Gå til innhold

Hvorfor er folk så dumme at de tar opp forbrukslån eller SMS-lån?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan forstå at folk tar opp slike lån hvis de må for å overleve (typ at de ikke har mat på bordet eller trenger en medisinsk behandling som ikke dekkes), men at folk tar opp forbrukslån for å reise på ferie, tippe, spille, handle, dyr TV, luksusvarer , interiør og røyk? For å nevne noe som ofte er tilfellet i luksusfellen. 

Jeg lurer oppriktig på hva som ligger bak? Forbrukslån har jo helt sinnsyke renter. Det er jo et tapsprosjekt ut av dimensjoner. Man må jo betale tilbake mange mange tusen mer enn man lånte. Jeg skjønner ikke hva som går gjennom hodet til folk som tar opp et slikt lån? Noen som kan forklare?

Anonymkode: 42473...dd5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har man IQ under 100, så har man betydelig begrenset evne til abstrakt tenkning; herunder konsekvenstenkning og evne til å se fremover og forstå årsakssammenheng. Denne evnen blir ytterligere redusert, jo lavere IQ man har.

Anonymkode: c6020...c0c

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har man IQ under 100, så har man betydelig begrenset evne til abstrakt tenkning; herunder konsekvenstenkning og evne til å se fremover og forstå årsakssammenheng. Denne evnen blir ytterligere redusert, jo lavere IQ man har.

Anonymkode: c6020...c0c

Du sier noe

Anonymkode: 42473...dd5

AnonymBruker
Skrevet

Som finansrådgiver så er jeg borti en god del saker hvor det er en del forbrukslån inne i bildet.

Svaret er rett og slett at de ikke tenker. De har lyst på noe og finner en måte å finansiere det på og det var det. Når regningen kommer så tenker de at de skal betale den og det går fint helt til de får akutt lyst på enda en ting eller en reise og vipps så har de 2 krav å betale på. Og slik baller det bare på seg helt til de ikke klarer å håndtere det. Det at de ikke har penger setter ikke stopper for det de har lyst til å gjøre.

Det er mangel på impulskontroll og forståelse og realisme, rett og slett.

Anonymkode: 68276...f95

• Nyttig 1
Gjest Adobyen
Skrevet

Kan det ha noe med sosialt press/forskjeller å gjøre? Om foreldre føler seg presset til å kjøpe ting og reise på ferie med barna.  Selvfølgelig er det dumt, men det er kanskje en av grunnene.  
Luksusfelle-tilfellene er nok verre enn dette.

Vanskelig for meg å sette meg inn i da jeg ikke har vært i en slik situasjon.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke hvordan folk som tar opp forbrukslån til luksusforbruk tenker på generelt grunnlag, men jeg kan fortelle deg hvordan min far tenkte.

Jeg ser noen over forklarer det med IQ og evnen til abstrakt tenkning, men det gjaldt ikke for min far.
Han var en intelligent mann, og han hadde evnen til abstrakt tenkning, men han hadde også erfaringer med seg i ryggsekken. 
Han hadde lært av erfaring, og gjorde det han mente var smart ut i fra den kunnskapen han hadde tilegnet seg.

Han sparte mye som ungdom og ung voksen, men fikk erfart at det han sparte ble tatt i fra ham.  Han lærte da at for at pengene ikke skulle bli tatt i fra ham måtte han bruke dem, siden det ble forventet (og krevd) at han ga bort det han hadde til overs.
Sparing ble som sagt dumt i hans hode på grunn av slike erfaringer. 
Han brukte opp pengene sine når han fikk dem for at de ikke skulle bli borte, og hvis han ville ha noe ekstra tok han opp lån.  (Som sagt, dette er ikke logisk for andre, men det var logisk for ham på grunn av de erfaringene han hadde med seg fra ungdomstiden og som ung voksen)

Anonymkode: 934c9...44a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg vet ikke hvordan folk som tar opp forbrukslån til luksusforbruk tenker på generelt grunnlag, men jeg kan fortelle deg hvordan min far tenkte.

Jeg ser noen over forklarer det med IQ og evnen til abstrakt tenkning, men det gjaldt ikke for min far.
Han var en intelligent mann, og han hadde evnen til abstrakt tenkning, men han hadde også erfaringer med seg i ryggsekken. 
Han hadde lært av erfaring, og gjorde det han mente var smart ut i fra den kunnskapen han hadde tilegnet seg.

Han sparte mye som ungdom og ung voksen, men fikk erfart at det han sparte ble tatt i fra ham.  Han lærte da at for at pengene ikke skulle bli tatt i fra ham måtte han bruke dem, siden det ble forventet (og krevd) at han ga bort det han hadde til overs.
Sparing ble som sagt dumt i hans hode på grunn av slike erfaringer. 
Han brukte opp pengene sine når han fikk dem for at de ikke skulle bli borte, og hvis han ville ha noe ekstra tok han opp lån.  (Som sagt, dette er ikke logisk for andre, men det var logisk for ham på grunn av de erfaringene han hadde med seg fra ungdomstiden og som ung voksen)

Anonymkode: 934c9...44a

Faktisk logisk for meg, for jeg opplevde det samme som barn/ung. Mine foreldre ba meg spare... Jeg sparte... Alt jeg fikk av bursdag, jobbet litt smått for naboer ( tur med hunden og rydding osv) var så stolt over de flere hundre kronene på bok. Tror dette kunne gitt meg gode verdier for fremtiden, jeg ble jo nesten " besatt" av å spare mest mulig, det var skikkelig gøy!!

Men så trengte jeg noe til skolen ( jeg var typ 10) så måtte jeg bruke opp sparepengene til det. Veldig lei meg den gangen og skjønte da ikke hvorfor da spare, lide seg gjennom det å aldri få ting fordi jeg heller ville spare alt .. ( ville jeg ikke fått noe jeg måtte ha til skolen hvis jeg ikke hadde penger?)  Og opplevde at jo .. jeg fikk jo det...

Så jeg sparte igjen, tenkte det kanskje ble bedre. men samme skjedde... Så ble det ikke sparing igjen. Inntil nå når jeg nærmer meg 50, når jeg ønsker å spare men ikke klarer...  ( minste ufør) ... 

Så dette er logisk for meg!  Dessverre....

Anonymkode: 91abe...1a9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...