Gå til innhold

Skulle ønske jeg kunne snakke med kona om sex

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min kone og jeg hadde et fantastisk sexliv tidligere, men det har dabbet veldig av. Fra 5-10 ganger i uka i begynnelsen av 40-årene når vi ble sammen, til 1-2 ganger i mnd nå 8-10 år senere.

Jeg har like lyst på henne som jeg alltid har hatt, forteller henne det, hun er ei flott og deilig dame. Så antar at lysten bare er blitt mye mindre for hennes del, eller kanskje jeg bare ikke tenner henne lenger..

Problemet er bare at det ikke er mulig å snakke med henne om sex. Det blir bare alltid en krangel, hvor hun sier det ikke ee meg, men jeg sitter likevel igjen med den følelsen. Vi har egentlig aldri fått til å snakke åpent og ærlig om sex, mtp. på hva som tenner, hva man kunne ha lyst å prøve osv. Det har blitt kleint og vanskelig. Men vi hadde likevel veldig deilig sex tidligere, noe hun også uttrykte.

Skulle gjerne hatt noen gode inputs til hvordan man kan prøve å komme på rett kjøl igjen, for fraværet av sex tærer virkelig på forholdet 😕

Takk
M48

Anonymkode: 89b6e...46b

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vin hjelper . Og en koselig middag.  

Anonymkode: 66861...892

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tar dere vare på dere selv rent fysisk, eller har minst en av dere latt seg merkbart forfalle siden dere ble sammen?

Dersom du har fortalt, kan det hende hun ikke tenner på deg lengre. Dersom hun har forfalt, kan det hende hun ikke lenger er komfortabel i egen kropp.

Ta en ærlig vurdering med deg selv angående dette. Dersom du finner at det er tilfellet, løses begge problemer best ved at du begynner å trene - enten ved at du skjerper deg, eller ved at hun skjerper seg når hun ser deg skjerpe deg. 

Anonymkode: eff8d...f47

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min kone og jeg hadde et fantastisk sexliv tidligere, men det har dabbet veldig av. Fra 5-10 ganger i uka i begynnelsen av 40-årene når vi ble sammen, til 1-2 ganger i mnd nå 8-10 år senere.

Jeg har like lyst på henne som jeg alltid har hatt, forteller henne det, hun er ei flott og deilig dame. Så antar at lysten bare er blitt mye mindre for hennes del, eller kanskje jeg bare ikke tenner henne lenger..

Problemet er bare at det ikke er mulig å snakke med henne om sex. Det blir bare alltid en krangel, hvor hun sier det ikke ee meg, men jeg sitter likevel igjen med den følelsen. Vi har egentlig aldri fått til å snakke åpent og ærlig om sex, mtp. på hva som tenner, hva man kunne ha lyst å prøve osv. Det har blitt kleint og vanskelig. Men vi hadde likevel veldig deilig sex tidligere, noe hun også uttrykte.

Skulle gjerne hatt noen gode inputs til hvordan man kan prøve å komme på rett kjøl igjen, for fraværet av sex tærer virkelig på forholdet 😕

Takk
M48

Velkommen i "klubben". Vi sliter med akkurat det samme. Prøver jeg å snakke om sex og tenning blir jeg bare avvist. Vi trener aktivt og holder oss i form så "forfallet" merkes ikke mye. Hun uttrykker at sex ikke er så viktig, men godt når vi først er i gang (1-2 ganger i mnd.). Hun er ikke typen til å være utro, og jeg har tilgang til det meste av SoMe uten at jeg har bedt om det (jeg må hjelpe henne med det datatekniske av og til).

Du etterlyser tips og råd, men det har jeg dessverre ikke. Håper noen komme med noe som kan hjelpe og vil følge tråden.

Endret av 911
Skrevet

på hva som tenner, hva man kunne ha lyst å prøve osv.

Jeg tenker mye av problemet ligger her. Dette er hva du prøver å snakke med henne om, men det du bør fokusere på er hennes manglende lyst. Si det rett ut- la henne bli sint, men det er den eneste måten du kommer videre på, for når du prøver å spørre henne ut hva som kan tenne henne (prøve noe nytt etc), så kommer hun i forsvarsposisjon for hun vil antageligvis ingenting. Fokuser derfor på at hun ikke vil.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er litt rart at du ikke krever en samtale om det. Saklig og rolig, selv om hun blir sur. Det må til i ethvert forhold innimellom. Man må bare kreve samtale om de tingene som gnager, selv om partner ikke ønsker det. 

I slike tilfeller er jeg rolig, saklig, men bestemt i forhold til at vi må snakke om det. Jeg gir meg ikke. 

Uten de samtaler hadde vi vært ferdig for lenge siden, for vesentlige ting må diskuteres. 

Anonymkode: b58e2...aba

• Liker 2
  • Nyttig 2
Gjest Anonym 77
Skrevet

Hei. Kan være overgangsalderen, medisin og slike ting. Du får prøve å snakke med henne. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg synes det er litt rart at du ikke krever en samtale om det. Saklig og rolig, selv om hun blir sur. Det må til i ethvert forhold innimellom. Man må bare kreve samtale om de tingene som gnager, selv om partner ikke ønsker det. 

I slike tilfeller er jeg rolig, saklig, men bestemt i forhold til at vi må snakke om det. Jeg gir meg ikke. 

Uten de samtaler hadde vi vært ferdig for lenge siden, for vesentlige ting må diskuteres. 

Anonymkode: b58e2...aba

Enig. Noen ting må man rett og slett bare snakke om, man kan ikke la det skure og gå. Forventninger og meninger rundt oppdragelse for felles barn, økonomi, kjærlighet og sex. Er man i et forhold kan man ikke slutte å snakke om disse tingene dersom noe lugger, for da vil det bare bli verre. Jeg synes det er et godt tips med parterapi eller lignende hvis man ikke kommer noen vei og klarer å kommunisere om det. Finnes private kurs, men selv hadde vi veldig god hjelp på familievernkontoret da vi holdt på å gå fra hverandre for 5 år siden. Forholdet var dårlig og sexen sjelden, men vi klarte å finne tilbake til det fine vi hadde igjen. Masse lykke til ❤️

Anonymkode: ca902...83d

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Send mail eller tekstmelding.  Kanskje lettere for henne å svare da. Si at det som skrives ikke skal tas opp muntlig med mindre hund bringer det på banen  

Anonymkode: 2ebc1...a9f

AnonymBruker
Skrevet
911 skrev (29 minutter siden):

Du etterlyser tips og råd, men det har jeg dessverre ikke. Håper noen komme med noe som kan hjelpe og vil følge tråden.

Jeg vet ikke om jeg har råd. Jeg bare har vært som kona di. Det var mye sexlyst der i begynnelsen, men så dabbet det av. Det er barn, det er hus, det er jobb som krever energi. Jeg er stresset, og får aldri tid til meg selv. Så kjøpte vi hytte, og jeg følte at jeg måtte få inn mer penger. Det er liksom et jag hele tiden, og jeg følte meg over-stretched. Det var mye mer "ting" som stjal tid og energi enn tidlig i forholdet. Jeg følte at jeg knapt hadde tid til å gå på do- satt på spissen. Dette med sex er et overskuddsgreie. og når overskuddet og romansen forsvant litt- så forsvant også lysten. Det forsvant litt hos mannen min også. Det ble liksom mindre av dette med oss.. ikke alle ting vi må ordne alltid, men bare oss. Det å føle seg bra, se på mannen og se hvor flott han er. Det var bare litt gone en periode.  

Nå har vi vært sammen i 16 år. Det har kommet litt tilbake den siste tiden. Ungene er blitt større, og alt er liksom mer harmonisk. Det ligger mer noe i lufta. Et blikk, en god tone som kanskje er litt flørtende. Mer sex... så ting kan snu. Men i den galskapen av et heftig liv man lever, så synes jeg ikke det er rart at folk mister lysten på sex. 

Anonymkode: 437e2...eb7

• Liker 3
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk
M48

Hvorfor blir det krangling? Blir hun bare forbannet. Da er det jo tydelig at det er hun som har et problem. Enten tenner du henne ikke, elle så er hun utro. 

Anonymkode: 3740f...8ac

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Enten tenner du henne ikke, elle så er hun utro. 

Det der er nok bare tull. Hun reagerer med å bli forbanna fordi hun ikke vet selv hvordan dette skal løses.

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
visp skrev (2 minutter siden):

Det der er nok bare tull. Hun reagerer med å bli forbanna fordi hun ikke vet selv hvordan dette skal løses.

Hadde tvingt henne til å prate om det. Ellers så hadde det til slutt blitt kroken på døra, barn eller ikke. Håper du har rett. 

Anonymkode: 3740f...8ac

• Liker 1
Skrevet (endret)

I perioder er min sexlyst lavere enn andre. Og i de periodene hjelper det ikke å fokusere på min manglende lyst. Det gjør bare problemet verre. Men det som vanligvis hjelper er at han snakker mitt kjærlighetsspråk superaktivt. Når jeg føler meg nær ham mentalt, er veien mye kortere til sex. 🙂

Så mitt beste tips er å sette deg inn i hennes kjærlighetsspråk og snakke det flytende.

For meg (og visstnok mange andre kvinner) starter sexlysten i hjertet. Jeg må føle meg nær ham i tankene for å være nær fysisk. 

Endret av Fioljenta
  • Liker 4
  • Hjerte 5
  • Nyttig 2
Skrevet
Fioljenta skrev (8 timer siden):

I perioder er min sexlyst lavere enn andre. Og i de periodene hjelper det ikke å fokusere på min manglende lyst. Det gjør bare problemet verre. Men det som vanligvis hjelper er at han snakker mitt kjærlighetsspråk superaktivt. Når jeg føler meg nær ham mentalt, er veien mye kortere til sex. 🙂

Så mitt beste tips er å sette deg inn i hennes kjærlighetsspråk og snakke det flytende.

For meg (og visstnok mange andre kvinner) starter sexlysten i hjertet. Jeg må føle meg nær ham i tankene for å være nær fysisk. 

Dette er veldig sant.

Ts, jeg tror du angriper problemet fra feil kant. At du vil snakke om sex, gjør bare at hun føler at du maser om sex, og at du bare tenker på sex. Men sex er ikke en separat greie i et forhold, det henger veldig sammen med hvordan forholdet og samlivet er ellers. I stedet for å prate om sex, burde du heller høre hvordan hun synes at foholdet deres er nå. Hva hun ønsker mer eller mindre av i hverdagen sammen med deg. Bryr du deg om hvordan forholdet deres er, vil den fysiske biten av det også falle på plass.

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Gjest Drigo
Skrevet

Jeg har liten tro på en konfronterende måte å ta opp manglende sexlyst hos en partner. Prøv i tilfelle å skape en hyggelig atmosfære rundt praten (middag på byen?). Stille åpne spørsmål; «hva tror du skal til for å skape de deilige stundene vi hadde før?», «hva tenker du om vårt sexliv nå?», «hva synes du kan være fristende å prøve?», «hva kan vi rydde av veien for å få mere tid til nærhet og sex?» «har du noen drømmer?» osv.

Som nevnt kan det å kjenne til partnerens kjærlighetsspråk (fysisk berøring, tid, gaver, tjenester, anerkjennende ord) være lurt. Det handler om å bli ivaretatt, kjenne seg trygg og bli elsket. Min kone har egentlig flere kjærlighetsspråk hun responderer på - alt etter hvor hun/vi er i livet og i ulike prosesser. For min del var jeg for lite flink til å gi anerkjennende ord sånn i hverdagen - små oppmuntringer om hvor fin og sexy hun var (det er derfor kvinner ofte blir betatt av sør-europeere som dusjer dem i komplimenter). Ser ut til ts forteller henne om dette, og ikke bare tenker det i sitt hode, slik jeg gjorde☺️

Boken «Det kvinner vil ha, det menn vil ha» (Gottman). Gir mange gode tips på hvordan «behandle» en kvinne. Verdt å lese selv om man er «voksen». Tror dere har mye å bygge på, siden dere har fungert godt tidligere både seksuelt og emosjonelt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.6.2022 den 22.41):

Har dere barn? Småbarnsperioden er napalm for sexlivet for de fleste.

Nærhet, kos og å teste hjelpemidler (tenk Womanizer, det fins alt mulig...) bør klare å sette fres på libidoen. Det viktige er å bryte mønsteret.

Anonymkode: cd2d5...6c1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ganske sikker på at det er overgangsalderen som plager henne. For mange kvinner, veldig mange, betyr overgangsalderen at hormonene minker og dermed også sexlysten. Det går ikke an å sparke liv i noe som ikke er der. Det er fælt for sexlivet om den ene parten fremdeles har lystene i behold, men den andre ikke har det.

Jeg tror ikke det er noe galt med følelsene hennes for deg, det er nok bare overgangsalderen som har knekt sexlysten helt. 

Anonymkode: 31e6b...34b

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...