AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #1 Skrevet 11. juni 2022 Jeg lurer på hvor langt tid det tok fra barnet ble forløst med (planlagt) ks til dere var ute av senga og gikk aller første gang? Hvor mye greide dere å stelle den nyfødte første døgn, andre døgn osv. Og til sist, når dro dere hjem? På forhånd, takk for svar❤ Anonymkode: 4e5f8...7a5
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #2 Skrevet 11. juni 2022 Jeg var alene om graviditeten og hadde planlagt KS - gikk til PT for å trene opp core-muskulatur så jeg skulle være sterk nok til å klare meg uten magemuskulaturen. Var oppe og gikk timer etter keisersnitt. Tok baby selv da jeg kom hjem fra sykehus etter tre døgn, bodde i leilighet og måtte ordne inkludert trapper (ingen heis), vogn og bilstol. Anonymkode: 22837...784
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #3 Skrevet 11. juni 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg var alene om graviditeten og hadde planlagt KS - gikk til PT for å trene opp core-muskulatur så jeg skulle være sterk nok til å klare meg uten magemuskulaturen. Var oppe og gikk timer etter keisersnitt. Tok baby selv da jeg kom hjem fra sykehus etter tre døgn, bodde i leilighet og måtte ordne inkludert trapper (ingen heis), vogn og bilstol. Anonymkode: 22837...784 Takk for svar. Hva slags hjelp fikk du på barselavdelingen og hvem fikk du hjelpen av? Greide du å trille baby, stelle den og løfte den første døgnet? Anonymkode: 4e5f8...7a5
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #4 Skrevet 11. juni 2022 Dro hjem etter 3 døgn begge gangene. Var oppe av senga og «gikk» hhv. samme kveld og dagen etter. Var såpass vondt at jeg brukte prekestol for å komme meg til toalettet i starten, etter at kateteret ble tatt ut. Pappan tok alt stell med baby på sykehuset, og det meste hjemme i starten. Pleierene hjelper deg med alt annet i starten når du trenger og partner ikke er der, de løfter baby til deg, hjelper deg på do, henter mat osv. Men man kommer seg raskt, og det er stor forskjell fra dag en og dag 4 feks Første døgnet var jeg sengeliggende, andre døgnet var jeg på beina, etter tre døgn tok jeg meg en rask dusj og kunne bære baby Jeg hadde to ulike opplevelser med mine planlagte keisersnitt, så det kan sikkert variere Hun jeg lå på rom med virket enda sprekere enn meg.. men man blir raskt bedre! Da baby var 4 dager trillet jeg faktisk en kort tur utenfor, bare for å få litt frisk luft Og etter et par uker begynner man å føle seg normal igjen, som at man kan løfte litt, bøye seg, gå litt raskere, gå i trapper, hoste osv. uten at det er ubehagelig. Anonymkode: d5467...2c8
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #5 Skrevet 11. juni 2022 Hadde keisersnitt midt på natta. Var oppe og gikk og tok en dusj utpå ettermiddagen (altså litt over et halvt døgn etter operasjonen). Samboeren min tok alle bleieskift så lenge han var der, men når han måtte hjem (i siesta-tiden og på natta), tok jeg dem. Fikk hjelp fra jordmor/barnepleier til å løfte babyen mellom senga mi og krybben et par ganger den første dagen, for å minimere hvor mye jeg måtte vri og vende på kroppen. Dro hjem etter tre døgn, da tok vi trikk+buss og gikk ca. 500 meter, og det gikk helt fint. Jeg hadde veldig lite smerter og kom meg raskt etter operasjonen. Sluttet med smertestillende dagen etter at jeg kom hjem fra sykehuset. Tok første trilletur da babyen var fem dager gammel. Jeg ble fort sliten av å gå litt de første dagene, og måtte holde et veldig rolig gangtempo. Etter et par-tre uker ble det mer som normalt igjen, selv om jeg fremdeles kunne bli nokså sliten av korte og rolige turer, var det heller ikke noe problem å gå 30-60 minutter i nokså moderat tempo. Litt avhengig av dagsform, f.eks. hvor mye søvn jeg hadde fått natta i forveien og dermed hvor mye overskudd jeg hadde. Jeg delte rom på barsel med ei som også hadde tatt keisersnitt, og hun hadde vesentlig mer smerter og var mye mindre mobil enn meg. For henne tok jordmor/barnepleier bleieskift når partneren hennes ikke var der – men hun var også opp på beina samme dag som keisersnittet. Anonymkode: 2c80a...0bb
Eidvo Skrevet 11. juni 2022 #6 Skrevet 11. juni 2022 Var oppe av senga første gangen omtrent 10 timer etter operasjonen, og gikk uten prekestol før det var gått et døgn når jeg hadde planlagt keisersnitt. Har tatt KS tre ganger, og hatt litt ulik restitusjon alle gangene, der første var raskest, men har vært oppe å gått det første døgnet alle gangene. På de to siste snittene sendte jeg far hjem etter litt over ett døgn, og har da tatt meg av alt med baby selv uten problemer. Dro hjem på dag 3 og 4 de siste, og hadde fint kunne dratt hjem så tidlig med første også med hensyn til min fungering.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #7 Skrevet 12. juni 2022 Jeg var oppe å gikk samme dag, stelte babyen og alt sammen selv, far måtte reise hjem på kvelden. Dro hjem dagen etter han ble forløst. Anonymkode: c99bb...247
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå