Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal søke om kontantstøtte 1/7 da min sønn fyller 1 år den måneden. I følge nav hadde jeg rett på kontantstøtte da jeg er 100% uføretrygdet, aleneforsørger og ikke har nok økonomi til å ha barn i barnehage samt at jeg blir vurdert etter den "gamle" regelen, selvom den nye regelen trer i kraft fra 1 august. 

Noen andre som er min situasjon som har fått innvilget kontantstøtte feks fra mai eller juni?

Anonymkode: 0871e...182

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jeg skal søke om kontantstøtte 1/7 da min sønn fyller 1 år den måneden. I følge nav hadde jeg rett på kontantstøtte da jeg er 100% uføretrygdet, aleneforsørger og ikke har nok økonomi til å ha barn i barnehage samt at jeg blir vurdert etter den "gamle" regelen, selvom den nye regelen trer i kraft fra 1 august. 

Noen andre som er min situasjon som har fått innvilget kontantstøtte feks fra mai eller juni?

Jeg forstår ikke spørsmålet? Er det kommet store endringer i kontantstøtten nå? Hvis ikke så har alle med barn på 1-2 år rett på kontantstøtte dersom en ikke har barnehageplass. 

Anonymkode: 6f7fc...68e

AnonymBruker
Skrevet

Dette er et prakteksemplar på hvorfor barnehage burde være obligatorisk. Usunt for et barn å gå hjemme med en aleneforsørger som er uføretrygdet. 

Anonymkode: 925d0...3f4

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette er et prakteksemplar på hvorfor barnehage burde være obligatorisk. Usunt for et barn å gå hjemme med en aleneforsørger som er uføretrygdet. 

Anonymkode: 925d0...3f4

Der er jo bare til barnet er 2 år. Kontantstøtten. Barn har generelt liten glede av barnehagen før de er 2 år. Det er i allefall ikke skadelig å være hjemme til man er 2. 

Anonymkode: 6f7fc...68e

• Liker 4
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Du har jo ikke rett på kontantstøtte før august. Og hvis barnet ditt har fulltidsplass fra august så har du ikke rett på kontantstøtte i det hele tatt pga. den nye regelen

Anonymkode: 1dabc...e8f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er den eneste endringen i kpntantstøtten, og du kommer ikke utenom den:

Fra 1. august 2022 blir kontantstøtteloven endret. Fra og med august gjelder dette:

Hvis barnet begynner i barnehage, blir kontantstøtten utbetalt til og med måneden før barnet er tildelt barnehageplass. Det vil si at hvis barnet ditt har fått barnehageplass fra og med august, så vil siste utbetaling av kontantstøtte være i juli.

Anonymkode: 19e66...d29

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Om man har bhg plass f.eks i oktober å velger å ikke begynne i bhg, har man fortsatt rett på kontantstøtte selv om barnet er under 2 år?

Anonymkode: 2171f...0d2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Om man har bhg plass f.eks i oktober å velger å ikke begynne i bhg, har man fortsatt rett på kontantstøtte selv om barnet er under 2 år?

Ja. Du kan til og med la barnet begynne i barnehagen og ombestemme deg, og få kontantstøtte - men ikke før oppsigelsestiden er over, så klart. 

Anonymkode: 19e66...d29

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Det kommer an på om dere sier opp barnehageplassen og hvor lang eventuell oppsigelsestid er. Så lenge barnet har en disponibel barnehageplass foreligger det ikke rett til kontantstøtte uavhengig av om barnehageplassen benyttes eller ei (unntak: hvis barnet disponerer deltidsplass med tildelt tid på under 33 timer per uke, da foreligger det rett til redusert kontantstøtte).

Anonymkode: 1dabc...e8f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Alle som ikke har barnehageplass har rett til kontantstøtte fra barnet er 1 til 2 år. 

Det har ingenting å si om du er uføretrygdet eller i full jobb, om du er aleneforsørger eller gift. 

Hvilken gammel regel mener du at du blir vurdert etter? 

Anonymkode: 4bf03...408

• Liker 1
Skrevet

Hei trådstarter.

Da tittelen på tråden er mangelfull, stenges tråden. Viser til forumets retningslinjer:

Sitat

* Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende PM til moderator med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel.

Du kan enten sende admin en PM med ønsket oppdatering av tittelen, så vil tråden åpnes igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel. Retningslinjene for bruk av forumet finner du her.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...