AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #1 Skrevet 11. juni 2022 Jeg er glad i sjømat, men har aldri laget det selv og trenger det inn med teskje hvordan man gjør det. Jeg har flyttet hjemmefra for å starte sommerjobb før skolen starter opp. Mine foreldre har aldri likt sjømat, så jeg har ikke lært det, jeg har bare spist det på restauranter. Jeg har tittet i ferskvare på Meny, men føler meg litt lost. Hva ville dere laget hvis dere skulle laget for en kosemiddag til en person? Feks frossne reker, hvordan tine det? Sjøkreps, hvordan tilberede det? Krabbeklør eller selve skjellet (den med mat inni) spises den bare slik den er? Andre ting som er godt? Hva ville du laget, hvor mye og hvilket tilbehør til en person? Anonymkode: a0497...35f
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #2 Skrevet 11. juni 2022 Jeg tiner helst reker over natten i kjøleskapet. "sprer" de i et stort dørslag jeg har som jeg setter i en ildfast form slik at overskuddsvannet renner ned i forma. Blåskjell er godt, gjerne dampet i hvitvin. Googler du så finner du fremgangsmåte. Kamskjell stekt i godt smør med hvitløk og kanskje andre krydder. De er ofte flinke og kan gi deg tips hos Meny om du ser noe du har lyst å prøve (Krabbe og sjøkreps har jeg bare fått servert, så der er jeg helt blank) Anonymkode: 63c60...705
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #3 Skrevet 11. juni 2022 Gratinerte sjøkreps: Kjøp rå sjøkreps, og få dem delt på langs av fiskehandleren. Bland romtemperert mykt smør med hakket chili og hvitløk, gjerne også urter som persille, estragon og kjørvel. Legg sjøkrepsene i ildsfast form med snittflaten opp, og fordel smøret over sjøkrepshalene - det kan være litt fiklete å få til, men det er ikke vanskelig. Dessuten gjør det ikke noe om det ser litt ujevnt og klumpete ut, for sjøkrepsen skal i ovnen. Sett grillen i stekeovnen på 250 grader, og ha sjøkrepsen inni i ca 5 minutter, til sjøkrepshalene løsner fra skallene. Spis med sitronbåter til, som du skviser over det hele, og godt brød til å dyppe i smøret i formen. En oppskrift også, omtrent lik slik jeg gjør det: https://www.matprat.no/oppskrifter/kos/gratinert-sjokreps/ Anonymkode: 7a462...f9d 1
Brunhilde Skrevet 11. juni 2022 #4 Skrevet 11. juni 2022 (endret) Min absolutte favoritt er krabbe, helst levende som jeg koker selv, men om jeg kjøper i ferskvaren på Meny, så passer jeg på at "paven", magesekken, er fjernet før jeg blander innholdet i klør og fotstø med innmaten i skallet og har på loff med en skvis sitron, litt pepper og majones. Reker kjøper jeg bare ferske, jeg syns ikke frosne er så gode. Jeg piller dem og spiser dem på loff med majones og gjerne litt sitron. Sjøkreps spiser jeg som reker, på brød med sitron og majones. Det nest beste er blåskjell. Jeg vasker dem, kaster de som ikke lukker seg og damper dem 5 minutter på sterk varme. Så plukker jeg ut de som ikke har åpnet seg. I en egen gryte smelter jeg litt meierismør og surrer et par sjalottløk og litt chili til løken er blank. Så tilsetter jeg et par desilter av kraften fra blåskjellene og et par desiliter hvitvin før jeg har skjellene tilbake i gryten og lar dem bli gjennomvarme. Dette smaker godt med enten pommes frites eller nystekt bagett ved siden av. Som en variasjon kan du tilsette litt fløte også i kraften, da blir det nesten som en blåskjellsuppe. Endret 11. juni 2022 av Brunhilde 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #5 Skrevet 11. juni 2022 Jeg tiner frosne reker på avispapir på kjøkkenbenken. Sprer dem utover. Det betinger jo at du kjøper aviser da. Anonymkode: 4ad45...80e
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #6 Skrevet 11. juni 2022 Reker er jo enklest. Bare å tine på papir hvis frosne og spise med sitron, majones og brød. Jeg synes salatblader, avokado og dill også er godt til! Anonymkode: 95d9a...acd
Michaelhe Skrevet 11. juni 2022 #7 Skrevet 11. juni 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg er glad i sjømat, men har aldri laget det selv og trenger det inn med teskje hvordan man gjør det. Jeg har flyttet hjemmefra for å starte sommerjobb før skolen starter opp. Mine foreldre har aldri likt sjømat, så jeg har ikke lært det, jeg har bare spist det på restauranter. Jeg har tittet i ferskvare på Meny, men føler meg litt lost. Hva ville dere laget hvis dere skulle laget for en kosemiddag til en person? Feks frossne reker, hvordan tine det? Sjøkreps, hvordan tilberede det? Krabbeklør eller selve skjellet (den med mat inni) spises den bare slik den er? Andre ting som er godt? Hva ville du laget, hvor mye og hvilket tilbehør til en person? Anonymkode: a0497...35f Koke vann, dampe laksen. Servere på fat sammen med litt potet og rømme. Helt greit
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå