AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #1 Skrevet 11. juni 2022 Hei. Jeg synes det er vanskelig å holde på rutiner hjemme. Jeg er hjemmeværende mor, så noe ligger kanskje der. Jeg har en femåring som har noen dager i barnehage for lek, en ettåring som er hjemme og en mann som jobber turnus. Vi har de basic tinga, sånn frokost, morgenstell, lek og kos, dupp, lunsj, en tur ut og hente storesøster, middag, enten ut eller inne, kveldsmat (om ikke middagen ble sen) og kveldstell og seng..men det er de andre tinga som jeg hadde da jeg var lita.. Lørdagsgodt, fredagstaco, tur på søndager, altså disse typiske tingene folk gjør på faste dager. Jeg er ikke et turmenneske, men det var et eksempel.. Jeg har prøvd å innføre feks lørdagskos, men det går i glemmeboken og eldste har aldri bedt om det heller. Vi streamer, så stresset for å rekke barnetv er ikke der heller. Altså alt flyter, bokstavelig talt. Jeg liker å bake, og lager mye mat fra bunnen og trives med det, har prøvd å få med eldste på sånt, men hun synes ikke det er så gøy 😅 Jeg trenger noen gode råd til hvordan man kan få til disse rutinene og holde på dem? Føler hverdagen flyter litt.. Anonymkode: 4640a...7c4
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #2 Skrevet 11. juni 2022 Hvorfor trenger du de rutinene da? Det funker jo tydeligvis ikke for dere. Vi har heller ingen sånne rutiner, lever hver dag som vi føler for, i steden for å ha planlagt hele uka på forhånd. Tror det fort kunne blitt et kriseanfall hos 4 åringen hvis vi avvek fra en sånn rutine også hvis det plutselig ikke passet med søndagstur likevel. Anonymkode: 40a1d...eca 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #3 Skrevet 11. juni 2022 Ingen lørdagskos? Høres trist ut.. greit nok at ikke barna savner det når de ikke aner hva det er, men tenk når alle klassekameratene forteller om lørdagskosen de mest sannsynlig har hjemme hos seg, hvordan tror du det føles? Anonymkode: 66be2...0b5 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #4 Skrevet 11. juni 2022 Ingen som sier at en må spise taco på fredager, ha lørdagskos, gå søndagstur. Passer det for dere sånn dere har det, så trenger en absolutt ikke å gjøre som alle andre. Går fint å spise taco på tirsdager, gå tur på mandager, spise godteri på torsdager. Eller når det måtte passe dere. Anonymkode: ed452...0df 3
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #5 Skrevet 11. juni 2022 Snakk om å skape problemer som ikke eksisterer. Hvorfor ikke nyte livet og ha det fint? Hvorfor overtenke og skape problemer ut av INGENTING. Anonymkode: a0a2a...544 4 3
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #6 Skrevet 11. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ingen som sier at en må spise taco på fredager, ha lørdagskos, gå søndagstur. Passer det for dere sånn dere har det, så trenger en absolutt ikke å gjøre som alle andre. Går fint å spise taco på tirsdager, gå tur på mandager, spise godteri på torsdager. Eller når det måtte passe dere. Anonymkode: ed452...0df Ja i know, men det var et eksempel 😊 vi har jo våre greier, men ikke hver mandag gjør vi sånn eller hver torsdag gjør vi sånn.. AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Ingen lørdagskos? Høres trist ut.. greit nok at ikke barna savner det når de ikke aner hva det er, men tenk når alle klassekameratene forteller om lørdagskosen de mest sannsynlig har hjemme hos seg, hvordan tror du det føles? Anonymkode: 66be2...0b5 Det hjalp ikke. AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hvorfor trenger du de rutinene da? Det funker jo tydeligvis ikke for dere. Vi har heller ingen sånne rutiner, lever hver dag som vi føler for, i steden for å ha planlagt hele uka på forhånd. Tror det fort kunne blitt et kriseanfall hos 4 åringen hvis vi avvek fra en sånn rutine også hvis det plutselig ikke passet med søndagstur likevel. Anonymkode: 40a1d...eca Det tror jeg her og, er det en litt annerledes dag, er det ikke alltid det takles så bra av eldste her hjemme 😅 Anonymkode: 4640a...7c4
Blåttvann Skrevet 11. juni 2022 #7 Skrevet 11. juni 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Ingen lørdagskos? Høres trist ut.. greit nok at ikke barna savner det når de ikke aner hva det er, men tenk når alle klassekameratene forteller om lørdagskosen de mest sannsynlig har hjemme hos seg, hvordan tror du det føles? Anonymkode: 66be2...0b5 Hvorfor skape usunne vaner? Lørdagskos trenger ikke defineres med godteri. Å lese en bok kan være lørdagskos. Men hvorfor ha en fast dag hvor man kaller noe for ekstra kos? Jeg skjønner virkelig ikke dette. Barn tar ikke skade av å ikke få lørdagskos bare fordi mange andre har det. De er for små til å føle noe rundt dette uansett. TS, ta det helt med ro! Å ikke ha slike faste ritualer er virkelig ikke et problem! 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #8 Skrevet 11. juni 2022 Blåttvann skrev (11 minutter siden): Hvorfor skape usunne vaner? Lørdagskos trenger ikke defineres med godteri. Å lese en bok kan være lørdagskos. Men hvorfor ha en fast dag hvor man kaller noe for ekstra kos? Jeg skjønner virkelig ikke dette. Barn tar ikke skade av å ikke få lørdagskos bare fordi mange andre har det. De er for små til å føle noe rundt dette uansett. TS, ta det helt med ro! Å ikke ha slike faste ritualer er virkelig ikke et problem! Vi liker jo god mat hjemme, ikke så mye snop og sånt. Hjemmelaget pizza er jo noe vi liker alle sammen. Jeg er helt enig med deg, all kos trenger ikke være mat 😊 men noe mat er jo ekstra godt som passer fint i helgene feks ☺️ Er litt på det med at jeg gjerne vil ha en elr annen tradisjon så de ikke skal føle på det når de blir eldre.. Jeg hadde det fint med det hjemme og sliter litt med at jeg ikke klarer å holde på det selv.. 😕 Anonymkode: 4640a...7c4
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #9 Skrevet 11. juni 2022 Ikke jakt etter det du tror er det riktige/ perfekte. Dere har det slik dere har det, og det funker for dere. Vi har heller ikke faste rutiner til faste tider. L Anonymkode: d9621...20a 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #10 Skrevet 11. juni 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ikke jakt etter det du tror er det riktige/ perfekte. Dere har det slik dere har det, og det funker for dere. Vi har heller ikke faste rutiner til faste tider. L Anonymkode: d9621...20a Svarer meg selv.. trykte post før jeg var ferdig. Vi har frokost, skole/ jobb, middag osv. men utover det så prøver vi å få ungdommen i seng til kl 23. jeg er selv oppvokst med litt flytende rutiner, men likevel innenfor normalen. jeg jobber i barnehage og ser stadig foreldre som er veldig opptatt av å gjøre alt helt etter boka. Dette pga sosiale medier, alle artiklene om kosthold, rutiner, osv. som blir tredd nedover hodet på normale flinke foreldre, som plutselig føler seg usikker. det som skaper en god barndom er kjærlighet, foreldre som er tilstede, god omsorg og trygghet. min dere spiser kveldsmat kl 18 eller 20? Eller spiser kvelds foran tv har ingen betydning i det store bildet. Anonymkode: d9621...20a
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #11 Skrevet 11. juni 2022 Vi har to rutiner. Ingen tlf /data ved matbordet. Og alle prioriterer å spise sammen. Av og til går det ikke, men det går fint. Også har vi hatt film på lørdag. Men har gått vekk fra det pga ulik filmsmak utover det som heter marvel. Så nå er det kun måltidene igjen. Uansett ikke yving igjennom baking på ungene om de ikke vil. De kommer om de selv ønsker det. Liker du å bake, så gjør du det. Anonymkode: 25915...d5c
Arkana Skrevet 11. juni 2022 #12 Skrevet 11. juni 2022 Ikke stress med å skape tradisjoner bare for å gjøre det. Dessuten har du ganske små barn. Dette er noe som lettere kommer med årene når barna selv har ønsker i forhold til ukedager eller høytider eller hva det måtte være.
missLynch Skrevet 11. juni 2022 #13 Skrevet 11. juni 2022 Hvorfor må man ha så mye rutiner? Fredagstaco er oppskrytt 😅De eneste rutinen vi har, er skikkelig god fellesfrokost på lørdager. Ingen som finnes interessert i å samles rundt tv programmer som «Alle mot en» osv. Ser mange familier samles for å se lørdagsunderholdning på tv, hvordan får de det til, tenker jeg….🤣
Regnbuefisk Skrevet 11. juni 2022 #14 Skrevet 11. juni 2022 Jeg tenker også at det uansett ikke helt er verdt stresset når minste fortsatt er så liten. Tenk så mye friere og enklere alt blir når minste er tre+. Tipper dere har mye mer overskudd til ekstra kos da, hvis det er noe du virkelig ønsker å få på plass
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #15 Skrevet 11. juni 2022 Arkana skrev (8 timer siden): Ikke stress med å skape tradisjoner bare for å gjøre det. Dessuten har du ganske små barn. Dette er noe som lettere kommer med årene når barna selv har ønsker i forhold til ukedager eller høytider eller hva det måtte være. Godt poeng 😊 kan hende det går seg til. Yngste er jo bare ett år og veldig klistremerke, og all min ledige fritid går jo til barna.. Synes det er stress å i tillegg følge ting når det bare er kaos uansett 😅 jeg føler jo på det, for det er jo noe alle andre får til virker det som, men de er gjerne to foreldre på ettermiddagen da.. AnonymBruker skrev (9 timer siden): Svarer meg selv.. trykte post før jeg var ferdig. Vi har frokost, skole/ jobb, middag osv. men utover det så prøver vi å få ungdommen i seng til kl 23. jeg er selv oppvokst med litt flytende rutiner, men likevel innenfor normalen. jeg jobber i barnehage og ser stadig foreldre som er veldig opptatt av å gjøre alt helt etter boka. Dette pga sosiale medier, alle artiklene om kosthold, rutiner, osv. som blir tredd nedover hodet på normale flinke foreldre, som plutselig føler seg usikker. det som skaper en god barndom er kjærlighet, foreldre som er tilstede, god omsorg og trygghet. min dere spiser kveldsmat kl 18 eller 20? Eller spiser kvelds foran tv har ingen betydning i det store bildet. Anonymkode: d9621...20a Det er nok som du sier, for som jeg nevner over her er jo at det virker som alle andre får det til. Det er lørdagsgrøt hos farmor, tursti på torsdag og alt mulig.. Her er jeg fornøyd bare ungene spiser det jeg lager og at vi har det litt ekstra gøy en gang i blant og at vi kan ha det kjekt sammen hver dag.. Men skal innrømme at jeg føler litt på presset tbh.. missLynch skrev (5 timer siden): Hvorfor må man ha så mye rutiner? Fredagstaco er oppskrytt 😅De eneste rutinen vi har, er skikkelig god fellesfrokost på lørdager. Ingen som finnes interessert i å samles rundt tv programmer som «Alle mot en» osv. Ser mange familier samles for å se lørdagsunderholdning på tv, hvordan får de det til, tenker jeg….🤣 Fredagstaco er digg på en regnfylt mandag med alt tilbehør og hjemmelaget guacamole 😂 jeg har selv aldri fulgt med på noe sånn type program, kanskje litt da jeg var liten.. Blir forøvrig bare prinsessefilmer om det er noe alle kan se på. Tror det blir lite popis om jeg setter på family chantel under Lørdagspizzaen.. 😂😂 Regnbuefisk skrev (2 timer siden): Jeg tenker også at det uansett ikke helt er verdt stresset når minste fortsatt er så liten. Tenk så mye friere og enklere alt blir når minste er tre+. Tipper dere har mye mer overskudd til ekstra kos da, hvis det er noe du virkelig ønsker å få på plass Jeg tror også det blir mye lettere når yngste blir litt eldre. Han må passes på konstant og han skal helst være inntil 😊 før jeg ble gravid med yngste hadde vi masse overskudd, men ikke så mye tradisjoner da heller. Blir nok mye lettere etterhvert nå som jeg er bevisst på det 😊 Anonymkode: 4640a...7c4
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #16 Skrevet 11. juni 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hei. Jeg synes det er vanskelig å holde på rutiner hjemme. Jeg er hjemmeværende mor, så noe ligger kanskje der. Jeg har en femåring som har noen dager i barnehage for lek, en ettåring som er hjemme og en mann som jobber turnus. Vi har de basic tinga, sånn frokost, morgenstell, lek og kos, dupp, lunsj, en tur ut og hente storesøster, middag, enten ut eller inne, kveldsmat (om ikke middagen ble sen) og kveldstell og seng..men det er de andre tinga som jeg hadde da jeg var lita.. Lørdagsgodt, fredagstaco, tur på søndager, altså disse typiske tingene folk gjør på faste dager. Jeg er ikke et turmenneske, men det var et eksempel.. Jeg har prøvd å innføre feks lørdagskos, men det går i glemmeboken og eldste har aldri bedt om det heller. Vi streamer, så stresset for å rekke barnetv er ikke der heller. Altså alt flyter, bokstavelig talt. Jeg liker å bake, og lager mye mat fra bunnen og trives med det, har prøvd å få med eldste på sånt, men hun synes ikke det er så gøy 😅 Jeg trenger noen gode råd til hvordan man kan få til disse rutinene og holde på dem? Føler hverdagen flyter litt.. Anonymkode: 4640a...7c4 Hvis du ikke bryr deg noe særlig om de rutinene du nevner, så blir det jo heller ikke prioritert. Lørdagsgodt er nok ungene for små for uansett. Etterhvert finner nok du og din familie rutiner og tradisjoner dere liker, og kommer til å beholde. Det er sånne ting man plukker med seg på veien. Dere har nok flere ting som allerede er tradisjon for dere 😊. Ser ikke noe problem med hva du snakker om, for tradisjoner er noe man bringer videre når det er noe man kjenner man bryr seg sterkt om. Og du har kanskje ikke funnet det helt enda. Anonymkode: f8acd...946
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #17 Skrevet 11. juni 2022 Jeg tenker også at en ikke må ha slike rutiner for å ha det fint, her er folk ulike Vi har ikke så mye sånt, i hvert fall ikke på faste dager. Jeg tror det er vanlig at noen "tradisjoner" i familien oppstår av seg selv, noen ganger bare for en periode og det trenger ikke å være så fast eller noe en tenker mye over. Hos oss lager vi f.eks. ofte bananlapper som vi spiser sammen på kjøkkenet mens de stekes når jeg oppdager at vi har svarte bananer som snart går i oppløsning. Jeg har ei venninne som har mange faste rutiner knyttet til dager, årstider og helligdager. Og hos dem har de også en mer fast rytme på dagen enn oss. Det har skjedd at jeg har tenkt åj, hjelp, nå må jeg skjerpe meg, det er sånn det skal være (min mann jobber skift så det faller mest på meg å holde slikt i gang). Men venninnen min sier at hun kan kjenne det motsatt, at vi er mer fleksible og tar ting på sparket og at hun kan begynne å lure på om de har for faste rutiner og mister spontanitet og kos. Jeg tenker egentlig at ingen av oss gjør det rett eller galt, folk er ulike. Og så må en prøve å se på hvem barna en har fått er og hva de trives med også da. Hvis det kjennes som hverdagen flyter, kanskje det kan hjelpe med en ukeplan på veggen? Vi har ei tavle med ukedagene som jeg skriver på når jeg husker det. De ukene mannen min er på jobb, er jeg avhengig av den for å i det hele tatt få laget middag. På vår står det bare ekstraordinære ting som tannlegetime og sånt jeg ikke må glemme, samt hva vi skal ha til middag. Men der kan en jo skrive opp fredagstaco eller turdag også, kanskje er det lettere å gjennomføre hvis en har det på veggen? Anonymkode: ee9a2...e1b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå