AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #1 Skrevet 10. juni 2022 Jeg sitter igjen med 1,5 mill etter å ha solgt bolig. Vurderer å kjøpe leilighet i Oslo, selv om jeg får helt vondt i magen av prisene (vurderer litt en annen by et annet sted på Østlandet også, med mye lavere priser, men har mindre nettverk der). Ser for meg at jeg kjøper noe ila 6-12 mnd. Ville dere brukt alt på boligkjøp? Eller putte noe i fond med langsiktig sparehorisont? Årslønn rundt 900k. Anonymkode: 8a363...3eb
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2022 #2 Skrevet 25. juni 2022 Hvor bor du nå, og hvor jobber du? Hvis du kjøper et annet sted enn Oslo må pendle, og er det lang pendlevei eller er greit å pendle med toget? Kort vei til togstasjonen er viktige enn selve togreisen, synes jeg. Anonymkode: 45023...d7f
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2022 #3 Skrevet 25. juni 2022 Hva er inntekten din? Har du barn eller ønsker du barn? Hvor gammel er du? Har du noen spesefikke ønsker om bytte av jobb eller å gå ned i stilling? Om du svarer vil det være lettere å gi et godt svar. Men generelt ville jeg tenkt at det er greit å kjøpe i Oslo om du vil bo der. Du kan alltids selge og kjøpe noe utenfor. Det motsatte kan bli vanskelig, siden Oslo-prisene går fortere opp enn boligpriser i resten av landet. Anonymkode: b2ef6...994
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2022 #4 Skrevet 25. juni 2022 Er 1,5 hele egenkapitalen din? Med inntekt på 900 000 stiller du jo sterkt, men du har ikke så mye egenkapital til å kjøpe i Oslo. Hvis du vil bo der ville jeg lagt alt inn på leilighet der. Man skal jo trives i livet sitt. Anonymkode: 06ed2...e06
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #5 Skrevet 26. juni 2022 Hvis du velger å kjøpe leilighet men å bruke noe på fond også, husk at det du i praksis gjør er å bruke boliglån på fond. Det kan jo hende det lønner seg, men vit at det er det du gjør. Må du bo midt i Oslo? Hvis du finner noe litt utenfor i nærheten av toget kan det gå raskt å komme inn til sentrum. Basr deg for all del ikke på t-bane, den er mye tregere. Anonymkode: 9959f...ed5
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #6 Skrevet 26. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 10.6.2022 den 20.38): Jeg sitter igjen med 1,5 mill etter å ha solgt bolig. Vurderer å kjøpe leilighet i Oslo, selv om jeg får helt vondt i magen av prisene (vurderer litt en annen by et annet sted på Østlandet også, med mye lavere priser, men har mindre nettverk der). Ser for meg at jeg kjøper noe ila 6-12 mnd. Ville dere brukt alt på boligkjøp? Eller putte noe i fond med langsiktig sparehorisont? Årslønn rundt 900k. Anonymkode: 8a363...3eb Du må i så fall doble. 1.5 er ingenting. Minimum 3 mill for et krypinn. Anonymkode: 2a312...bfd
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #7 Skrevet 26. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvis du velger å kjøpe leilighet men å bruke noe på fond også, husk at det du i praksis gjør er å bruke boliglån på fond. Det kan jo hende det lønner seg, men vit at det er det du gjør. Må du bo midt i Oslo? Hvis du finner noe litt utenfor i nærheten av toget kan det gå raskt å komme inn til sentrum. Basr deg for all del ikke på t-bane, den er mye tregere. Anonymkode: 9959f...ed5 Det er da ingen fare å basere seg på t-bane. Trenger da ikke flytte ut i hutti heita. 15 min med t-bane og du får litt andre priser enn midt i gryte. Når det er sagt er vel 1,5 i snaueste laget uansett hvor i Oslo og omegn man har tenkt til å kjøpe. Anonymkode: 2a312...bfd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå