Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er bare overflødig stivelse som skylles bort. 

Bakterier dør under kokeprosessen uansett.

Hva er greia? Hvorfor er folk so nazi på å vaske risen?

Anonymkode: 7c89e...c3b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tror det er for å få en bedre konsistens på risen, men merker aldri forkjell selv. Skal sies at jeg gikk kokkelinja på vgs, tror vi ble bedt om å skylle risen men jeg gjorde aldri det og lærerne sa aldri noe om at resultatet var mindre bra eller noe. Spørs kanskje på kokemåte også da.

Anonymkode: dfb4b...5b9

Skrevet

For å få bort stivelse ja. Risen skal, som oftest, skylles og legges i vann i minst 20 min. 

Gjest Spencer Hastings
Skrevet

Jeg har aldri vasket risen, det gjorde aldri min mor heller. 

AnonymBruker
Skrevet

Det har jeg ikke hørt om og aldri gjort😮 risen blir god lell. 

Anonymkode: e9990...68d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

PRØV!

Det smaker såååå mye bedre!

Anonymkode: 9e98a...a6a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

for å vaske bort tungmetaller osv fra risen.

Anonymkode: b5bf9...ec7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet svaret, men siden du bannet nekter jeg å si det.

Anonymkode: 34591...581

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er bare overflødig stivelse som skylles bort. 

Bakterier dør under kokeprosessen uansett.

Anonymkode: 7c89e...c3b

Ikke alle som kjenner forskjell på god og dårlig ris, og mange som kjører hurtigris osv. men jeg er nøye på tilberedelse av ris og gjøres det riktig blir den så mye bedre. Lærte det av svigermor

Anonymkode: d12e3...1c6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg merker stor forskjell på konsistens, og til og med på smak. Det er aller viktigst når jeg lager ris til sushi, men selv med alle andre retter foretrekker jeg at risen er vasket. Jeg spiser ris på besøk selv om jeg merker at den er uvasket, men jeg tenker alltid på hvor merkelig det er. Jeg synes det er ekstremt verdt de halvannet minuttene det tar å få bort stivelsen. 

Anonymkode: d898b...4f5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har jeg aldri tatt meg bryet med å gjøre. 

Anonymkode: bd65b...bf3

AnonymBruker
Skrevet

Aldri gjort det, selv ikke til risotto, og det er kun latskap som er årsaken. Jeg skjønner at det er det beste for smakens del. 

Anonymkode: 2fe6f...046

AnonymBruker
Skrevet

Hva med sånn boil in bag da, vaske den og?

Anonymkode: 9fd4c...75b

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva med sånn boil in bag da, vaske den og?

Anonymkode: 9fd4c...75b

Boil in bag er ferdig vasket.

AnonymBruker
Skrevet

For å vaske bort stivelse, og eventuelt andre greier. Er det mye stivelse i risen så blir den ikke like sticky om man skyller den først. Men det er avhengig av hvilken ris man bruker også. Finnes sikkert ris som er ferdigvasket også, men jeg kjøper kun ris i store sekker, direkte fra innvandrerbutikker, og da skyller jeg den alltid. Synes det smaker mye bedre enn noe ris jeg har funnet i noen andre butikker.

Det er en grunn til at mange synes ris er så kjedelig og smakløst. Det er fordi at man velger dårlige råvarer eller tilbereder den "feil". 

Anonymkode: 5991b...890

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det blir bedre konsistens. Om det har noe å si om man bruker kjele eller riskoker aner jeg ikke. Vi bruker Tupperware riskoker.

Anonymkode: 21bc4...ffd

Gjest Muffin man
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Etter min erfaring handler det om konsistens. Det er ikke alltid jeg gidder siden jeg ikke merker allverdens forskjell.

Lager man f.eks risotto er det anbefalt å ikke vaske risen siden stivelsens binder retten bedre. Noe som er svært ønskelig for å åpna et ønsket resultat om man følger boka.

Skrevet

Her er en annen god grunn:

"Tradisjonelt brukes soltørking på bakken eller på stråmatter etter at treskingen er foretatt. Disse metodene medfører selv i den tørre årstiden store tap og verdiforringelse ved solskade, regn, sopp og skadeinsekter. Vanlig tap er 10 prosent, men opptil 40 prosent forekommer."

Skrevet

Jeg syns risen får en bedre konsistens når man kun skyller den. Men prøvde her om dagen å la den ligge en stund i kaldt vann, syns ikke noe om det. Da ble som most grøt

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye det har å si kommer nok også litt an på hvilken type ris det er. Jeg foretrekker basmati fremfor jasmin til de fleste retter, og pleier å skylle risen for å få ut mest mulig stivelse så risen ikke blir så sticky. Det hjelper ihvertfall litt på basmatiris. Mulig det ikke hjelper like mye på jasminris. Jeg fyller bare en panne med ris og topper opp med passe mye kaldt vann, og koker opp. Pleier ikke å vanne ut risen på forhånd. Jeg rører heller aldri rundt i risen etter den er satt på kok.

Mens jasminris bruker jeg hvis det er meningen at risen skal henge mer sammen, og lar da være å skylle.

Anonymkode: 6aacc...147

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...