fru Alving Skrevet 11. juni 2022 #1 Skrevet 11. juni 2022 To uker med tull – VG Hva tenker dere om dette, er slutten av skoleåret "tull"??
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #2 Skrevet 11. juni 2022 Ja, husker vi ofte leverte inn bøkene opptil 1-2 uker før skolen var ferdig, og de siste 1-2 ukene var leker, tur, spill osv. Gjaldt både barneskole, ungdomsskole og vgs Anonymkode: cf779...039 5
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #3 Skrevet 11. juni 2022 Her har det hvert 4 uker med tull. Ingen lekser eller mye faglig innhold. Går I tredje klasse. Jeg syns det er for ille. Ungen detter helt ut etter 3 måneder. Blir for slapt. Ikke rart de svakeste henger etter alle andre. Anonymkode: bf428...f2d 2 1
Bondenisse Skrevet 11. juni 2022 #4 Skrevet 11. juni 2022 Definer tull? Sosial læring er også viktig. Ukene i juni med litt annet tempo og fokus legger ofte grunnlaget for klassemiljøet til høsten. Det er så mye lettere å starte på med en gjeng som trives sammen enn en gjeng som ikke gjør det. Gode aktiviteter skaper samhold. Og man kan lære mye på turdager. Vi legger opp med ulike poster som repeterer osv. så istedenfor å tenke at det er tull, så tenk på det som alternative læringsformer på alternative læringsarenaer. Ikke så ofte været legger opp til uteskole i dette landet. 11 3
MorTil2 Skrevet 11. juni 2022 #5 Skrevet 11. juni 2022 Artikkelen handler vel like mye om hvor flinke lærerne har vært til å få til mye mer ferie enn andre yrker, pluss at de faktisk har klart å innarbeide en aksept for at deler av arbeidstiden ikke trenger å inneholde noen form for faglig eller særlig arbeidskrevende innsats, som at elevenes tid brukes til tull. Det er ikke bare to uker før sommerferien lærerne har klart å innarbeide denne aksepten for "slow and low work". Det er minst en uke før jul, det er gjerne et par dager før påskeferie og det er diverse aktivitets- og turdager. Jeg er så lei av det konstante maset om at Norge er verdens rikeste land. Ja, kan hende det fortsatt er det, enn så lenge, på oljepenger. Men når det tar slutt, så er vi dessverre uendelig fattig på kunnskap, arbeidsvilje og evnen til å strekke oss bare litt lengre. Ungene våre har vi utdannet til å tro at normalåret består av minst 13 uker ferie, arbeidstid er noe man tilrettelegger etter eget behov og oppgaver etter arbeidstid (lekser) er et brudd på ens grunnleggende menneskerettigheter for søvn, gaming og tid til å gjøre enda mer ingenting. Og det verste - det er den generasjoner som skal ivareta min generasjon når jeg blir gammel og grå. Jeg tror jeg må emigrere til et land der private eldreomsorg ikke anses som fy, fy. 2
MorTil2 Skrevet 11. juni 2022 #6 Skrevet 11. juni 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Her har det hvert 4 uker med tull. Ingen lekser eller mye faglig innhold. Går I tredje klasse. Jeg syns det er for ille. Ungen detter helt ut etter 3 måneder. Blir for slapt. Ikke rart de svakeste henger etter alle andre. Anonymkode: bf428...f2d Men de flinke blir heller ikke flinkere. I norsk skole er det ikke ansett som solidarisk å forstå at 2 + 2 er 4 raskere enn sidemannen. Så der sitter de med gode evner og venter på at de med mindre evner endelig skal forstå. Og i mellomtiden forsvinner viljen til å fremme egne evner. 3 2
fru Alving Skrevet 11. juni 2022 Forfatter #7 Skrevet 11. juni 2022 Jeg synes hun har mange gode poeng. Er ikke enig i det om den kulturelle skolesekken. Det synes jeg er bra at vi har. Men det er jo veldig rart at vi innfører mange nye tiltak for å bedre utdanningen og så gir ingenting noen bedreing. Som tidligere skolestart som ikke ser ut til å "virke". Og artikkelen må leses.
missLynch Skrevet 11. juni 2022 #8 Skrevet 11. juni 2022 Hun har mange bra poeng; er hjertens enig. 1
Sofakona Skrevet 11. juni 2022 #9 Skrevet 11. juni 2022 Guttungen har skole til neste uke. De hadde lekser hele forrige uke og regner med litt leker siste uken. 3 klasse
GammelKaktus Skrevet 11. juni 2022 #10 Skrevet 11. juni 2022 Hun har mange gode poeng ja..er ikke mye fornuftig de gjør de siste ukene før sommerferien... Altså barna har det jo gøy, går mye på tur og reiser rundt men alt det kunne de tatt de siste dagene før ferien.. Men de er jo ferdige med alt de skal ha gjort nå så jeg skjønner jo hvorfor de bare driver med tull og.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #11 Skrevet 11. juni 2022 Har en på barneskolen og en på ungdomsskolen. For yngste i 7. trinn er siste uka på skolen er det sommerfest for hele skolen med elever som underholder, 7. trinn som spiller fotballkamp mot lærerne. Bøker leveres inn, det ryddes i papirer, besøk på ungdomsskolen, en kikk på nasjonale prøver før 8. trinn, og øving til avslutningsforestilling. For 9. klassingen er det 3 (!) muntlige prøver den siste 1,5 uka, første overnattingstur, rydding, levering av bøker, kun siste dagen med kos. Så nei, jeg synes ikke de siste ukene kun er oppbevaring. Anonymkode: cd1c4...dab
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #12 Skrevet 11. juni 2022 Her er det den siste uka de ikke følger vanlig timeplan, men jeg vil ikke kalle det de holder på med for "tull". Turer, aktivitetsdager og "kos" er viktig det også. Anonymkode: 7f056...381 3
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #13 Skrevet 11. juni 2022 Her har de førstehjelp, svømming (lære seg å ta av våte klær om man faller i vannet osv) og brannsikkerhet siste uke. Det kommer ulike firma som står for undervisningen. Sånn skulle det vært på alle skoler… Anonymkode: 3d9c5...898 5
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #14 Skrevet 11. juni 2022 I uken som kommer nå skal skolen leke "kompani lauritzen", barneskole, sikkert gøy for ungene akkurat det, men ja, mye fjas de siste ukene før sommerferie. Da min eldste gikk på vgs, vi bodde heldigvis bare 5 min gange unna skolen, kom de på skolen en dag rett før sommerferien, elevene fikk beskjed om å sjekke om det var festet tyggegummi under pultene, de skulle eventuelt fjerne det og så kunne de gå for dagen. Det gikk elever som måtte ta buss med bytte, en reisevei tok 1.5 time, på det trinnet. Hva var vitsen ? Anonymkode: a62bb...93f 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #16 Skrevet 11. juni 2022 Jeg har lest artikkelen og kjente meg ikke igjen. Er selv lærer og har full fres på faglige aktiviteter helt til slutt. Avslutningsaktiviteter de siste to dagene, inkludert rydding av klasserom. Har vært lærer i 24 år og har jobbet på flere skoler, kan ikke si jeg har lagt merke til det hun skriver. Mulig ting er annerledes på ungdomsskolen og videregående. Anonymkode: 09772...830
Arkana Skrevet 11. juni 2022 #17 Skrevet 11. juni 2022 (endret) Dette er jo typisk Sarromaa, dronningen av tåpelig spissformulering. Det er muligens et par prosent sannhet i vrøvlet hennes, men sjelden noe mer. Jeg har tre barn på både barne- og ungdomsskole og her har de helt vanlige skoledager, inkludert lekser, til og med mandag. Så er det riktignok fire dager etter det med litt utenom det vanlige skoledager (fotballturnering, uteskole og siste skoledag er det grilling i skolegården), men idrett, skogsturer og generelt annerledes og sosiale skoledager er også en viktig del av skoletiden. Det er definitivt ikke tull eller jevngodt med oppbevaring, men har tvert i mot mye å si for klassemiljø og trivsel. Og forresten, siden dette er Sarromaa og hun definitivt selv hadde nevnt det om tallene var motsatt: Finland hadde lenge den svært tvilsomme æren av å være på topp når det gjaldt selvmord blant barn og unge. Kanskje finnene hadde vært litt lykkeligere med litt mer ferie, fysisk aktivitet og frisk luft og litt mindre skolepultsitting? Endret 11. juni 2022 av Arkana 9
Gneis Skrevet 11. juni 2022 #18 Skrevet 11. juni 2022 Aktivitetsdager med turer, idrett og samvær er på ingen måte tull. Å rydde klasserom, samle inn bøker og papirer er ikke tull. Man kan meget vel lære svært mye uten å sitte i ro ved en skolepult. 1
Aristoteles Skrevet 11. juni 2022 #19 Skrevet 11. juni 2022 MorTil2 skrev (2 timer siden): Artikkelen handler vel like mye om hvor flinke lærerne har vært til å få til mye mer ferie enn andre yrker, pluss at de faktisk har klart å innarbeide en aksept for at deler av arbeidstiden ikke trenger å inneholde noen form for faglig eller særlig arbeidskrevende innsats, som at elevenes tid brukes til tull. Det er ikke bare to uker før sommerferien lærerne har klart å innarbeide denne aksepten for "slow and low work". Det er minst en uke før jul, det er gjerne et par dager før påskeferie og det er diverse aktivitets- og turdager. Jeg er så lei av det konstante maset om at Norge er verdens rikeste land. Ja, kan hende det fortsatt er det, enn så lenge, på oljepenger. Men når det tar slutt, så er vi dessverre uendelig fattig på kunnskap, arbeidsvilje og evnen til å strekke oss bare litt lengre. Ungene våre har vi utdannet til å tro at normalåret består av minst 13 uker ferie, arbeidstid er noe man tilrettelegger etter eget behov og oppgaver etter arbeidstid (lekser) er et brudd på ens grunnleggende menneskerettigheter for søvn, gaming og tid til å gjøre enda mer ingenting. Og det verste - det er den generasjoner som skal ivareta min generasjon når jeg blir gammel og grå. Jeg tror jeg må emigrere til et land der private eldreomsorg ikke anses som fy, fy. Vi har ikke mer ferie, vi har tvunget avspasering. Hadde jeg jobbet like lange uker i en vanlig jobb, så kunne jeg tatt ut avspasering, eller overtidsbetaling, når det passet meg. Det kan jeg ikke som lærer. Så kan det vel hende at der Sanna jobber, så leker de mest de siste ukene. For meg, på VGS, så er det slett ikke slik. Men med det sagt: det er sunt og riktig å ha den kulturelle skolesekken, aktivitetsdager, turer, fotballturnering osv. Det gir sosial læring, bedre klassemiljø (som gir bedre akademisk læring) og en bedre relasjon mellom lærer og elev. Lærer/elev-relasjonen er den viktigste enkeltfaktoren for god læring hos elevene. 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #20 Skrevet 11. juni 2022 Joda, det er mye lek og moro i juni. Men gjør dette noe? Har det særlig stor betydning? Jeg har selv gode minner fra den tiden da jeg var barn og ventet forventningsfullt på sommerferien. Barndommen skal være gøy og fylles med mange gode minner Jeg tror ikke at 2 måneder med lite faglig innhold og ferie har mye å si i den store sammenheng. Foreldre har også et ansvar for å gi opplæring gjennom oppveksten. Vi leser, øver på klokka, de lærer om livet i fjæra når vi er på hytta, om kultur/historie på ferie, for å nevne noe. Barn lærer hele tiden Anonymkode: 5222f...95d 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå