Gå til innhold

Sko med ekstra bredde

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Jeg er en dame som sliter med å finne meg sko. Jeg har ganske? brede føtter der omkrets rundt den bredeste delen av forfoten er 25.5 cm. Jeg tilhører egentlig en skostørrelse 39/40 men må ofte gå opp i str for å få bedre plass over lesten. Jeg vet ikke helt hva som er vanlig fotbredde(?), men erfaringsmessig passer svært få skomodeller selv om jeg forsøker å kombinere både wide og herremodeller for å oppnå best mulig bredde. Som regel må jeg ta til takke med det som passer best, selv om det blir for trangt og gir ubehag.

En annen utfordring er att skoene som allerede er trange, helst skulle hatt plass til innleggssåler siden jeg er plattfot og overpronerer. Dette finnes det ikke rom for. Jeg sliter raskt ut sko da jeg tråkker de ned i mellomfoten, i tillegg bli særlig høyre sko ødelagt/ustabil i bruk da det fort blir for mye bevegelse i hel og mellomfot og skoen utvider seg i dette området. Annen tileggsproblematikk er lett hallux valgus (feilstilling i stortå ledd), tailors bunion (lilletå, motsatt av hallux valgus), noe innover roterte ledd på 4.tå begge føtter, tre nummen tær på venstre fot og stramme sener under fotbuen. Når jeg går med sko kjenner jeg ofte smerte i lilletåens grunnledd, nummenhet i samme område og att 4. tå klemmes innunder 3.tå og gir endel ubehag. På høyre fot har jeg også endel smerter i stortåens grunnledd.

Jeg begynner å kjenne att jeg er lei av å alltid måtte bruke for smått og feil skotøy... Jeg har en jobb der jeg går mye og blir sliten i føttene ila en arbeidsdag. I tillegg begrenser det mulighetene mine for å holde meg aktiv (noe mange andre tar for gitt). Turer i skog, mark og på fjellet blir vanskelig da jeg ikke finner sko med god nok bredde, og i hvertfall ikke god nok støtte. Om vinteren er jeg ikke glad i å være ute siden jeg ikke finner vintersko med god nok bredde og jeg fort blir veldig kald på føttene når skotøyet er for lite. Det aller kjedeligste er hvordan det begrenser aktiviteter med barna mine... Jeg kan f.eks ikke delta med dem på ski, skøyter, rulleskøyter, alpint osv da jeg faktisk ikke finner utstyr/sko som passer 🙄 Aner ikke hvor jeg kan finne bredere utgaver av dette i det hele tatt?

De siste årene har jeg virkelig lagt innsats i å researche sko som kan passe meg og har bestilt varer både fra innland og utland. Alt for ofte bommer jeg. Endel leverandører i utlandet vil heller ikke sende til Norge pga de nye VOEC reglene. I tillegg koster det endel i frakt, toll, avgifter og eventuell retur om varene ikke passer. Man har jo også økonomi oppi det hele...

Så det jeg lurer og håper på, er om noen har noen gode tips til hvor jeg kan kjøpe meg sko som kan hjelpe meg med noen av problemstillingene mine? Sko med bred og gjerne litt rund (footshape) lest.

Jeg har forsøkt å handle via yoursclothing (men her er skoene for vide rundt ankelen) og mange sider som simplee og Evans sender ikke til Norge. Har ikke funnet noe som passer meg via lopelabbet eller lopeshop.

Jeg forsøkt merker som:

Nike extra wide i forskjellige herremodeller. Disse passer kanskje best i bredden men er fremdeles litt for smale og slites fort hull på begge sider på skoens mellomfot. Skoene har også dårlig støtte og tynne såler som slites ut lett.

Asics Kayano i wide herremodell. Disse er hakket for smale og jeg tråkker de ned i mellomfoten. Har ikke funnet noen som selger extra wide modellen i min størrelse her til lands (?).

Hoka i wide herremodeller men disse er generelt for smale over lesten. Liker blant annet gaviota modellen siden denne er stabil og bred i mellomfoten, men hjelper lite når skoen er for smal. Har forsøkt extra wide modellen av Bondi, men den mangler støtte og jeg får ikke plass til pronasjonssåler. 

Brooks adrenalin GTS i wide herremodell. Stabil og god i mellomfoten men for smal over lesten. Disse selges også i extra wide modeller men har ikke funnet disse i liten nok størrelse (?). Kun str 42 og oppover.

Saucony wide herremodell. Har forsøkt guide og omni modellen, disse er for smale over lesten i tillegg til att støtten til mellomfot blir for dårlig.

Altra herremodell. Disse har bedre plass i tåboksen men finnes ikke i wide modeller? Disse blir for smale både i lest og mellomfot.

Salamon wide herremodell. Disse er litt høyere over vristen men er fremdeles for smale over mellomfoten.

New Balance har jeg prøvd i herremodeller men de er for smale og finner de ikke i wide modeller til salgs i Norge.

Når jeg har tatt opp problematikken med lege eller ortoped med spørsmål om en pekepinn til hvor jeg kan finne meg sko som passer(?), får jeg bare beskjed om att jeg må bry meg mindre om utsende men heller finne noe funksjonabelt i riktig størrelse. Føler meg tatt så lite seriøst fordi jeg føler att jeg virkelig har forsøkt! (?). Jeg har googlet meg grønn etter informasjon på nettet og har prøvd ganske mye forskjellig nå. Ifølge nett (?) har jeg behov for 4-5E i skobredde til dame, noe som hos de fleste leverandører tilsvarer extra wide fit modeller. Endel andre leverandører opererer med helt andre størrelser og jeg går meg litt vill i denne skojungelen 🥴😵

Kom gjerne med noen forslag eller gode råd 😊🤞

Anonymkode: 132c5...912

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kjedelig at du ikke finner noen gode sko. Men tror alle vi kvinne går i for små sko ganske ofte så du er i hvertfall ikke alene om å ha vonde føtter daglig:klem:

Anonymkode: caa6b...b03

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor velger du herremodell? Er det pga. størrelse, eller at du tror de er bredere? 

Jeg har kjøpt sko fra New Feet som selges hos fotterapeut og i enkelte butikker på nett, f.eks. Moccasko, Gerdholms og Blatchford Ortopedi. Jeg har relativt bred fot, men kanskje ikke like bred som din. Jeg bruker likevel normal modell, så jeg vil tro at bred modell i disse kan passe deg. De har svangstøtte, så du trenger kanskje ikke innleggssåle. 

Hanawag har ekstra brede sko, og sko tilpasset hallux valgus. Har ikke prøvd selv, men er i vurderingen. 

Har du sjekket ut Skechers wide? De er relativt brede i mange av de vanlige modellene, kan tenke meg at wide er bedre. 

I vinter kjøpte jeg disse gummistøvlene som er foret. Beste kjøpet jeg har gjort på lenge. Bruker de enda ute på tur når det er vått. Har innleggssåler i. For meg ble de imidlertid for smale for mine lipødemlegger, men klipte litt opp øverst, og da har det fungert bra. Men om du vil teste disse, kjøp gjerne en plass du kan prøve på, eller returnere. 

Asos selger også wide-fit og sender til Norge såvidt jeg vet, men vet ikke hvordan skoene er. 

Zalando har også Tamaris Pure Relax som er ganske brede. 

Klingel har også mange sko i bredde H og K, men om det blir bredt nok vet jeg ikke. 

Anonymkode: 8d15e...347

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men har ikke ortopedifirmaene som lager såler til deg inne noen sko som kan passe? Eventuelt kan du gå vedtak på spesialtilpassa sko?

Anonymkode: 3a56d...4cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Bred lest her og, sketchers sko er de beste jeg har prøvd. De er brede i seg selv, men finnes og sketchers sko som er ekstra brede. Utrolig gode sko, kjøper bare dette merket fremover. Veldig myke. 

Anonymkode: 5241b...ecf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Skechers sko er fantastiske!

Anonymkode: e4b20...f4c

Ikke for ts med tanke på at hun overpronerer.. 

Anonymkode: f5890...3c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Ikke for ts med tanke på at hun overpronerer.. 

Anonymkode: f5890...3c3

Hvorfor ikke? De har arch fit sko også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om du virkelig ikke finner brede nok sko som også har plass til innleggssåler du har medisinsk behov for - så skal du kunne søke om å få laget spesialtilpassede sko til deg via NAV hjelpemiddel.

At ortopeden din ikke opplyser om dette er litt merkelig? Går du i det offentlige?

Anonymkode: 64552...fb6

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg må bare påpeke at det ikke går an å være bred over "lesten". Lest er et skomakerverktøy, det kan også brukes i forbindelse med mål på foten, altså fra hæl til tå. Jeg tror du mener bred over vristen.

Når det er sagt, det høres ut som om du har såpass mye problemer med foten at du kanskje kan ha mulighet til å få dekket spesialtilpassede sko.

Anonymkode: e8b4c...95d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har kjempe brede føtter pga hallux valgus. Sliter hull i alle med den knokkelen.
Det som fungerer best for meg er skinnsko, i ett nummer for store... da kan føttene forme skoen
I løpesko bruker jeg HOKA wide modeller i 1,5 nummmer for store

Anonymkode: d4e46...de0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hvorfor velger du herremodell? Er det pga. størrelse, eller at du tror de er bredere? 

Jeg har fått beskjed om att de skal være hakket bredere i bredden enn damemodellene. Og produsentene oppgir ofte att de har litt mere omkrets enn det damemodellene har i tilsvarende størrelser. Men har også forsøkt endel damemodeller.

Newfeet har jeg ikke hørt om før, så det kan sjekkes ut 😊 Hvilken prisklasse ligger disse i?

Hanawag har jeg ikke forsøkt enda, men har sett på noen fjellsko der jeg har hatt lyst til å prøve.

Skechers wide har jeg forsøkt noen modeller av i butikk. De har vært for myke for meg og har heller ikke vært optimale i bredden.

Asos har jeg forsøkt å bestille fra tidligere, men ikke noe av det jeg har forsøkt har passet optimalt. Tror jeg har bestilt noe i extra wide fit men att utvalget har vært ganske begrenset. Har dog ikke bestilt herfra på en stund. Hvordan er det med frakt, toll og avgifter der nå?

Klingel har jeg ikke forsøkt, men på disse størrelsene har jeg sett att jeg tilhører en L/M, +4mm om jeg skal ha plass til såler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Men har ikke ortopedifirmaene som lager såler til deg inne noen sko som kan passe? Eventuelt kan du gå vedtak på spesialtilpassa sko?

Jeg spurte nå sist jeg fikk tilpasset såler og han skulle forsøke å bestille opp noen sko til meg. Men dit skal jeg ikke igjen før i slutten av august. Betaler i tilfelle fra egen lomme, vet ikke hvor dyre slike sko er? Håpet på å kunne finne noe annet som passer i mellomtiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Har du forsøkt noen av disse?

https://www.myfeet.no/sko/brede-sko

Anonymkode: ba878...bfa

Har forsøkt den ene joggeskoen de har der i extra wide modell i hvertfall. Prøver først å fremst å finne noe som fungerer på jobb og fritid. Men blir nok kanskje en ekstra kikk der til vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Om du virkelig ikke finner brede nok sko som også har plass til innleggssåler du har medisinsk behov for - så skal du kunne søke om å få laget spesialtilpassede sko til deg via NAV hjelpemiddel.

At ortopeden din ikke opplyser om dette er litt merkelig? Går du i det offentlige?

Anonymkode: 64552...fb6

Jeg spurte om dette sist jeg var hos ortoped, hvor mye problemer man skal ha med å finne fottøy før man kan søke om spesialsko? Han endte bare opp med å søke såler, sa att han "tok i litt ekstra" for å få de godkjent via nav. Jeg svarte att det hjalp lite å få innvilget såler om jeg ikke fant sko som var brede nok i utgangspunktet. Fikk tips om lopelabbet og har nå forsøkt alle aktuelle modeller der. De er for smale uten såler, så med såler er de totalt uaktuelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Newfeet har jeg ikke hørt om før, så det kan sjekkes ut 😊 Hvilken prisklasse ligger disse i?

Asos har jeg forsøkt å bestille fra tidligere, men ikke noe av det jeg har forsøkt har passet optimalt. Tror jeg har bestilt noe i extra wide fit men att utvalget har vært ganske begrenset. Har dog ikke bestilt herfra på en stund. Hvordan er det med frakt, toll og avgifter der nå? 

New Feet ligger gjerne mellom 1500 og 2000, skoene er i god kvalitet da. Jeg har fått kjøpt og prøvd gjennom fotterapeut. Hun bestiller de skoene jeg ønsker. De modellene de selger hos Blatchford Ortopedi mener jeg kun er de bredeste med W-lest. Jeg mener det skal være mulig å ta ut sålen på de fleste også. 

Hos Asos mener jeg at MVA og frakt skal komme opp må slik at man får den faktiske prisen før man bestiller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg spurte nå sist jeg fikk tilpasset såler og han skulle forsøke å bestille opp noen sko til meg. Men dit skal jeg ikke igjen før i slutten av august. Betaler i tilfelle fra egen lomme, vet ikke hvor dyre slike sko er? Håpet på å kunne finne noe annet som passer i mellomtiden

Du kan jo sjekke om de har fått inn sko, selv om såletimen ikke er før i august. Jeg aner ikke priser. Skal du fx til Bergen i sommer er det flere ulike ortopedifirma der med ulikt utvalg av sko i butikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 12.6.2022 den 11.29):

Du kan jo sjekke om de har fått inn sko, selv om såletimen ikke er før i august. Jeg aner ikke priser. Skal du fx til Bergen i sommer er det flere ulike ortopedifirma der med ulikt utvalg av sko i butikk

Skulle gjerne ha gjort det, men siden sålene fort tar en halv cm ekstra vil jeg gjerne prøve med de inni. Regner med att skoene fort koster noen kroner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...