Gå til innhold

Hva gjør dere med tenåringene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Føler vi voksne gjør så lite sammen med døtrene på 12 og 15. Mannen min vil helst styre i garasjen eller reise på hytta, han trives visst med dette her. 

Selv savner jeg samvær, slik det var da barna var yngre. Vi putta dem i bilen og dro i parker og arrangementer, opplevde ting sammen. Nå er de mer kresne og vil ikke bevege seg til fots noe særlig.

Skal vi bare akseptere at de sitter på hver sin mobil, gjerne hele helgen? Jeg føler det blir kjedelig og lite kvalitetstid.

Anonymkode: d5995...cee

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi ser filmer, og serier. Vi spiller PS sammen. (Pappaen spiller fortnite med de, og jeg spiderman, FIFA, uncharted. Etc). 

Her er de og glade i en treningsrunde i skogen. Jogge, løpe og litt styrke. 

Hva liker de da? Hva er de interessert i? 

Anonymkode: 8d460...a79

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Se på Netflix sammen. 

Anonymkode: 6c8f6...3d6

Det, og kino, er omtrent det eneste vi gjør sammen. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Vi går på kino, rush, tur, spiller spill, ser serie på Netflix og i svømmehallen osv sammen enda. Er på litt andre premisser nå ja, men vi finner fortsatt på ting med de. Spør hva de har lyst til. Her er de 12 og 14 år.

Anonymkode: 07888...cc4

Skrevet

Vanskelig det der. Vi har fått beskjed om at vi maser for mye om å gjøre ting sammen, men uten at vi maser tar de i liten grad initiativ til å gjøre noe med oss. Så vi prøver å ikke mase, og heller være takknemlig for de småbiter vi får av deres tid og oppmerksomhet. Samt at vi fremdeles maser litt, for det hender jo at vi får napp. 😄

Stort sett sitter vi i stua og prater eller ser film med dem når vi får tildelt tid, men det hender vi får dem med på hyttetur. Ting er ikke så veldig annerledes der, men noen fisketurer kan det bli, eller bading om sommeren og ski om vinteren. Kanskje ene blir med på en fjelltur også. Turene til og fra hytta pleier å være hyggelig da. Da er de låst i bilen med oss og prater. Ja man må nok være glad for de smuler man får av tenåringer. 😆

Håper dette er en slik mellomtid, og at de vil synes det er kjekkere å gjøre ting med oss igjen senere. Kanskje når det kommer barnebarn. 😊

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tja, det er jo naturlig at ungdommene løsriver seg og ikke ønsker å være like mye sammen med foreldrene i en periode i den alderen der. Innimellom vil min ungdom finne på ting sammen med meg, selv om det er sjeldent noe annet enn å se en film, shoppe, cafebesøk eller ligende.

Anonymkode: 3f83d...04c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere må jo bare bestemme. Det er dere som er foreldrene, og de som er barna. De kan gjerne komme med forslag til ting familien skal gjøre, men det er dere som bestemmer.

Vi går tur hver søndag. Barna kan ikke velge det bort, men de kan være med på å bestemme hvor vi skal gå, hva vi skal ha i matpakken og hva vi skal snakke om mens vi går. I dag har vi gått tur der ungdommene ønsket å synge alle poplåtene til en eller annen jeg aldri hadde hørt om før. De sang mens de gikk, og vi fikk en fin samtale om hvilke idoler de har og hvem de ser opp til og hvorfor. 

Anonymkode: 8a7bb...b27

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg savner også tid med min 14åring men mesteparten av hennes fritid går til venner, mobiltlf og litt trening på treningssenter. Vemodig å se på bilder fra den er tiden vi gjorde mye koselig sammen, utflukter i skog og sjø, museer, byvandring, kafebesøk etc.

Innimellom kommer hun opp fra "hula si" og ser på serie eller en film med meg og mannen, blir med på en gåtur ved sjøen med hunden, en shoppingrunde på senteret, en tur inn til hovedstaden eller spise på restaurant. Prøver å utnytte den lille tiden vi får, og håpe det blir mer interessant å være med oss om noen år igjen 😅

Anonymkode: c4d82...9eb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Føler vi voksne gjør så lite sammen med døtrene på 12 og 15. Mannen min vil helst styre i garasjen eller reise på hytta, han trives visst med dette her. 

Selv savner jeg samvær, slik det var da barna var yngre. Vi putta dem i bilen og dro i parker og arrangementer, opplevde ting sammen. Nå er de mer kresne og vil ikke bevege seg til fots noe særlig.

Skal vi bare akseptere at de sitter på hver sin mobil, gjerne hele helgen? Jeg føler det blir kjedelig og lite kvalitetstid.

Nei, ikke la de sitte foran skjermen hele helga😬 De får ikke ladet opp skikkelig til ny uke, hvis de bare gjør det.

• Lokk dem med noe god mat🙈 Man kan jo få fine samtaler på mens man er ute og drikker iskaffe f.eks, eller spiser lunsj sammen. Piknik er kjempekoselig, og nå er det jo snart sommer!🧺

• La dem være med på planleggingen

• Vær kreativ, og finn på noe som er litt spennende 

Anonymkode: 6e815...754

Gjest WhisperingWind
Skrevet

Er vanlig at ungdom ikke vil henge med mor og far. De løsriver seg og gjør sine greier. 

Om de ikke vil henge med dere så er du jo fri til å gjøre andre ting og hobbyer. Nyt det heller😎

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Dere må ikke akseptere det nei. 

Du må kanskje senke kravene litt, og dra på ting barna syntes er gøy. Hva med museum, botanisk hage i Oslo, konsert/festival, kino, hyttetur, sykkeltur, brettspill. Det er mange alternativer å velge mellom, de er fortsatt barn og hvis dere skal ut så skal dere ut 😊

Mobilfritt under måltider, stor felles frokost i helgene, tur ut hver søndag… 

Hvordan ting er nå har jo blitt slik fordi dere har lagt opp til det. Dere har kanskje ikke hatt rutiner/tradisjoner som familie å gjøre slike ting sammen? 

Anonymkode: ade00...f64

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...