Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Uten far. Om han aldri var inne i bildet, samlivsbrudd eller død. Hvordan gikk det med dere som var helt alene med baby fra første stund? Hva var vanskelig? Noen råd å komme med? Hvordan var det for psyken din? 

Jeg har plutselig blitt alene som gravid. Min eks bare sviktet plutselig og vil ikke ha noe med noen av oss å gjøre selv om barnet var planlagt. Han truer meg med at han ikke skal betale noe heller. Truer meg fysisk så jeg tør ikke å søke om bidrag. Kjenner jeg er redd for hva som kommer. Klarer jeg det alene? Alt praktisk med baby og når jeg må begynne å jobbe igjen. Økonomisk? 

Anonymkode: 40358...42a

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror det er lurt å stille seg selv spørsmålet hvordan gjøre det beste ut av situasjonen og å finne løsninger som løfter en på en positiv måte. Jeg var alene i starten og det gikk helt fint, men det har nok mye å si hvilken instilling man har, huske på at for å kunne gi det beste må mor også ha det godt, så det å jobbe med seg selv er en livslang jobb som kan gjøre under for en selv og de rundt en☺️

AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du med truer deg fysisk? At han skal gjøre deg noe?

Du kommer til å klare det helt fint med barnet selv. Og hvis du har noen slektninger eller venner i nærheten så vil de garantert hjelpe deg. 😊 Bare sov når barnet sover. Resten fikser du. Ha lave krav til deg selv.❤️

Anonymkode: d4c09...b97

Skrevet

Angående exen så burde du ringe politiet, så står du bare på. Kjenner flere alene mødre. De klarer seg fint alle sammen. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ha rett til:

Dobbel barnetrygd 

Overgangsstønad 

Stønad til barnetilsyn 

Skattefradrag

Så det økonomiske burde gå helt fint.

NAV kommer forøvrig til å kreve inn bidrag fra far for deg.

I de første månedene er det bare å rigge seg til med amming/flaske og kos hele døgnet, legg lista veldig lavt for husarbeid og matlaging.  Det viktigste er tilknytningen mellom deg og baby.

Meld deg inn i aleneforeldreforeningen, bor du i Oslo har de gratis avlastning. 

Enestående familier har aktiviteter og turer for aleneforeldre.

Røde Kors sitt nettverkssenter for aleneforeldre i Oslo,  MARTE.

Homestart tilbyr praktisk hjelp mange steder i landet. 

Bruk åpen barnehage og bygg nettverk med andre foreldre. 

Anonymkode: 2f0d5...a24

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble alene rett etter fødsel, men han stilte overhodet ikke opp, så var som å være alene fra første stund. 

Har har det egentlig gått veldig greit! Vært heldig og fått en rolig baby som stort sett er fornøyd. Eldste min som baby var ganske mye mer krevende, men hadde nok taklet det alene også, men mye tyngre hadde det nok vært. 

Her ble også far truende både fysisk og psykisk. Vært myyyyye styr fra far sin side og det er vel det som har vært tungt med babyen. Det første året gikk egentlig til å krangle med han. 

Jeg har allikevel latt tvilen gå han til gode, og han får besøke minstebarnet hjemme hos meg. Han er ikke superengasjert, men er innom noen ganger i mnd. Var veldig viktig for meg i starten at barnet skulle ha kontakt med faren sin.. men helt ærlig? Hadde jeg vist hvor mye hælvette han er i stand til å lage tidligere, så hadde jeg ikke ofret en kalori for å tilpasse samværet. Var nok egentlig i sjokk over alt som hadde skjedd og ville bare ha det så normalt som mulig. Tror egentlig at både jeg og barna hadde hatt det bedre uten en ustabil far. De fortjener all kjærlighet de kan få og et godt forbilde- det er han virkelig ikke. 

Jeg jobber ikke lenger for at han skal opprettholde kontakten med barna, men han får komme om han vil.

Ellers koser vi barna oss sammen, selvom det til tider er ganske tungt og ensomt. Har lite nettverk her jeg bor, så håper du har familie og venner som kan stille opp for deg. Dette går bra❤️

Anonymkode: 53cf0...db8

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg anbefaler deg å lage middager du kan fryse ned og evt bake litt å legge i fryseren. Mitt største problem i begynnelsen var at jeg ikke rakk å spise… Nå var jeg maks uheldig og fikk en baby med kolikk da, men selv de første ukene når han var rolig så var det amming og bleieskift osv hele tiden. Det var knalltøft, men vi har et veldig godt forhold i dag (han er 10 år).

Anonymkode: a0328...f5e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...