Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Studerer økonomi, snart ferdigutdannet siviløkonom. Tanken på at jeg skal jobbe med tall resten av livet virker litt kjedelig likevel. Redd jg har tatt feil valg. Jobber i butikk deltid, og syns det er hyggelig å treffe kunder prate. Nå har jeg tenkt på politiyrket; har alltid vært glad i action. Hver gang jeg er på fest så liker jeg at det skjer noe. Liker også oppmerksomhet og være midtpunktet, hører ofte at jeg er litt streng med gutta og ellers veldig direkte også. Så skal kanskje søke inn på PHS til neste år. Men vet ikke om turnus arbeid er noe for meg? Så er også litt redd for at jeg skal få skyldfølelse pga enkelte hendelser som skjer? Hvis et barn dør i en brann f.eks, jeg er et ekstremt følelsesmenneske og med full empati for andre, spesielt de svake, syns synd på narkomaner, synd på utlendinger som selger dop, dette pga omsorgssvikt. Men  kan jo hende yrket gjør deg sterkere psykisk.....

Anonymkode: 5d90e...051

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Prøv en jobb med den utdanningen du har tatt først i 1-2 år :)

Anonymkode: 73e27...bb2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min samboer har nettopp forlatt politiyrket etter mange år, og angrer på hele karrieren. Han har taklet forsåvidt turnuslivet bra, men har mange eks-kollegaer som sliter veldig. Er man så "heldig" at man får en ren dagtidsstilling er den helt latterlig dårlig betalt.

Det som er av "action" i politiyrket er: fyll og psykiatri. Gjerne de samme folkene hver gang. De slår seg vrange, helsepersonellet klarer ikke å håndtere dem, og politiet tilkalles for å legge dem i bakken og kjøre dem til lukket institusjon hvor de får en stor sprøyte i rævva. Uken etter er de ute igjen og runddansen starter på nytt.

Det er også mye selvmord, så om du ikke tåler å se noen som har skutt seg i hodet med hagle, eller kroppsdeler som ligger strødd utover jernbaneskinnene, så tror jeg jeg ville revurdert politiyrket (dette skjer relativt ofte, men du hører ikke om det i media)

Anonymkode: 089d1...25c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tror du har et glamorøst bilde av hvordan det er å jobbe som politi. Det man kaller action, er det AB over nevner.

Anonymkode: 2d62a...bb3

AnonymBruker
Skrevet

Før du setter i gang med en ny utdannelse, bør du prøve deg som siviløkonom. Kanskje er det bedre enn du frykter. Jeg tror veldig mange får litt hetta når de nærmer seg slutten på et utdanningsløp og innser at dette skal de jobbe med i 40-45 år. 

Hvis du ikke skulle trives etter du har prøvd deg som siviløkonom, kan du alltids søke PHS. Uansett bør du tenke godt gjennom hva du velger å gjøre. 

Anonymkode: 75c36...6ec

AnonymBruker
Skrevet

Om du liker action, er grensesettende, og omsorgsfull ville jeg heller sjekket ut vernepleier. Det er også turnus, men en lettere turnus enn i politiet, lettere å få greit betalt dagstilling og du får bedre betalt. 

Anonymkode: f3b6f...a91

AnonymBruker
Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

Nå har jeg tenkt på politiyrket; har alltid vært glad i action. Hver gang jeg er på fest så liker jeg at det skjer noe. Liker også oppmerksomhet og være midtpunktet, hører ofte at jeg er litt streng med gutta og ellers veldig direkte også.

Hvis dette er en del av grunnlaget for ønsket om å bli politi, så er jeg stygt redd du nok en gang kommer til å velge "feil" utdanning.

Jobb er ikke alltid moro, uansett yrke. Politi er absolutt ikke bare gøy, kanskje tvert imot.

Anonymkode: 36419...f65

AnonymBruker
Skrevet

Politi er også veldig vanskelig å få jobb som. De fleste går i vikariater i mange, mange år.

Anonymkode: 2115c...dca

Skrevet
17 hours ago, AnonymBruker said:

Studerer økonomi, snart ferdigutdannet siviløkonom. Tanken på at jeg skal jobbe med tall resten av livet virker litt kjedelig likevel. Redd jg har tatt feil valg. Jobber i butikk deltid, og syns det er hyggelig å treffe kunder prate. Nå har jeg tenkt på politiyrket; har alltid vært glad i action. Hver gang jeg er på fest så liker jeg at det skjer noe. Liker også oppmerksomhet og være midtpunktet, hører ofte at jeg er litt streng med gutta og ellers veldig direkte også. Så skal kanskje søke inn på PHS til neste år. Men vet ikke om turnus arbeid er noe for meg? Så er også litt redd for at jeg skal få skyldfølelse pga enkelte hendelser som skjer? Hvis et barn dør i en brann f.eks, jeg er et ekstremt følelsesmenneske og med full empati for andre, spesielt de svake, syns synd på narkomaner, synd på utlendinger som selger dop, dette pga omsorgssvikt. Men  kan jo hende yrket gjør deg sterkere psykisk.....

Du burde ALDRI bli politi med de trekkene du beskriver. 
Leiesoldat passer bedre. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det som er av "action" i politiyrket er: fyll og psykiatri.

Det er sant, om du er en "vanlig" betjent.  Men det er jo mange andre muligheter når du har litt ansenitet da. Mange spesialavdelinger.  Og om du bor i/ved en av de større byene da. Så har man jo UP/Trafikk da, utlendigsenhet og krim.avd f.eks.  Spørs litt hvilke interesser man har. 

Anonymkode: f32e1...652

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Prøv en jobb med den utdanningen du har tatt først i 1-2 år :)

Anonymkode: 73e27...bb2

Ja, så tar du deg et vekterkurs.  Så har du en ekstrajobb ved siden av kontorjobben, på kveld/helg. Så får du litt forsmak på politiyrket.

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Min samboer har nettopp forlatt politiyrket etter mange år, og angrer på hele karrieren.

Det er også mye selvmord, så om du ikke tåler å se noen som har skutt seg i hodet med hagle, eller kroppsdeler som ligger strødd utover jernbaneskinnene, så tror jeg jeg ville revurdert politiyrket (dette skjer relativt ofte, men du hører ikke om det i media)

Kanskje ikke så kult med  lokomotivfører-yrket heller da ?

Endret av PITTY
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Heydayotheinterweb skrev (På 11.6.2022 den 18.52):

Du burde ALDRI bli politi med de trekkene du beskriver. 
Leiesoldat passer bedre. 

😂

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.6.2022 den 19.13):

Ja, så tar du deg et vekterkurs.  Så har du en ekstrajobb ved siden av kontorjobben, på kveld/helg. Så får du litt forsmak på politiyrket.

Nei ikke vekter😅tror det blir noe innen økokrim/pst

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.6.2022 den 8.08):

Min samboer har nettopp forlatt politiyrket etter mange år, og angrer på hele karrieren. Han har taklet forsåvidt turnuslivet bra, men har mange eks-kollegaer som sliter veldig. Er man så "heldig" at man får en ren dagtidsstilling er den helt latterlig dårlig betalt.

Det som er av "action" i politiyrket er: fyll og psykiatri. Gjerne de samme folkene hver gang. De slår seg vrange, helsepersonellet klarer ikke å håndtere dem, og politiet tilkalles for å legge dem i bakken og kjøre dem til lukket institusjon hvor de får en stor sprøyte i rævva. Uken etter er de ute igjen og runddansen starter på nytt.

Det som er fint med politiyrket, er at du kan velge mange ulike spesialiseringer. Selv om du har mye rett i det du skriver her, så består politiyrket av så uendelig mye mer. Du er nok preget av din samboers holdninger, og de grunner som har ført til at han har søkt seg bort fra yrket.

TS antyder at h-n kan ha problemer med å takle påkjenningene i yrket, og det vil antagelig gjøre at h-n ikke kommer inn på PHS. Men generelt er det veldig mange politifolk som har annen utdanning i tillegg til Politihøgskolen. Som siviløkonom kan man for eksempel spesialisere seg innen økonomisk kriminalitet. Det er for øvrig mange som søker på de ulike stillingene, så TS gjør nok klokt i å jobbe et par år etter siv. øk.-studiet for å skaffe seg relevant jobberfaring.

Anonymkode: 388ff...f56

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...