Gå til innhold

pappan mener jeg skal betale barnebidrag til han siden jeg jobber og han går på sosialen, men er det riktig da ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Han vil kun ha barna sine en helg i mnd og 3 ganger i uka, ikke i ferier eller noe, jeg har hovedansvaret,men vi har delt foreldreansvar.

Har han rett her eller stemmer ikke dette? vet at man kanskje må betale litt hvis det er 50/50 ,men det det ikke her

Anonymkode: 004c4...28e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bidraget blir regnet som inntekt da, fortell ham det.

Skrevet

Han bare prøver seg. Du skal selvfølgelig ikke betale bidrag til han. Bruk tid og penger på ungene deres du. Og ignorere sånne tåpelige utspill fra han :) 

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Bare si at han skal be nav om å regne ut barnebidraget. Plutselig er det han som må betale deg

Anonymkode: ec6d7...520

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Dere får ta dette igjennom NAV😊 Da er det de som bestemmer, og dere slipper synsing.

Anonymkode: a7b93...4be

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

NAV har en kalkulator. Sjekk der. Der skriver du inn inntektene deres også. Jeg antar det er pga inntektsforskjellen han mener han skal ha bidrag. 3 overnattinger i uken er jo ganske jevnt, så kan jo hende han har rett? 🤔

Anonymkode: fc636...a3d

• Liker 12
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta det med nav. God mulig sosialen har bedt han om å kreve bidrag, det er helt normalt at sosial gjør det.

Anonymkode: 8ff6b...fc9

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi er likestilte nå baby, pay up 😂 Han kan faktisk ha rett på bidrag.

Anonymkode: 4e2d8...17c

AnonymBruker
Skrevet

Du får sjekke med Nav. Kan hende han har krav på bidrag fra deg.

Anonymkode: 90adc...df7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi er likestilte nå baby, pay up 😂 Han kan faktisk ha rett på bidrag.

Anonymkode: 4e2d8...17c

De er jo selvfølgelig ikke likestilt som foreldre når han ikke gidder å ta mer ansvar 🙄 (og heller ikke jobber) 

Anonymkode: 1fb5d...b9f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Den som har samvær har ikke rett til bidrag. Bare hvis dere har delt omsorg.

Anonymkode: a4e87...a06

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

NAV har en kalkulator. Sjekk der. Der skriver du inn inntektene deres også. Jeg antar det er pga inntektsforskjellen han mener han skal ha bidrag. 3 overnattinger i uken er jo ganske jevnt, så kan jo hende han har rett? 🤔

Anonymkode: fc636...a3d

Han har de en gang i mnd og 3 dager i uka 4 timer, aldri på nattan.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle svar

Ja han mener det pga jeg tjener mer , var lurt og ta dette gjennom nav ja

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Gi han noen panteflasker, for så lite samvær betalar ikke for mat til de en gang.

Anonymkode: 4e054...47e

AnonymBruker
Skrevet

I teorien, om du har veldig mye høyere lønn enn ham, så kan du bli bidragspliktig ja.

Men - bidraget beregnes også basert på antall timer med samvær.

Derfor blir det vanligvis ikke bidrag fra den med hovedomsorg til samværsforelder, fordi lite samvær trekker ned.

Men sjekk nav sin bidragskalkulator.

Anonymkode: 9f671...682

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du skal ikke betale bidrag, da han har så lite samvær.

Og skulle han fått bidrag, så må han begynne å betale for barnehage, SFO, fritidsaktiviteter, klær og utstyr osv. Bidrag får man jo for at det skal gå til barnet. Ikke for at det skal gå til han.

Anonymkode: c3bb8...76a

Skrevet

Barnet bor fast hos deg? Da kan ikke du bli pålagt bidrag. Det er kun den barnet bor fast hos som kan få bidrag. Dersom dere har avtalt delt bosted etter barneloven, så bor barnet fast hos begge, og begge kan ilegges bidragsplikt. Men dere har jo ikke delt bosted. Delt foreldreansvar har ikke noe å si. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Han vil kun ha barna sine en helg i mnd og 3 ganger i uka, ikke i ferier eller noe, jeg har hovedansvaret,men vi har delt foreldreansvar.

Har han rett her eller stemmer ikke dette? vet at man kanskje må betale litt hvis det er 50/50 ,men det det ikke her

Den som ikke bor med barnet skal betale BB. Er det delt bosted kan det bli barnebidrag for den som tjener mest.  Du kan vise han hva NAV skriver om dette. 

https://www.nav.no/barnebidrag

AnonymBruker
Skrevet
Alt blir ok skrev (1 time siden):

Barnet bor fast hos deg? Da kan ikke du bli pålagt bidrag. Det er kun den barnet bor fast hos som kan få bidrag. Dersom dere har avtalt delt bosted etter barneloven, så bor barnet fast hos begge, og begge kan ilegges bidragsplikt. Men dere har jo ikke delt bosted. Delt foreldreansvar har ikke noe å si. 

Ja jeg har de mest , jeg har hovedomsorgen, men far og jeg har delt foreldreansvar

AnonymBruker
Skrevet

Be han søke bidrag gjennom nav. Han driter seg ut. 

Anonymkode: d3799...0ec

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...