Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

For noen år siden åpnet regjeringen for å slippe til el-sykkel, el-sparkesykkel og segway. Under stor protest fra AP som mente at dette nye, var farlig osv. Nå ser det ut til at AP+Sp, likevel fikk sin hevn, el-sparkesykkel blir nå sett på som motorvogn og en må ha trafikk forsikring, selv om disse bare går i 20kmt, el-sykkel som gjør 25, ser ut til å slippe unna (foreløpig).

https://www.nrk.no/nyheter/nye-elsparkesykkel-regler-fra-onsdag-1.15998649

Jeg har hatt stor nytte av el-sparkesykkel på jobb, til og fra bussen, men blir det forbudt å bruke på fortau og jeg må ha forsikring, må jeg begynne å bruke bilen. Dessverre om det er kø, betyr dette høyere utgifter og lenger reisetid. Jeg er ikke imot hjelm for de under 15, eller promille, men synes det har gått alt for langt. 

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

En forsikring på de der blir ikke dyrt. Og greit å ha uansett, i tilfelle man kjører på noen. 

Det er vel den eneste forskjellen for voksne folk som bruker sin egen sykkel til jobb / små ærend. 

For de under 15 blir det nok litt mer styr for både ungdommen og foreldrene. Jeg hadde ikke turt å bruke min egen forsikring på elsparkesykkelen til en 15 åring med egen bonus som innsats. 

• Liker 3
Skrevet
44 minutter siden, kat-e said:

For noen år siden åpnet regjeringen for å slippe til el-sykkel, el-sparkesykkel og segway. Under stor protest fra AP som mente at dette nye, var farlig osv. Nå ser det ut til at AP+Sp, likevel fikk sin hevn, el-sparkesykkel blir nå sett på som motorvogn og en må ha trafikk forsikring, selv om disse bare går i 20kmt, el-sykkel som gjør 25, ser ut til å slippe unna (foreløpig).

https://www.nrk.no/nyheter/nye-elsparkesykkel-regler-fra-onsdag-1.15998649

Jeg har hatt stor nytte av el-sparkesykkel på jobb, til og fra bussen, men blir det forbudt å bruke på fortau og jeg må ha forsikring, må jeg begynne å bruke bilen. Dessverre om det er kø, betyr dette høyere utgifter og lenger reisetid. Jeg er ikke imot hjelm for de under 15, eller promille, men synes det har gått alt for langt. 

Den vanlige kommunistkontrollen fra staten

• Liker 1
Skrevet

Ja, først gjør de det umulig å kjøre/ ha råd til å parkere i Oslo, så kommer el-sparkesyklene som en reddende engel, men så gjør de det også vanskelig. Oslo er en by for folk med friske kropper som ikke trenger annet på jobb enn en liten laptop. Min samboer som er håndtverker gidder snart ikke ta på seg oppdrag innenfor RIng 3 og det er han ikke alene om.

Men at det ble regulering med alle de utleiesyklene som lå strødd, det synes jeg er bra, for det gikk jo over alle grenser. Jeg elsker dem, men det var for mange. Nå er det passelig igjen.

Det er både dyrt og vanskelig å bo i hovedstaden, gitt. Men vi elsker jo denne byen.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Heydayotheinterweb skrev (12 minutter siden):

Den vanlige kommunistkontrollen fra staten

Alternativet til kontroll er ingen kontroll og la markedet regulere seg selv. Elsparkesykler er vel det beste eksemplet på at markedet ikke kan styre seg selv uten reguleringer fra noen voksne.

Sykler som sto overalt, flere stygge skader hver eneste dag osv. 

Litt uenig i dette med forsikring (selv om jeg er forstår det), men promille- og aldersgrense er veldig fornuftig. 

• Liker 22
  • Nyttig 1
Skrevet

Enig med deg! Uaktuelt for både meg og barna å kjøre på veien, det er livsfarlig. Jeg bruker dette til jobb daglig, og alternativet er jo bil. Jeg kan nesten garantere at det blir flere ulykker om man må kjøre på veien. Kjempevanskelig å se disse når man kjører bil.

Selv kjører jeg i gå- fart forbi fotgjengere, men syklistene, de suser forbi i 25 km/ t. Og det får de fortsatt lov til. 

Synd at det blir sånn, for det var et fint miljøtiltak så lenge det varte. 

• Liker 2
Skrevet
Sam Jones skrev (1 minutt siden):

Enig med deg! Uaktuelt for både meg og barna å kjøre på veien, det er livsfarlig. Jeg bruker dette til jobb daglig, og alternativet er jo bil. Jeg kan nesten garantere at det blir flere ulykker om man må kjøre på veien. Kjempevanskelig å se disse når man kjører bil.

Selv kjører jeg i gå- fart forbi fotgjengere, men syklistene, de suser forbi i 25 km/ t. Og det får de fortsatt lov til. 

Det er ikke besluttet at elsparkesyklene skal vekk fra fortauet, det vurderes enda. 

Vurderer fortsatt fortausforbud

Mange har også ønsket å forby elsparkesykler på fortauet. Et slikt forbud, og en mulig høyere aldersgrense som følge av dette, har også vært på høring.

Blindeforbundet, Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon, Norges Handikapforbund, Pensjonistforbundet, Personskadeforbundet og Trygg Trafikk tar til også for et forbud i en felles uttalelse.

– Mange gående rapporterer om utrygghet, nestenulykker og påkjørsler som fører til skader, skriver de.

Her er samferdselsministeren fortsatt i tenkeboksen.

– Vi er ikke helt i mål med den vurderingen, men det er også en viktig sak for oss å komme videre med.

– Det er en del hensyn å ta fordi vi må flytte enkelte trafikantgrupper ut i trafikkbildet, sier han.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Gjest McGjest skrev (2 minutter siden):

Det er ikke besluttet at elsparkesyklene skal vekk fra fortauet, det vurderes enda. 

Vurderer fortsatt fortausforbud

Mange har også ønsket å forby elsparkesykler på fortauet. Et slikt forbud, og en mulig høyere aldersgrense som følge av dette, har også vært på høring.

Blindeforbundet, Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon, Norges Handikapforbund, Pensjonistforbundet, Personskadeforbundet og Trygg Trafikk tar til også for et forbud i en felles uttalelse.

– Mange gående rapporterer om utrygghet, nestenulykker og påkjørsler som fører til skader, skriver de.

Her er samferdselsministeren fortsatt i tenkeboksen.

– Vi er ikke helt i mål med den vurderingen, men det er også en viktig sak for oss å komme videre med.

– Det er en del hensyn å ta fordi vi må flytte enkelte trafikantgrupper ut i trafikkbildet, sier han.

Så fint, takk for info! Da krysser jeg fingre. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg er helt for at de ikke skal få kjøre på fortau, hadde vært helt fantastisk om dette ble en realitet.

16 års grense, hjelmpåbud for alle og forbud mot fortauskjøring og i gågata så hadde kanskje hatet mot disse el-sparkesyklene gitt seg for min del. 

Har vært vitne til flere ulykker og bedritne mennesker som bare kjører videre etter å dunket til mennesker så de ramler overende. Ingen som følger med disse som kjører heller så de kan jo gjøre hva faen de vil. 

• Liker 12
  • Nyttig 5
Skrevet
17.11 skrev (1 time siden):

Nå føler jeg meg som en gammel kjerring, men jeg hadde blitt så utrolig glad om de dødsmaskinene forsvant fra fortauene!

Du er ikke alene. Håper de strammer inn lovverket enda mer. El-sparkesykler har heller ingenting på et fortau blant gående å gjøre.

De som klager over innstramminger, har 2 bein som de kan gå med og da får de jo mosjon også.

Tenk så fantastisk. Det er to fluer i ett smekk.

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
1 hour ago, 17.11 said:

Nå føler jeg meg som en gammel kjerring, men jeg hadde blitt så utrolig glad om de dødsmaskinene forsvant fra fortauene!

Blir fortsatt lov å kjøre på fortau.

• Liker 1
Skrevet

En forsikring vil jo dekke ett erstatningskrav man kan få på seg hvis man kjører på andre. Samme som med bil, det er ansvarsforsikring som er kravet på bil.

• Liker 5
Skrevet
Sam Jones skrev (51 minutter siden):

Hvis du kjører i gåfart, hvordan klarer du da å kjøre forbi gående?

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
17.11 skrev (2 timer siden):

Da er vi to.

• Liker 5
Skrevet
Hulderen skrev (16 minutter siden):

Hvis du kjører i gåfart, hvordan klarer du da å kjøre forbi gående?

Er ikke vanskelig å kjøre 1 km/t raskere enn dem. Det er likevel innenfor gåfart. Men tar noen sekunder da før jeg har passert. 

Skrevet
1 hour ago, nebbete fugl said:

Blir fortsatt lov å kjøre på fortau.

Det er derfor jeg skriver hadde blitt glad.

• Liker 2
Skrevet
17.11 skrev (2 timer siden):

Jeg håper også det blir forbudt å kjøre på fortau med faenskapet, har sett folk kjøre ned både unger og gamlinger. Har selv nesten blitt påkjørt flere ganger. Det er ille når vi som er fotgjengere ikke kan gå på fortauet uten dødsangst. 

• Liker 12
Skrevet

Skal elsparkesykkel vekk fra fortauene bør en øke aldersgrensen til 18 år. Ser mange tenåringer i trafikken på elsparkesykkel som ikke har snøring på trafikkreglene. Feil side av veien, kjører over gangfelt, krysser kryss mot vikeplikt og generelt vingling og hasardiøs fart som om de leker seg på lekeplassen. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Gjest Albbas
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hvordan det blir tryggere å få disse ut i bilveien?? 

Syns ikke de er særlig i veien på fortauene her jeg bor og vil heller ha de der enn i bilveien. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...