Gå til innhold

Styremøter - pleier varamedlemmer å delta eller ikke?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg sitter i styret i et sameie. Det er uenig om varamedlemmene skal delta. Jeg mener det er en fordel, for da får de med seg gangen i styremøter, hva som diskuteres internt, de kan bidra med sin kunnskap og det er lettere for vara å bli "fullverdig" styremedlem ved valg.

De som er imot, mener at varaene blir godt nok orientert via referat, at det tar mer tid hvis vara også skal si ting og at de uansett ikke har stemmerett.

Hva er vanlig. NB! Vara får ikke betalt for å møte, hvis ikke det faktisk er som vara for et styremedlem. Så det er helt frivillig. Jeg mener bare at de bør få muligheten, og så kan de velge det vekk selv.

Anonymkode: 71ea7...9a6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel jeg er jo enig med deg, man kan i det minste kan sende ut invitasjon. Hvorfor man velger å ikke gjøre det skjønner jeg ikke helt, hos oss så sier de bare at det har de aldri gjort og de er som er vara er nok ikke interessert. Og det er jo greit nok men hvorfor ikke bare sende ut en invitasjon... 😄 Og med tanke på hvor vanskelig det er å få folk til å stille så bør man jo prøve å inkludere så mye man kan sånn at man kan ha et håp om å slippe å sitte i styret til man flytter eller dør.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er vant til at de ikke deltar, med mindre de faktisk er der for å delta på vegne av et av de andre styremedlemmene. 

Men jeg ser fordeler med at de deltar også. 

Anonymkode: f4ab1...c10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det varierer fra styre til styre. I borettslagsstyret hos oss har de pleid å være med, men nå er det snakk om at vi skal gå bort fra det. En av grunnene er at det er vanskelig å få folk til å stille til styreverv, og da trenger man ikke slite ut folk med at de må være vara og møte. Men en annen og like viktig grunn er at det faktisk kan blir for mange som skal si sin mening, så møtene tar unødvendig lang tid. En av varaene hos oss nå kverulerer på absolutt alt, er misfornøyd med alt og alle og det veldig mye "jammen hva hvis" på møtene. Hadde vedkommende bare måtte stille på forespørsel er jeg sikker på at lengden på styremøtene hadde blitt betydelig redusert. Varamedlemmer har heller ikke samme juridiske ansvar, så sånn sett ingen grunn for å ha dem med unødig. 

Anonymkode: 82952...153

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Varamedlemmer har heller ikke samme juridiske ansvar, så sånn sett ingen grunn for å ha dem med unødig. 

Kan jeg spør hva slags juridisk ansvar man sitter med som styremedlemmer i et borettslag/sameie? :) 

Anonymkode: 04277...5ea

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I de styrene jeg er involvert i, har vara møterett, men ikke møteplikt. De er altså alltid velkommen på møter. De pleier ikke si så mye, men er med for å holde seg oppdatert 

Anonymkode: 20df3...0df

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kan jeg spør hva slags juridisk ansvar man sitter med som styremedlemmer i et borettslag/sameie? :) 

Anonymkode: 04277...5ea

Hvis du lurer på det så er jo google en fint ting. 

Utgangspunktet er at styremedlem og styreleder er personlig ansvarlig med hele sin personlige formue for tap som blir påført sameiet uaktsomt eller forsettlig, jf. aksjeloven § 17-1. Dette betyr at hvis man gjør noe feil som styreleder eller styremedlem kan man risikere at egen formue og eiendeler står på spill. (fra øverste link under)

https://osloadvokatene.no/kontrakt/selskapsrett/personlig-ansvar-styreleder-styremedlem-sameier/

https://huseierforening.no/styrets-ansvar-i-boligsameier-og-borettslag/

https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/okonomi/styre-ansvar-borettslag-sameie/

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En vara i borettslag har ingen stemmerett når styret tar opp ting. Noen vil involvere de i sakene sånn at de er oppdatert. Varaene er jo bare en reserve i tilfelle en i styret ikke kan gjøre jobben sin. 

Da jeg var i styret hadde vi alltid varaene med, dessverre blanda seg for mye opp i styret sine saker. Styret vi har nå har ikke involvert de to varaene vi har nå. 

I teorien kan beboere saksøke styret hvis det skjer alvorlige ting som styret burde ha fiksa opp i. De fleste er i dag forsikra gjennom boligbyggelag for og forhindre personlig tap. Pr i dag har jeg aldri hørt om en slik sak men styret har faktisk mye større ansvar enn de fleste er klar over. 

Anonymkode: e6ee5...2a1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg satt i styret som styremedlem i borettslaget her, var ikke varamedlemmene med på møtene, annet enn hvis en av de vanlige styremedlemmene var syk, sluttet eller borte. 

Varamedlemmene får jo mye mindre betalt enn øvrige i styret, så det skulle bare mangle om man forventet at de for mye mindre betaling skulle møte på like mange møter og oppdrag som styret forøvrig. Skal varamedlemmene møte på alle møter og følge med og få med seg alt, skal de jo ha betalt/lønn for det også. 

Så nei, jeg synes ikke varamedlemmer skal måtte være med på alle møter. Det får de ikke lønn for.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som om noe dere vedtar har noe å si.
"Doesn't matter who you vote for, the government always has it's say".
Forbanna fjols! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er styreleder og gir varamedlemmer like mye info som resten av styret, og ønsker de velkommen til å være med på styremøter hvis de vil. Har ikke hatt noen kverulanter da... 

Er selv vara til et større styre og har hørt nada fra den organisasjonen, og syns det er rart. 

Anonymkode: fed75...524

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas

Jeg sitter i to styrer. I det ene møter varaene, i det andre ikke. Det er en stor ulempe i styret der de ikke møter, for det gjør av varaene ikke føler seg forpliktet i det hele tatt, og dermed ikke stiller når de faktisk må tre inn for noen. Selvfølgelig gidder de ikke delta på et styremøte der de ikke aner hva sakene dreier seg om. 

I det andre styret er varaene en god ressurs, og de får honorar for å stille. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
4 hours ago, Million said:

Da jeg satt i styret som styremedlem i borettslaget her, var ikke varamedlemmene med på møtene, annet enn hvis en av de vanlige styremedlemmene var syk, sluttet eller borte. 

Varamedlemmene får jo mye mindre betalt enn øvrige i styret, så det skulle bare mangle om man forventet at de for mye mindre betaling skulle møte på like mange møter og oppdrag som styret forøvrig. Skal varamedlemmene møte på alle møter og følge med og få med seg alt, skal de jo ha betalt/lønn for det også. 

Så nei, jeg synes ikke varamedlemmer skal måtte være med på alle møter. Det får de ikke lønn for.

Hos oss får de betalt, men ikke like mye som styremedlemmer (under halvparten). Men å stille på møter er jo under halve jobben (hos oss). Varaene stiller på møter, men får ingen andre arbeidsoppgaver (unntatt ved GF), og det er derfor rettferdig at de får betydelig mindre. 

Men klart, vil styremedlemmene ha mer til seg selv og ingenting til vara kan man ikke kreve oppmøte. Sånn er det i det andre styret jeg er i, men som sagt, det fungerer veldig dårlig og gjør styret veldig sårbart. Da kan vi like gjerne droppe varaene. Vi har ikke hatt en vara på møte på tre år... 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

I mitt gamle borettslag var første møte etter generalforsamling for alle, inkludert vara. Deretter fikk vara lov til observere under resten av møtene, uten å delta.

Anonymkode: 27191...101

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...