AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #1 Skrevet 10. juni 2022 Innspill til mitt budsjett? Jeg har en del strømmetjenester, men for min del er det verdt det ettersom jeg er mye hjemme og ser på spesifikke serier på hver strømmetjeneste. Inntekt netto: 34.500 Boliglån: 10.000 Strøm, felleskostnader, nettleie, forsikring, mat: 5000 Lånekassen: 3405 Privat lån: 1000 Strømmetjenester: 495 Trening: 424 Diverse (lege, p-piller, helseartikler, sminke o.l): 2000 Sparing: 5000 Månedskort: 814 Negler: 450 Livet: 5000 (kino, teater, middager og vin ute o.l) Samboer jobber i bank og vi har ansattlån og ansattrente så kostnaden på lånet på 10.000 er tatt med i betrakning av renteøknig også på ansattrente fra 1,02 p.t til 2 i verste scenario. Jeg betaler ellers et lavere beløp iht nedbetalingsplan, men legger meg på 10.000 så jeg blir vant til fremtidig økning. Anonymkode: da783...139
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #2 Skrevet 10. juni 2022 Sitat Strøm, felleskostnader, nettleie, forsikring, mat: 5000 Jeg tenker at det punktet her må være veldig urealistisk. Du har vel ikke strøm, felleskostnader, nettleien, forsikring og mat for 5000 kr i måneden? Her er bare matbudsjettet alene over 5000 (vi er to). Strømmen alene er på rundt 1700 kr nå på sommeren, og var helt oppi 5000 i vinter. Anonymkode: 8f66c...2fc 2
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #3 Skrevet 10. juni 2022 Skrivefeil, 1500 nå på sommeren for strøm. Men likevel. Anonymkode: 8f66c...2fc
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #4 Skrevet 11. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg tenker at det punktet her må være veldig urealistisk. Du har vel ikke strøm, felleskostnader, nettleien, forsikring og mat for 5000 kr i måneden? Her er bare matbudsjettet alene over 5000 (vi er to). Strømmen alene er på rundt 1700 kr nå på sommeren, og var helt oppi 5000 i vinter. Anonymkode: 8f66c...2fc Vi er to i husholdningen. 5000 er det vi har ført over i "alle år" fast som dekker felleskostnader, strøm, felles innkjøp av mat o.l. Vi spiser både frokost og lunsj på jobb så det er middag og eventuelt noe snacks om kveldene + helger. Anonymkode: da783...139
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #5 Skrevet 11. juni 2022 Altså, 5000 hver, totalt 10.000. Anonymkode: da783...139
Helene1982 Skrevet 11. juni 2022 #6 Skrevet 11. juni 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Innspill til mitt budsjett? Jeg har en del strømmetjenester, men for min del er det verdt det ettersom jeg er mye hjemme og ser på spesifikke serier på hver strømmetjeneste. Inntekt netto: 34.500 Boliglån: 10.000 Strøm, felleskostnader, nettleie, forsikring, mat: 5000 Lånekassen: 3405 Privat lån: 1000 Strømmetjenester: 495 Trening: 424 Diverse (lege, p-piller, helseartikler, sminke o.l): 2000 Sparing: 5000 Månedskort: 814 Negler: 450 Livet: 5000 (kino, teater, middager og vin ute o.l) Samboer jobber i bank og vi har ansattlån og ansattrente så kostnaden på lånet på 10.000 er tatt med i betrakning av renteøknig også på ansattrente fra 1,02 p.t til 2 i verste scenario. Jeg betaler ellers et lavere beløp iht nedbetalingsplan, men legger meg på 10.000 så jeg blir vant til fremtidig økning. Anonymkode: da783...139 Klær og hår?
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #7 Skrevet 11. juni 2022 Helene1982 skrev (2 minutter siden): Klær og hår? Takk! Anonymkode: da783...139
Helene1982 Skrevet 11. juni 2022 #8 Skrevet 11. juni 2022 Også er det greit å ha en tanke på hvor du ønsker å plassere interiør, planter og gaver, eller om du har noen hobbyer du regelmessig bruker penger på? 😊
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #9 Skrevet 11. juni 2022 Helene1982 skrev (1 minutt siden): Også er det greit å ha en tanke på hvor du ønsker å plassere interiør, planter og gaver, eller om du har noen hobbyer du regelmessig bruker penger på? 😊 Takk for innspill Jeg prøver meg på shoppestopp både på kles og interiørfronten da jeg tidligere har vært shopoholiker by heart, men gaver skal jeg plassere - det er viktig for meg og noe jeg har glemt! Takk! Hvis jeg MÅ ha noe av klær, interiør o.l tenker jeg å ta det fra andre poster, evt spare mindre en måned. Anonymkode: da783...139
Helene1982 Skrevet 11. juni 2022 #10 Skrevet 11. juni 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Takk for innspill Jeg prøver meg på shoppestopp både på kles og interiørfronten da jeg tidligere har vært shopoholiker by heart, men gaver skal jeg plassere - det er viktig for meg og noe jeg har glemt! Takk! Hvis jeg MÅ ha noe av klær, interiør o.l tenker jeg å ta det fra andre poster, evt spare mindre en måned. Anonymkode: da783...139 Det er en kjempefin plan. Min erfaring er at man av og til trenger litt truser og strømpebukser, selv om man har shoppestopp. Det koster ikke all verdens, men det er greit å ha en plan på hvor det skal plasseres. Stearinlys og lyspærer kan gå på mat, og taxi kan gå på livet. Kiosk kan man droppe. Du har mye til sparing. jeg personlig kan tenke at hvis jeg har for mye til sparing, og opplever at andre poster er trange, plukker jeg av det om jeg går tom i slutten av måneden, mens hvis jeg har et mindre beløp, som er realistisk, er det vanskeligere for meg å røre det. Du kjenner deg selv best og et budsjett må ofte tilpasses underveis, så bare fordi jeg er håpløs, betyr ikke det at du skal spare mindre. jeg bare råder deg til å ta en reevaluering om noen måneder, for å se om det funker, eller du trenger å justere. 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #11 Skrevet 11. juni 2022 Andre abonnementer, som telefon?☺️ Ellers ville jeg vurdert om det er mulig å rullere på strømmetjenesten du bruker? Og kjøpe halvårskort, eventuelt helårskort hvis det er en ting, istedenfor hver måned. Større utgift der og da, men da sparer du ofte inn en måned per halvår. Sånn er det med skyss i Bergen.👍🏻 Synes du har et veldig bra budsjett egentlig, det er kun små spinketips hvis du vil spare de ekstra☺️ Anonymkode: a9a80...f4a
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #12 Skrevet 11. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Andre abonnementer, som telefon?☺️ Ellers ville jeg vurdert om det er mulig å rullere på strømmetjenesten du bruker? Og kjøpe halvårskort, eventuelt helårskort hvis det er en ting, istedenfor hver måned. Større utgift der og da, men da sparer du ofte inn en måned per halvår. Sånn er det med skyss i Bergen.👍🏻 Synes du har et veldig bra budsjett egentlig, det er kun små spinketips hvis du vil spare de ekstra☺️ Anonymkode: a9a80...f4a Takk for tips! Skal sjekke ut det med årskort Jobben betaler mobilabb så den kostnaden har jeg ikke Anonymkode: da783...139
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #13 Skrevet 11. juni 2022 Jeg hadde villet strammet inn på posten Livet og blitt kvitt det private lånet. Anonymkode: f0658...479
Knirke Skrevet 11. juni 2022 #14 Skrevet 11. juni 2022 6 hours ago, AnonymBruker said: Innspill til mitt budsjett? Jeg har en del strømmetjenester, men for min del er det verdt det ettersom jeg er mye hjemme og ser på spesifikke serier på hver strømmetjeneste. Inntekt netto: 34.500 Boliglån: 10.000 Strøm, felleskostnader, nettleie, forsikring, mat: 5000 Lånekassen: 3405 Privat lån: 1000 Strømmetjenester: 495 Trening: 424 Diverse (lege, p-piller, helseartikler, sminke o.l): 2000 Sparing: 5000 Månedskort: 814 Negler: 450 Livet: 5000 (kino, teater, middager og vin ute o.l) Samboer jobber i bank og vi har ansattlån og ansattrente så kostnaden på lånet på 10.000 er tatt med i betrakning av renteøknig også på ansattrente fra 1,02 p.t til 2 i verste scenario. Jeg betaler ellers et lavere beløp iht nedbetalingsplan, men legger meg på 10.000 så jeg blir vant til fremtidig økning. Anonymkode: da783...139 Lurer bare på hvorfor du har slått sammen disse til en egen post? Strøm, nettleie fellesutgifter og forsikring hører vel til under bolig? (regner med det er boligforsikring du mener siden du ikke nevner bil, båt, hytte eller verdigjenstander). Mat er det vanlig å ha som en egen post. Jeg vet ihvertfall for min egen del at når jeg bruker for mye, så er det ofte mat-posten som er synderen. Jeg bruker forøvrig appen Moneylover, da får jeg et kakediagram over hvor mye jeg har brukt hver måned. 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #15 Skrevet 11. juni 2022 Jeg synes postene dine virker rotete 😅 Her bruker jeg Bolig, Dagligvarer, Lån og forsikringer, Mobil, Helse og velvære, Transport og reise, Klær og tilbehør, Digitale tjenester, Arrangementer, Elektronikk, Øvrig forbruk og Sparing. Anonymkode: bc1fc...600
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #16 Skrevet 11. juni 2022 Så flink du er til å spare! Kjempebra! Synes dette budsjettet ser veldig bra ut. Jeg synes jeg det er rart at du har mat i samme kategori som strøm, felleskostnader, nettleie, forsikring. Hvorfor har du satt det opp sånn? Jeg synes du bruker veldig mye på kategoriene diverse og livet. Men når du tjener såpass bra, sparer såpass bra og til og med har egen bolig så tenker jeg at det er en grei prioritering. Sist men ikke minst: Hva er dine ambisjoner eller drømmer for framtida? Du har et veldig bra utgangspunkt og mulighet til å tilrettelegge økonomisk for framtidige drømmer. Ønsker du å ha mulighet til å jobbe deltid? Flytte til større sted når dere får barn? Hytte? Feriehus i Frankrike? Om du har større økonomiske drømmer ville jeg faktisk prioritert og spare enda mer! Men jeg er jo her på økonomiforumet fordi jeg er en sparenerd. Anonymkode: a944d...868
powerpuffen Skrevet 11. juni 2022 #17 Skrevet 11. juni 2022 Knirke skrev (2 timer siden): Lurer bare på hvorfor du har slått sammen disse til en egen post? Strøm, nettleie fellesutgifter og forsikring hører vel til under bolig? (regner med det er boligforsikring du mener siden du ikke nevner bil, båt, hytte eller verdigjenstander). Mat er det vanlig å ha som en egen post. Jeg vet ihvertfall for min egen del at når jeg bruker for mye, så er det ofte mat-posten som er synderen. Jeg bruker forøvrig appen Moneylover, da får jeg et kakediagram over hvor mye jeg har brukt hver måned. Tipper det er fordi dette er poster og penger som hun og samboer deler på og overfører til egen konto som det skal trekkes fra 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #18 Skrevet 11. juni 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Innspill til mitt budsjett? Jeg har en del strømmetjenester, men for min del er det verdt det ettersom jeg er mye hjemme og ser på spesifikke serier på hver strømmetjeneste. Inntekt netto: 34.500 Boliglån: 10.000 Strøm, felleskostnader, nettleie, forsikring, mat: 5000 Lånekassen: 3405 Privat lån: 1000 Strømmetjenester: 495 Trening: 424 Diverse (lege, p-piller, helseartikler, sminke o.l): 2000 Sparing: 5000 Månedskort: 814 Negler: 450 Livet: 5000 (kino, teater, middager og vin ute o.l) Samboer jobber i bank og vi har ansattlån og ansattrente så kostnaden på lånet på 10.000 er tatt med i betrakning av renteøknig også på ansattrente fra 1,02 p.t til 2 i verste scenario. Jeg betaler ellers et lavere beløp iht nedbetalingsplan, men legger meg på 10.000 så jeg blir vant til fremtidig økning. Anonymkode: da783...139 Isolert sett, at du har 34 500,- netto, men sitter kun igjen med 5 000,- i sparing, synes jeg faktisk er for lite. Du bruker mye penger på "livet" og "diverse". Jeg for min del har 27 000,- netto, bor alene i en stor enebolig, har høyere boutgifter enn deg og har mange av de samme utgiftene som deg, sparer rundt 7 000,- i mnd uten begrenset liv i det hele tatt. Tenker at du burde klare å spare 10 000,- i mnd på den nettoinntekten og med tanke på at du har samboer og er to om ting. Anonymkode: 42584...eda
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #19 Skrevet 11. juni 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Isolert sett, at du har 34 500,- netto, men sitter kun igjen med 5 000,- i sparing, synes jeg faktisk er for lite. Du bruker mye penger på "livet" og "diverse". Jeg for min del har 27 000,- netto, bor alene i en stor enebolig, har høyere boutgifter enn deg og har mange av de samme utgiftene som deg, sparer rundt 7 000,- i mnd uten begrenset liv i det hele tatt. Tenker at du burde klare å spare 10 000,- i mnd på den nettoinntekten og med tanke på at du har samboer og er to om ting. Anonymkode: 42584...eda TS burde klare det. Men hvorfor bør hun gjøre det? Jeg tenker at om TS har noen drømmer hvor økonomi kan hjelpe, burde hun det, men om hun ikke har det og betaler forsikring for uføretrygd osv, så er det jo ikke noe poeng å spare bare for å spare. Anonymkode: a944d...868 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #20 Skrevet 11. juni 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): TS burde klare det. Men hvorfor bør hun gjøre det? Jeg tenker at om TS har noen drømmer hvor økonomi kan hjelpe, burde hun det, men om hun ikke har det og betaler forsikring for uføretrygd osv, så er det jo ikke noe poeng å spare bare for å spare. Anonymkode: a944d...868 Hvorfor bør hun ikke gjøre det? Man vet aldri hva fremtiden bringer, og det er mye bedre å ha noen tusenlapper ekstra liggende når man kan det og investere i fremtiden enn at man skal spøne det bort på kortsiktig forbigående "lykke" som man ofte ikke legger merke til engang. TS spurte om tanker opp mot budsjettet, og jeg svarer at TS burde spare mer enn nå. Det er mine tanker om det, og så får TS gjøre som hun selv vil. Anonymkode: 42584...eda
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå