, men jeg har ikke inntrykk av at det er noen salgs 'epidemi').

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Fikk lyst å skrive objection hearsay, på mye av ditt innlegg. 🤭 det er mye her som er rykter som du ikke har bevis for er sant.

Som feks;

kollega er sykemeldt = hun pusser opp for mye =

vi andre må tenke på din kollega, og slutte å pusse opp så mye i tilfelle vi blir utbrent.

Å låne seg til pipa, være alenemor, jobbe over 100% og allikevel ikke har råd til mer enn å betale på lån, mat og drivstoff.. dette gjør henne utslitt og utbrent. Og har lange sykmeldinger i perioder. 
det er for jævlig å tenke på at en ikke kan unna seg noe ekstra mtp at hun jobber over 100% 

At alenemødre ikke kan eie egen bolig uten å slite for å få hjulene til å gå rundt. 
vi er heldig som har to inntekter, takk gud for det. Men det er ingen selvfølge.. mange blir alene og det er forferdelig at boligprisene er så høye at se fleste må leie. 
hun er heldig som kom seg inn på boligmarkedet, men det skal ikke være slik. 
vi bor ikke i Oslo. En kan ikke tenke Oslo hver gang en snakker om boliger, Norge er mer enn Oslo. Vi bor i bygde Norge. 
oslo folk tror set er gratis å bo på bygda, men det koster flesk her også. 
helt vanlig med 3-5 mill for et hus.. så må dere tenke på at lønningene på bygda ikke er like stor som i Oslo. Vi er avhengig av bil og mindre utvalg av jobber. 
poenget med tråden er at mange i dag føler de må ha det perfekte huset og alt skal være oppgradert, da det er et stort press. 
jeg har selv følt på presset om å ha den perfekte boligen.. men jeg trives best når alt er på stell.. men det har kostet. 
huset vårt er stort og nyoppusset. Samtidig tenker jeg på hvor fint vi hadde det i barndommen, da vi hadde et vanlig 80 talls hus, der vi ikke var så opptatt av å ha nytt.. vi kjøpte ny sofa da den andre var ødelagt.. nå bytter vi sofa fordi vi er lei etter 4 år. 
samfunnet og vi bare higer etter mer og mer og mer.. 

interiør sidene og den gode økonomien gjør at vi er et sløse samfunn. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...