Gå til innhold

Herpes

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har hele mitt liv hatt store forkjølelsesår med jevne mellomrom. Dette har nå smittet over til underlivet og vi oppdaget det ved at kjæresten min fikk blemmer på penishodet. Jeg selv ble sår under samleiet, men merker ellers lite.

Min kjæreste har vært hos legen og fått bekreftet at det er herpes, men jeg har ikke vært.

Nå har det seg sånn at jeg får slike utbrudd nokså ofte og det tar lang tid før de går over. Mye lengre tid på meg enn kjæresten. Nå hadde vi en periode hvor vi ikke hadde sex på 14 dager og da vi så prøvde var det som om jeg "sprakk opp" og blei igjen veldig sår. Er dette normalt for herpes hos jenter?

Er det noen her inne som har fått bekreftet herpes som kan fortelle meg litt om hvordan det er og speielt hvor lang tid utbruddet varer og hvor ofte det kommer. Jeg tror jeg har det vanlige "munnsår-herpesen".

Skal snart til lege for å sjekke dette. Det er jo mulig at det også kan være andre ting. Sopp feks.

Til slutt skal det sies at sexfrie perioder ikke er heldig for forholdet vår.

Har noen råd eller støtte?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg trodde det var to forskjellige typer herpes-virus det var snakk om? Munnsårviruset heter i hvertfall herpes simplex, det andre har jeg ikke peiling på.

Gjest Bøllefrøet
Skrevet
Jeg trodde det var to forskjellige typer herpes-virus det var snakk om? Munnsårviruset heter i hvertfall herpes simplex, det andre har jeg ikke peiling på.

Det stemmer det, det er to forskjellige virus..

Jeg har aldri hørt om at man kan få kjønnssykdommen fordi man har munnsårviruset (som 80% av befolkningen har latent i kroppen), og jeg har lest en del om det.. Så jeg tror nok at det har kommet på en annen måte.. Eller kanskje det bare er sopp..

Skrevet

Herpestypene kan kryssmitte, dvs at man kan få simplex på kjønnsorganene og type to rundt munnen. De hadde en liten epedemi på vestlandet for noen år siden, ungdom hadde oralsex og fikk simplex nedentil. Vanligvs vil man ikke få så ofte tilbakefall av simplex, men noen blir vedig plaget. At mannen hennes har fått det på penis kan derfor komme av smitte ved oralsex, han kan igjen ha smittet henne nedentil, eller det kan være sopp (herpes er ganske karakteristisk). Det skal ikke være noe problem å teste hvilken type han har/du har, men prøven må vel tas ved utbrudd. Jeg har hatt herpes genitalis i mange år, men utover det første året har jeg vært lite plaget. For et par år siden fikk jeg plutselig munnsår, noe jeg aldri har hatt før. Vet ikke om smitten har flyttet seg eller om jeg har blitt smittet med simplex av en kjæreste. Har sjelden utbrudd, så det er greit.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...