Gå til innhold

Må katolikker gifte seg med katolikker?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dater en katolikk, mens jeg er agnostiker. Han går i kirke hver søndag, og har inntrykket av at han er ganske seriøs mht sin religion.. 
Skal spør han, men lurte på om dere har erfaringer?
Han er 40 og han har ikke hatt dame før, iallfall ikke samboer

Anonymkode: 97615...da6

AnonymBruker
Skrevet

En katolikk kan gifte seg med hvem som helst, men for at giftemålet skal være gyldig, må dette være en kristen vielse - det holder altså ikke at en Elvis Presley-replika i Las Vegas erklærer paret for å være mann og hustru.

Dersom man eventuelt får barn, har man også ansvar for at disse blir oppdratt i kristen tro.

Problemet i dagens samfunn er at det blir mye kaos når folk hopper fra samboerforhold til samboerforhold, og barna man i mellomtiden får, må forholde seg til et x antall stemødre og -fedre, så i katolisismen har man beholdt det tradisjonelle synet på ekteskapet og forholdet mellom mann og kvinne som har ansvaret for barna sine, noe som overraskende nok ofte fungerer greit - oppstår det vanskeligheter i forholdet, løser man dem i stedet for å bytte partner.

Derfor kan man godt være gode venner, men skal man først gå inn i et seksuelt forhold, gifter man seg; det er grunnen til at han ikke har hatt samboer.

Er for øvrig katolikk selv, så bare spør hvis det er noe du eventuelt lurer på.

Og ha en riktig fin dag ...!

Anonymkode: d494d...88a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

MÅ ikke, men det er lite sannsynlig at det skjer når man er så troende. 

Anonymkode: 23b93...970

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

En katolikk kan gifte seg med hvem som helst, men for at giftemålet skal være gyldig, må dette være en kristen vielse - det holder altså ikke at en Elvis Presley-replika i Las Vegas erklærer paret for å være mann og hustru.

Dersom man eventuelt får barn, har man også ansvar for at disse blir oppdratt i kristen tro.

Problemet i dagens samfunn er at det blir mye kaos når folk hopper fra samboerforhold til samboerforhold, og barna man i mellomtiden får, må forholde seg til et x antall stemødre og -fedre, så i katolisismen har man beholdt det tradisjonelle synet på ekteskapet og forholdet mellom mann og kvinne som har ansvaret for barna sine, noe som overraskende nok ofte fungerer greit - oppstår det vanskeligheter i forholdet, løser man dem i stedet for å bytte partner.

Derfor kan man godt være gode venner, men skal man først gå inn i et seksuelt forhold, gifter man seg; det er grunnen til at han ikke har hatt samboer.

Er for øvrig katolikk selv, så bare spør hvis det er noe du eventuelt lurer på.

Og ha en riktig fin dag ...!

Dette er feil

Holder med velsignelse

Er katolikk

1 ekteskap med en agnostiker 

2 ekteskap med en tja kristen, han står i statskirken men går sjeldent

Mine barn ble ikke døpt som små men noen har valgt å døpe seg, noen dåp og konfirmasjon og andre ikke, de minste er for små til å kunne velge enda. Dette er faktisk jeg som har krevd ikke mine ektemenn

For at du ikke skal fyre deg opp angående skilsmisse/annullering så er jeg gift 2 ganger pga min første mann døde ung

Endret av Fru Uperfekt
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

MÅ ikke, men det er lite sannsynlig at det skjer når man er så troende. 

Anonymkode: 23b93...970

Tja, jeg går i kirken 2-3g i uken, så kommer an på hvor trygg en er på sin tro og å la ens partner få lov å være tro mot seg selv

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, men det er absolutt en fordel å være kristen. 

Anonymkode: 4acbe...dcc

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Fru Uperfekt said:

Dette er feil

Holder med velsignelse

Er katolikk

1 ekteskap med en agnostiker 

2 ekteskap med en tja kristen, han står i statskirken men går sjeldent

Mine barn ble ikke døpt som små men noen har valgt å døpe seg, noen dåp og konfirmasjon og andre ikke, de minste er for små til å kunne velge enda. Dette er faktisk jeg som har krevd ikke mine ektemenn

For at du ikke skal fyre deg opp angående skilsmisse/annullering så er jeg gift 2 ganger pga min første mann døde ung

Trist å høre at din første mann døde ung.

Men uansett er et katolsk ekteskap et sakrament; er egentlig litt usikker på hvordan det er med tanke på dåp av de som gifter seg - i katekismen står det i alle fall at "Ektepakten inngås mellom en døpt mann og en døpt kvinne, som er fri til å inngå ekteskap, og som frivillig gir sitt samtykke."

Vet ikke om dette er en absolutt regel, eller om det er noe som kan fravikes; det er riktignok mange regler i den katolske kirken, men også mange unntak - for eksempel kan ikke katolske prester i utgangspunktet gifte seg, men gifte protestantiske prester som konverterer til katolisismen, kan naturligvis fortsette å være gift, og det samme gjelder kirken i øst; tidligere hadde vi en ukrainsk prest som var gift; det er tydeligvis vanlig der.

Ønsker også deg en fin dag ..!

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Der fant jeg det - for å sitere Den katolske kirkes katekisme om bryllup mellom to av ulik tro:

Blandede ekteskap og ulikhet i gudsdyrkelse ("disparitas cultus")

1633. I mange land er det ganske vanlig med blandede ekteskap (mellom en katolikk og en døpt ikke-katolikk). Disse krever særlig oppmerksomhet fra ektefellenes og sjelesørgernes side; i tilfelle ekteskap med ulikhet i gudsdyrkelse (disparitas cultus) (mellom en katolikk og en ikke-døpt) er enda større påpasselighet påkrevet.

1634. (817) Forskjell i kirketilhørighet mellom ektefeller utgjør ikke noen uoverstigelig hindring for ekteskap når de er i stand til å dele det de har tatt imot fra hvert sitt kirkesamfunn, og å lære av hverandre hvordan hver av dem opplever sin trofasthet mot Kristus. Men vanskelighetene med blandede ekteskap skal heller ikke undervurderes. De skyldes den kjensgjerning at splittelsen mellom kristne ennå ikke er overvunnet. Ektefellene kan komme til å oppleve splittelsens tragedie innenfor hjemmets fire vegger. Forskjell i gudsdyrkelse kan ytterligere forsterke disse vanskelighetene. Ulikheter i synet på tro, ja, også i synet på ekteskapet, men også ulik religiøs mentalitet kan bli kilde til spenninger i ekteskapet, særlig angående barneoppdragelsen. Da kan fristelsen til religiøs likegyldighet fort melde seg.

1635. Ifølge gjeldende rett innenfor den latinske Kirke må et blandet ekteskap inngås med uttrykkelig tillatelse fra kirkelig myndighet for å være lovlig.621 I tilfelle disparitas cultus må det foreligge uttrykkelig fritak fra forhindringen for at ekteskapet skal være gyldig.622 Slik tillatelse eller slikt fritak forutsetter at partene er kjent med og ikke utelukker målet med ekteskapet og de vesentlige kjennetegn ved det, samt at den katolske part bekrefter sine forpliktelser, som den ikke-katolske part er blitt gjort kjent med, til å bevare sin tro og sikre at barna blir døpt og oppdradd i Den katolske kirke.623

(Teksten i dette avsnittet er foreløpig justert i henhold til endringer offentliggjort i 1997. Den gamle teksten - fra oversettelsen av 1992-utgaven - er bevart.)

1636. (821) I mange deler av verden har det, takket være den økumeniske dialog, lykkes angjeldende kirkesamfunn å få i stand felles sjelesorg for blandede ekteskap. Den har til oppgave å hjelpe ektefellene til å leve i sin spesielle livssituasjon i lys av troen. Den skal også hjelpe dem til å overvinne spenninger mellom de forpliktelser de har mot hverandre, og de forpliktelser de har overfor sine respektive kirkesamfunn. Den skal oppmuntre til å utvikle det som de har felles i troen, og til å bære over med det som skiller dem ad.

1637. I ekteskap med ulikhet i gudsdyrkelse påligger det den katolske part en særlig oppgave: "For den hedenske ektemann helliges gjennom hustruen, og den hedenske hustru gjennom sin troende ektemann" (1 Kor 7, 14). Det er en stor glede for den kristne ektefelle og for Kirken dersom denne "helliggjørelsen" fører til at den andre frivillig omvender seg til den kristne tro.624 Oppriktig ekteskapelig kjærlighet, ydmyk og tålmodig etterlevelse av familielivets dyder og utholdende bønn kan forberede den vantro ektefelle på å ta imot omvendelsens nåde.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Trist å høre at din første mann døde ung.

Men uansett er et katolsk ekteskap et sakrament; er egentlig litt usikker på hvordan det er med tanke på dåp av de som gifter seg - i katekismen står det i alle fall at "Ektepakten inngås mellom en døpt mann og en døpt kvinne, som er fri til å inngå ekteskap, og som frivillig gir sitt samtykke."

Vet ikke om dette er en absolutt regel, eller om det er noe som kan fravikes; det er riktignok mange regler i den katolske kirken, men også mange unntak - for eksempel kan ikke katolske prester i utgangspunktet gifte seg, men gifte protestantiske prester som konverterer til katolisismen, kan naturligvis fortsette å være gift, og det samme gjelder kirken i øst; tidligere hadde vi en ukrainsk prest som var gift; det er tydeligvis vanlig der.

Ønsker også deg en fin dag ..!

Er faktisk normen i flere land at vigsel taes borgerlig så velsignes man i kirken.

I den ortodokse kirken, som og var russisk-ortodoks i Ukraina før de brøt løs, tillater prester å være gift, men ikke biskoper.

Fant denne linken som viser forskjellene ganske bra https://studieweb.no/forskjeller-og-likheter-mellom-ortodoks-og-katolsk-tro/

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Fru Uperfekt said:

Er faktisk normen i flere land at vigsel taes borgerlig så velsignes man i kirken.

I den ortodokse kirken, som og var russisk-ortodoks i Ukraina før de brøt løs, tillater prester å være gift, men ikke biskoper.

Fant denne linken som viser forskjellene ganske bra https://studieweb.no/forskjeller-og-likheter-mellom-ortodoks-og-katolsk-tro/

Takk for svar og opplysninger; beklager hvis jeg misforsto dette med "vigsel" og "velsignelse".

Da foreldrene mine i sin tid giftet seg - i et europeisk, katolsk land - hadde de også en borgelig vielse, samt et katolsk bryllup.

Interessant er det også at selv om det på nasjonalt plan er splittelse mellom de russisk-ortodokse og ukrainerne, kan begge gå i samme kirke i Oslo:

https://www.tv2.no/a/14623581/

Russere og ukrainere i samme menighet: – Håper vi kan fortsette å være venner

Natalia Lundeland er ukrainer og aktiv i en menighet hvor det også er mange russere.

– Vi er et folk, ikke sant? sier Natalia.

Hun er fortvilet over det som skjer i hjemlandet og hva det kan gjøre med forholdet mellom ukrainere og russere. Natalia mener de har så mye til felles, uavhengig av om Ukraina knytter seg mer til vesten enn i dag.

Litt off topic, men uansett hvilken tro man tilhører, kan man lære mye om andre folkeslag ved å gå i nasjonale messer på ulike språk; i den spanske messen har de til og med klart å få med Beatles med melodien til "Yesterday", i den franske messen er det god stemning med mange fransk-talende fra afrikanske land; messene på tagalog er noe for seg selv, og det samme er den ukrainske messen, som følger ortodoks ritus.

Folk flest tror at kirken bare handler om religion, men det handler vel så mye om kultur.

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Takk for svar og opplysninger; beklager hvis jeg misforsto dette med "vigsel" og "velsignelse".

Da foreldrene mine i sin tid giftet seg - i et europeisk, katolsk land - hadde de også en borgelig vielse, samt et katolsk bryllup.

Interessant er det også at selv om det på nasjonalt plan er splittelse mellom de russisk-ortodokse og ukrainerne, kan begge gå i samme kirke i Oslo:

https://www.tv2.no/a/14623581/

Denne artikkelen er fra før den russiske ga sin støtte til Putin. Den ukrainske gikk vekk fra den russiske i 2018 (4 år etter første del av krigen startet)

https://www.aftenposten.no/verden/i/PoB6g5/til-krig-med-gud-paa-sin-side

Sitat

Litt off topic, men uansett hvilken tro man tilhører, kan man lære mye om andre folkeslag ved å gå i nasjonale messer på ulike språk; i den spanske messen har de til og med klart å få med Beatles med melodien til "Yesterday", i den franske messen er det god stemning med mange fransk-talende fra afrikanske land; messene på tagalog er noe for seg selv, og det samme er den ukrainske messen, som følger ortodoks ritus.

Folk flest tror at kirken bare handler om religion, men det handler vel så mye om kultur.

Går på messer på flere språk, men foretrekker latinsk (men har vel med tradisjon å gjøre) Har vært på messe i flere land, synes det viser mer tradisjoner enn messer på forskjellige språk i Norge. 
Når vi er utenlands er min mann alltid med meg, selv om han aldri er det i Norge. Til Jul går vi både i min kirke og den lokale protestantiske kirken (jeg og mine og våre barn, min mann er aldri med)

Endret av Fru Uperfekt
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Fru Uperfekt said:

Denne artikkelen er fra før den russiske ga sin støtte til Putin. Den ukrainske gikk vekk fra den russiske i 2018 (4 år etter første del av krigen startet)

https://www.aftenposten.no/verden/i/PoB6g5/til-krig-med-gud-paa-sin-side

Går på messer på flere språk, men foretrekker latinsk (men har vel med tradisjon å gjøre) Har vært på messe i flere land, synes det viser mer tradisjoner enn messer på forskjellige språk i Norge. 
Når vi er utenlands er min mann alltid med meg, selv om han aldri er det i Norge. Til Jul går vi både i min kirke og den lokale protestantiske kirken (jeg og mine og våre barn, min mann er aldri med)

Beklager - har ikke fått med meg alt som har skjedd i den ortodokse kirken i det siste.

Og når man snakker om messer på latin:

https://tv.nrk.no/serie/paven-paa-norgesbesoek/1989/FNYH70003489

En annen ting som kanskje kan være av interesse for dem som ikke kjenner til kirken, er at den katolske messen i utgangspunktet er den samme verden over, uansett språk og kultur; man kan gå i en kirke i Spania, Italia eller i afrikanske land, og likevel få med seg hva som skjer - tilsvarende forståelse og samhørighet på tross av landegrenser er det få andre ting som har.

Vil ikke anbefale kirken som datingplass, men enslige som er lei av Tinder og lurer på hvor man kan møte folk i det virkelige liv, ville nok bli forundret over hvor levende det sosiale miljøet i en katolsk kirke kan være - der norske kirker står rimelig tomme, er den katolske kirken som regel stappfull, og på søndagene er det fullt kjør fra morgen til kveld.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er gift med en katolikk (han er døpt katolsk pga. søreuropeere i familien) som har samme litt slappe forhold til den tilhørigheten som mange medlemmer av den norske kirken er. Vi ble viet borgerlig, og det er selvsagt gyldig. Det var ikke et eneste spørsmål om dette da vi giftet oss for et tosifret antall år siden. 

Mye kan være annerledes for en troende katolikk, men det er ikke sånn at man det ene eller det andre for at ekteskapet skal være gyldig.

Mange tror at det er kirken som "egentlig" har vigselsretten og at borgerlig vielse er en kopi av nyere dato, som borgerlig konfirmasjon. Slik er det ikke i Norge. Det er offentlige etater som har vigselsretten, men man kan velge religiøs seremoni. Så kommer uskrevne regler i diverse religiøse samfunn på toppen, men de har ikke noe med ekteskapets gyldighet å gjøre.

https://www.norge.no/nb/livssituasjon/innga-ekteskap

Anonymkode: f7db1...c3e

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

I den katolske kirke er vielsen et sakrament. Dette til forskjell fra den protestantiske vielse.

En annen ting er at det katolske ekteskapet ikke bare er foreningen av mann og kvinne, men først og fremst en hellig og juridisk ramme rundt reproduksjon. Dersom en av partene ikke ønsker barn/flere barn, kan de ikke vies katolsk. Man kan derfor heller ikke si åpent til presten at man kommer til å bruke prevensjon.

Hvis man er steril eller ikke er fruktbar lenger som følge av alder, har ikke dette noe å si, så sant man likevel anerkjenner den katolske kirkes syn på ekteskapet.

Anonymkode: b6eea...bc2

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Beklager - har ikke fått med meg alt som har skjedd i den ortodokse kirken i det siste.

Og når man snakker om messer på latin:

https://tv.nrk.no/serie/paven-paa-norgesbesoek/1989/FNYH70003489

En annen ting som kanskje kan være av interesse for dem som ikke kjenner til kirken, er at den katolske messen i utgangspunktet er den samme verden over, uansett språk og kultur; man kan gå i en kirke i Spania, Italia eller i afrikanske land, og likevel få med seg hva som skjer - tilsvarende forståelse og samhørighet på tross av landegrenser er det få andre ting som har.

Vil ikke anbefale kirken som datingplass, men enslige som er lei av Tinder og lurer på hvor man kan møte folk i det virkelige liv, ville nok bli forundret over hvor levende det sosiale miljøet i en katolsk kirke kan være - der norske kirker står rimelig tomme, er den katolske kirken som regel stappfull, og på søndagene er det fullt kjør fra morgen til kveld.

Helt greit, ikke alle som følger med på nyhetene 🙂

Nå er det sikkert forskjell på kirker men den protestantiske i mitt nærområde har mye aktivitet og bra besøk (Skal sies at den er bygget på dugnad og med innsamlede midler) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...