AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #1 Skrevet 11. juni 2022 Slik som sag, hammer, drill, etc. Bare seriøse svar, takk. Hysteriske helikopterforelde og putesyersker trenger ikke å svare. Anonymkode: 2797f...680
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #2 Skrevet 11. juni 2022 Aldri sett noen barn holde på med slike verktøy. Ikke før dem er tenåring. Anonymkode: 65d13...84b
Aristoteles Skrevet 11. juni 2022 #3 Skrevet 11. juni 2022 3-4 for sag, hammer, øks osv. Noe eldre for elektriske verktøy.
Heydayotheinterweb Skrevet 11. juni 2022 #4 Skrevet 11. juni 2022 (endret) Gammel nok. 11-12. Har de ikke sløyd på skolen lengre? Dette forbanna overformynderiet og infantilaseringen av kidsene er totalt neddumming av dem. Generasjon Z eller Generasjon A eller hva de heter nå vil ikke engang kunne score på et horehus med mindre de har en app med statlig godkjent informasjon om hvordan de skal gjøre det. Endret 11. juni 2022 av Heydayotheinterweb 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #5 Skrevet 11. juni 2022 Heydayotheinterweb skrev (3 minutter siden): Gammel nok. 11-12. Har de ikke sløyd på skolen lengre? Dette forbanna overformynderiet og infantilaseringen av kidsene er totalt neddumming av dem. Generasjon Z eller Generasjon A eller hva de heter nå vil ikke engang kunne score på et horehus engang med mindre de har en app med statlig godkjent informasjon om hvordan de skal gjøre det. Det heter kunst og håndverk nå. Det er opp til hver enkelt lærer om de skal ha sløyd som tema i faget. Du kan tenke deg hvor ofte det skjer når læreren er kunstnertyper. 😉 Anonymkode: 2797f...680 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #6 Skrevet 11. juni 2022 Albert Åberg fikk leke med hammer og spiker da han var 5 år gammel, men ikke sag, der gikk grensa. Anonymkode: 4437c...8c3 3
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #7 Skrevet 11. juni 2022 Min sønn på 2 år holder på med de fleste verktøyene vi har. Anonymkode: c42ac...5f7
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #8 Skrevet 11. juni 2022 Han begynte å snekre sammen med en voksen da han var 3-4 og på egen hånd da han var 8, men å "herje" med verktøy har aldri vært aktuelt. Har jo fått med noen formaninger, og vi har vært like ved og fulgt med litt. Mest i starten og litt mindre etter hvert. Anonymkode: e40a6...fb4
GammelKaktus Skrevet 11. juni 2022 #9 Skrevet 11. juni 2022 Hammer og spiker, da var han ikke gamle karen, 2-3? 😄 Var i samme alder selv og det gikk helt fint, samme med kniv, det fikk han bruke både hjemme når vi var i skogen og i barnehagen. Vanlig sag har han og fått holde på med. Drill fikk han prøve når jeg holdt på å skru og fikse noe når han var 4 tror jeg. Motorsag og øks har liksom ikke vært naturlig å prøve siden vi ikke har vært i en slik setting men det hadde jeg nok ikke vært komfortabel med. Var en venn av meg som mistet kontroll over et slikt verktøy når vi var unge og det ble blodige greier og et gigantisk arr så det måtte nok guttungen gjort med noen andre enn meg når han er moden for det. Når jeg var liten så hadde jeg gjort det meste av slike ting lenge før jeg begynte på skolen men det var en annen tid og jeg bodde jo delvis på landet og så ting var nok litt annerledes der.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #10 Skrevet 11. juni 2022 Under oppsyn kan både 3 og 7åringen bruke det, men aldri alene. Og det er like mye for verktøyet som kan bli ødelagt. Verktøy er ikke leketøy. Begge barna får bruke dem når de hjelper oosd8 Anonymkode: 55599...cf4
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #11 Skrevet 11. juni 2022 2-3? Er 5 nå og skal bygge egen lekestue Anonymkode: 85635...7a6
Skogkløver Skrevet 11. juni 2022 #12 Skrevet 11. juni 2022 Vi begynte tidlig. Ved 2 år var snuppa med pappaen og skrudde terrasse. Fra vel 2,5 år fikk hun bruke hammer og spiker alene. Sag bare når vi jobber sammen. Når de skulle hamre og lage fuglekasser i barnehagen var hun den eneste som mestret det sånn umiddelbart 😅 Nå som hun er 5 år bytter hun lett dekk på bilen dersom hun får hjelp til å løfte tungt og løsne/stramme skruer 🙌
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #13 Skrevet 11. juni 2022 Toåringen får holde på med hammer, skrutrekker og skiftenøkkel. Øks, kniv, sag og andre skarpe verktøy må vente noen år. Drillen må vente enda flere år, for den krever store nok hender for å kunne brukes trygt. Det er fint å kunne involvere barn i det man selv holder på med. Når pappaen reparerer eller snekrer ved verktøybenken står gutten oppå og hjelper til, teller skrutrekkere, hamrer i planken sin og prøver hørselvern. Når jeg reparerer klær får han en stoffbit og nål med tråd, og øver på å sy. Når vi lager middag hjelper han med å skrelle løk og skjære agurk. Når vi støvsuger bytter vi på hvem som støvsuger og hvem som tørker støv. Sirkelsag, motorsag og andre skumle verktøy får de ikke bruke før de er voksne, eventuelt når faren deres mener de er ansvarlige nok. Da skal verneutstyr brukes og forsiktighetsregler følges. Anonymkode: eae75...204
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #14 Skrevet 11. juni 2022 Skogkløver skrev (11 minutter siden): Vi begynte tidlig. Ved 2 år var snuppa med pappaen og skrudde terrasse. Fra vel 2,5 år fikk hun bruke hammer og spiker alene. Sag bare når vi jobber sammen. Når de skulle hamre og lage fuglekasser i barnehagen var hun den eneste som mestret det sånn umiddelbart 😅 Nå som hun er 5 år bytter hun lett dekk på bilen dersom hun får hjelp til å løfte tungt og løsne/stramme skruer 🙌 Kanskje det blir bilmekaniker av henne? 😉 Anonymkode: 5ef70...4db
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #16 Skrevet 12. juni 2022 Fireåringen fikk hammer og sag i treårsgave. Holder på med det under oppsyn. Anonymkode: 1e4db...2a0
Skogkløver Skrevet 12. juni 2022 #17 Skrevet 12. juni 2022 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Kanskje det blir bilmekaniker av henne? 😉 Anonymkode: 5ef70...4db Skal ikke se bort i fra det! 🤭 enn så lenge er vertinær, sjef og proff gamer øverst på listen 😂
Mt3 Skrevet 12. juni 2022 #18 Skrevet 12. juni 2022 AnonymBruker skrev (23 timer siden): 2-3? Er 5 nå og skal bygge egen lekestue Anonymkode: 85635...7a6 5år da skal i hvertfall hammer være greit, håndsag under kyndig hjelp og veiledning, samt drill til å skru inn skruer med om dere har en liten en, de store er det vanskelig å legge nok trykk på. Ta det litt etter som det passer, noen er veldig flinke og viser god aktsomhet, mens andre er klønete på slikt og kunne spikra fast fingre og tær samt sagd store kutt i leggen eller hånda selv om de var 10-12 år gamle.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå