AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #1 Skrevet 11. juni 2022 Har jeg lov til det? Jeg har 2 vakter i uke 28 og 3 eller 4 i uke 31. Tjener muligens I underkant av 10 000 på de vaktene til sammen. Har en mann som jobber vekk som gjerne vil ta på seg både 28 og 31 i tillegg til hans to uker borte, da han tjener 60 000 pr uke. Så vi taper for å si det sånn 110 000 hvis jeg ikke slipper unna turnusen. Men har jeg lov å si at jeg ikke kan nå? Det er 4 uker igjen. Kjenner jeg får dårlig samvittighet, men vi har levd med dårlig økonomi så lenge, og endelig har mannen min fått en så god mulighet. Anonymkode: 7a582...745
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #2 Skrevet 11. juni 2022 Ja du har vel oppsigelsestid. Det går nok bra 😊 Anonymkode: b55a7...451
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #3 Skrevet 11. juni 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja du har vel oppsigelsestid. Det går nok bra 😊 Anonymkode: b55a7...451 Jeg vil ikke si opp å være ringevikar, bare trekke meg fra selve sommerturnusen som jeg sa ja til 😬 Ja håper det går bra! Anonymkode: 7a582...745 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #4 Skrevet 11. juni 2022 Vet ikke hvordan lovverket er, iom at du har ønsket deg vakter og akseptert de. En mulighet er jo å bytte med andre om det er mulig. Om flere har fått så få vakter er de vel villig til å ta flere vakter på en uke. Om du ikke får byttet de bort ville jeg forsøkt å få tak i barnevakt eller avtalt at ungene kan være med noen venner de dagene det gjelder. Mannen din må såklart ta denne muligheten! Anonymkode: ae6a6...01f 3
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #5 Skrevet 11. juni 2022 Hvorfor kan dere ikke begge jobbe, er det pga barn? Om jeg var deg ville jeg enten tatt opp med sjefen at mannen dessverre ikke har fri likevel, som gjør det umulig for deg å jobbe - eller spurt besteforeldre eller andre om de kan stille opp de to ukene. Anonymkode: cf0b5...0ea 1
Spiren Skrevet 11. juni 2022 #6 Skrevet 11. juni 2022 (endret) Hvis kontakten din sier 0 i stillingsprosent, er det bare til å si nei til vaktene uten verken oppsigelsestid eller noe annet tull derfra. Du har i praksis signert et ubetydelig dokument som ikke garanterer deg (eller de) noe. Hadde kontrakten derimot vært på noen prosent er det annerledes. Med tanke på hva dere taper på de vaktene, ville jeg aldri i verden hatt dårlig samvittighet for å gi faen i vaktene. Endret 11. juni 2022 av Spiren 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #7 Skrevet 11. juni 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Vet ikke hvordan lovverket er, iom at du har ønsket deg vakter og akseptert de. En mulighet er jo å bytte med andre om det er mulig. Om flere har fått så få vakter er de vel villig til å ta flere vakter på en uke. Om du ikke får byttet de bort ville jeg forsøkt å få tak i barnevakt eller avtalt at ungene kan være med noen venner de dagene det gjelder. Mannen din må såklart ta denne muligheten! Anonymkode: ae6a6...01f Hmm. Hørte en har over 20 vakter i juli, usikker på de andre. Bare det ikke blir overtid på noen ordner det seg kanskje. Vi har små barn, men det er veldig dumt å få ukjente til å passe barna våre syntes jeg. Spesielt for minste. Vi har kun familie langt unna, men der er det både sykdom og mye andre ansvar for den friske, så det går ikke.. ja tenker den muligheten kan vi ikke gå glipp av... AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hvorfor kan dere ikke begge jobbe, er det pga barn? Om jeg var deg ville jeg enten tatt opp med sjefen at mannen dessverre ikke har fri likevel, som gjør det umulig for deg å jobbe - eller spurt besteforeldre eller andre om de kan stille opp de to ukene. Anonymkode: cf0b5...0ea Begge kan ikke jobbe pga... de vaktene er snakk om nattevakter og barnehagen er stengt i 28,29 og 30 så jeg får ikke tatt noen som helst vakter så lenge barnehagen er stengt. Til vanlig når han skal være borte å barnehagen er åpen kan jeg jobbe dagvakter mandag til fredag. Anonymkode: 7a582...745
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #8 Skrevet 11. juni 2022 Du blir neppe særlig populær hvis du bare trekker deg, og du kan risikere at det blir slutt på ringingen… Jeg ville prøvd å bytte bort vaktene, evt betalt en barnevakt. Anonymkode: a59a7...3f1 5
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #9 Skrevet 11. juni 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg vil ikke si opp å være ringevikar, bare trekke meg fra selve sommerturnusen som jeg sa ja til 😬 Ja håper det går bra! Anonymkode: 7a582...745 Og du tror de vil stole på deg etter det og gi deg vakter? Du hadde ikke fått en eneste vakt av meg hvis du setter meg i den knipen det er å plutselig trekke seg fra ferdig sommerturnus. For hvis det er så lett å få inn noen andre de vaktene (som du inndirekte uttrykker ved å trekke deg) kan du vel bare bytte de bort selv. Anonymkode: fdc57...7c2 7
Sansx Skrevet 11. juni 2022 #10 Skrevet 11. juni 2022 Helt uproblematisk. Ring på mandag og si at du trekker deg fra de vaktene i sommer. Det kan du gjøre. Med den mangelen det er på folk i helsevesenet, så får du vakter senere. Men du må gi beskjed så fort som mulig. 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #11 Skrevet 11. juni 2022 Hadde du hvert en ansatt hos meg som hadde sagt j til de vaktene og så så kort tid før bare tregt deg fra dem uten å ha snakket med meg og prøvd å finne en løsning, hvert litt ydmyk, hadde du kunne sett langt etter å være første man som får tilbud om vakter ved senere anledning i hvertfall.. ferie og arbeidslister for sommeren er lagt hos oss og det har hvert mye jobb for å få alt til å gå opp, og sjekket med ringehjelper når de kan og ikke kan. Så om du ikke er så gira på å få vakter der etter sommeren er det bare p kjøre på, men om du vil fortsette der er det et dumt trekk uten å ha snakket med lederen din først i hvertfall.. Anonymkode: f0798...511 4
Bacteria Skrevet 11. juni 2022 #12 Skrevet 11. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Og du tror de vil stole på deg etter det og gi deg vakter? Du hadde ikke fått en eneste vakt av meg hvis du setter meg i den knipen det er å plutselig trekke seg fra ferdig sommerturnus. For hvis det er så lett å få inn noen andre de vaktene (som du inndirekte uttrykker ved å trekke deg) kan du vel bare bytte de bort selv. Anonymkode: fdc57...7c2 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Hadde du hvert en ansatt hos meg som hadde sagt j til de vaktene og så så kort tid før bare tregt deg fra dem uten å ha snakket med meg og prøvd å finne en løsning, hvert litt ydmyk, hadde du kunne sett langt etter å være første man som får tilbud om vakter ved senere anledning i hvertfall.. ferie og arbeidslister for sommeren er lagt hos oss og det har hvert mye jobb for å få alt til å gå opp, og sjekket med ringehjelper når de kan og ikke kan. Så om du ikke er så gira på å få vakter der etter sommeren er det bare p kjøre på, men om du vil fortsette der er det et dumt trekk uten å ha snakket med lederen din først i hvertfall.. Anonymkode: f0798...511 Er dere ledere i helsevesenet eller noe siden dere er så skråsikre her? En slik avtale som ts har har som regel to ukers oppsigelse tror jeg. Hun skal ikke jobbe før om en mnd, og det var ikke mange vaktene. Så hvis ts sier fra nå, og forklarer grunnen slik hun gjør her, tror jeg en leder vil ha forståelse for dette. Blir noe anna hvis ts hadde vært satt opp med vakter tilsvarende full stilling hele sommeren, eller om hun hadde trukket seg på kort varsel. Da hadde jeg forstått lederens forbannelse. Men de fleste har nå lært av skade og fordeler vaktene bedre på vikarene. Husker ei som sa fra seg vakter på en dags varsel der jeg jobba for lenge siden. Hun hadde fått tilbud om å bli med venner på tur eller noe. Alle lederne var borte, og jeg som nyutdannet og ansvarlig sykepleier måtte ringe rundt for å erstatte henne i tillegg til alt det andre jeg hadde å gjøre. Som toppen på kransekaka uttalte hun senere «at hun ikke forsto at sykepleierne hadde så mye å gjøre» Jauda… 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #13 Skrevet 11. juni 2022 Bacteria skrev (1 time siden): Er dere ledere i helsevesenet eller noe siden dere er så skråsikre her? En slik avtale som ts har har som regel to ukers oppsigelse tror jeg. Ikke leder i helsevesenet, men i annen sårbar bedrift. Helt fint at TS har to ukers oppsigelse, men det er ikke si opp hun vil. Hun vil bare droppe å jobbe for så å forvente å få vakter senere som om ingenting har hendt. En slik ansatt kan ikke jeg stole på iallfall, for hvordan kan jeg slappe av og stole på at hun ikke gjør dette neste gang også. Anonymkode: fdc57...7c2 6
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #14 Skrevet 12. juni 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Og du tror de vil stole på deg etter det og gi deg vakter? Du hadde ikke fått en eneste vakt av meg hvis du setter meg i den knipen det er å plutselig trekke seg fra ferdig sommerturnus. For hvis det er så lett å få inn noen andre de vaktene (som du inndirekte uttrykker ved å trekke deg) kan du vel bare bytte de bort selv. Anonymkode: fdc57...7c2 Dette!! Du ville ikke fått fler ringevakter hos meg. Anonymkode: b5ed2...80b 4
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #15 Skrevet 12. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dette!! Du ville ikke fått fler ringevakter hos meg. Anonymkode: b5ed2...80b Enig. TS, du har inngått en avtale med arbeidsgiver gjennom å si ja til vaktene. Når du da trekker deg fra en turnus hvor det ofte er vanskelig å få inn folk, bare fordi det passer deg økonomisk, da ber du om at du ikke vil få flere vakter der senere. Du har vist at du ikke er til å stole på. Prøv heller å løse dette gjennom å bytte vakter eller betale for barnepass. Anonymkode: a59a7...3f1 3
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #16 Skrevet 12. juni 2022 Som ringevikar kan du si nei til fremtidige vakter du blir spurt om å ta, men du er forpliktet til å ta de vaktene du allerede er satt opp på som du har akseptert. Å ikke ta dem vil være ansett som skoft, og du vil kunne bli økonomisk ansvarlig hvis du bare ikke møter opp. Anonymkode: 8d85b...c02 4
Bacteria Skrevet 12. juni 2022 #17 Skrevet 12. juni 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Som ringevikar kan du si nei til fremtidige vakter du blir spurt om å ta, men du er forpliktet til å ta de vaktene du allerede er satt opp på som du har akseptert. Å ikke ta dem vil være ansett som skoft, og du vil kunne bli økonomisk ansvarlig hvis du bare ikke møter opp. Anonymkode: 8d85b...c02 Ts er ikke bare ringevikar, hun er oppsatt på noen vakter et par mndr frem i tid. Det betyr at hun nok har en slags kontrakt/arbeidsavtale. Meg bekjent er denne på 14 dager i ts situasjon. Men jeg er ikke skråsikker på det. Bare at jeg hadde en samtale ift dette med en leder på jobb fredag. Det ble sagt 14 dager i forb med ung vikar som skal begynne å studere til høsten og i den forbindelse kanskje må si fra seg vakter.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #18 Skrevet 12. juni 2022 Hvis du trekker deg nå ts så kommer du ikke til å få tilbud om vakter i fremtiden, så du får tenke på hva som er best i det lange løp. Er det virkelig ingen ungene kan overnatte hos disse nettene? Venner? Noen som kan være hos dere av familie? Anonymkode: aa2cc...1a0 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #19 Skrevet 12. juni 2022 Spiren skrev (22 timer siden): Hvis kontakten din sier 0 i stillingsprosent, er det bare til å si nei til vaktene uten verken oppsigelsestid eller noe annet tull derfra. Du har i praksis signert et ubetydelig dokument som ikke garanterer deg (eller de) noe. Hadde kontrakten derimot vært på noen prosent er det annerledes. Med tanke på hva dere taper på de vaktene, ville jeg aldri i verden hatt dårlig samvittighet for å gi faen i vaktene. Det er feil. Med 0 i stillingsprosent så har man arbeidsavtale 2 i tillegg til arbeidskontrakt. Det er avtale om vakter mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. Arbeidsgiver kan IKKE pålegge arbeidstaker å ta disse vaktene ettersom stillingsprosenten er 0%, MEN HVIS arbeidstaker takker ja til vaktene (slik som TS her har gjort) er hun bundet til å jobbe disse vaktene ut ifra arbeidsavtale 2. Dette står gjerne spesifisert i arbeidsavtale med tilkallingsvikar 0%. Det gjorde det i min. Man kan ikke bare "gi faen" uten å sette seg inn i regelverket. Man vil absolutt ikke få flere vakter med 0%-stilling (som vil bare si at man ikke har KRAV på noe som helst, men til fordel kan si nei til vakter) når man ikke møter opp på avtalte vakter. Det er en egen avtale utover selve arbeidskontrakten. Jeg er helt sikker på at dette står i arbeidskontrakten til TS da det alltid står på slike standard tilkallingskontrakter. Tilkallingskontrakten er arbeidsavtale 1, og avtale om vakt mellom arbeidsgiver og arbeidstaker er arbeidsavtale 2 som man inngår underveis i arbeidsperioden som er like bindende som avtale 1. Konsekvensene er ikke massive om man ikke møter opp, men man er bundet av de og vil bli trukket i lønn for de samt man vil ikke være en tilkallingsvikar som man stoler på - det er helt essensielt for å bli tilbudt vakter. Ingen pekefinger her altså, men det er viktig å være klar over det juridiske og hva som er en bindende avtale og ikke. Anonymkode: 8eab4...998 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #20 Skrevet 12. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Som ringevikar kan du si nei til fremtidige vakter du blir spurt om å ta, men du er forpliktet til å ta de vaktene du allerede er satt opp på som du har akseptert. Å ikke ta dem vil være ansett som skoft, og du vil kunne bli økonomisk ansvarlig hvis du bare ikke møter opp. Anonymkode: 8d85b...c02 Dette er riktig. Enkelt og greit forklart. Anonymkode: 8eab4...998
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå