Gå til innhold

Dere mellom 30-40 hvor mye sparer dere i pensjon i mnd?

Rucula

Anbefalte innlegg

Gjest Villfisker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du er ikke garantert i morgen, velger du derfor å røyke og drite i å gå til tannlegen også? 

Det er heller ingen hevn mot staten å ikke spare til pensjon. Jeg forstår ikke hvorfor det er relevant å trekke inn avgifter her. 

Anonymkode: eb80b...02b

Selvfølgelig ikke. Har aldri røykt, og planlegger tannlegetur i høst ;) 

Jeg sier «bare» at jeg ikke er interessert i å leve kjipere nå, for å spare til en fremtid jeg ikke er garantert uansett, for så å vite at alt går til staten om jeg dauer før den tid. Da vil jeg heller daue med svært lån, og leve i luksus, med den beste samvittighet. :lur: 

Nei, det er ikke hevn mot staten å ikke spare til pensjon. Jeg gjør det som gangner meg mest ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
2 minutter siden, Villfisker said:

Jeg sier «bare» at jeg ikke er interessert i å leve kjipere nå, for å spare til en fremtid jeg ikke er garantert uansett, for så å vite at alt går til staten om jeg dauer før den tid. Da vil jeg heller daue med svært lån, og leve i luksus, med den beste samvittighet. :lur: 

Nei, det er ikke hevn mot staten å ikke spare til pensjon. Jeg gjør det som gangner meg mest ;) 

Helt ok å prioritere i dag over i morgen, så her nyanserer du. Jeg synes bare at "man er ikke garantert i morgendagen" er en dum måte å leve på. 😉 Og det er jo noe som kan passe til for eksempel å røyke eller kutte ut tannlege eller andre stressende situasjoner fordi man jo tross alt kan dø i morgen.

Men mest sannsynlig dør du ikke i morgen. Du kan også spare til pensjon, men fremdeles dø med 0 på konto, det er en egen greie i USA å etterlate seg så lite penger som mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Villfisker skrev (4 minutter siden):

Det du sparer går til dine arvinger så fremt du ikke har testamentert dette til staten.   

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Helt ok å prioritere i dag over i morgen, så her nyanserer du. Jeg synes bare at "man er ikke garantert i morgendagen" er en dum måte å leve på. 😉 Og det er jo noe som kan passe til for eksempel å røyke eller kutte ut tannlege eller andre stressende situasjoner fordi man jo tross alt kan dø i morgen.

Men mest sannsynlig dør du ikke i morgen. Du kan også spare til pensjon, men fremdeles dø med 0 på konto, det er en egen greie i USA å etterlate seg så lite penger som mulig. 

Finnes en mellomting da. Men å spare til pensjon gidder jeg uansett ikke. Heldigvis langt fram i tid også.

smilo skrev (4 minutter siden):

Det du sparer går til dine arvinger så fremt du ikke har testamentert dette til staten.   

Har ikke arvinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Just now, Villfisker said:

Finnes en mellomting da. Men å spare til pensjon gidder jeg uansett ikke. Heldigvis langt fram i tid også.

Har ikke arvinger.

Om du skriver testamentet får du arvinger. Det kan være alt fra røde kors, naboen eller Durek.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Om du skriver testamentet får du arvinger. Det kan være alt fra røde kors, naboen eller Durek.

Hahaha 😂

Da tror jeg heller jeg hadde tatt ut alle pengene, og satt fyr på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Villfisker skrev (5 minutter siden):

Har ikke arvinger.

Foreldre? Søsken? Nieser og nevøer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker
smilo skrev (Akkurat nå):

Foreldre? Søsken? Nieser og nevøer? 

Huff. Ja, det er jo en mulighet, men håper ikke jeg går før foreldrene mine da 🤭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sparer ingenting, vi sparer alt til EK. 

Mannen skal arve tja….1,5-2 mill. Jeg arver nok ganske lite, la oss si 2-300.000? 🤷‍♀️

Anonymkode: dc0d9...e7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

45 år, ufør, sparer 5000 i mnd. Betaler også ned på boliglånet. 

Anonymkode: 27477...31c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg arver . Det blir min pensjon hvis jeg lever . 

Anonymkode: 5d88a...5bf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sparer maksbeløpet i IPS. Mannen og jeg sparer ellers rundt 2/3 av felles lønn, det blir ca 44 000 i måneden. Det er i fond, og ikke sikkert pengene vil bli brukt på pensjon. Men ønsker å ha muligheten til å slutte å jobbe om et par år. Vi er en del av FIRE-bevegelsen som ønsker økonomisk trygghet og frihet. Vi er i starten av 30-årene. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

38 år. Nylig opprettet pensjonssparing på 2000 i mnd. Sparer mye ellers også

Anonymkode: 7ad39...ffe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

34 år, jeg sparer 900 kr i måneden til pensjon.

Anonymkode: 6e513...ed5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sparer ved å nedbetale ca. 40-45.000kr/mnd på boliglån. Regner med å være ferdig om 4 år. Er 40år og bor i oslo.

Anonymkode: 59e4c...184

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sparer 7-8000 fast i mnd, betaler ned på huslån og har en sekundærbolig vi leier ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sparer ingenting knyttet til pensjonssparing. Sparer heller pengene mine sånn at de er tilgjengelige, ingen garanti for at jeg blir over 60. Satser heller på å kjøpe en utleieleilighet når leiligheten vi bor i er nedbetalt. Skal ikke ha barn så har ingen arvinger, så her skal alle pengene brukes opp om jeg får dødsdommen.

K33

Anonymkode: 305e7...384

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

32 kr og sparer ikke spesifikt til pensjon. Jeg betaler en del på boliglånet og sparer ellers det jeg har til overs på vanlig sparekonto, så jeg regner med å ha litt på mine eldre dager. Jeg er ikke typen til å kaste bort masse penger på unødvendige ting, men bruker selvsagt penger der jeg må.

Anonymkode: c0fcf...55b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er så liten sjanse for at jeg lever inntil pensjonsalder, objektivt sett, så å spare til pensjon gidder jeg ikke.

Lever her og nå, eier leilighet som barnet kan selge når jeg ikke er her lenger. Skulle jeg leve til pensjonsalder så vil jeg klare meg på en minstepensjon med mine utgifter og det jeg har, men igjen, det er liten sjans for at jeg er her da. Dessuten så tror jeg at pensjonsalder vil forlenges.

Anonymkode: 8c3b1...ac2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...