Hundejente Skrevet 11. juni 2022 #1 Skrevet 11. juni 2022 Jeg blir sprø, vi har så mye konflikter. Jeg er nok strengere enn mange foreldre, for jeg synes det er så uendelig meningsløst at barn skal sitte klistra foran en skjerm, selv om de "lærer engelsk" (idiotisk argument som veldig mange bruker. man kan lære språk på andre mye bedre måter). Men det fører også til at vi har mye konflikt og jeg orker ikke mer. Hvordan er dagens niåringer egentlig? Får de sette seg med skjermen (spill/YouTube/streaming) når de vil, eller må de spørre om lov først? Setter de seg ofte med den, eller kan de like gjerne sette seg med en bok eller å tegne eller lignende? Er det rett på iPad når de kommer hjem fra skolen, eller generelt når de kommer hjem fra et sted? Er det vanskelig å få dem til å legge bort når dere ber dem om det? Jeg har prøvd å slappe litt mer av på det, fordi jeg ser at andre foreldre er mer slepphendte, og fordi det føles som en krig jeg ikke kommer til å vinne, og det føles virkelig som en krig iblant med niåringen, og det er jo ikke særlig hyggelig. Men når jeg prøver å være mindre strengere, blir det bare mer og mer spilling og han blir mer og mer hekta. han er ikke så interessert i TV/Netflix etc, kun spill på iPad og YouTube-videoer. Tror han kunne sittet temmelig mange timer i strekk om jeg ikke stanset ham og jeg er så drittlei av å mase på å be ham slå av. 3
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #2 Skrevet 11. juni 2022 Det at det blir konflikt er jo et tegn i seg selv på at noe er galt. Jeg har en bonussønn på 9 år som er skjermavhengig. Han vil heller sitte på iPad enn så og si hva som helst annet. Når han har vært i bursdag krever han iPad fordi "han måtte være uten i to timer" (bursdag = mindre gøy). Når far tar iPaden før leggetid, kan det bli furore. Som din sønn har hans generasjon vært prøvekaniner for dette digitale eksperimentet. Han sliter litt på skolen og iblant når far har kommet innom, sitter han på gangen alene med iPad. Det virker som også lærerne resignerer og ikke gidder. Jeg kom for sent inn i livet hans til at jeg tar denne kampen, i tillegg mener jeg det er hans foreldres fulle ansvar. Far har noen regler som f.eks. at han ikke får se på mens han spiser, men utover det tror jeg det er begrenset hvor mange kamper han orker. Dette er nok et vanlig problem for denne aldersgruppen. Men noen mer enn andre tror jeg. Gutten er heller ikke begeistret for noen fritidsaktiviteter. Jeg vet at klassekamerater som f.eks. spiller fotball jevnlig er mer ute. Anonymkode: c8967...444 2 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #3 Skrevet 11. juni 2022 Barn er forskjellige, og dermed trenger de ulike grenser. Noen regulerer det helt fint selv, for andre tar skjermen over livet. Men jeg synes generelt sett barn i dag har for mye skjermtid, og at andre ting bør ha mye større plass. Uansett, jeg hadde satt noen faste regler for å redusere konfliktene. Jeg tror forutsigbarhet for barnet gjør det mye enklere. For eksempel: lekser skal gjøres og andre forpliktelser følges opp først. Ingen skjerm mens man spiser eller rett før leggetid. Maks én time på hverdager. Anonymkode: 6dfad...f31 4
Hundejente Skrevet 11. juni 2022 Forfatter #4 Skrevet 11. juni 2022 Vel, jeg har hatt veldig faste og strenge rutiner og regler for skjerm, og det skapte mye konflikt, så derfor prøver jeg nå å finne løsninger. For det er ikke alle/mange niåringer det funker å bare si "ok, du har én time skjermtid", og så er det problemet ute av verden, liksom. og så er han hos venner og mor forteller at de har sittet inne fra da til da, tre timer, og spilt, eller vært på overnatting og far forteller at vel, gutta brukte en stund på å sovne, men vi tok iPadene fra dem litt før midnatt. Seriøst?? han har noen faste aktiviteter i uka, men han er ikke veldig entusiastisk og gjør det vel helst for å slippe mas fra oss. jeg er selv veldig glad i å være ute, så får ham med på endel fot- og sykkelturer, men jeg kan for eksempel bare glemme å nekte ham iPad etter en lang sykkeltur, for da har han "fortjent det", så det føles som alt han gjør, egentlig er mest fyllmasse mellom spilløkter 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #5 Skrevet 11. juni 2022 Hos oss er det kun iPad helgene. Dette respekteres. Sjeldent mas ukedagene. Foreløpig. Gutt 9 år Anonymkode: 075f6...a0a
Hundejente Skrevet 11. juni 2022 Forfatter #6 Skrevet 11. juni 2022 Herregud, det høres ut som en drøm, men jeg skjønner ikke hvordan dere klarer det. her spiller det såklart inn at jeg og pappaen ikke er sammen, har 50/50, og han er mye mer slepphendt enn meg. men alle vennene hans får også spille mye, så å nekte ham å spille her hjemme, ville antagelig gjort at han bare ville hjem til kompiser for å spille
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #7 Skrevet 11. juni 2022 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Hos oss er det kun iPad helgene. Dette respekteres. Sjeldent mas ukedagene. Foreløpig. Gutt 9 år Anonymkode: 075f6...a0a Jeg synes dette er en god idé. For alle som har barn der dette er et problem tror jeg det fremstår fullstendig utopisk. Jeg tør knapt forestille meg guttens reaksjon dersom far hadde foreslått dette. Men da trenger man en skikkelig detox. Begynner helgen forresten fredag kveld eller lørdag morgen? Hundejente skrev (25 minutter siden): Herregud, det høres ut som en drøm, men jeg skjønner ikke hvordan dere klarer det. her spiller det såklart inn at jeg og pappaen ikke er sammen, har 50/50, og han er mye mer slepphendt enn meg. men alle vennene hans får også spille mye, så å nekte ham å spille her hjemme, ville antagelig gjort at han bare ville hjem til kompiser for å spille Da tenker jeg det får heller være slik? Noen ganger er man jo strengere enn andre foreldre, men noen må jo være det også. Kanskje andre foreldre vil være takknemlige for at noen starter trenden? Ellers er det jo fint han har venner! Og jeg tenker at spille med venner fysisk > spille alene hjemme. Får ta de oppsidene som er, selv om vi kanskje er mange som skulle ønske de heller var ute og syklet eller spilte ball. Her har han ikke så mange venner...og de få han er med gidder han sjelden å ringe. Så det er snakk om at det også isolerer ham. Anonymkode: c8967...444
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #8 Skrevet 11. juni 2022 Jeg vil kalle meg selv særs streng i skjermbruk. Gutten (10) har tilgang på ipad døgnet rundt, men jeg har styringen over innholdet på den. De eneste appene som er installert er matematikkspill, norsk/engelsk/fransk-spill, naturspill og den typen ting. Slik at han lærer noe av å bruke ipaden - ikke bare kaster bort tiden. Han har også tilgang på diverse strømmetjenester, på voksenmodus. Han har tilgang på PlayStation hele helga + alle ferier, i tillegg til 1 t per dag. Bortsett fra det har han tilgang på bøker, filmer, og leker (brettspill osv). Planlegger å kjøpe en mobil til han denne vinteren, og vedrørende den vil det nok bli skjermtidkontroll, men ingen apprestriksjon eller kontroll på annet. Feks 4 t maks hver dag. Anonymkode: d90ba...112 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #9 Skrevet 11. juni 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Jeg vil kalle meg selv særs streng i skjermbruk. Gutten (10) har tilgang på ipad døgnet rundt, men jeg har styringen over innholdet på den. De eneste appene som er installert er matematikkspill, norsk/engelsk/fransk-spill, naturspill og den typen ting. Slik at han lærer noe av å bruke ipaden - ikke bare kaster bort tiden. Han har også tilgang på diverse strømmetjenester, på voksenmodus. Han har tilgang på PlayStation hele helga + alle ferier, i tillegg til 1 t per dag. Bortsett fra det har han tilgang på bøker, filmer, og leker (brettspill osv). Planlegger å kjøpe en mobil til han denne vinteren, og vedrørende den vil det nok bli skjermtidkontroll, men ingen apprestriksjon eller kontroll på annet. Feks 4 t maks hver dag. Anonymkode: d90ba...112 Nei, du er på ingen måte "særs streng". Anonymkode: 6dfad...f31 3
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #10 Skrevet 11. juni 2022 Mitt barn får spille max 60 min om dagen. I ukedagene skal leksene være gjort før det blir spilling. Ipad får ikke brukes til annet enn lekser. Barnet er 10 år Anonymkode: 0a520...122 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #11 Skrevet 11. juni 2022 7 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har en bonussønn på 9 år som er skjermavhengig. Han vil heller sitte på iPad enn så og si hva som helst annet. Når han har vært i bursdag krever han iPad fordi "han måtte være uten i to timer" (bursdag = mindre gøy). Når far tar iPaden før leggetid, kan det bli furore. Som å lese om min bonussønn. Tiden på iPad virker hellig. Om han må legge seg uten å bruke opp si tilmålte skjermtid er det urettferdig at vi har gjort noe annet. Han kan synes det er urettferdig å måtte dra på tusenfryd fordi da får han mindre tid på iPad... Det er ganske begrensende i hverdagen. Anonymkode: af794...560 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #12 Skrevet 11. juni 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Når han har vært i bursdag krever han iPad fordi "han måtte være uten i to timer" (bursdag = mindre gøy). Hundejente skrev (7 timer siden): iPad etter en lang sykkeltur, for da har han "fortjent det" AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Han kan synes det er urettferdig å måtte dra på tusenfryd fordi da får han mindre tid på iPad... Dette er jo virkelig ille. Høres omtrent ut som min tante som er alkoholiker og som blir sur når hun er i situasjoner der hun ikke kan drikke. I så alvorlige tilfeller som dette, der skjermbruk er viktigere for barnet enn sosialisering og moro, så ville jeg oppsøkt psykolog. Eventuelt forsøkt å kutt ut all skjermtid i noen uker for å se om barnet får det bedre da. Anonymkode: f9281...cf2 2 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #13 Skrevet 12. juni 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Mitt barn får spille max 60 min om dagen. I ukedagene skal leksene være gjort før det blir spilling. Ipad får ikke brukes til annet enn lekser. Barnet er 10 år Anonymkode: 0a520...122 Har dere jevne lekser gjennom uken? Her er det slik at de ofte får leksene mandag og gjør dem for hele uken. Noen ganger gjøres de også på AKS. Det hadde nesten vært bedre om det var lekser hver dag, for det hadde skapt mer av en rutine...Leksene er ferdig mandag, og da er det mange ettermiddager å finne på noe. Han går ikke på så mye aktiviteter, og har heller ikke lyst. Anonymkode: c8967...444
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå