Rucula Skrevet 11. juni 2022 #1 Del Skrevet 11. juni 2022 (endret) Deres alder og hvordan sparer dere? Endret 11. juni 2022 av Rucula Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #2 Del Skrevet 11. juni 2022 6000 til sammen i ulike fond. Anonymkode: 509d4...b90 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spencer Hastings Skrevet 11. juni 2022 #3 Del Skrevet 11. juni 2022 Legger av 1500 kroner i måneden, sparer i aksjefond. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #4 Del Skrevet 11. juni 2022 Jeg er 47 år. Sparer 3000,- i mnd, plasseres i bank, fond og aksjer. Anonymkode: 447dc...a86 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #5 Del Skrevet 11. juni 2022 Har fast fondssparing på 20.000 i måneden, men pleier å kjøpe litt aksjer i tillegg når lønnskontoen «går full» Anonymkode: 4458f...bbc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rucula Skrevet 11. juni 2022 Forfatter #6 Del Skrevet 11. juni 2022 jeg er straks 38 år selv og sparer 1700 kr i mnd i IPS. Burde vel sette opp sparebeløpet til 2000 i mnd skjønner jeg. Sparer til andre ting i tillegg, så dette er penger som blir låst til pensjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #7 Del Skrevet 11. juni 2022 Kjøpte et hus som vi leier ut. Det er ferdig nedbetalt om 15 år. Etter det blir det ren inntekt på ca 15 000/ mnd med dagens kurs (kommer vedlikehold innimellom, men likevel..). Det blir vår alderspensjon. Det er også tilrettelagt for å leie ut underetasjen her hvor vi bor. Det kommer vi til å gjøre når barna flytter ut. Det blir litt penger det også, selv om det sannsynligvis blir skattepliktig om noen år Slutten av 30- årene Anonymkode: d85e4...a0d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #8 Del Skrevet 11. juni 2022 I dedikert pensjon 2000, sparer også på aksjesparekonto i tillegg. Anonymkode: d10d7...712 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #9 Del Skrevet 11. juni 2022 Jeg er 42, sparer 2500kr i måneden som settes i fond. Dvs dette er sparingen som går spesifikt til pensjon (egne ASKer), jeg sparer også i fond til andre ting/generell sparing. Anonymkode: e27c7...b31 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #10 Del Skrevet 11. juni 2022 33, har fast 2000 i fond for familien og 4-5000 privat som jeg kjøper aksjer for. På sikt øker vi familiens fondsparing, og det blir sikkert noen aksjer der og, men pr akkurat nå går mye av familiens sparing til oppussing av utleieleilighet og eget hjem. Anonymkode: a5c63...f3c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #11 Del Skrevet 11. juni 2022 49 år, sparer 6500 i fond, og nedbetaler 4500 mer enn nedbetalingsplanen på lånet hver mnd. I tillegg benytter jeg ekstra lønn/ feriepenger o.l. til større nedbetalinger på lån/ fondskjøp i perioder Anonymkode: bbe58...104 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #12 Del Skrevet 11. juni 2022 Jeg sparer i snitt 6500 i mnd iløpet av ett år. Men ikke nødvendigvis til "pensjon". Faktisk sparer jeg ingenting målbevisst til pensjon. Noe setter jeg på fond innimellom og resten havner på høyrentekonto. Men beløpet er "reservert" vedlikehold av bolig inn i fremtiden. Det er alltids vindu, bordkle, tak, dører osv som må skiftes inn i de lange år. Målet er at når jeg blir 60 år skal huset være gjeldsfri og i svært god stand, og derav er dette min pensjonssparing. Jeg antar det vil være verdt mange, mange millioner da, og kan potensielt selges hvis jeg trenger penger. En annen ting er at om 20-25 år vil jeg arve penger fra mine foreldre. Dette beløpet er 2 000 000,- i 2022-kroner. Om 20-25 år vil det være betraktelig mer enn det. Disse pengene blir min pensjon direkte. Livet skal leves nå. Det skal ikke være slik at jeg ikke har råd til å bytte taket i en alder av 45 år fordi jeg har drevet på å spare til "pensjon", når jeg ikke engang vet om jeg lever når jeg blir pensjonist. Mye kan skje iløpet av 30-40 år, og jeg gidder ikke legge all verden i det nå for å forberede meg på noe jeg ikke vet kommer. Kanskje bor jeg på sykehjem da! Og leve begrenset gjennom livet for å dra med seg millioner av kroner i likskjorten er ikke noe jeg vil gå for. Så, oppusset gjeldsfri bolig verdt mange millioner, arv og ganske sikkert en del sparepenger, blir min pensjon, i tillegg til den pensjonen man får fra Staten da. Det får holde. Jeg vil klare meg godt på det. Anonymkode: 36c24...3c8 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #13 Del Skrevet 11. juni 2022 Jeg sparer 23 tusen hver måned. Anonymkode: 3bf9b...65f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #14 Del Skrevet 11. juni 2022 blir motvekten mot de rike her jeg bor alene i hovedstaden og har ikke høy lønn som mange her, jeg klarer å spare 1500 i mnd. Noe er bedre enn ingenting. Anonymkode: 2b249...9bc 2 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #15 Del Skrevet 11. juni 2022 Sparer ingenting direkte til pensjon. Er 34. Har nedbetalt utleieleilighet og eier hus som er halvveis nedbetalt. Har endel i fond. Lever her og nå, gidder ikke sylte ned penger til jeg kanskje blir gammel. Begge foreldrene mine døde før de rakk pensjonere seg så man vet aldri. Ved pensjonsalder har jeg nedbetalt hus og kommer til å klare meg med pensjonen jeg får fra staten. Hvis ikke kan jeg selge huset og flytte i liten leilighet. Ønsker bruke pengene mine på huset mitt, ferier, restaurant og kose meg! Anonymkode: af4d4...a8f 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Villfisker Skrevet 11. juni 2022 #16 Del Skrevet 11. juni 2022 Ingenting. Ingen av oss er garantert i morgen. Jeg skal ikke daue med en svær sum på konto. Staten stjeler nok av oss i mange former for avgifter allerede. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #17 Del Skrevet 11. juni 2022 Sparer og har en god buffer, men ikke til pensjon. Verden er nok mest sannsynlig ødelagt når jeg blir så gammel så ser ikke vitsen. Anonymkode: b5ae5...2cd 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #18 Del Skrevet 11. juni 2022 0 kr. Jobber nok med å få betalt alle regninger i tide, går på AAP. Juhu. Anonymkode: 2c4af...181 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #19 Del Skrevet 11. juni 2022 6 minutter siden, Villfisker said: Ingenting. Ingen av oss er garantert i morgen. Jeg skal ikke daue med en svær sum på konto. Staten stjeler nok av oss i mange former for avgifter allerede. Du er ikke garantert i morgen, velger du derfor å røyke og drite i å gå til tannlegen også? Det er heller ingen hevn mot staten å ikke spare til pensjon. Jeg forstår ikke hvorfor det er relevant å trekke inn avgifter her. Anonymkode: eb80b...02b 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #20 Del Skrevet 11. juni 2022 6 minutter siden, AnonymBruker said: Sparer og har en god buffer, men ikke til pensjon. Verden er nok mest sannsynlig ødelagt når jeg blir så gammel så ser ikke vitsen. Anonymkode: b5ae5...2cd Noen få tror at vi ikke har offentlig pensjonsordning om 30 år. Noen få tror vi må flykte til syden om golfstrømmen snur. Øker ikke disse risikoene bare behovet for å spare? Anonymkode: eb80b...02b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå