Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei folkens, jeg vil at denne tråden skal være hyggelig og ordentlig sånn at moderatorene ikke stenger den så la oss ikke hetse eller diskutere her.

Dette er en tråd om et sårt tema for mange men jeg er nylig blitt uføretrygdet selv og lurer rett og slett på hvordan andre i lignende situasjon har det.

Mine spørsmål er følgende:

1. Hvor mye penger har du netto per måned?

2. Hvor mye penger har du igjen etter regninger?

3. Klarer du å spare penger? om ja, hvor mye sparer du?

4. Blir du ofte blakk før neste utbetaling?

5. Føler du noe skam over det å være uføretrygdet?

Takk for svar på forhånd.

Anonymkode: 3c62c...b20

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hei folkens, jeg vil at denne tråden skal være hyggelig og ordentlig sånn at moderatorene ikke stenger den så la oss ikke hetse eller diskutere her.

Dette er en tråd om et sårt tema for mange men jeg er nylig blitt uføretrygdet selv og lurer rett og slett på hvordan andre i lignende situasjon har det.

Hva hjelper det deg å vite hva jeg har?🤔 Men ok, jeg har utbetalt ca 24K fra nav og 5K fra forsikring. Så 29K i mnd. I tillegg jobber jeg noen timer i måneden, så har også noe lønn, men det varierer. Kjenner ingen skam over uføretrygd, men var kjempetøft å bli syk. Håper jeg kommer tilbake i arbeidslivet mer og mer. 

Anonymkode: 1bd91...8c7

• Liker 1
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hva hjelper det deg å vite hva jeg har?🤔 Men ok, jeg har utbetalt ca 24K fra nav og 5K fra forsikring. Så 29K i mnd. I tillegg jobber jeg noen timer i måneden, så har også noe lønn, men det varierer. Kjenner ingen skam over uføretrygd, men var kjempetøft å bli syk. Håper jeg kommer tilbake i arbeidslivet mer og mer. 

Det hjelper meg ikke på noe vis. Er bare ren nysgjerrighet.

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det hjelper meg ikke på noe vis. Er bare ren nysgjerrighet.

Ok 😊 Hva har du?

AnonymBruker
Skrevet (endret)

Det første jeg skreiv var at jeg vil at denne tråden skal være hyggelig og ordentlig sånn at moderatorene ikke stenger den så la oss ikke hetse eller diskutere her.

Ryddet for kommentar til slettet innhold. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

1. Hvor mye penger har du netto per måned?

Ca 19.000

11.200

8-9000

Aldri

Enorm skam. Jeg har kuttet ut alt av venner, flyttet fra samboer og startet et liv alene vekk fra der jeg bodde. Hater meg selv så inderlig at jeg orker ikke ha folk i livet mitt. Vil bare være usynlig. Lyver når folk spør hva jeg driver med og jobber som. 

Anonymkode: 734f5...84e

• Liker 4
  • Hjerte 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

1. Hvor mye penger har du netto per måned?

Ca 19.000

11.200

8-9000

Aldri

Enorm skam. Jeg har kuttet ut alt av venner, flyttet fra samboer og startet et liv alene vekk fra der jeg bodde. Hater meg selv så inderlig at jeg orker ikke ha folk i livet mitt. Vil bare være usynlig. Lyver når folk spør hva jeg driver med og jobber som. 

Håper dette er tull.❤️ Man kan ha gode venner og et fullverdig liv selv om man har uføretrygd.

Noe annet er jo sykdommen som gjør oss arbeidsufør, den kan gjøre noen og enhver deprimert…

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 11.6.2022 den 21.22):

Håper dette er tull.❤️ Man kan ha gode venner og et fullverdig liv selv om man har uføretrygd.

Noe annet er jo sykdommen som gjør oss arbeidsufør, den kan gjøre noen og enhver deprimert…

Synes det er så synd at så mange er dømmende til uføre. Det gjør alt så mye verre for de som allerede har falt ut av arbeidslivet og sliter med sykdom.

Endret av Tvillingsjel
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet (endret)

Ja. Jeg er også ufør pga usynlig sykdom, så vet godt at naboer og venner ikke kan dømme hvor syk jeg er utfra det de ser.

Ryddet for sitat av slettet innhold. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg endte bare opp med å føle meg sykere, mere ensom, mere som en byrde og mere utenfor da jeg hadde venner og kjæreste enn jeg gjør nå.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg endte bare opp med å føle meg sykere, mere ensom, mere som en byrde og mere utenfor da jeg hadde venner og kjæreste enn jeg gjør nå.

Så trist. Da hadde du nok ikke veldig gode venner.. 💔 Jeg hadde faktisk ingen venner (eller dårlige venner) de første årene som syk, men har fått verdens beste venner de siste årene. De dukket opp veldig uventet. 

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

1. Ca 30 000 (uføretrygd, grunnstønad, forsikring og noen uførepensjon fra tidligere arbeidsgiver). 

2. Jeg vel 15 000 igjen. Har egen bolig jeg betaler på. 

3. Jeg sparer ca. 10 000

4. Nei 

5. Nei. Hvorfor skulle jeg det? MS er ikke selvpåført. 

Anonymkode: 5eca7...97e

• Liker 1
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har ca 20.000 kr utbetalt som ung ufør. Litt vanskelig å svare på resten siden mannen og jeg har felles økonomi, men i gode måneder sparer vi 10.000 i måneden. Han har ikke en høyt betalt jobb. 

Skammer meg veldig og hater at jeg ble syk. Hater følelsen av å ikke bidra, og å ikke ha det sosiale andre, normale, mennesker har.

Anonymkode: f8fd6...247

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

60% ufør ubet ca 16.000,-

Forsikring 3100,-

Deltidsjobb ca 26.500,-

+barnetrygd 

Totalt rundt 45.600,- pr mnd

Ca 15.000,-

Ca 6-7000,- pr mnd

Nei

Har ikke fortalt det til noen men føler ikke skam. Gigger bare ikke prat. Jeg er veldig mye syk og bruker alle krefter på deltidsstillingen min. Burde sluttet og heller prioritert å forsøke å få bedre helse men det blir for dyrt. Det får gå så lenge det går. Har heldigvis en stor buffer på et par mill.

Anonymkode: a7af2...39b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har ca. 19 000 kr utbetalt. Noen måneder går jeg i minus mens andre måneder kan jeg spare 2 000 kr, det varierer veldig. Vil si jeg i snitt gjennom året går ca. i null. Føler mye skam. Mest fordi jeg er så ung.

Anonymkode: 76a4d...b60

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

1. Ca 16500. (85% ufør, men har ikke jobb akkurat nå.)

2. Ca 6500

3. Det er ikke rom for å spare noe av uføretrygden. Sparer barnetrygden, men bruker fortløpende av den kontoen til større utgifter til barnet. Bruker ikke alt, så den vokser gradvis, men nå må han sannsynligvis ha regulering, så da ryker nok mesteparten av det som står der. Sparer også det som kommer inn "ekstra" som når jeg får igjen på skatten eller jobber ved siden av (minus det som trekkes av trygden). Skrur ikke opp det daglige forbruket når jeg jobber siden jeg aldri vet hvor lenge det varer, så da setter jeg av de pengene. Den kontoen brukes til ferie, julegaver og buffer.

4. Nei, aldri ettersom jeg som nevnt har sparekonto. Blir ofte tomt på brukskontoen noen dager før, men da har jeg handlet inn det vi trenger frem til neste utbetaling.

5. Ja absolutt.

Anonymkode: 02101...9f1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker said:

1: 21000 utbetalt omtrent

2: Det er jeg usikker på. Har ikke kommet så langt at jeg har fått satt opp et bra budsjett.

3: ja, sparer 1000kr i mnd. Håper å få ryddet opp litt slik at jeg kan spare mer.

4: Ja, om jeg ser bort fra 1000lappen jeg sparer. Den får stå i fred.

5: Nja. Alle venner og bekjente og familie vet at jeg er syk, så det er ikke noe problem ovenfor dem. Liker ikke å møte nye mennesker, for et av de første spørsmålene man får er "hva jobber du med da?"

Anonymkode: a708d...02c

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

1. Rundt 27 000,- netto

2. Varierer veldig

3. Sparer ca. 6 000,- i snitt, men alt har en adresse, så kommer ikke til å bli rik med årene.

4. Aldri

5. Ja, herregud. Å være syk er èn ting, men å ha uførestempelet i panna er en annen ting. Gjorde det slutt med samboeren for at hun skulle slippe å være pårørende for meg, samt for å slippe en mas, forventninger og forpliktelser ovenfor henne og svigerfamilien. Jeg er mann, og menn skal være selvgående og bør være "sterkere" enn det jeg er, var holdningene jeg møtte. Mistet "heldigvis" alle kolleger og venner ved inngang til uføretrygd, så de har jeg ikke sett siden. Familien sliter å forholde seg til meg fordi situasjonen min er sårt for dem, samt at dem ikke har anlegg for å stille opp for meg, og har derfor også tatt avstand. Men siden det sosiale nettverket mitt har kollapset fullstendig, så har skammen roet seg. Selv om jeg enda kjenner på at jeg har gått fra å være en sosial og respektert mann med god jobb, ambisjoner og god inntekt til å bli han "ubrukelige enstøingen på mesker seg på velferdens goder, og har stengt alt og alle ute av livet". 

Anonymkode: 46ee7...6c4

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

1.Netto ca 25000,-

2. ca 10000,-

3. klarer ikke spare så mye

4. ja

5. ja, mye skam fordi jeg skulle ønske jeg kunne jobbet som det jeg er utdannet i. Elsket jobben min 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Mer i måneden enn jeg har utbetalt i 100% stilling med bachelor og studielån på slep.

Anonymkode: 9207d...506

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...