Gå til innhold

Lønn for rådgivende ingeniør (RIB) med 5 års erfaring i Oslo?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. 

Skal ha lønnsregulering i løpet av juni eller juli og tenkte spørre om noen vet noe om lønnsnivå for en RIB med 5 års erfaring i Oslo? Har bachelorgrad.

Leder bruker vise til lønnsstatistikk for hele landet, men mistenker at Oslo ligger noe høyere enn den statistikken viser.

Takk :)

Anonymkode: 2aaf4...010

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Er du medlem av Tekna/Nito så har vel de lønnsstatistikker? Sannsynligvis også kun for Oslo. 

Anonymkode: 9ddf3...14b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan uansett ikke sammenligne lønn mot lønn. Der jeg jobbet før, hadde jeg høyere lønn og bonus. Nå har jeg flere dager fri med lønn, bedre forsikringer og bedre pensjonsordning, men lavere lønn. Så alt i alt, mye bedre betingelser. 

Ps. Ikke vær en snylter, meld deg inn i en fagforening. 

Anonymkode: c3581...126

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Du kan uansett ikke sammenligne lønn mot lønn. Der jeg jobbet før, hadde jeg høyere lønn og bonus. Nå har jeg flere dager fri med lønn, bedre forsikringer og bedre pensjonsordning, men lavere lønn. Så alt i alt, mye bedre betingelser. 

Ps. Ikke vær en snylter, meld deg inn i en fagforening. 

Enig i det.

Er man en snylter om man ikke er med i en fagforening? Tror ikke noen av kollegene mine er det. Visste ikke at det var vanlig i konsulentbransjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Du kan se på nettolønn på RIF sin lønnsstatistikk som referanse. Oslo pleier å ligge litt høyere enn ellers i landet så kanskje se på øvre kvartil. https://rif.no/wp-content/uploads/2021/12/RIF-lonnsstatistikk-OFFENTLIG-1.10.2021.pdf

Anonymkode: eacb6...145

Har kikket på den der før. Etter øvre kvartil er snittlønnen 656K. 90 prosent kvartil er 701K.

Jeg synes dette virker lavt i Oslo, men mulig byggingeniører ikke tjener bedre?

Jeg er over 90 prosent kvartil (710K), så da burde jeg vel være fornøyd. 

Tenkte å spørre her for å høre noen reelle tall fra folk som jobber som dette i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Enig i det.

Er man en snylter om man ikke er med i en fagforening? Tror ikke noen av kollegene mine er det. Visste ikke at det var vanlig i konsulentbransjen.

Alle jeg kjenner er organisert. Det er flaut å ikke være det. Spørsmålet er om man er Nito eller Tekna, ikke om man er organisert. 

Og ja, man er en snylter. Det er fagforeninger som har forhandlet frem alle godene du har som ingeniør i dag. Siden de fleste større firma er bundet av tariffavtale, så blir alle "snyltere" tildelt like mye fri med lønn, lønnstillegg etc. Dersom ingen hadde giddet å organisere seg, hadde det ikke vært en fagforening for å jobbe for våre saker. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er fortsatt ikke noe nærmere svaret, men har forstått at jeg er en snylter. Får se om jeg får meldt meg inn.

Ingen som vet hva en RIB med rundt 5 års erfaring ligger på i Oslo? Er virkelig 700K øvre sjikt i Oslo? Synes det høres veldig lavt ut sammenlignet med hva andre jeg kjenner tjener, men er selvsagt i andre bransjer så skjønner at det ikke blir en korrekt sammenligning.

Derfor jeg håpte at noen her visste noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg jobbet som rådgivende ingeniør utenfor Oslo intil nylig og hadde aldri noe topp lønn. Det er en gammel sannhet at rådgivere tjener fett, det er noe som henger igjen fra da konsulenter lå høyest i lønn. Har ikke vært slik på mange år. Det er stor konkurranse og firmaene gir ikke høyere lønn enn de må. I bransjen jeg jobbet var eneste mulighet for å gå opp i lønn var å bytte arbeidsgiver ofte.

Det som betaler best nå er å ha teknisk ansvar i produksjon, i fiskeoppdrett eller olje.

Anonymkode: a7730...76a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg jobbet som rådgivende ingeniør utenfor Oslo intil nylig og hadde aldri noe topp lønn. Det er en gammel sannhet at rådgivere tjener fett, det er noe som henger igjen fra da konsulenter lå høyest i lønn. Har ikke vært slik på mange år. Det er stor konkurranse og firmaene gir ikke høyere lønn enn de må. I bransjen jeg jobbet var eneste mulighet for å gå opp i lønn var å bytte arbeidsgiver ofte.

Det som betaler best nå er å ha teknisk ansvar i produksjon, i fiskeoppdrett eller olje.

Skjønner. Kan jeg spørre hva du hadde da? :) 

Jeg er nok rett og slett litt skuffet, men burde nok gjort bedre research før jeg tok utdannelsen. Virker som startlønnen er god og trolig bedre enn for økonomer, men at lønnsveksten flater veldig ut for ingeniører.

Jeg jobber mye om dagen og selv med overtid føler jeg rett og slett ikke at det er verdt strevet.

At jeg har såpass høy lønn som jeg har er fordi jeg har gjort noen strategiske grep inkludert å bytte jobb. Heller nok mest mot å bytte jobb og da til en annen bransje som ikke nødvendigvis er bedre betalt engang, men med mindre press og mas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er nok rett og slett litt skuffet, men burde nok gjort bedre research før jeg tok utdannelsen

700 tusen for en bachelor-utdannelse er jo ganske greit, da. Vil du ha mer, må du bli siv.ing og leder, eller hoppe over til entreprenør (ofte bedre betalt, men mye mer overtid). Starte sitt eget firma er jo også en mulighet, men da trenger du nok en master. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 hours ago, AnonymBruker said:

700 tusen for en bachelor-utdannelse er jo ganske greit, da. Vil du ha mer, må du bli siv.ing og leder, eller hoppe over til entreprenør (ofte bedre betalt, men mye mer overtid). Starte sitt eget firma er jo også en mulighet, men da trenger du nok en master. 

Mastersyken er ikke så sterk i det private og spesielt innenfor teknisk arbeid. Erfaring og personlige egenskaper er mye mer viktig når du er noen år ut i arbeidslivet. Jeg jobber i en avdeling med kun senioringeniører der utdanningsnivå ikke har noe å si for lønn, kun ansvarsområde, markedsverdi og personlig innsats påvirker personlig lønnsutvikling. De med høyere utdanning startet nok høyere i sin tid men en driftig fyr med fagskole tjener fort mer enn en doktor som ikke yter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Mastersyken er ikke så sterk i det private og spesielt innenfor teknisk arbeid. Erfaring og personlige egenskaper er mye mer viktig når du er noen år ut i arbeidslivet. Jeg jobber i en avdeling med kun senioringeniører der utdanningsnivå ikke har noe å si for lønn, kun ansvarsområde, markedsverdi og personlig innsats påvirker personlig lønnsutvikling. De med høyere utdanning startet nok høyere i sin tid men en driftig fyr med fagskole tjener fort mer enn en doktor som ikke yter.

Kan bekrefte at jeg ikke ser noen automatikk i at en med master er dyktigere faglig. Vår PhD veileder kom ofte til kort rundt praktiske spørsmål og ba oss heller spørre firmaet.

Med det sagt har vår leder sagt at han mener det skal lønne seg med mastergrad og at de derfor typisk har bedre betalt. En lønnspolitikk jeg ikke er enig i, men det får jo ikke jeg gjort noe med. Vi lønnes jo typisk etter lønnstatistikker, så faglig dyktighet er ikke det avgjørende, selv om det kan pushe deg opp mot øvre kvartil. Men der stopper det gjerne.

Jobber du som RIB?

11 innlegg i tråden og fortsatt ingen som har noen formening om lønnsnivå for en RIB i Oslo med rundt 5 års erfaring 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vet ikke om det kan sammenlignes, men jeg jobber innen VA og en kompis som jobber i det private litt utenfor Oslo tjener 750k + bonus i året. Han har 3 års erfaring. Jeg tjener 700k på Sørlandet med 4 års erfaring. 

Anonymkode: d36be...0a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Vet ikke om det kan sammenlignes, men jeg jobber innen VA og en kompis som jobber i det private litt utenfor Oslo tjener 750k + bonus i året. Han har 3 års erfaring. Jeg tjener 700k på Sørlandet med 4 års erfaring. 

Anonymkode: d36be...0a9

Ville innbilt meg at det kan sammenlignes. Takk for svar.

I lys av dette vil det jo si at jeg kanskje ikke har en veldig høy lønn i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 3 måneder senere...

Vet ikke om det er sammenlignbart, men jeg som RIG med 3,5 års erfaring tjener 950' pr. år. Byttet dog jobb fra stort norsk firma som følger RIF-statistikken til utenlandsk firma som det var mulig å forhandle med.

I forrige jobb gikk jeg opp til 700' etter 2,5 års erfaring, noe som ble regnet som svært høyt for så få år på baken.  Det viktigste er at du gjør deg selv til en ressurs for firmaet, og kan løse selv de vanskeligste oppgaver med glede.

Anonymkode: 4c136...dd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/12/2022 at 9:51 PM, AnonymBruker said:

Enig i det.

De fleste hos oss er organisert. Jobber på et kontor hvor 70% er RIB. 

Anonymkode: d3dc6...c84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...