Gå til innhold

Venninna mi fikk B, og har ikke puttet inn noe innsats, mens jeg fikk D

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hun begynte å lese til eksamen 12 timer før, og fikk B på den. Jeg har lest siden januar og fikk D! Dette er skikkelig frustrerende. Hun er jo venninna mi, og ønsker henne alt godt! Men det er veldig sårende å vite at jeg som puttet inn så mye av sjela mi her, fikk så dårlig karakter. Hvordan får folk dette til? Hun improviserte på eksamen, og satt å så på YouTube videoer for å finne noe å skrive, og jeg som hadde brukt alle pensum bøker fikk fingeren rett i trynet. 

Anonymkode: 67c8c...03e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Noen tar det lettere enn andre, sånn er det.

Anonymkode: d2032...d74

• Liker 34
AnonymBruker
Skrevet

Du har mest sannsynlig vanskeliggjort oppgaven.  Om man forenkler og kun svarer på akkurat det som spørres om er min erfaring at man får bedre karakterer. 

Du har nok tilegnet deg så mye info uten å kategorisere og forenkle det at det ble mye info i oppgaven din?

Anonymkode: 906ee...002

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje hun lyver. Har du faktisk sett karakteren?

Anonymkode: 3027b...8db

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Noen er flinkere til å skrive en god tekst, flinkere til å memorisere eller tenke selv (altså ikke bare ramse opp ting du kan, men også trekke konklusjoner av det, vet ikke hvilken teksttype det er snakk om da). Betyr jo ikke at hun vet bæret av hva hun snakker om, bare at hun er god på å samle informasjon og skrive om det på en god måte på kort tid 

Anonymkode: dceda...933

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du har mest sannsynlig vanskeliggjort oppgaven.  Om man forenkler og kun svarer på akkurat det som spørres om er min erfaring at man får bedre karakterer. 

Du har nok tilegnet deg så mye info uten å kategorisere og forenkle det at det ble mye info i oppgaven din?

Anonymkode: 906ee...002

Har bedt om begrunnelse nå, og skal mest sannsynlig klage. Jeg vet ikke hvorfor jeg fikk D. Men kan være at jeg har tatt inn alt for mye uten at oppgaven forventer det

Gjest Hippokrates
Skrevet

Har du misforstått oppgavene eller har du overtenkt oppgavene? For har du "lest siden januar" så bør du være godt rustet, så noe har jo gått galt. Spørsmålet er også hvilken studieteknikk du har brukt. Har du fokusert for mye på det irrelevante når du har lest, slik at du har lest ineffektivt? 

For øvrig hvordan venninner gjør det på eksamen bør du ikke gruble så mye på. Tenk på deg selv.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kanskje hun lyver. Har du faktisk sett karakteren?

Anonymkode: 3027b...8db

Hun fikk B. Jeg spurte om hun kunne sende oppgaven og karakteren. Hun sendte screen av begge to, så det er nok sant at hun fikk B. Gjennomsnittskarakteren var C. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hun begynte å lese til eksamen 12 timer før, og fikk B på den. Jeg har lest siden januar og fikk D! Dette er skikkelig frustrerende. Hun er jo venninna mi, og ønsker henne alt godt! Men det er veldig sårende å vite at jeg som puttet inn så mye av sjela mi her, fikk så dårlig karakter. Hvordan får folk dette til? Hun improviserte på eksamen, og satt å så på YouTube videoer for å finne noe å skrive, og jeg som hadde brukt alle pensum bøker fikk fingeren rett i trynet. 

Det er ganske utbredt at enkelte studerer veldig mye mer enn de oppgir. Det kan like gjerne hun var heldig, eller at hun har tilegnet seg svært god innsikt i stoffet på den korte tiden

Anonymkode: f7732...eb7

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Min første tanke er at hun kan være dyktig til å skrive. Det gjør faktisk en enorm forskjell! Hvilket fag er det snakk om? Det jeg sier er selvsagt ikke like aktuelt for alle fag. 

Anonymkode: f2114...fbb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker hun har svart mer presist på oppgaven, vist mer faglig forståelse og kunne anvende fag/fagterminologi på en bedre måte enn deg. At du har brukt alle pensumbøker viser egentlig at du ikke vener å sortere ut det som er relevant og å forstå konteksten oppgaven skal besvares i. I tillegg tipper jeg hun har et godt språk og følger de formelle kravene. Jeg har selv tatt fag (med A/B karakter) der jeg ikke har lagt ned noe særlig innsats utover å dukke opp på en og annen forelesning, men jeg er god på akademisk skriving og på å kunne sortere informasjon, og det er det mange som ikke klarer. 

Anonymkode: 673e3...84d

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Min første tanke er at hun kan være dyktig til å skrive. Det gjør faktisk en enorm forskjell! Hvilket fag er det snakk om? Det jeg sier er selvsagt ikke like aktuelt for alle fag. 

Vi studerer historie!

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tenker hun har svart mer presist på oppgaven, vist mer faglig forståelse og kunne anvende fag/fagterminologi på en bedre måte enn deg. At du har brukt alle pensumbøker viser egentlig at du ikke vener å sortere ut det som er relevant og å forstå konteksten oppgaven skal besvares i. I tillegg tipper jeg hun har et godt språk og følger de formelle kravene. Jeg har selv tatt fag (med A/B karakter) der jeg ikke har lagt ned noe særlig innsats utover å dukke opp på en og annen forelesning, men jeg er god på akademisk skriving og på å kunne sortere informasjon, og det er det mange som ikke klarer. 

Anonymkode: 673e3...84d

Dette er svært gode poeng. Jeg blir ikke overrasket om dette ligger til grunn for forskjellen i karakter. 

AnonymBruker
Skrevet

Føler med deg ts. Jeg opplevde det samme i fjor 😅 Det er ikke verdens undergang, men likevel jævlig surt å se noen man vet ikke har gjort arbeid med emnet får bedre karakter enn en selv. 😆

Anonymkode: e02cf...109

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Noen folk lærer på andre måter andre. Kanskje hun har tatt til seg pensum gjennom hele skoleåret. Ikke alle må pugge til eksamen. Jeg må ikke det, faktisk så ødelegger det svært mye om jeg skal sitte å pugge og lære pensum dager før eksamen og prøver. Jeg leser over notater som en oppfriskning. Notater jeg tar fortløpende gjennom hele skoleåret. Det er mye bedre å dra frem ting fra pensum med egne ord og forståelse, i stede for hukommelse og tørre fakta opplysninger du ikke vil huske om en uke. Siterer du ordrett så trekkes det ned. For du kan kanskje huske pensum, men du verken forstår eller virkelig kan det. 

Du må lære deg å finne en måte å studere på som funker for deg. Drit i hva andre gjør. Du ble straffet fordi du kan ikke fagstoffet, alt du kan er å memorere det og å bruke korttidshukommelsen din flittig. Noe som er negativt og bruk av en jævlig dårlig læringsmetode for å si det mildt. Så den karakteren du fikk var vell fortjent uti fra hva du beskriver her. 

De som har best karakterer, jobber seg ikke i hjel og de jobber kanskje minst også. Ikke fordi de er nødvendigvis naturlig smart og tar ting raskt. De bruker gode studieteknikker som funker for dem.

Anonymkode: 04f31...31f

AnonymBruker
Skrevet

Hun er nok bare veldig god på å huske og å sortere informasjon, sette den i system og skrive godt og presist akademisk språk. 

Anonymkode: fee1f...5a8

• Liker 2
Gjest Ghostface
Skrevet

Vet hvor irriterende det er. Husker mange jeg gikk på skole med anstrengte seg lite til hver eksamen, men som likevel fikk nesten toppkarakterer. Tror noen har det mer i seg enn andre når det gjelder å være skoleflink. Selv var jeg ikke interessert i skolen og var lettet over at jeg i det hele tatt fikk artium.

AnonymBruker
Skrevet

Du skriver jo veldig dårlig. "Putte inn innsats"?

Anonymkode: 0bf4d...a83

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg forstår

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg forstår at du er fortvilet og opplever situasjonen urettferdig, men  selv om du kanskje ikke føler det, ville jeg latt som jeg var glad på min venninnes vegne, og fokusert på hva som gjorde at du ikke lykkes så godt som du hadde håpet på oppgaven.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har opplevd det samme. Dvs Gått fra D til A og B. Feilen jeg gjorde, var at jeg gapte over for mye. Og jeg fulgte ikke læringsmålene. Etter jeg fulgte læringsmålene og svarer konkret på oppgaven og ikke misforstår, så går det mye bedre! 

Anonymkode: dfd3d...7db

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...