Gjest Adobyen Skrevet 10. juni 2022 #1 Skrevet 10. juni 2022 (endret) Jeg pleier å bake brød. Til meg selv og for å gi bort. Det er ganske billig foreløpig å bake. Noen ganger blir deigen klissete og søler benken full av mel og graps, bolle som er vanskelig å vaske og bare gørr, men gode blir de alltid. Gjør dere det på min enkle måte så lover jeg lite søl og godt resultat, nesten ingen kaos på benk eller bolle 1. Hell 12 dl temperert vann i kjøkkenmaskinen 2. fyll et litermål med grovt mel og hell oppi bollen 3. Det neste litermålet fylles halvt med hva man ønsker av havregryn, solsikkefrø, linfrø eller bare grovt mel. Bruk gjerne både rug, hvete, havregryn, kli. Fyll opp litermålet med siktet hvetemel. 4. Det siste litermålet (altså nr.3) fylles med siktet hvetemel, en pose tørrgjær, en ts sukker og en ts salt 5. hell oppi litt matolje, kanskje ca 1/2 dl? 6. bruk hendene og samle dette i bollen. Vask hendene. 7. Kjør maskinen sakte og fort med eltekroken, og la den gå til bollen er ren. Deigen har samlet seg. 8. bruk en kniv til å fjerne deigen fra kroken og ta bort bollen med deig. Legg et rent koppehåndkle over deigen. 9. La brøddeigen sove i fred og vokse en times tid. 10.klin litt smør i 3 former, tørk hendene litt på kjøkkenbenken 11. Nå kan du dele deigen i 3 klumper som veier ca litt over 1 kilo hver. Hele brøddeigen veier ca 3,1 kilo. 12. Du trenger ikke mel på benken eller deigen. Deigen er perfekt og bare til å rulle ut. Trill ut hver klump og legg i de smurte formene eller i langpanne uten form. (Kan også bli 2 brett á 5x4 rundstykker) 13. Kutt noen spor i brøddeigen og legg håndkledet over igjen. Hev til det er fin rund form på brødene. 14. Inn nederst i ovn 200 grader. La stå 40 minutter. 15. Snu brødene ut av formene så de ligger med bunnen opp. 16. Vent 10-15 minutter og ta brødene ut av ovnen. — Nå har du 3 gode brød som koster ca 10 kr pr stk å produsere, pluss/minus. litt avhengig av hva man putter oppi. Jeg kjøper aldri kulturmelk eller noe for brødenes skyld, men har man en rest så er det fint å bytte ut noe av vannet. Endret 10. juni 2022 av Gjest
Gjest Adobyen Skrevet 10. juni 2022 #3 Skrevet 10. juni 2022 (endret) Hva ønsker jeg egentlig med et slikt oppslag? Ja, det kan du saktens spørre om. Det er spådd høye priser på matvarer. Samtidig har mange familier en travel hverdag og ønsker ikke å rote for mye på kjøkkenet. Et godt tips for andre i samme båt som meg. Jeg har liggende 3x 4, 2-kilos pakker med hvetemel og noen pakker med annet, så jeg ikke får bakeskrekk når prisene stiger. Endret 10. juni 2022 av Adobyen
PITTY Skrevet 10. juni 2022 #4 Skrevet 10. juni 2022 Du er jammen skikkelig godt forberedt på krig .. Tenk hvis flere mannfolk var like løsningsorientert på kjøkkenet som du.. 🙂 Du kan jo holde kurs...
Gjest Adobyen Skrevet 10. juni 2022 #5 Skrevet 10. juni 2022 (endret) ❤️ Nei nå må du gi deg, jeg er bare et «halvt mannfolk» etter løsemiddelskader i jobb, men jeg både liker og koser meg veldig med greier som kan hjelpe 👍 mange sliter, men de fleste stenger for …. Alt Endret 10. juni 2022 av Adobyen
PITTY Skrevet 10. juni 2022 #6 Skrevet 10. juni 2022 Adobyen skrev (2 minutter siden): ❤️ Nei nå må du gi deg, jeg er bare et «halvt mannfolk» etter løsemiddelskader i jobb, men jeg både liker og koser meg veldig med greier som kan hjelpe 👍 mange sliter, men de fleste stenger for …. Alt Skjønner, høres lurt ut.. Har også en gang følt meg som et halvt mannfolk. Da var jeg regelrett en "Dott". Var sammen med en drage av et kvinnfolk.😱 Men hun var faktisk helt rå på å bake brød. Den skal hun ha...
Gjest Adobyen Skrevet 10. juni 2022 #7 Skrevet 10. juni 2022 (endret) PITTY skrev (10 minutter siden): Skjønner, høres lurt ut.. Har også en gang følt meg som et halvt mannfolk. Da var jeg regelrett en "Dott". Var sammen med en drage av et kvinnfolk.😱 Men hun var faktisk helt rå på å bake brød. Den skal hun ha... 😂 skjønner. Men nå er det ingen grunn til at du ikke kan gjøre det samme 😅 god helg 🍺 jeg fikk kjeft for mye rart, men ikke for maten. Endret 10. juni 2022 av Adobyen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå