Gå til innhold

Gjelder de ti bud fortsatt?

Sommer2464

Anbefalte innlegg

On 6/18/2022 at 7:09 PM, LuxLucet said:

Jeg finner det svært merkelig at dette skal være et stridsspørsmål. Jesus er Gud, og det er veldig klart at det er snakk om Guds Lov - De ti bud. Når Jesus er Ett med Faderen (Joh.10:30, 1. Joh. 5:7), da er det heller ingen logisk grunn til at Jesus skulle ha andre forskjellige bud. Guds Lov er så upopulær at man går til umenneskelige anstrengelser for å prøve å bli kvitt De ti bud.

Det står skrevet "for vi skal alle stilles fram for Kristi domstol.. Framfor Gud skal da enhver av oss avlegge regnskap for seg selv." (Rom. 14:10-11). Når det er så alvorlig at vi alle skal framfor Kristi domstol og avlegge regnskap, da burde det ikke være særlig tvil om ved hvilken lov vi skal måles etter.

Joh 15:10: Hvis dere holder mine bud, blir dere i min kjærlighet, slik jeg har holdt min Fars bud og blir i hans kjærlighet.

Jeg har ikke sett nok på denne problemstillingen enda, men her fremstår det jo som om Jesus fikk andre bud fra sin Far, enn Jesus har gitt oss.

Misjonsbefalingen "... og lær dem å holde alt det jeg har befalt dere.", synes også å peke mot at det her ikke er snakk om De ti bud, men det som har kommet fra Jesu munn.

Bergprekenen tenker jeg kan kaste lys over dette, idet den viser forskellen mellom å holde lovens bokstav, vs. å være drevet av kjærlighet, som er det kristne budskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 6/20/2022 at 8:53 AM, Dr. Lanke said:

Joh 15:10: Hvis dere holder mine bud, blir dere i min kjærlighet, slik jeg har holdt min Fars bud og blir i hans kjærlighet.

Jeg har ikke sett nok på denne problemstillingen enda, men her fremstår det jo som om Jesus fikk andre bud fra sin Far, enn Jesus har gitt oss.

Misjonsbefalingen "... og lær dem å holde alt det jeg har befalt dere.", synes også å peke mot at det her ikke er snakk om De ti bud, men det som har kommet fra Jesu munn.

Bergprekenen tenker jeg kan kaste lys over dette, idet den viser forskellen mellom å holde lovens bokstav, vs. å være drevet av kjærlighet, som er det kristne budskapet.

Jeg klarer ikke å se at Jesus, en sønn, skulle få andre bud enn oss, annet enn at våre oppgaver kan være forskjellige. Veien er den samme. Jesus går således foran og viser vei, slik han sier; følg meg. Sønnen blir lik sin far og de som blir født på ny blir gjenreist i det bilde og den lignelse mennesket er skapt i, og har falt ut av.

- Og alle ser vi med utildekket ansikt Herrens herlighet som i et speil og blir forvandlet til det samme bilde, fra herlighet til herlighet. Dette skjer ved Herrens Ånd. (2. Kor 3,18)

• På samme måte som vi har båret det jordiske menneskets bilde, skal vi også bære den himmelskes bilde. (1 Kor 15,49)
  • Kle dere i det nye mennesket, som er skapt i Guds bilde til et liv i sann rettferd og hellighet. (Ef 4,24)
  • La da det jordiske i dere dø: For dere har kledd av dere det gamle mennesket og dets gjerninger og iført dere det nye, det som blir fornyet etter sin skapers bilde og lærer ham å kjenne. (Kol 3,10)

For oss handler det om å gå fra ufullkommenhet til fullkommenhet, fra stykkevis og delt til fullkomment og helt, og således lære å elske det ufullkomne. Jesus går i bergprekenen så langt som å si at; Elsk deres fiender og be for dem som forfølger dere. Det er tilnærmet umulig om man ikke kjenner Guds ufattelige kjærlighet og får en indre overbevisning om hvorfor det er slik.

Det finnes også levende gjerninger og døde gjerninger. Kjærlighet er en tilstand, mens det å elske er en gjerning.

Vi vet lite om Jesu virke før han ble døpt og begynte sin misjon, om hvor fullkommen hans kjærlighet var før han fikk Den Hellige ånd og himmelen åpnet seg.

Jesus ble jo døpt med vanndåpen til omvendelse og bekjennelse av synder og fikk så den Hellige Ånds dåp. Himmelen åpnet seg og det er neppe snakk om at skyene bokstavelig forsvant og solen tittet frem, selv om det er en fin lignelse. Jeg er overbevist om at det handler om den åndelige verden. Jesus fikk innblikk i åndens rike, sløret for våre øyne. Se Johannes som i Ånden så det himmelske Jerusalem.

Hele poenget er jo at man må være født på ny. Da holder det ikke med hverken lover eller bud, men budene gjelder likevel.

I tillegg er det en lære, en livets skole, og et sannhets brød og et livets vann man skal vokse ved. Vi er det vi spiser både fysisk og psykisk, og ved åndelig føde som former vårt sinn og karakter, og ikke minst gir liv til det åndelige mennesket.

Endret av Per Spelmann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dr. Lanke skrev (På 20.6.2022 den 8.53):

Det må ikke glemmes at Jesus også er fullt ut Gud som Gud Faderen. Jesus sier at Han har hold Sin Fars bud (Joh. 15:10), og når det ingen steder ellers i Bibelen fremkommer at Jesus har gitt oss mennesker andre bud enn dem Han Selv fikk fra Sin Far, da har vi heller ingen grunn til å spekulere. Jeg mener at dette temaet unødvendig kompliseres når det egentlig er ganske klart hvilken lov det er snakk om.

Man må finne balansen mellom nåde og gjerninger, mellom kjærlighet og lov, for venstresiden sier at alt som "betyr noe er å ha Jesus i hjertet" - altså kjærlighet, men ingen grenser (ingen lov), mens høyresiden sier at lovgjerninger er betinget for frelse. Ingen av sidene er riktige. Balansen er at vi av nåde er frelst, ikke av lovgjerninger, men at tro uten gjerninger er død, for gjerninger i henhold til moralloven viser sann omvendelse - og herifra fortsetter helliggjørelsen. Som Per Spelmann skriver, fra ufulkommenhet til fullkommenhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...