AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #1 Skrevet 10. juni 2022 Hei! Lurer på om noen her inne har søkt om pasientskadeerstatning? Fikk dere medhold? Etter mitt keisersnitt fikk jeg infeksjon pga jeg har en åpning i livmoren min som de har glemt å sydd igjen under keisersnittet. Har fått beskjed om at det kan bli en utfordring å bli gravid igjen og bære fram et barn, men samtidig vet ikke legene enda sikkert da kroppen kan ordne opp i dette selv. Jeg skal snart på ny kontroll, og skal nok ta en ny Mr. Men jeg tenker at dette er noe å søke erstatning om da dette har preget meg hele barselperioden da jeg gjerne ønsker meg et barn til, og synes det er forferdelig trist å gå rundt å ikke vite om jeg kan det pga en sykehustabbe.. eller er jeg helt på villspor? 🤔 Anonymkode: 55561...701 1
Gulogulo Skrevet 10. juni 2022 #2 Skrevet 10. juni 2022 Nei du er ikke på villspor. Men snakk med en advokat som har erfaring med pasientskade, og jeg håper du har godt forhold til fastlegen. 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #3 Skrevet 10. juni 2022 Foreløpig så har du kanskje ikke noe å søke erstatning for. Du vet ikke enda om du blir gravid og kan bære frem barnet. Anonymkode: 444b8...2fb 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #4 Skrevet 10. juni 2022 Hei, er gjennom noe lignende og har snakked med pasientombudet i fylket mitt + blitt oppfordret av sykehuset til å klage. Anbefaler å snakke med pasientombudet der du er, de kan bistå med gangen i det. Det er en lang og vanskelig vei, har jeg inntrykk av. Det skal mye til for å få medhold/kompensasjon, og om man har gått gjennom såkalt "frivillig operasjon"/prosedyre virker det som at det nesten er avskrevet før man får begynt. Men om du kan dokumentere at dette påvirker resten av livet ditt/tapt inntekt/tapt livskvalitet, så er det muligheter. Vil anbefale å få utredet skikkelig hvordan sjansene dine er for flere barn osv. før du begynner en lang prosess med pasientskadeerstatningen. Jeg er der, og jobber fortsatt for å finne ut av omfanget av skadene mine; kan trolig aldri jobbe igjen f.eks. Det er jo tapt inntekt. Vet ikke hvordan de stiller seg til erstatning hvis det viser seg at du ikke kan få flere barn. For min del ønsker jeg aller mest at sykehuset må gå kraftig gjennom rutinene sine, for skaden min kunne vært unngått om jeg ble tatt på alvor/det ble sjekket ordentlig opp etter en helt standard prosedyre. Anonymkode: 8d738...6a1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #5 Skrevet 10. juni 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Foreløpig så har du kanskje ikke noe å søke erstatning for. Du vet ikke enda om du blir gravid og kan bære frem barnet. Anonymkode: 444b8...2fb Ja, men sakene blir vel foreldret eller hva det heter etter 3år? Og dette er snart 1 år siden. Er derfor jeg tenker jeg kanskje bør starte prosessen nå.. Anonymkode: 55561...701 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #6 Skrevet 10. juni 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hei, er gjennom noe lignende og har snakked med pasientombudet i fylket mitt + blitt oppfordret av sykehuset til å klage. Anbefaler å snakke med pasientombudet der du er, de kan bistå med gangen i det. Det er en lang og vanskelig vei, har jeg inntrykk av. Det skal mye til for å få medhold/kompensasjon, og om man har gått gjennom såkalt "frivillig operasjon"/prosedyre virker det som at det nesten er avskrevet før man får begynt. Men om du kan dokumentere at dette påvirker resten av livet ditt/tapt inntekt/tapt livskvalitet, så er det muligheter. Vil anbefale å få utredet skikkelig hvordan sjansene dine er for flere barn osv. før du begynner en lang prosess med pasientskadeerstatningen. Jeg er der, og jobber fortsatt for å finne ut av omfanget av skadene mine; kan trolig aldri jobbe igjen f.eks. Det er jo tapt inntekt. Vet ikke hvordan de stiller seg til erstatning hvis det viser seg at du ikke kan få flere barn. For min del ønsker jeg aller mest at sykehuset må gå kraftig gjennom rutinene sine, for skaden min kunne vært unngått om jeg ble tatt på alvor/det ble sjekket ordentlig opp etter en helt standard prosedyre. Anonymkode: 8d738...6a1 Så grusomt… håper du får igjen erstatning for det du har gått igjennom.. Anonymkode: 55561...701 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #7 Skrevet 10. juni 2022 Man kan bare få pasientskadeerstatning for økonomiske tap, altså hvis du har hatt faktiske ekstrautgifter i forbindelse med skaden eller hvis du har blitt varig ufør. Du har ikke lidd økonomisk pga det som har skjedd og har derfor ikke rett på pasientskadeerstatning og NPE kan heller ikke hjelpe deg. Hvis du ønsker kan du kontakte advokat og få hjelp til å få oppreisningserstatning. Dette er mye vanskeligere å få fordi legen da må ha opptrådd grovt uaktsomt og den skaden du har fått kan heller ikke være en kjent komplikasjon ved keisersnitt. Anonymkode: c9d0f...dc0 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #8 Skrevet 10. juni 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hei! Lurer på om noen her inne har søkt om pasientskadeerstatning? Fikk dere medhold? Etter mitt keisersnitt fikk jeg infeksjon pga jeg har en åpning i livmoren min som de har glemt å sydd igjen under keisersnittet. Har fått beskjed om at det kan bli en utfordring å bli gravid igjen og bære fram et barn, men samtidig vet ikke legene enda sikkert da kroppen kan ordne opp i dette selv. Jeg skal snart på ny kontroll, og skal nok ta en ny Mr. Men jeg tenker at dette er noe å søke erstatning om da dette har preget meg hele barselperioden da jeg gjerne ønsker meg et barn til, og synes det er forferdelig trist å gå rundt å ikke vite om jeg kan det pga en sykehustabbe.. eller er jeg helt på villspor? 🤔 Anonymkode: 55561...701 Så leit, håper kroppen ordner opp i dette. Jeg var i en ulykke og måtte opereres og det oppstod en behandlingsskade som er av varig men. Sykehuset godtok med én gang at det var behandlingsskade, men NPE vil ikke så langt ikke utbetale noe. Har advokat på saken, men tror det er vanskelig å få utbetaling til tross for at det har store økonomiske konsekvenser for min del. Anonymkode: 2a3be...d12
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #9 Skrevet 10. juni 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Man kan bare få pasientskadeerstatning for økonomiske tap, altså hvis du har hatt faktiske ekstrautgifter i forbindelse med skaden eller hvis du har blitt varig ufør. Du har ikke lidd økonomisk pga det som har skjedd og har derfor ikke rett på pasientskadeerstatning og NPE kan heller ikke hjelpe deg. Hvis du ønsker kan du kontakte advokat og få hjelp til å få oppreisningserstatning. Dette er mye vanskeligere å få fordi legen da må ha opptrådd grovt uaktsomt og den skaden du har fått kan heller ikke være en kjent komplikasjon ved keisersnitt. Anonymkode: c9d0f...dc0 Okei.. det høres jo veldig rart ut at det kun gjelder økonomisk. Men får høre med legen jeg skal på kontroll til. Var overlegen som nevnte at jeg kunne søke pasientskade erstatning for dette. Men det høres veldig vanskelig ut.. Anonymkode: 55561...701
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #10 Skrevet 10. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så leit, håper kroppen ordner opp i dette. Jeg var i en ulykke og måtte opereres og det oppstod en behandlingsskade som er av varig men. Sykehuset godtok med én gang at det var behandlingsskade, men NPE vil ikke så langt ikke utbetale noe. Har advokat på saken, men tror det er vanskelig å få utbetaling til tross for at det har store økonomiske konsekvenser for min del. Anonymkode: 2a3be...d12 Så trist at det skal være sånn… Håper virkelig at du får erstatning!! Anonymkode: 55561...701 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #11 Skrevet 10. juni 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Okei.. det høres jo veldig rart ut at det kun gjelder økonomisk. Men får høre med legen jeg skal på kontroll til. Var overlegen som nevnte at jeg kunne søke pasientskade erstatning for dette. Men det høres veldig vanskelig ut.. Anonymkode: 55561...701 Dette er forresten ikke noe vanlig komplikasjon da legene ikke hadde sett noe lignende.. Anonymkode: 55561...701
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #12 Skrevet 10. juni 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Okei.. det høres jo veldig rart ut at det kun gjelder økonomisk. Men får høre med legen jeg skal på kontroll til. Var overlegen som nevnte at jeg kunne søke pasientskade erstatning for dette. Men det høres veldig vanskelig ut.. Anonymkode: 55561...701 Hvis du leser på NPE sine sider vil du se at det bare er økonomiske tap de driver med. Oppreisningserstatning er noe annet, da trenger du ikke ha lidd økonomisk i det hele tatt, så det er dette du bør ta sikte på. Som sagt er dette vanskeligere å få, det går direkte på legen og hans ansvarsforsikring og det må bevises at han har opptrådd grovt uaktsomt. Vær oppmerksom på at erstatningssummene i oppreisningserstatningssaker er relativt beskjedne (f.eks. er standardbeløpet for et dødsfall 200 000 kr, så du skjønner at en legeskade som din vil gi et svært lavt beløp i sammenligning) så dette må veies opp i forhold til både advokatutgiftene og tiden og energien det tar for deg å gå gjennom prosessen. Dette er mulig å få til, men du må være klar over at dette er en ren psykisk oppreising, et slags bevis på at legen gjorde noe galt som du har tatt skade av, og ikke noen du på noen måte kommer til å bli rik av. Anonymkode: c9d0f...dc0
Silva Pluvialis Skrevet 10. juni 2022 #13 Skrevet 10. juni 2022 (endret) AnonymBruker skrev (På 10.6.2022 den 22.46): Man kan bare få pasientskadeerstatning for økonomiske tap, altså hvis du har hatt faktiske ekstrautgifter i forbindelse med skaden eller hvis du har blitt varig ufør. Du har ikke lidd økonomisk pga det som har skjedd og har derfor ikke rett på pasientskadeerstatning og NPE kan heller ikke hjelpe deg. Hvis du ønsker kan du kontakte advokat og få hjelp til å få oppreisningserstatning. Dette er mye vanskeligere å få fordi legen da må ha opptrådd grovt uaktsomt og den skaden du har fått kan heller ikke være en kjent komplikasjon ved keisersnitt. Anonymkode: c9d0f...dc0 Det er ikke bare økonomiske tap som dekkes, men også hvis man har fått en varig skade. Endret 3. oktober 2022 av Tvillingsjel 2
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #14 Skrevet 10. juni 2022 Tvillingsjel skrev (Akkurat nå): Det er ikke bare økonomiske tap som dekkes, men også hvis man har fått en varig skade. TS: Jeg søkte i 2020, men for noe helt annet. Lang saksbehandlingstid, en sakkyndig vurdering stappet av løgn, avslag, og nå er saken videresendt til pasientnemda med 22 måneders saksbehandlingstid. Jeg skal skaffe advokat og innstiller meg på mulig rettssak ved nytt avslag. Det er en tung prosess. Og det tar laaaang tid. Du må regne med 2-3 år. Men nå snakker du om Pasientskadenemda, det er noe annet enn Norsk Pasientskadeerstatning (som bare tar seg av økonomiske tap). Anonymkode: c9d0f...dc0
Silva Pluvialis Skrevet 10. juni 2022 #15 Skrevet 10. juni 2022 (endret) AnonymBruker skrev (På 10.6.2022 den 23.00): Men nå snakker du om Pasientskadenemda, det er noe annet enn Norsk Pasientskadeerstatning (som bare tar seg av økonomiske tap). Anonymkode: c9d0f...dc0 "Menerstatning for ikke-økonomisk tap I noen tilfeller kan du få erstatning selv om du ikke har noe økonomisk tap, for eksempel hvis du har fått en varig og betydelig pasientskade. Med varig menes vanligvis at pasientskaden varer i en periode på minst ti år. Med betydelig menes at pasientskaden må gi en medisinsk invaliditet på minst 15 prosent. For å fastsette medisinsk invaliditet brukes en egen tabell for personskader." https://www.npe.no/no/Erstatningssoker/Soke-erstatning/Hva-skal-til-for-aa-faa-erstatning-pasientskade/ Endret 3. oktober 2022 av Tvillingsjel
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #16 Skrevet 10. juni 2022 Nå sier du jo nettopp det jeg har skrevet tidligere, les mitt første innlegg, for å få erstatning fra NPE må man enten ha hatt økonomiske utgifter eller blitt varig ufør (trenger ikke være 100%). Akkurat som du selv skriver. Det holder ikke å bare ha fått en varig skade, skaden må også ha ført til utgifter og/eller uførhet/invaliditet. Anonymkode: c9d0f...dc0 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #17 Skrevet 10. juni 2022 Tvillingsjel skrev (8 minutter siden): Det er ikke bare økonomiske tap som dekkes, men også hvis man har fått en varig skade. TS: Jeg søkte i 2020, men for noe helt annet. Lang saksbehandlingstid, en sakkyndig vurdering stappet av løgn, avslag, og nå er saken videresendt til pasientnemda med 22 måneders saksbehandlingstid. Jeg skal skaffe advokat og innstiller meg på mulig rettssak ved nytt avslag. Det er en tung prosess. Og det tar laaaang tid. Du må regne med 2-3 år. Ojjjj… heftig lang tid.. Så trist! Håper du får noe igjen!! Anonymkode: 55561...701
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #18 Skrevet 11. juni 2022 Du er en dårlig sak. Du har ikke lidd økonomisk tap, og ikke er du blitt ufør på noe vis. Kjempekjedelig, men dessverre en dårlig sak. Og du vet ikke en gang om du har fått skaden? Du har hele to år på deg. Vent og se først. Sender du saken inn nå så er det tydelig at du kun vil ha pengene. Anonymkode: 72d51...436 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå