Gå til innhold

Kan man skifte armatur selv?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Altså armatur på vasken, må man ha rørlegger, eller kan man fikse selv? 

Anonymkode: 4638a...492

AnonymBruker
Skrevet

Det kan du fikse selv. På grunn av mye motstridende informasjon ringte jeg forsikringsselskapet mitt da jeg skulle bytte, og de sa at dette kan jeg helt fint gjøre selv. 

Anonymkode: 2a5f2...ec8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette kan du helt fint gjøre selv, ja. Samme med fks skifte av oppvaskmaskin, eller vaskemaskin. Kan også montere nytt toalett selv.

Det er på om du må flytte på eksisterende opplegg du behøver rørlegger 👍

Anonymkode: 2bf58...9ec

AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen regler som sier at du ikke kan bytte blandebatteri selv, men det kan være lurt å søke hjelp fra en rørlegger hvis du føler deg litt usikker. Uten kvittering fra autorisert rørlegger (rørleggerfirma) kan det være veldig dyrt hvis noe går galt og fuktskader oppstår. I noen tilfeller kan du til og med være erstatningspliktig.

https://www.staypro.no/kunnskapsportalen/guider/skal-du-skifte-ut-blanderen-kranen-pa-kjokkenet-eller-badet-dette-ma-du-vite

Anonymkode: d95e1...ea9

• Liker 1
Skrevet

Bruk rørlegger. Det koster, ja, men det koster enda mer å måtte betale alt selv om en lekkasje oppstår som ikke oppdages før det har gått en tid. Og nå er det også nye regler som gjelder, gjør rørlegger jobben ligger det en samsvarserklæring i boligmappa. Gjør du jobben selv, er det ikke noe der. Det er noe som kan legges vekt på når boligen skal selges.

Skrevet

Om du føler deg kompetent til å skru sammen vannslange fra armatur til det faste røropplegget er det ingen problem. Stort sett er det ganske banalt stykke arbeid. Men om man glemmer en pakning eller skrur til for løst kan det fort bli vått. Skrur man til for hardt kan delen med gjenger sprekke, og det blir vått. 

Som regel er det lite komplisert. Kan være lurt å ha skapdøra åpen første timene etter jobben er gjort, bare for å se at ting er tett. Og titt innom regelmessig de påfølgende dagene. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...