Gå til innhold

Alkohol i helgene med barn på 12 og 13 år i hus - sladre til mor?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er voksent halvsøsken til 12 og 13-åring (blir 13 og 14 i år)

Far har samvær annenhver helg, mor har flyttet et stykke unna så de sees bare annenhver helg nå.

Jeg har reagert på når far har samvær, er at han drikker alkohol også i helgene ungene er her. Far begynner gjerne på noen øl i 19.00-tiden, mens barna sitter på rommene sine og holder på med sitt. De går innom i stuen til kjøkkenet innimellom og får da med seg at far og damen sitter og drikker øl. Noen ganger så drar det seg til når damen er på besøk ved midnatt, og de drikker gjerne sterkere saker som Jägermeister mens de spiller høy musikk og de kan holde på til klokka er vel over 01.00...

Jeg reagerer på at det drikkes alkohol når det er barn i hus, vet ikke om jeg overreagerer siden ungene er såpass store? Jeg mener likevel at en ikke bør holde på slik når en har samvær så sjeldent. Ungene liker å sitte oppe til langt på natt de, så er ikke det det går på.

Jeg har fundert på å sladre til moren deres om dette, da jeg tviler sterkt på at hun synest det er ok. Det som er dumt er at det kan få konsekvenser for far og samvær evt. og dessuten er jeg ganske sikker på at min far kommer til å ta det veldig dårlig om jeg sladrer og at det kan ødelegge forholdet vårt. Samtidig er jeg så lei av oppførselen og synest det verdt å ta kampen om søskena mine får det bedre. 

Hadde du satt pris på å få greie på dette om du hadde delt samvær? 

Anonymkode: 60399...eac

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja!

Anonymkode: 20eef...b9c

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Ja, de trenger mer beskyttelse enn din far 

Anonymkode: bda29...351

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du overreagerer 

Anonymkode: 222d2...9ea

• Liker 28
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

For å presisere. Ungene sitter på rommet av fri vilje (holder på med spilling) og det virker ikke som de bryr seg om det, men det er vanskelig å vite hvordan de egentlig reagerer på det. 

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Far har samvær annenhver helg, mor har flyttet et stykke unna så de sees bare annenhver helg nå.

Jeg har reagert på når far har samvær, er at han drikker alkohol også i helgene ungene er her. Far begynner gjerne på noen øl i 19.00-tiden, mens barna sitter på rommene sine og holder på med sitt. De går innom i stuen til kjøkkenet innimellom og får da med seg at far og damen sitter og drikker øl. Noen ganger så drar det seg til når damen er på besøk ved midnatt, og de drikker gjerne sterkere saker som Jägermeister mens de spiller høy musikk og de kan holde på til klokka er vel over 01.00...

Jeg reagerer på at det drikkes alkohol når det er barn i hus, vet ikke om jeg overreagerer siden ungene er såpass store? Jeg mener likevel at en ikke bør holde på slik når en har samvær så sjeldent. Ungene liker å sitte oppe til langt på natt de, så er ikke det det går på.

Jeg har fundert på å sladre til moren deres om dette, da jeg tviler sterkt på at hun synest det er ok. Det som er dumt er at det kan få konsekvenser for far og samvær evt. og dessuten er jeg ganske sikker på at min far kommer til å ta det veldig dårlig om jeg sladrer og at det kan ødelegge forholdet vårt. Samtidig er jeg så lei av oppførselen og synest det verdt å ta kampen om søskena mine får det bedre. 

Du kan jo prøve å snakke med han først? nå aner jeg ikke hvordan han er ellers og hvilket forhold dere har. Er han typen det går å snakke med. så ville jeg prøvd det først, så kanskje han tar seg sammen. Da slipper du å ødelegge ditt forhold til han om du er redd for det og ting kan løses uten noe stort drama.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Selv synes jeg det er greit når ungene er gamle nok til å klare seg "selv" (omtrent) og han ikke blir synlig beruset foran dem. Vet jo selfølgelig ikke hva ungene tenker om det, men om de ikke reagerer på det så ser jeg ikke et problem. Noe annet med mindre unger som kanskje trenger noe midt på natten osv og far er drita, men når man er så gammel kan man jo fikse det meste selv på kveld og nattestid 

Anonymkode: dc925...78f

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
Fridiskusjon.no skrev (Akkurat nå):

Du kan jo prøve å snakke med han først? nå aner jeg ikke hvordan han er ellers og hvilket forhold dere har. Er han typen det går å snakke med. så ville jeg prøvd det først, så kanskje han tar seg sammen. Da slipper du å ødelegge ditt forhold til han om du er redd for det og ting kan løses uten noe stort drama.

Jeg har tenkt tanken, men for det første tror jeg ikke det kommer til å ha effekt om jeg sier det, og for det andre har han tydelig irritert seg over tidligere at jeg blander meg for mye når deg gjelder søskene mine (har sagt ordrett - "ikke bland deg"  med irritert stemme), da jeg har tatt opp at de får alt for mye snacks når de er her. Jeg er ganske sikker på at om jeg tar det opp selv så blir sluttresultatet at ingenting skjer og at det eneste løsningen er å snakke med moren om det.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg ville gitt beskjed til moren eller barnevernet. Å ta se en øl en gan fi blandt ok om du absolutt må. Eller ett glass vin. Men å faktisk drikke så mye når de har barna og så sjeldent, NEI.

Anonymkode: 31896...4d2

• Liker 5
Gjest Anonym 77
Skrevet

Dette er ikke greit. Hadde gitt beskjed til mor. Nei alkohol er ikke noe barn må tåle. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har tenkt tanken, men for det første tror jeg ikke det kommer til å ha effekt om jeg sier det, og for det andre har han tydelig irritert seg over tidligere at jeg blander meg for mye når deg gjelder søskene mine (har sagt ordrett - "ikke bland deg"  med irritert stemme), da jeg har tatt opp at de får alt for mye snacks når de er her. Jeg er ganske sikker på at om jeg tar det opp selv så blir sluttresultatet at ingenting skjer og at det eneste løsningen er å snakke med moren om det.

Kan du gi et eksempel på hva som er alt for mye snacks? Bare så jeg skjønner hva du mener?

Anonymkode: 57803...4d7

AnonymBruker
Skrevet

Tenker også litt på det med snacks. 
Ta det opp over helgen. 
Selv sliter jeg og ungene med røde gelefisk og krokodiller. 

Anonymkode: c5992...b1b

Skrevet

Ville gitt beskjed. Høres ikke helt greit ut

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan du gi et eksempel på hva som er alt for mye snacks? Bare så jeg skjønner hva du mener?

Anonymkode: 57803...4d7

Han har et forskrudd bilde av at barna blir "sultet hos mor" som han spøker med, og synest derfor synd på de og skjemmer dem bort med snacks når de er her. Feks. kaster han snacks på barna før de spør, og gjerne kort tid etter middag. De kan gjerne få en chipspose hver, og noe sukker til. Han har ikke begrep om hvor mye sukker det er i noe av snacksen og de kan feks. få to pakker med vepsebol hver, i tillegg til chips/popcorn. Dette gjerne både fredag og lørdag når de er her, også får de med seg snaks på søndag før de drar. Når de er hjemme lenger i ferier så kan de få den mengden godteri omtrent hver dag i en uke.... Ungene er happy selvsagt, men skjønner nok ikke at det ikke er bra for de. Særlig den ene har en tendens til å spise mindre til andre måltider og får dermed i seg lite med næringsstoffer fordi han blir mett av godteri...

• Liker 2
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei da høres ikke det ut som noen løsning. Da må du nesten veie opp +/- her å komme fram til hva du tror er best for dine yngre søsken, det er tross alt de som må prioriteres her.

Skrevet

Det er forskjell på ravende dritings og det å ta en øl og en Jägermeister mens han koser seg i stua en fredags kveld. Jeg tror ikke nødvendigvis dine søsken tar skade av det, men jeg er enig med deg i at det burde finnes bedre måter å tilbringe kvelden sammen på spesielt om samværet med faren deres er skjeldent.

Jeg forstår at tenåringer ikke er nødvendigvis er interessert å henge med fatter'n, (ja jeg er gammel) men de burde få tilbudet. Det er ikke din jobb å oppdra verken faren din eller søskene dine, og jeg er lei meg for at faren din ikke ser selv at han kunne brukt den lille tiden han har med dine halvsøsken på en bedre måte. Det trenger ikke være hele kvelden, eller hver gang, men av og til burde han foreslå å spille et spill sammen, se film eller gå ut å finne på noe – uten alkohol. Sånn jeg forstår deg, vurderer du å si fra til deres mor, da du både er bekymret for om dette er bra for søskene dine, men også fordi du muligens tror hun kan få ham til å endre seg? Du sier du er voksen. Jeg vet ikke om det betyr 18 eller 29 eller om du bor sammen med faren din eller ikke. men her er mitt råd: Uten å nevne alkohol, ville jeg foreslått for faren din: Hadde det ikke vært hyggelig om vi neste gang x og y kommer på besøk, hadde … (fyll inn en aktivitet du tror passer din familie). jeg savner at vi tilbringer tid sammen alle sammen. Hvis han sier at de ikke vil henge med ham – avfei ham med at det er viktig for deg at han prøver. Lumske planer fungere ikke alltid på første forsøk, og av og til er det morsomste øyetblikket og det som bringer dere sammen at dere alle er enige om at aktiviteten er håpløs, men at dere har skapt et felles minne.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er helt ok å ta seg en øl eller drikke litt vin rundt barna, så lenge man ikke blir beruset. Gjelder det beruselse eller alkoholmisbruk bør du melde til BV.

• Liker 11
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Selv synes jeg det er greit når ungene er gamle nok til å klare seg "selv" (omtrent) og han ikke blir synlig beruset foran dem. Vet jo selfølgelig ikke hva ungene tenker om det, men om de ikke reagerer på det så ser jeg ikke et problem. Noe annet med mindre unger som kanskje trenger noe midt på natten osv og far er drita, men når man er så gammel kan man jo fikse det meste selv på kveld og nattestid 

Vil si at kanskje 8/10 tilfeller er han nok ikke synlig beruset, noen ganger sitter han bare og ser på film og drikker en øl eller to, men så er det noen helger slik som nå at han drikker Jägermeister sammen med damen og han er nok lett beruset da, men men mer på "lykkepromille" stadiet. Vil tro at barna merker det, men kanskje ikke reagerer negativt på det siden han er i godt humør, men merker nok sikkert at han er litt "annerledes". Det er nok mest disse enkelte helgene jeg reagerer på.

Har fundert litt på om jeg kanskje kan spørre søskena mine direkte om hva de synest, men usikker på hvordan jeg evt. kan formulere det uten at det blir for ledende spørsmål. Mer om jeg kan spørre hvilken tanker de har om voksne og alkohol generelt?

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vil si at kanskje 8/10 tilfeller er han nok ikke synlig beruset, noen ganger sitter han bare og ser på film og drikker en øl eller to, men så er det noen helger slik som nå at han drikker Jägermeister sammen med damen og han er nok lett beruset da, men men mer på "lykkepromille" stadiet. Vil tro at barna merker det, men kanskje ikke reagerer negativt på det siden han er i godt humør, men merker nok sikkert at han er litt "annerledes". Det er nok mest disse enkelte helgene jeg reagerer på.

Har fundert litt på om jeg kanskje kan spørre søskena mine direkte om hva de synest, men usikker på hvordan jeg evt. kan formulere det uten at det blir for ledende spørsmål. Mer om jeg kan spørre hvilken tanker de har om voksne og alkohol generelt?

Jeg er 19 forresten (blir 20 i år) , men har selv et stort problem med å være rundt foreldrene mine når de drikker, når man bare merker at de er litt annerledes enn vanlig så gjør det meg ekstremt ubekvem. Ikke at noen av dem drikker seg full rundt meg eller i det hele tatt egentlig, men liker bare ikke at de ikke oppfører seg "normalt" om man kan si det sånn. 

Synes dog ikke du trenger å snakke med moren deres som første prioritet hvertfall da. Jeg tenker at du først kan spør dem, vet ikke helt hvordan du skal formulere det, men ja, noe angående voksne (foreldre) og alkohol. Så, om de ikke har noe spesielt problem med det, så er det jo fint å prøve å få til noe felles uten alkohol som noen andre nevnte. Se film sammen, bowling, kino, hva som helst egentlig, bare så han (og du?) får vært litt sammen med dem når de først er der. Du kan jo spørre dem om det først da, og prøve å finne noe de har lyst til sammen, før du spør far?

Men, om de har et problem med alkoholen, og at det er derfor de sitter på rommene (det vet man jo nødvendigvis ikke), så ville jeg enten sagt fra til far først og spurt om han heller kunne tatt helgene med mer alkohol en annen helg istedenfor, og om han blir sur eller noe så si ifra til mor

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Her drikkes det i helgene med barna tilstede. Hva slags skade kan de få av det tenker du? Vi er jo ikke fulle og stemningen er glad og god. Og hva er problemet med å spille høy musikk? 
La nå faren din få lov til å kose seg! 

Anonymkode: 5cde7...ba6

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...