Sommer2464 Skrevet 11. juni 2022 #1 Del Skrevet 11. juni 2022 Jeg lurer på dette fordi dette er en del av moseloven som er avskaffet så gjelder de ti bud fortsatt? Og i såfall hvorfor gjelder akkurat den delen av moseloven fortsatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #2 Del Skrevet 11. juni 2022 Gjelder hvor? For hvem? Hvor er en del av moseloven avskaffet? Og hva betyr dette i praksis? Jeg tenker at de ti bud fortsatt står i Bibelen, og derfor gjelder de fortsatt... i Bibelen. Anonymkode: 9611b...71e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommer2464 Skrevet 11. juni 2022 Forfatter #3 Del Skrevet 11. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Gjelder hvor? For hvem? Hvor er en del av moseloven avskaffet? Og hva betyr dette i praksis? Jeg tenker at de ti bud fortsatt står i Bibelen, og derfor gjelder de fortsatt... i Bibelen. Anonymkode: 9611b...71e Står ikke resten av moseloven også i Bibelen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #4 Del Skrevet 11. juni 2022 Noen kristne sier at GT er avskaffet bortsett fra de ti bud, men jeg vet ikke om det er bare noe de har funnet på eller om det faktisk står i Bibelen. Anonymkode: a2b60...c59 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommer2464 Skrevet 11. juni 2022 Forfatter #5 Del Skrevet 11. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Gjelder hvor? For hvem? Hvor er en del av moseloven avskaffet? Og hva betyr dette i praksis? Jeg tenker at de ti bud fortsatt står i Bibelen, og derfor gjelder de fortsatt... i Bibelen. Anonymkode: 9611b...71e Moselovene er 613 regler som er en del av Guds pakt med jødene som først ble gitt til Abraham men selve moseloven ble gitt til Moses. Jesus oppfylte lovene derfor trenger vi ikke å følge dem lenger. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Michaelhe Skrevet 11. juni 2022 #6 Del Skrevet 11. juni 2022 Sommer2464 skrev (3 timer siden): Jeg lurer på dette fordi dette er en del av moseloven som er avskaffet så gjelder de ti bud fortsatt? Og i såfall hvorfor gjelder akkurat den delen av moseloven fortsatt. Jeg tenkte først at de ti bud var helt enkle ting, som folk kunne forholde seg til på den tiden de ble skrevet. Det beste på den tiden. Men så var det en fanatisk ateist i et chatroom jeg besøkte (jeg er selv ateist), som mente flere av tingene som ble nevnt var tankeforbrytelser (ikke sikle etter naboens kone etc). Det ble da en voldsom krangel. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smascha Skrevet 11. juni 2022 #7 Del Skrevet 11. juni 2022 Michaelhe skrev (1 time siden): Jeg tenkte først at de ti bud var helt enkle ting, som folk kunne forholde seg til på den tiden de ble skrevet. Det beste på den tiden. Men så var det en fanatisk ateist i et chatroom jeg besøkte (jeg er selv ateist), som mente flere av tingene som ble nevnt var tankeforbrytelser (ikke sikle etter naboens kone etc). Det ble da en voldsom krangel. Ein møter så mange rare folk på chatrooms og forum ☺️ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Charlie Amberson Skrevet 11. juni 2022 #8 Del Skrevet 11. juni 2022 Tror det fortsatt gjelder at du ikke skal drepe, ikke misunne ass'en til nabokona og at det ikke er skam å snu seg i grava i tide. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #9 Del Skrevet 11. juni 2022 6 hours ago, Sommer2464 said: Jeg lurer på dette fordi dette er en del av moseloven som er avskaffet så gjelder de ti bud fortsatt? Og i såfall hvorfor gjelder akkurat den delen av moseloven fortsatt. De kristne endret De 10 bud. Opprinnelig så var det et forbud mot avbilding. Det at de kristne endret De 10 bud må betyr at budene gjelder. Hvis ikke så er det jo ingen grunn til å endre budene. Anonymkode: 476ae...c4f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
proghodet Skrevet 11. juni 2022 #10 Del Skrevet 11. juni 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: De kristne endret De 10 bud. Opprinnelig så var det et forbud mot avbilding. Det at de kristne endret De 10 bud må betyr at budene gjelder. Hvis ikke så er det jo ingen grunn til å endre budene. Anonymkode: 476ae...c4f Det var vel katolikkene som fjernet det, og la inn budet om å ikke begjære din nestes ektefelle etc. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #11 Del Skrevet 11. juni 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): De kristne endret De 10 bud. Opprinnelig så var det et forbud mot avbilding. Det at de kristne endret De 10 bud må betyr at budene gjelder. Hvis ikke så er det jo ingen grunn til å endre budene. Anonymkode: 476ae...c4f De mener at budet om å ikke ha bilder av Gud dekkes av ett av de andre budene. De ti bud er gode leveregler for at ett samfunn skal være godt å leve i. Det er bud, ikke påbud. Anonymkode: e815d...f6b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #12 Del Skrevet 11. juni 2022 De 10 bud står jo ikke ordrett i Norges lover, men det blir jo litt som kardemommeloven.. man oppfører seg som folk, og får tilsvarende igjen for det. Anonymkode: 377dc...77d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 11. juni 2022 #13 Del Skrevet 11. juni 2022 Så vidt jeg vet gjelder" Du skal ikke slå i hjel "fortsatt. Alle de andre kommer du unna med en slapp på lanken for. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #14 Del Skrevet 11. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): De 10 bud står jo ikke ordrett i Norges lover, men det blir jo litt som kardemommeloven.. man oppfører seg som folk, og får tilsvarende igjen for det. Anonymkode: 377dc...77d Mye av de ti bud er gjenkjennelig i vårt moderne lovverk ja. Ikke alle gir straff i form av fengsel eller bøter, noen gir retningslinjer for hvordan saker skal løses feks det som har med eiendom å gjøre. Andre ting ligger i etikk og moral. Man skal ikke begjære den nestes ektefelle, de fleste vil være enig i at det ikke er en moralsk riktig ting å gjøre. Man legger seg ikke etter venners ektefeller. Anonymkode: e815d...f6b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
proghodet Skrevet 11. juni 2022 #15 Del Skrevet 11. juni 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Man skal ikke begjære den nestes ektefelle, de fleste vil være enig i at det ikke er en moralsk riktig ting å gjøre. Man legger seg ikke etter venners ektefeller. Tankekriminalitet? Nei takk. Å "ha lyst på" er ikke det samme som "å ta for seg". Man skal ikke ligge med andres partnere, fair enough, men om man bare tenker på å gjøre det har ingen andre noe med. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #16 Del Skrevet 12. juni 2022 proghodet skrev (2 timer siden): Det var vel katolikkene som fjernet det, og la inn budet om å ikke begjære din nestes ektefelle etc. Katolikker er også kristne men tekstene som utgjør dagens bibel har vært oversatt og forandret så mange ganger at det er helt umulig å si med sikkerhet hva de originale tekstene var. Det er faktisk ikke sikkert at det finnes tekster en gang siden det på den tiden var fra munn til munn. Anonymkode: 96e5e...076 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #17 Del Skrevet 12. juni 2022 proghodet skrev (1 time siden): Tankekriminalitet? Nei takk. Å "ha lyst på" er ikke det samme som "å ta for seg". Man skal ikke ligge med andres partnere, fair enough, men om man bare tenker på å gjøre det har ingen andre noe med. Det har du rett i. Følelser,. Å synes kompisene kone er helt nydelig er ok. Anonymkode: e815d...f6b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommer2464 Skrevet 12. juni 2022 Forfatter #18 Del Skrevet 12. juni 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Katolikker er også kristne men tekstene som utgjør dagens bibel har vært oversatt og forandret så mange ganger at det er helt umulig å si med sikkerhet hva de originale tekstene var. Det er faktisk ikke sikkert at det finnes tekster en gang siden det på den tiden var fra munn til munn. Anonymkode: 96e5e...076 Proghodet har ikke sagt at katolikker ikke er kristne. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elaine Marley Skrevet 12. juni 2022 #19 Del Skrevet 12. juni 2022 Tråden er ryddet for avsporinger, brudd på regelen om gjengivelse av tekst og svar til dette. Elaine Marley, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LuxLucet Skrevet 12. juni 2022 #20 Del Skrevet 12. juni 2022 Sommer2464 skrev (På 11.6.2022 den 16.46): Jeg lurer på dette fordi dette er en del av moseloven som er avskaffet så gjelder de ti bud fortsatt? Og i såfall hvorfor gjelder akkurat den delen av moseloven fortsatt. Guds Lov er ikke del av moseloven. Moseloven heter moseloven fordi Moses skrev den, riktignok slik Gud veiledet ham, men De ti bud ble skrevet av Gud Selv og står særskilt på sin egen grunn. Det var seremonilovene (dyreofringer o.l.) som ble avskaffet på korset fordi disse lovene viste til en fremtidig hendelse - det endelige Offer - altså Jesus som ofret Seg Selv på korset. Det er en populær tanke blant de fleste kristne at også Guds lov er avskaffet, men dersom De ti bud er avskaffet, så finnes det ingen synd lenger, og absolutt alle kommer til himmelen siden ingen kan bli dømt etter en lov som er avskaffet. Takk Gud for at det ikke er tilfellet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå