AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #21 Skrevet 17. oktober 2022 On 6/14/2022 at 7:57 PM, AnonymBruker said: Jeg er fortsatt ikke noe nærmere svaret, men har forstått at jeg er en snylter. Får se om jeg får meldt meg inn. Ingen som vet hva en RIB med rundt 5 års erfaring ligger på i Oslo? Er virkelig 700K øvre sjikt i Oslo? Synes det høres veldig lavt ut sammenlignet med hva andre jeg kjenner tjener, men er selvsagt i andre bransjer så skjønner at det ikke blir en korrekt sammenligning. Derfor jeg håpte at noen her visste noe. Anonymkode: 2aaf4...010 700 er ikke øvre sjikt. Jeg har 700 og er misfornøyd. Anonymkode: d3dc6...c84
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #22 Skrevet 17. oktober 2022 jeg jobber som rådgiver ingeniør i et annet fag enn RIB, og jeg tror du kan bruke RIF sin veileder, den stemmer for alle i vår avd og vi jobber alle i Oslo. Jeg har 10 års erfaring og har nå litt over 800 i lønn. Hvis du skal tjene ordentlig penger som ingeniør så må du enten jobbe med mersalg/bonus eller gå over til entreprenør. Der kan du få en del tillegg pga reisevei til byggeprosjekter og du kan få en del bonus hvis du greier en del økonomiske mål på prosjektet. Eller selvfølgelig bytte arbeidsgiver, men tror også der vil du nå et tak etterhvert? Vet også at en del har startet sin egne firma, det er jo også en mulighet. Jeg tror ikke RIG eller RIVA er sammenlignbart direkte for de er veldig ettertraktet og er vel generelt en mangelvare. Fordel med å være siving er at du er mer ettertraktet i tilbud spesielt fra de offentlige så hvis du får en CV med siving og 10 års erfaring så blir du verdt litt mer sånn sett. Anonymkode: 125b1...6fc
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #23 Skrevet 17. oktober 2022 Jobber som RIB i Oslo. 700k er bra lønn for 5års erfaring. RIG og VA tjener bedre, de tar mye høyere timerate i prosjekter blant annet. Anonymkode: fb064...a33
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #24 Skrevet 29. oktober 2022 Takk for svar Innser nok at RIB generelt ikke er den best betalte stillingen. Litt skuffende må jeg innrømme. Var veldig fornøyd med startlønnen når jeg kom fra skolebenken, men lønnsveksten flatet ut totalt alt første året. Siden jeg har fagbrev som tømrer og jobbet i nesten ti år før jeg utdannet meg føles det på en måte litt feil å tjene det samme som en nyutdannet 23-åring, men sånn er det vel å utdanne seg i voksen alder. Er generelt lei av å jobbe som RIB. Mye jobb for lite penger slik jeg ser det med et evig mas og tidsfrister som aldri tar slutt. Så jeg ønsker meg mot noe annet. Om noen vet noe annet en RIB/ingeniør kan jobbe med så tar jeg imot tips Anonymkode: 2aaf4...010
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #25 Skrevet 29. oktober 2022 Med 10 år erfaring som tømrer så skal vel det inn som relevant erfaring? Dvs 15år erfaring? Hør med fagforeningen din hva de tenker. Lønnskurven flater uansett bare kraftigere ut med årene, så du vil nok føle på at forskjellen mellom 0 og 15år med erfaring kanskje føles liten. Maset vil ikke lønna hjelpe på uansett. Bransjen sliter med for få seniorer, og dette du nevner er nok grunnen. De fleste flykter til annet. Noen andre muligheter som kan sjekkes: jobbe for byggherre, kommuneingeniør, jobbe for entreprenør (mer mas, men og mer betalt), bli takstmann, fagperson i skadesaker for forsikringsselskaper, eget firma. Eventuelt snakk med firmaet ditt og hør om du kan settes på oppgaver som oppleves som mindre mas (type tilbudsregning, tilstandsanalyser etc). Anonymkode: fb064...a33
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #26 Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Med 10 år erfaring som tømrer så skal vel det inn som relevant erfaring? Dvs 15år erfaring? Hør med fagforeningen din hva de tenker. Lønnskurven flater uansett bare kraftigere ut med årene, så du vil nok føle på at forskjellen mellom 0 og 15år med erfaring kanskje føles liten. Kan høre med fagforeningen som du sier. Bra forslag. Jeg fikk godskrevet 3-4 års erfaring på min tømrerbakgrunn når jeg spilte inn dette for leder for et par år tilbake og forhandlet hardt. Om ikke hadde jeg hatt enda lavere lønn. Leder lønner typisk etter RIF-statistikker, så jeg ble løftet noen år. Føler fortsatt jeg ligger bakpå da. Sitat Noen andre muligheter som kan sjekkes: jobbe for byggherre, kommuneingeniør, jobbe for entreprenør (mer mas, men og mer betalt), bli takstmann, fagperson i skadesaker for forsikringsselskaper, eget firma. Eventuelt snakk med firmaet ditt og hør om du kan settes på oppgaver som oppleves som mindre mas (type tilbudsregning, tilstandsanalyser etc). Gode forslag! Skal vurderes Kjenner noen som jobber i kommunen og det virker utrolig behagelig, men regner med jeg må ned en del i lønn. Å jobbe for entreprenør har jeg vurdert. Med min praktiske og nå teoretiske bakgrunn har jeg sikkert gode muligheter. Vanskelig for å tro at jeg kan få det travlere enn jeg har det i dag, men hvem vet. Sant å si kunne jeg tenke meg vekk fra byggebransjen og prøve noe helt nytt. Usikker hvor låst jeg er. Anonymkode: 2aaf4...010
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå