Gå til innhold

Orgasme og antidepressiva. Hvor vanlig at det er forvigående problem ved oppstart?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Begynte på Fluoxetin og har hatt litt svakere orgasmer og problemer ,men det går alltid.

Sist jeg hadde sex merket jeg mer og følte det varte litt lenger. 

Er det noen som har god erfaring med at bivirkningene er forbigående?

Anonymkode: c5d3b...f05

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Begynte på Fluoxetin og har hatt litt svakere orgasmer og problemer ,men det går alltid.

Sist jeg hadde sex merket jeg mer og følte det varte litt lenger. 

Er det noen som har god erfaring med at bivirkningene er forbigående?

Nei, det blir ikke bedre. Det er ikke forbigående.

Anonymkode: ec93f...d2c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

er nok ikke forbigående. du må nesten velge hva som er viktigst. psyken eller orgasmene. kjedelig men sant

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Har samme erfaring som resten her.

Anonymkode: 89a35...7a2

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Bivirkninger vil alltid være verst ved oppstart, så noen kan gå over og noen bli litt mildere. Er gjerne også sånn at både sjansen for og mengden med bivirkninger øker med økt dose.

Anonymkode: 71b69...7bc

AnonymBruker
Skrevet

Nei, den bivirkningen forsvant ikke hos meg, men det var et annet merke da. Folk reagerer så forskjellig på medisin, så om dette forblir et langvarig problem, kan du snakke med legen om å evt. bytte merke. Men da må du følges opp om det er alvorlig depresjon du har. 

Anonymkode: 2ae5c...2c0

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg begynte på Cipralex fikk jeg ikke lenger orgasme i det hele tatt.

Så begynte jeg på Wellbutrin (og Ritalin) og da kom orgasmene tilbake på løpende bånd, jeg fikk til og med vaginale orgasmer etter det. (Var 35 år og aldri hatt det tidligere).

håper du finner ut av det, lykke til!

Anonymkode: 0284a...262

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Gikk på Zoloft en periode og kunne ikke få orgasme i det hele tatt så lenge jeg gikk på dem.

Anonymkode: 72a20...614

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Stått på Sertralin/Zoloft og fikk ikke orgasme sammen med mannen min 😌 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du får ikke i pose og sekk på antidepressiva, sexlyst adjø.

Anonymkode: 6200a...666

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan som sagt legge til wellbutrin. Da får du se lyst. Eller bytte til brintellix eller aurorix. Selv går jeg på brintellix, fungerer som bare det. Et godt ad uten mange bivirkninger. 

Anonymkode: 05c9c...48c

AnonymBruker
Skrevet

Da får du sexlyst skulle det stå... 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sluttet på cipralex for sexlysten og orgasmene forsvant helt. Wellbutrin funket bedre for meg 😊

Anonymkode: 30d2b...6ee

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Da jeg begynte på Cipralex fikk jeg ikke lenger orgasme i det hele tatt.

Så begynte jeg på Wellbutrin (og Ritalin) og da kom orgasmene tilbake på løpende bånd, jeg fikk til og med vaginale orgasmer etter det. (Var 35 år og aldri hatt det tidligere).

håper du finner ut av det, lykke til!

Anonymkode: 0284a...262

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du kan som sagt legge til wellbutrin. Da får du se lyst. Eller bytte til brintellix eller aurorix. Selv går jeg på brintellix, fungerer som bare det. Et godt ad uten mange bivirkninger. 

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg sluttet på cipralex for sexlysten og orgasmene forsvant helt. Wellbutrin funket bedre for meg 😊

Anonymkode: 30d2b...6ee

Har faktisk fått resept på og også hentet ut Wellbutrin. Legen frykter desverre de ikke vil funke for min ekstreme pms  ,så vet ikke om jeg tør prøve.

Er også redd de ikke skal funke på angsten eller at jeg skal bli gal og manisk slik noen har beskrevet i forum før..

Skrevet

jeg har prøvd Wellbutrin. jeg ble super hissig, ble slank, fikk masse energi,  ble super kåt og veldig suicidal. turte ikke gå på de mer.

AnonymBruker
Skrevet

Sakset fra Felleskatalogen:

"Legemidler som Fluoxetin Mylan (såkalte SSRIer/SNRIer) kan forårsake symptomer på seksuell dysfunksjon (se avsnitt 4). I noen tilfeller har disse symptomene fortsatt etter at behandlingen er avsluttet."

SSRI deles ut av fastleger som lavterskel behandling,  og de tar egentlig en stor sjanse med at folk kan få ødelagt seksualitet for resten av livet. Noen må ha det av livsviktige grunner, men det jevne forbruk er på tur oppover, og vil kanskje allerede slå ut på statistikker for nedadgående sex i parforhold, fødselstall, samlivsbrudd etc. 

Anonymkode: ef6de...c33

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

På 10 mg Cipralex tok det lengre tid de første månedene, men ikke noe som ikke kunne løses med leketøy. 

Byttet til Fluoxetin og kom aldri opp på mer enn øverste dose. Orgasmene kom lettere.

Så måtte jeg tilbake på Cipralex, står på 5 mg nå, opplever at dette med vanskeligere orgasmer ikke er et problem.

Men igjen - jeg bruker leketøy. 

Anonymkode: 79020...ef8

AnonymBruker
Skrevet
KrXs skrev (2 timer siden):

jeg har prøvd Wellbutrin. jeg ble super hissig, ble slank, fikk masse energi,  ble super kåt og veldig suicidal. turte ikke gå på de mer.

Nei Wellbutrin virker definitivt ikke gunstig på alle. Selv hadde jeg mye bedre effekt av Zoloft. Det påvirket egentlig ikke libido, men evnen til å oppnå orgasme ble markert dårligere. Så snart jeg var ferdig med behandlingen, kom evnen heldigvis raskt tilbake.

Anonymkode: aa5e4...66f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sleit med orgasme da jeg gikk på Cipralex, men nå som jeg går på Venlafaxin sliter jeg absolutt ikke i det hele tatt. Prøv å bytte merke. Det er ikke sånn at du MÅ velge mellom antidepressiva og orgasme. 

Anonymkode: fc2d2...e67

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg sleit med orgasme da jeg gikk på Cipralex, men nå som jeg går på Venlafaxin sliter jeg absolutt ikke i det hele tatt. Prøv å bytte merke. Det er ikke sånn at du MÅ velge mellom antidepressiva og orgasme. 

Anonymkode: fc2d2...e67

Jeg brukte Venlafaxin. Jeg klarte ikke å komme når jeg gikk på de. Det var helt dødt der nede. 

Anonymkode: a9595...a52

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...