Gå til innhold

Hvor vanlig er det å gå tom for penger hver måned?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Føler at jeg og samboeren har en greit inntekt tilsammen men vi oppleverså og si hver måned at vi går tom for penger. Vi har heldigvis ikke kredittkort men noe småkjøplån på Klarna samt at vi har en liten bufferkonto. Vi har hverken dyr bolig eller ny bil og en liten 1,5åring samt snart ny baby. 

Vi liker å ta oss en kaffetur en gang i uken eller bestiller oss en pizza (maks 1x uka). Når vi har lyst på noe, eller en av oss trenger nye klær, eller ungene trenger noe så kjøper vi det. Siste uken i måneden har vi ofte ikke mer enn kr 500-1000 igjen, vippser frem og tilbake, av og til selger vi noe på Finn.no. Synes det er så kjipt. 

Føler at vi lever et "vanlig" liv akk som venner, naboer, kollegaer, familie rundt oss. Har mange ganger lurt på om de rundt oss også sliter med det samme, er jo ikke akk noe vi snakker om da. Føler meg bare så mislykket når vi går tom for penger hver måned og lever fra lønn til lønn. Men har et fint liv da 😊

Men er det egentlig mer vanlig enn vi tror? 

Anonymkode: 12b7c...8dc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi har aldri levd slik, så vet ikke om det er vanlig. Har alltid, siden jeg begynte i å jobbe for over 20 år siden, satt av minst 5000 i måneden til sparing. Gjør det når jeg får lønna utbetalt. Nå sparer vi 40-50 000 hver måned. Hadde ikke orket å leve hånd til munn. Spesielt ikke med barn. Anbefaler dere å se på alle utgifter i forrige måned og se på hva som ga glede og hva dere kunne fint klart dere uten. Deretter satt opp en fast spareavtale som trekkes dagen dere får lønn. Gir mer glede på sikt enn det nye ting noen gang vil gi dere. 

Anonymkode: 0eaa2...046

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, enig med forrige taler. Det første dere bør gjøre er å skaffe dere oversikt, og se om det er noe det er lett å kutte eller endre på.

Anonymkode: f8181...b9e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fram til nylig har vi alltid hatt en del til overs hver mnd. Har kjøpt hytte, og med alle prisene som øker, er det nå tommere på konto. Men jeg sparer fremdeles, det rykket noen 1000 ut av konto når lønna kommer inn.

Har dere budsjett? Det skal ofte lite til for å begrense forbruket. Vi kan f.eks spare mye på å handle dagligvarer mer fornuftig. Medbrakt lunsj på jobben har også vært et godt sparetiltak her.

Anonymkode: 5db65...04c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nå sparer vi 40-50 000 hver måned.

Dere har god inntekt da, skjønner jeg. Selv har jeg såvidt under 21.000kr utbetalt pr mnd, omtrent det en av dere sparer😅

Anonymkode: 718fd...928

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet

Har aldri opplevd å gå tom for penger før lønning. Er det en større uforventet utgift tar vi det fra bufferkonto. Det er slikt man har buffer for.

Som regel overfører vi alt på lønningskonto til bufferkonto dagen før neste lønning.

Vi har helt vanlig inntekt men har heller nøktern forbruk. Rimelige biler, sykler når det er mulig. Har regelen at man må kaste  ut noe før man kan kjøpe nytt (det disiplinerer!!!). Unngå impulshandling.

Samtidig gidder jeg ikke spare meg til fant.

Anonymkode: fd548...2a7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er alene med to barn og opplever at det er lite penger på konto før lønn. Jeg skal ta sjekk nå og se hvor jeg kan stramme inn. 

Har en normal inntekt, men klart hadde vi vært to hadde sparing vært enklere.

Anonymkode: f7b71...741

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke alltid så mye igjen på brukskontoen, men er aldri tom for penger. Pengene på brukskontoen brukes på meg selv og klær til ungene. Hvis det er mye jeg vil ha kan kontoen bli tom i slutten av måneden. Men har en solid sparekonto, bufferkonto,  og alltid penger på matkonto og regningskonto. 

anbefaler å se over hva dere bruker penger på. Høres ut som at dere må gjøre noe med prioriteringene deres og kutte ned på noe utgiftene for å komme mer ovenpå økonomisk. 

Anonymkode: 1bc3f...ef2

AnonymBruker
Skrevet

jeg tror det er ganske vanlig, spesielt blant yngre og nyutdannede. 

Jeg har hatt det slik selv, helt fram til nylig. Nå har jeg endelig mer kontroll og går sjeldnere tom. Jeg har buffer jeg setter over til hver lønningsdag. Det hender jeg må ta litt ut av den uken før lønn, men setter da inn igjen. 

Anonymkode: e14d6...0ea

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De fleste jeg kjenner som er på AAP eller uføretrygd lever ALLE fra hånd til munn. De er blakk hele tiden. Gjerne 100% raka blakk 1-2 uker før de får penger i fra NAV igjen. 

Anonymkode: 1164e...ba0

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg er nylig ferdig utdannet, og har vell per definisjon hatt en inntekt som plasserer meg rundt fattigdomsgrensen de sist 4 årene. En gang har jeg opplevd å gå tom på slutten av måneden. Det var ingen god følelse. Ellers har jeg hatt en buffer på noen titusener, ganske varierende. Jeg har intet strengt budsjett på mat og drikke, men lever ellers ganske sparsommelig (dog uten ordentlig budsjettering). Kjøper svært sjeldent klær/tekstiler, kjøkkenutstyr, elektronikk, skjønnhetsprodukter o.l. Drar sjeldent på dyre arrangementer eller på utenlandsreiser. Har ikke bil. Høres ut som jeg lever som en gnien minstepensjonist, men har det fint. Kan leve litt mer utsvevende nå når det blir ordentlige lønninger. 

AnonymBruker
Skrevet

Alle vil svare for egen del, så hva som er vanlig eller uvanlig vil du ikke få et godt svar på uten å lete i statistikker. Det er uansett langt vanligere å ha penger igjen på konto en at man bruker opp hele lønnen hver måned.

Anonymkode: 144b6...24d

Skrevet

Jeg er ufør og er aldri blakk.. sparer minimum 2000 kr mnd. og spiser det jeg vil. og kjøper det jeg vil.

men nå har jeg verken bil eller unger. samt jeg går ikke på byen, restaurant eller reiser på ferie. 

sparer sikkert en del på å så og si aldri gå ut døra hjemme.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er minsteufør og blakk hver mnd.

Anonymkode: 7e303...9c2

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Vi har aldri levd slik, så vet ikke om det er vanlig. Har alltid, siden jeg begynte i å jobbe for over 20 år siden, satt av minst 5000 i måneden til sparing. Gjør det når jeg får lønna utbetalt. Nå sparer vi 40-50 000 hver måned. Hadde ikke orket å leve hånd til munn. Spesielt ikke med barn. Anbefaler dere å se på alle utgifter i forrige måned og se på hva som ga glede og hva dere kunne fint klart dere uten. Deretter satt opp en fast spareavtale som trekkes dagen dere får lønn. Gir mer glede på sikt enn det nye ting noen gang vil gi dere. 

Anonymkode: 0eaa2...046

«Hadde ikke orket å leve hånd til munn»… Du har ingen garantier for at du plutselig er der…. 

Anonymkode: a5120...12a

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Har aldri opplevd å gå tom for penger før lønning. Er det en større uforventet utgift tar vi det fra bufferkonto. Det er slikt man har buffer for.

Som regel overfører vi alt på lønningskonto til bufferkonto dagen før neste lønning.

Vi har helt vanlig inntekt men har heller nøktern forbruk. Rimelige biler, sykler når det er mulig. Har regelen at man må kaste  ut noe før man kan kjøpe nytt (det disiplinerer!!!). Unngå impulshandling.

Samtidig gidder jeg ikke spare meg til fant.

Anonymkode: fd548...2a7

Vi har det som dere, men må bare si at for unge tar det gjerne litt tid før man har en bufferkonto, eller har mulighet til å spare penger i det hele tatt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

De fleste jeg kjenner som er på AAP eller uføretrygd lever ALLE fra hånd til munn. De er blakk hele tiden. Gjerne 100% raka blakk 1-2 uker før de får penger i fra NAV igjen. 

Og hvorfor tror du det er sånn?

Anonymkode: eb064...65b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

«Hadde ikke orket å leve hånd til munn»… Du har ingen garantier for at du plutselig er der…. 

Ja det er så typisk et sånn "jeg har mye mer penger enn alle andre.. Jeg oooorker ikke leve som de fattige"

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Skjedde et par-tre ganger da jeg var student, men etter at jeg begynte i jobb har det aldri forekommet. 

Anonymkode: b5b98...c72

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...